Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR675312
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR675312/2
Algemeen mandaatbesluit Aa en Hunze 2021
Geldend van 03-06-2023 t/m 16-11-2023 met terugwerkende kracht vanaf 06-05-2021
Intitulé
Algemeen mandaatbesluit Aa en Hunze 2021Het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffingsambtenaar en de invorderingsambtenaar van de gemeente Aa en Hunze, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;
gelet op:
- -
artikelen 160 en 171 Gemeentewet;
- -
titel 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
besluiten vast te stellen het navolgende Algemeen mandaatbesluit Aa en Hunze 2021:
Artikel 1 Begripsbepalingen
In dit besluit wordt verstaan onder:
- a.
machtiging: de bevoegdheid om feitelijke handelingen te verrichten;
- b.
mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen;
- c.
volmacht: de bevoegdheid tot het aangaan van een privaatrechtelijke rechtshandeling
- d.
portefeuillehouder: een lid van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Aa en Hunze, verantwoordelijk voor bepaalde (beleids)onderwerpen;
- e.
betrokken diensten: diensten, instanties en (advies)organen welke, al dan niet verplicht op grond van wet- en regelgeving, ter voorbereiding op een besluit een advies uitbrengen.
Artikel 2 Algemene bepalingen
-
1. In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt onder het verlenen van mandaat tevens het geven van een volmacht of machtiging verstaan.
-
2. De gemandateerde kan enkel gebruik maken van zijn mandaat voor het aangaan van financiële verplichtingen voor zover daarin is voorzien in de begroting.
-
3. Van de mogelijkheid om een besluit in mandaat of volmacht te nemen, wordt geen gebruik gemaakt, indien:
- a.
het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het tot dan toe gevoerde beleid;
- b.
het besluit niet past binnen de daartoe bestemde budgetten;
- c.
de betrokken portefeuillehouder, dan wel het bevoegde orgaan dit kenbaar heeft gemaakt;
- d.
indien een betrokken dienst over het te nemen besluit een afwijkend of negatief advies heeft uitgebracht.
- a.
Artikel 3 Algemeen mandaat
-
1. Het college, de burgemeester, de heffingsambtenaar en de invorderingsambtenaar verlenen mandaat, met de mogelijkheid van ondermandaat, voor al hun bevoegdheden aan de algemeen directeur, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald of de aard van de bevoegdheid zich tegen de mandaatverlening verzet en behoudens de bevoegdheden die zijn genoemd in bijlage 1.
-
2. Het college, de burgemeester, de heffingsambtenaar en de invorderingsambtenaar verlenen mandaat, met de mogelijkheid van ondermandaat, voor al hun bevoegdheden aan de teamleiders, voor zover die bevoegdheden behoren tot het taakgebied van die leidinggevenden, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald of de aard van de bevoegdheid zich tegen de mandaatverlening verzet en behoudens de bevoegdheden die zijn genoemd in bijlagen 1 en 2.
-
3. De algemeen directeur kan voor wat betreft de bevoegdheden genoemd in bijlage 2 algemeen ondermandaat verlenen aan de adjunct directeur.
-
4. Een teamleider kan, na goedkeuring door de algemeen directeur, algemeen ondermandaat verlenen van de bevoegdheden die aan hem zijn gemandateerd, tenzij de aard van de bevoegdheid zich tegen ondermandaatverlening verzet en behoudens personele aangelegenheden.
Artikel 4 Vervanging (onder)mandaathouder
-
1. Bij afwezigheid van de algemeen directeur, wordt deze vervangen door de adjunct directeur.
-
2. Bij afwezigheid van een teamleider kan een teamleider van een ander team deze vervangen.
-
3. Bij afwezigheid van de ondermandaathouder, wordt deze vervangen door de direct leidinggevende of diens vervanger.
Artikel 5 Ondertekening
Een krachtens mandaat genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen, als volgt:
Namens [bestuursorgaan]
[handtekening]
Naam (onder)mandaathouder
Functie (onder)mandaathouder
Een krachtens mandaat en bij vervanging genomen besluit vermeldt de functie van degene die wordt vervangen met daarachter tussen haakjes ‘plv’, als volgt:
Namens [bestuursorgaan]
handtekening
Naam plaatsvervanger
Functie (onder)mandaathouder (plv)
Artikel 6 Inwerkingtreding en slotbepalingen
-
1. Dit besluit wordt aangehaald als: Algemeen mandaatbesluit Aa en Hunze 2021.
-
2. Dit besluit treedt in werking met terugwerkende kracht vanaf 6 mei 2021.
-
3. Dit besluit treedt in de plaats van het Algemeen mandaatbesluit Aa en Hunze 2020. Het Algemeen mandaatbesluit Aa en Hunze 2020 wordt vanaf de datum inwerkingtreding van het Algemeen mandaatbesluit Aa en Hunze 2021 ingetrokken.
-
4. De onder het Algemeen mandaatbesluit Aa en Hunze 2020 genomen ondermandaatbesluiten blijven onverminderd van kracht bij inwerkingtreding van het Algemeen mandaatbesluit Aa en Hunze 2021.
Ondertekening
Gieten, 29 maart 2022
Burgemeester en wethouders van Aa en Hunze,
R.L.H. Schoonderbeek
secretaris
A.W. Hiemstra
burgemeester
De burgemeester van Aa en Hunze,
A.W. Hiemstra
De heffingsambtenaar van Aa en Hunze,
T. Vos
De invorderingsambtenaar van Aa en Hunze,
T. Vos
Bijlage 1
Bevoegdheden die, ingevolge artikel 3, lid 1 van dit besluit, voorbehouden blijven aan het college respectievelijk de burgemeester.
Publiekrechtelijke bevoegdheden
Het doen van voorstellen aan de raad.
Het vaststellen van regels omtrent de ambtelijke organisatie.
Het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften of beleidsregels.
Het oninbaar verklaren van vorderingen van meer dan € 10.000.
Het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 177 lid 2 Gemeentewet.
Het aangaan van bestuursovereenkomsten.
Het nemen van een procesbesluit als bedoeld in artikel 160 Gemeentewet in een bestuursrechtelijke procedure met uitzondering van procedures in het kader van de bedrijfsvoering (P&O).
Het aangaan van verplichtingen waarover de raad in de gelegenheid moet worden gesteld zijn wensen en bedenkingen kenbaar te maken of waarover de raad om informatie heeft gevraagd.
Het verlenen, vaststellen en weigeren van subsidies op grond van artikel 4:23, derde lid, onder d, van de Algemene wet bestuursrecht (incidentele subsidies) vanaf € 5.000.
Het nemen van een beslissing op bezwaar, indien het besluit door de directeur in mandaat is genomen of de beslissing op bezwaar afwijkt van het advies van de bezwaarschriftencommissie.
Privaatrechtelijke bevoegdheden
Het besluit tot de oprichting van of de deelneming in rechtspersonen.
Het besluit tot het aanvragen van surseance van betaling of faillissement.
Het nemen van besluiten over het vergoeden van schade die meer dan € 25.000 bedraagt en die niet wordt gedekt door de verzekering.
Het besluiten tot aankoop of verkoop van onroerende zaken voor een prijs hoger dan €25.000,-.
Het oninbaar verklaren van vorderingen van meer dan € 10.000.
Het nemen van een procesbesluit als bedoeld in artikel 160 Gemeentewet voor een privaatrechtelijk rechtsgeding over een vordering van meer dan € 25.000.
Personele bevoegdheden
Het benoemen en ontslaan van de gemeentesecretaris/algemeen directeur en de adjunct directeur.
Het nemen van besluiten ten aanzien van de gemeentesecretaris/algemeen directeur.
Het inzetten van ambtenaren in geval van een staking bij een particulier bedrijf.
Het vaststellen van het functieniveau van de gemeentesecretaris/algemeen directeur.
Het aanhouden van een ontslagverzoek als strafontslag wordt overwogen.
Het aanhouden van een ontslagverzoek totdat er een uitspraak is van de strafrechter of het besluit tot disciplinaire bestraffing onherroepelijk is geworden.
Het verlenen van strafontslag.
Overige bevoegdheden
Het benoemen van personen als vertegenwoordiger van de gemeente in organen van publiekrechtelijke rechtspersonen en privaatrechtelijke rechtspersonen.
Het benoemen van personen in adviesorganen van het college.
Het benoemen van personen in bestuurscommissies als bedoeld in artikel 83 Gemeentewet.
Het benoemen van personen in commissies als bedoeld in artikel 84 Gemeentewet.
Bijlage 2
Bevoegdheden die, ingevolge artikel 3, lid 1 en lid 2, van dit besluit, voorbehouden blijven aan de algemeen directeur.
Het aanstellen en ontslaan van de teamleiders.
Het verlenen van ontslag wegens reorganisatie of verminderde behoefte aan arbeidskrachten.
Het jaarlijks in afstemming met de Ondernemingsraad aanwijzen van verplichte verlofdagen.
Het vaststellen van functieniveaus conform het reglement functiewaardering.
Het verlenen van toestemming tot het dragen van een gemeentelijk uniform of dienstkleding bij het deelnemen aan betogingen of optochten.
Het vaststellen van een overwerkvergoeding in bijzondere situaties (oorlog, rampen, e.d.).
Het uitvoeren van de regeling melden integriteitsschending.
Het uitvoeren van de rechtspositieregeling bijzondere groepen ambtenaren.
Het nemen van besluiten ten aanzien van de teamleider.
Het verlenen van een schadeloosstelling en vergoeding van kosten in niet elders voorziene gevallen.
