Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR675442
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR675442/1
Verordening op de auditcommissie gemeente Oosterhout 2022
Geldend van 01-03-2022 t/m heden
Intitulé
Verordening op de auditcommissie gemeente Oosterhout 2022De gemeenteraad van Oosterhout
BESLUIT
vast te stellen de volgende verordening:
Verordening auditcommissie Oosterhout 2022
Artikel 1. Instelling en doel
-
1. Er is een auditcommissie die de besluitvorming van de raad voorbereidt over de aanwijzing van de accountant als bedoeld in artikel 213 van de Gemeentewet en het vaststellen van de jaarrekening en het jaarverslag.
-
2. Jaarlijks voorafgaand aan de accountantscontrole vindt er een afstemmingsoverleg plaats tussen de commissie en de accountant met de mogelijkheid om specifiek aandacht te besteden aan bepaalde posten of organisatieonderdelen.
-
3. De commissie bespreekt met de accountant diens rapport van bevindingen over de controle van de jaarrekening en brengt hierover een advies uit aan de raad.
-
4. De commissie adviseert de raad over het evalueren van de werkzaamheden van de accountant.
-
5. De commissie bereidt, in overleg met het college, het aanbestedingstraject voor van het contract met de accountant en is betrokken bij de selectie van de accountant.
-
6. De commissie adviseert de raad over door de accountant uitgebrachte rapporten.
-
7. De commissie draagt er zorg voor dat de raad inzicht krijgt in het opvolgen van aanbevelingen van de in het vorige lid van dit artikel benoemde rapporten.
Artikel 2. Samenstelling en benoeming
-
1. De commissie bestaat uit vier leden die door de raad uit zijn midden worden benoemd.
-
2. De commissie benoemt uit haar midden een voorzitter.
-
3. De griffier is adviseur van de commissie en organiseert haar secretariaat.
-
4. De commissie kan interne en externe adviseurs verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.
-
5. Als interne c.q. externe adviseurs worden in ieder geval aangemerkt: de portefeuillehouder financiën, de concerncontroller, de accountant en de voorzitter van de rekenkamer.
Artikel 3. Zittingsduur
-
1. De zittingsperiode van de leden eindigt aan het einde van de zittingsperiode van de raad of bij ontslag als lid van de raad.
-
2. De raad kan een lid tussentijds ontslaan.
-
3. Een lid kan te allen tijde ontslag nemen.
Artikel 4. Voorzitter
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming over commissieaangelegenheden.
Artikel 5. Vergaderingen en verslaglegging
-
1. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter dit nodig oordeelt of ten minste twee leden, onder opgave van redenen, dit aan de voorzitter vragen.
-
2. De vergaderingen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.
-
3. De besluiten en adviezen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.
-
4. Van iedere vergadering wordt een afsprakenlijst gemaakt.
Artikel 6. Inwerkingtreding
-
1. Deze verordening treedt in werking op 1 maart 2022.
-
2. De vorige verordening auditcommissie wordt per die datum ingetrokken.
Artikel 7. Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als de "Verordening auditcommissie Oosterhout 2022".
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 22 februari 2022.
DE RAAD VOORNOEMD,
M. Buijs, voorzitter
E.C.A. Kaarsemaker, griffier.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl