Regeling vervallen per 01-07-2023

Subsidieregeling eenmalige stimulering DNA-evenementen gemeente Ede

Geldend van 15-04-2022 t/m 30-06-2023

Intitulé

Subsidieregeling eenmalige stimulering DNA-evenementen gemeente Ede

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede;

gelezen het voorstel van 5 april 2022, zaaknummer 295785,

gelet op de artikelen 3, 7 en 8 van de Algemene subsidieverordening Ede 2017;

besluit vast te stellen de: Subsidieregeling eenmalige stimulering DNA-evenementen Ede.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a)

    ASV: de vigerende Algemene subsidieverordening van de gemeente Ede.

  • b)

    vrijwilligersorganisatie: een organisatie zonder winstoogmerk die met regelmaat bijeenkomt en/of activiteiten organiseert in het algemeen belang, waarbij alle inkomsten worden ingezet ten gunste van de doelstelling van de organisatie en waarbij de uitvoering van het primaire proces in overwegende mate door vrijwilligers wordt gedaan.

Artikel 2. Doel subsidieregeling

Het doel van de onderhavige regeling is om DNA-evenementen eenmalig extra te stimuleren na een moeilijke periode na de coronacrisis. De organisatie van dergelijke evenementen wordt daarnaast mogelijk extra bemoeilijkt door het wegvallen van (sponsor)inkomsten of hogere kosten in verband met de coronacrisis. Deze subsidieregeling biedt hiervoor eenmalige compensatie.

Artikel 3. Subsidiabele activiteiten

Burgemeester en wethouders kunnen een eenmalige subsidie verlenen voor het in 2022 organiseren van een evenement die op grond van artikel 5 kan worden aangemerkt als een DNA-evenement in de gemeente Ede.

Artikel 4. Subsidieontvanger

Voor subsidie op grond van deze regeling komen in aanmerking vrijwilligersorganisaties belast met de organisatie van een evenement die op grond van artikel 5 kan worden aangemerkt als DNA-evenement.

Artikel 5. Criteria DNA-evenement

  • 1. Een DNA-evenement is een publieksevenement die we sinds jaar en dag kennen binnen de gemeente Ede. Het is een sfeerbepalende evenement die voorziet in een behoefte van een breed publiek, waaronder jongeren, gezinnen en ouderen. Het evenement levert specifiek een bijdrage aan een levendige en gezellige dorp of stad. Het evenement zorgt voor plezier bij onze inwoners, het past bij het karakter van onze kernen en we koesteren het evenement, omdat het belangrijk is voor de sociale verbinding tussen onze inwoners.

  • 2. Een DNA-evenement zoals bedoeld in het vorige lid dient te voldoen aan de volgende criteria:

    • a.

      Draagt bij aan de sociale cohesie binnen onze gemeente als geheel dan wel binnen individuele kernen;

    • b.

      past bij de cultuur van een individuele kern van onze gemeente;

    • c.

      trekt met name inwoners uit de gemeente Ede aan;

    • d.

      wordt over het algemeen georganiseerd door een groep gemotiveerde en betrokken vrijwilligers;

    • e.

      kent een historie van meerdere jaren en zal zonder tegenslagen, zoals corona, ook altijd binnen onze gemeente georganiseerd worden;

    • f.

      leunt sterk op gouden successen uit de historie van meerdere jaren én kent vormen van vernieuwing.

Artikel 6. Hoogte subsidie en subsidiabele kosten

  • 1. De subsidieontvanger kan aanspraak maken op één van de volgende subsidiemogelijkheden:

    • a.

      Een vast bedrag van € 500,- per evenement.

    • b.

      Subsidie ter compensatie van een begrotingstekort ontstaan door wegvallende (sponsor)inkomsten of hogere kosten in verband met de coronacrisis. Of sprake is van wegvallende (sponsor)inkomsten of hogere kosten wordt getoetst door middel van een vergelijking met de jaarrekening 2019.

  • 2. Een subsidie op grond van het eerste lid onder b van dit artikel bedraagt maximaal 15% van de begrote kosten tot een maximum van € 40.000,-.

  • 3. Niet subsidiabel, bij een subsidie op grond van het eerste lid onder b van dit artikel, zijn:

    • a.

      kosten voor eten en drinken, tenzij deze kosten onlosmakelijk verbonden zijn met de activiteit;

    • b.

      aanschaf van gebruiksgoederen, tenzij aangetoond kan worden dat deze noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteit waarvoor de subsidie wordt aangevraagd;

    • c.

      overige materiële investeringen, tenzij aangetoond kan worden dat deze noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de activiteit waarvoor de subsidie wordt aangevraagd, dit ter beoordeling door het college.

