Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR675405
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR675405/1
Beleidsregels voor vrijstelling medisch afval gemeente Midden-Groningen
Geldend van 08-04-2022 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2022
Intitulé
Beleidsregels voor vrijstelling medisch afval gemeente Midden-GroningenDe heffingsambtenaar van de gemeente Midden-Groningen;
gelet op het bepaalde in artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht,
besluit vast te stellen de volgende beleidsregels:
Beleidsregels voor vrijstelling medisch afval gemeente Midden-Groningen.
1. Inleiding
De gemeenteraad van de gemeente Midden-Groningen heeft met het vaststellen van de Verordening afvalstoffenheffing gemeente Midden-Groningen 2022 in artikel 9 bepaald dat een belastingplichtige die als gevolg van een chronische ziekte of handicap noodgedwongen extra afvalstoffen aanbiedt, vrijstelling kan krijgen voor de kosten van een extra 240 liter container voor overige huishoudelijke afvalstoffen en voor extra afvalaanbiedingen.
Artikel 1 Definities
- 1.
Afvalstoffenheffing: een gemeentelijke bestemmingsheffing waarvan de opbrengst wordt gebruikt om afvalinzameling en – verwerking te bekostigen.
- 2.
Inzamelmiddel: een door de gemeente ter beschikking gestelde container voor restafval van 240 of 140 liter, dan wel een afvalpas voor een ondergrondse container met een vulopening van 60 of 30 liter.
- 3.
Aanvraag: een aanvraag om in aanmerking te komen voor de vrijstelling incontinentieluiers en/of medisch afval.
- 4.
Incontinentieluiers: afval dat bestaat uit luiers voor personen met ongewild verlies van urine of ontlasting, niet zijnde babyluiers, dat als restafval afgevoerd moet worden.
- 5.
Medisch afval: afval dat kan bestaan uit onder andere stomamateriaal, infuuszakken, hulpmiddelen van sondevoeding en nierdialysemateriaal, dat als restafval afgevoerd moet worden.
- 6.
Bewijslast: een document waaruit blijkt dat belastingplichtige incontinentieluiers of medisch afval heeft. Dit kan zijn een brief van een (huis)arts of een pakbon.
Artikel 2 Aanbod vrijstelling
- 1.
De hoogte van de vrijstelling voor een kalenderjaar is afhankelijk van het aantal afvalaanbiedingen extra boven het gemiddeld aantal afvalaanbiedingen van een huishouden in de gemeente. Dit wordt per inzamelmiddel jaarlijks in de verordening vastgelegd.
- 2.
De vrijstelling geldt vanaf 1 januari van het jaar waarin de aanvraag wordt ingediend en hoeft niet jaarlijks opnieuw worden aangevraagd.
- 3.
In aanvulling op lid 3 van dit artikel geldt de vrijstelling ook voor de aanslag afvalstoffenheffing van het voorafgaande belastingjaar indien de belastingplichtige ook in het vorige belastingjaar in aanmerking zou zijn gekomen.
- 4.
De vrijstelling wordt achteraf en op basis van het aantal afvalaanbiedingen vanaf het moment van de aanvraag berekend. Het aantal ledigingen dat wordt vrijgesteld, wordt in mindering gebracht op de aanslag gemeentelijke belastingen.
Artikel 3 Voorwaarden voor vergoeding
Een aanvraag wordt toegewezen als het aanvraagformulier wordt ingediend onder overlegging van een recent medisch advies van een huisarts of medisch specialist. Indien geen advies van een huisarts of medisch specialist kan worden overlegd, dient aannemelijk te worden gemaakt dat gebruik wordt gemaakt van materiaal dat medisch afval tot gevolg heeft. Dit kan door bewijsstukken te overleggen zoals bijvoorbeeld aankoopnota’s apotheek of een kopie van een machtiging van de zorgverzekering.
Een aanvraag wordt afgewezen als de aanvrager onvoldoende bewijslast overlegt.
Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2022.
- 2.
Dit besluit wordt aangehaald als: Beleidsregels voor vrijstelling medisch afval gemeente Midden-Groningen 2022.
Ondertekening
Aldus vastgesteld op 29 maart 2022
De heffingsambtenaar,
R.R. Brandes.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl