Reglement burgerlijke stand Losser 2022

Geldend van 13-04-2022 t/m heden

Intitulé

Reglement burgerlijke stand Losser 2022

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Losser;

Gelet op het bepaalde in de artikelen 1:16, 1:16a en 1:16c Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

Besluit vast te stellen het:

Reglement burgerlijke stand Losser 2022.

Artikel 1. Begripsbepalingen

Het reglement verstaat onder:

  • 1.

    de wet: Boek 1 Burgerlijk Wetboek (BW);

  • 2.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Bbs);

  • 3.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (artikel 1:16, lid 2, Burgerlijk Wetboek);

  • 4.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente of een persoon als bedoeld in artikel 2 onder f Uitvoeringsbesluit Ambtenarenwet 2017;

  • 5.

    ’t Lossers hoes: het gemeentehuis aan het Raadhuisplein 1 ;

  • 6.

    gemeentehuis: het gehele grondgebied van Losser (alle locaties) dat bij raadsbesluit of bij besluit van het college van burgemeester en wethouders als zodanig is aangewezen voor het voltrekken van een huwelijk of geregistreerd partnerschap;

  • 7.

    huwelijk: zowel een huwelijk, een geregistreerd partnerschap als een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk;

  • 8.

    bruidspaar: de twee personen die een huwelijk aangaan of een geregistreerd partnerschap gaan sluiten.

Artikel 2. Aanwijzing (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een bepaalde periode aangewezen. Dit wordt vastgelegd in het aanwijzingsbesluit. Deze periode gaat over maximaal het tijdvak waarin de ambtenaar werkzaam is bij de gemeente Losser.

  • 2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een bepaalde periode aangewezen. Dit wordt vastgelegd in het aanwijzingsbesluit.

  • 3. Een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden aangewezen voor één huwelijk als:

    • de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand al in een andere gemeente is aangewezen;

    • als de aanwijzing en beëdiging nog niet is verlopen.

  • De gemeente kan vragen om een recente verklaring waaruit (het voortduren van) de aanwijzing en beëdiging blijkt.

  • 4. Voor een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan voor de voltrekking van één huwelijk ook een derde worden aangewezen tenzij het om een spoedhuwelijk, huwelijk zonder ceremoniële plechtigheid of kosteloos huwelijk gaat.

  • 5. De aanwijzing van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van lid 3 van dit artikel gebeurt pas nadat het bruidspaar heeft aangegeven de betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar te wensen. De schriftelijke of elektronische aanvraag heeft tenminste de volgende gegevens: de namen en het adres van het bruidspaar, de dag van het huwelijk, het tijdstip en het adres van de locatie. De aanvraag moet, uiterlijk zes weken vóór het huwelijk gedaan worden. Bij de aanvraag moeten afschriften van de aanwijzing en beëdiging worden meegestuurd.

  • 6. De aanwijzing van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van lid 4 van dit artikel gebeurt pas nadat het bruidspaar heeft aangegeven de betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand te wensen. De schriftelijke of elektronische aanvraag heeft tenminste de volgende gegevens: de namen en het adres van het bruidspaar, de dag van het huwelijk, het tijdstip en het adres van de locatie. De aanvraag moet minimaal vier maanden vóór het huwelijk worden gedaan.

  • 7. Na de aanwijzing als bedoeld in de leden 1, 2 of 4 van dit artikel, moet op basis van artikel 1:16 lid 4 BW, beëdiging plaatsvinden bij de rechtbank (Overijssel). Pas na beëdiging kan de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand een huwelijk voltrekken.

  • 8. Benoemingen die hebben plaatsgevonden vóór de totstandkoming van dit reglement worden beschouwd als een aanwijzing als bedoeld in artikel 1:16 BW.

Artikel 3. Locatie

  • 1. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand verricht zijn wettelijke taken in het gemeentehuis.

  • 2. Voor het voltrekken van huwelijken is het gehele grondgebied van Losser aangewezen als “huis der gemeente”.

  • 3. De locatie moet voor iedereen toegankelijk zijn.

  • 4. De veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar en de aanwezigen moet zijn gewaarborgd.

  • 5. De openbaarheid moet zijn gewaarborgd.

  • 6. Het college van burgemeester en wethouders heeft de mogelijkheid om de gekozen locatie af te wijzen, om redenen van openbare orde, veiligheid en zedelijkheid.

Artikel 4. Richtlijnen voor de trouwlocatie

  • 1. De locatie is toegankelijk voor personen met een beperking en mindervaliden.

  • 2. Voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zorgt de eigenaar/verhuurder of beheerder van de locatie voor een katheder of tafel, stoelen, verlichting en omkleedgelegenheid en als het nodig is voor een microfoon.

  • 3. Bij het voltrekken van huwelijken in de open lucht moet een uitwijklocatie aanwezig zijn bij slechte weersomstandigheden. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand bepaalt wat voor hem of haar een slechte weersomstandigheid inhoudt.

  • 4. De gemeente is niet verantwoordelijk voor eventuele schade als de locatie niet, niet op tijd of niet volledig beschikbaar is voor het bruidspaar. Dit geldt niet voor ’t Lossers hoes. Ook is de gemeente niet verantwoordelijk voor situaties waarbij de aanwezigen op een of andere manier schade kunnen oplopen.

Artikel 5. Openstelling

  • 1. De actuele openingstijden van de afdeling burgerlijke Stand voor publiek staan vermeld op de gemeentelijke website.

  • 2. De actuele openingstijden van de afdeling burgerlijke stand voor het voltrekken van huwelijken of registreren van partnerschappen staan vermeld op de website bij het onderwerp “Huwelijk en geregistreerd partnerschap”.

  • 3. Op de overige locaties vindt de voltrekking van de huwelijken en de registratie van de partnerschappen plaats op het tijdstip dat is afgesproken tussen de beheerder/eigenaar van de locatie en het aanstaande paar en na de bevestiging van de medewerker van de afdeling Burgerlijke stand.

Artikel 6. Beleid kosteloze huwelijken

  • 1. Tenminste twee keer per week is de mogelijkheid voor een kosteloos huwelijk.

Artikel 7. Slotbepalingen

  • 1. Het hoofd van de afdeling Burgerzaken is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

  • 2. In situaties waarin de inhoud van het reglement niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Losser.

  • 3. Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand Losser 2022.

  • 4. Dit reglement treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 5. Het reglement uit 2012 houdende bepalingen ten aanzien van de burgerlijke stand vervalt met ingang van de dag van inwerkingtreding van dit reglement.

Ondertekening

Vastgesteld te Losser op 5 april 2022,

de secretaris,

drs. J. van Dam

de loco-burgemeester,

H. Nijhuis