Artikel 7. Weigeringsgronden

Een subsidie op grond van artikel 6, eerste lid onder b van deze regeling wordt geweigerd indien naar het oordeel van burgemeester en wethouders:

  • a.

    het evenement financieel niet haalbaar wordt geacht;

  • b.

    het niet aannemelijk is gemaakt dat het begrotingstekort is te verklaren door wegvallende (sponsor)inkomsten of hogere kosten in verband met de coronacrisis;

  • c.

    het aannemelijk is dat de burgemeester geen evenementvergunning zal verlenen of het evenement zal verbieden.

Artikel 8. Verplichtingen subsidieontvanger

De subsidieontvanger is, in aanvulling op artikel 11 van de ASV, verplicht om:

  • a.

    zich te houden aan eventueel geldende corona- en veiligheidsmaatregelen;

  • b.

    tijdig een eventueel benodigde evenementenvergunning aan te vragen.

Artikel 9. Aanvraag

  • 1. In afwijking van artikel 6, tweede lid, van de ASV wordt bij de aanvraag voor een subsidie op grond van artikel 6, eerste lid onder a van deze regeling de volgende gegevens aangeleverd:

    • a.

      een beschrijving van het evenement;

    • b.

      een toelichting in hoeverre wordt voldaan aan de criteria van een DNA-evenement zoals bedoeld in artikel 5 van deze regeling.

  • 2. In aanvulling van op artikel 6, tweede lid, van de ASV wordt bij de aanvraag voor een subsidie op grond van artikel 6, eerste lid onder b van deze regeling de volgende gegevens aangeleverd:

    • a.

      een beschrijving van het evenement;

    • b.

      een toelichting in hoeverre wordt voldaan aan de criteria van een DNA-evenement zoals bedoeld in artikel 5 van deze regeling;

    • c.

      een toelichting welke inkomsten zijn weggevallen of welke kosten hoger zijn en in hoeverre dit kan worden verklaard door de coronacrisis;

    • d.

      de jaarrekening van 2019.

Artikel 10. Aanvraag- en beslistermijn

  • 1. Een aanvraag voor subsidie op grond van deze regeling dient uiterlijk 31 mei 2022 te worden ingediend.

  • 2. Aanvragen ingediend na 31 mei 2022 worden slechts in behandeling genomen indien en voor zover het subsidieplafond nog niet is bereikt.

  • 3. Burgemeester en wethouders beslissen, op aanvragen ingediend uiterlijk 31 mei 2022, uiterlijk 1 augustus 2022.

  • 4. In afwijking van artikel 7, derde lid van de ASV kan de aanvrager reeds gestart zijn met de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd.

Artikel 11. Subsidieplafond en wijze van verdeling

  • 1. Het subsidieplafond voor deze regeling bedraagt € 200.000,-.

  • 2. Voor zover het subsidieplafond niet toereikend is om alle aanvragen die in aanmerking komen voor een subsidie en ingediend uiterlijk 31 mei 2022 toe te kennen, verdeelt het college het beschikbare bedrag naar evenredigheid. Dat wil zeggen dat de aangevraagde bedragen worden verminderd met het percentage waarmee de aanvragen het subsidieplafond overschrijden.

  • 3. Voor zover het subsidieplafond toereikend is om aanvragen ingediend na 31 mei 2022 in behandeling te nemen, verdeelt het college het beschikbare bedrag op volgorde van ontvangst van de aanvragen, tot het subsidieplafond is bereikt. De datum van ontvangst is de datum waarop de aanvraag volledig is ingediend.

Artikel 12. Verantwoording en vaststelling

  • 1. De subsidieontvanger dient uiterlijk binnen 13 weken nadat het gesubsidieerde evenement heeft plaatsgevonden een aanvraag tot vaststelling in.

  • 2. Een subsidie gebaseerd op artikel 6, eerste lid onder a van deze regeling wordt direct vastgesteld.

Artikel 13. Slotbepalingen

  • 1. Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na die van bekendmaking en vervalt op 1 juli 2023.

  • 2. Deze subsidieregeling blijft van toepassing op de afwikkeling van subsidies die voor de vervaldatum op basis van deze regeling zijn verleend en op bezwaar- en beroepsprocedures ten aanzien van die subsidies. Deze regeling blijft eveneens van toepassing op aanvragen om subsidies waarop voor de vervaldatum nog niet is beslist.

  • 3. Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling eenmalige stimulering DNA-Evenementen Ede.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 5 april 2022, zaaknummer 295785.

Het college voornoemd,

de secretaris,

drs. R.F. Groen MPA

de burgemeester,

mr. L.J. Verhulst

Toelichting

Algemeen

Doel subsidieregeling

Met deze subsidieregeling wensen we DNA-evenementen binnen de gemeente Ede een stimulans te bieden na de moeilijke coronatijd. Vanwege corona konden evenementen de afgelopen 2 jaar (deels) niet doorgaan, zo ook deze DNA-evenementen niet. Het zijn belangrijke evenementen voor de inwoners van de gemeente Ede waar vele vrijwilligers zich voor inspannen. In het belang van de sociale verbinding van onze inwoners en als stimulans voor de evenementenorganisaties dragen we met deze eenmalige subsidieregeling bij aan de voortgang van deze evenementen in 2022.

DNA-evenement

Dit zijn de publieksevenementen die we sinds jaar en dag binnen onze gemeente kennen. Het zijn sfeerbepalende evenementen die voorzien in een behoefte van een breed publiek, waaronder jongeren, gezinnen en ouderen. Deze evenementen leveren specifiek een bijdrage aan een levendige en gezellige stad. Ze zorgen voor plezier bij onze inwoners, ze passen bij het karakter van onze kernen en we koesteren ze, omdat ze belangrijk voor de sociale verbinding tussen onze inwoners zijn. Voorbeelden van DNA-evenementen zijn de Heideweek, de Oud Lunterse Dag, de Vlegeldag en de Dickensfair.

Om subsidie te kunnen ontvangen op grond van deze subsidieregeling dient een evenement te kunnen worden getypeerd als DNA-evenement. Alle aanvragen worden derhalve getoetst aan de criteria zoals opgenomen in artikel 5 van deze subsidieregeling.

Relatie met de Algemene subsidieverordening Ede

De subsidieregeling is een aanvulling op de ASV. De bepalingen uit de ASV zijn derhalve ook van toepassing op deze regeling tenzij deze regeling een aanvulling of uitzondering geeft.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 6. Hoogte subsidie en subsidiabele kosten

In deze regeling is in twee mogelijkheden voorzien om de hoogte van de subsidie te berekenen. Allereerst kan de subsidie worden vastgesteld op basis van een forfaitair bedrag van € 500,-. De tweede mogelijkheid is dat de hoogte van de subsidie wordt bepaald op basis van begrotingstekort. Dit subsidieontvanger dient aan te geven welke keuze hij wenst. Deze keuze kan achteraf - dus na het definitief indienen van de subsidieaanvraag - niet meer worden gewijzigd. Een wijziging achteraf zou namelijk inbreuk maken op het beginsel van gelijke kansen dat geldt bij de verdeling van schaarse subsidiemiddelen (zie de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 11 juli 2018, ECLI:NL:RVS:2018:2310). Daarnaast is het wenselijk om wijzigingen achteraf uit te sluiten om zo de administratieve lasten voor het gemeentebestuur te beperken. Anders zou deze twee keer een aanvraag van dezelfde organisatie moeten beoordelen.

Als een organisatie ervoor kiest om subsidie aan te vragen op basis van het begrotingstekort dan moeten de daarvoor benodigde gegevens worden aangeleverd bij de aanvraag (zie artikel 9 van deze regeling).

Artikel 11: Subsidieplafond en wijze van verdeling

In deze subsidieregeling wordt gewerkt met een subsidieplafond. Op grond van artikel 4:25 van de Algemene wet bestuursrecht moeten we (een gedeelte van) een aanvraag afwijzen indien het subsidieplafond zou worden overschreden als de aanvraag gehonoreerd zou worden.

In beginsel worden de aanvragen opgespaard tot de sluitingsdatum (1 juni) waarna het bedrag gelijkelijk wordt verdeeld over de aanvragers. Dit heet naar evenredigheid: Stel dat het subsidieplafond met 10% overvraagd wordt, dan worden alle aanvragen met 10% worden ‘gekort’ om binnen het plafond te blijven.

Mocht het subsidieplafond niet volledig worden besteed dan ontstaat de mogelijkheid om nog subsidie te verlenen op basis van aanvragen die na 1 juni zijn ontvangen. In dit geval verdelen we het resterende budget op basis van ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’, waarbij geldt ‘op is op’. Wanneer het subsidieplafond voor het subsidieplafond bereikt is, worden nieuwe aanvragen afgewezen.