Het treffen van disciplinaire maatregelen, niet zijnde strafontslag.
Het opleggen van een (tijdelijke) ordemaatregel en het ontzeggen van toegang tot de dienst.
Het (gedeeltelijk) inhouden van salaris tijdens een schorsing in het kader van een ordemaatregel.
Het besluiten tot het aangaan van een vaststellingsovereenkomst met betrekking tot medewerkers.
Het ondertekenen van een vaststellingsovereenkomst met betrekking tot medewerkers.
Het besluiten tot het afwijken van Inkoop- en aanbestedingsbeleid in overeenstemming met de afwijkingsbevoegdheid zoals opgenomen in het Inkoop en aanbestedingsbeleid gemeente Aa en Hunze.
Het toekennen van een persoonlijke toelage.
Het toekennen van een extra periodieke verhoging/het bevorderen naar een hogere schaal op grond van de Bezoldigingsregeling.
Het vergoeden van de kosten van geneeskundige behandeling bij arbeidsongeschiktheid in en door dienst.
Het aanwijzen van een ambtenaar voor een andere betrekking in het belang van de dienst.
Het in het dienstbelang nodig oordelen een ambtenaar te verplichten tijdelijk andere werkzaamheden te verrichten.
Het toekennen van een bijzondere beloning.
Het besluiten tot aankoop of verkoop van onroerende zaken voor een prijs hoger dan €10.000,-.
Het nemen van een beslissing op bezwaar, indien het besluit door de leidinggevende in mandaat is genomen of de beslissing op bezwaar afwijkt van het advies van de bezwaarschriftencommissie.
Bijlage 3 Ondermandaatregister op grond van artikel 3, lid 3 en 4.
Algemeen directeur
De algemeen directeur verleend op grond van artikel 3, lid 3 ondermandaat aan de adjunct directeur voor de bevoegdheden genoemd in bijlage 2, voor zover deze bevoegdheden betrekking hebben op teamleiders en medewerkers in de volgende teams:
- -
Ruimtelijk Beheer;
- -
Ruimtelijk Beleid;
- -
Samenleving;
- -
Backoffice;
- -
Facilitaire Zaken.
Grondslag onder Omgevingswet
Bij inwerkingtreding van de Omgevingswet wordt daar waar de grondslag van de betreffende bevoegdheid onder de Omgevingswet of een daarop gebaseerde regeling, besluit, plan, et cetera komt te vallen, als grondslag “Omgevingswet” gelezen. Een voorbeeld hiervan is de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Team bestuurs- en managementondersteuning
Bevoegdheid |
Grondslag |
Ondermandaat |
Bijzonderheden |
Algemene instructie (doet niet af aan mandaat) |
|
|
Indien voorzienbaar is dat iets politieke en publicitaire consequenties heeft: vooraf afstemmen met portefeuillehouder |
Het inwinnen van inlichtingen |
Verordening inzake de behandeling van bezwaar- en beroepschriften, Verordening afhandeling klaagschriften, Verordening bezwaarschriften personele aangelegenheden |
Secretaris Commissie & Plv. |
|
Het verzenden van de uitnodiging voor een vergadering van de commissie |
|||
Nader onderzoek na de zitting |
|||
In overleg met de commissie redigeren van het advies |
|||
Ten behoeve van de Centrale Voorziening Decentrale Regelgeving, het consolideren, van meta-data voorzien en het autoriseren van verordeningen en beleidsregels |
|||
Het vertegenwoordigen van het college, de gemeenteraad of de burgemeester in bestuursrechtelijke procedures, waaronder mede wordt begrepen de voorbereidingshandelingen zoals overleg met partijen, het opstellen van verweren en het samenstellen van dossiers evenals het voorbereiden van besluitvorming zoals een beslissing op bezwaar |
Gemeentewet |
Juridisch adviseur |
|
Het beslissen op verzoeken op grond van de Wet openbaarheid van bestuur, waaronder mede wordt begrepen de voorbereidingshandelingen en -besluiten zoals het verlengen van de beslistermijn |
Wet openbaarheid van bestuur en Wet openbare overheid |
Informeren portefeuillehouder |
|
Het beslissen op ingebrekestellingen op grond van de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen |
Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen en Algemene wet bestuursrecht |
|
|
Het opschorten, verlengen en verdagen van de beslistermijn voor het besluiten op bezwaarschriften |
Algemene wet bestuursrecht |
||
Corresponderen met personen, bedrijven, organisaties en andere overheden |
Gemeentewet |
||
Afdoen van open sollicitaties en verzoeken |
CAO Gemeenten |
Medewerker P&O |
|
Afwijzen van overige sollicitanten na benoeming |
CAO Gemeenten |
||
Ziek- en herstelmeldingen |
CAO Gemeenten |
Team Frontoffice
Bevoegdheid |
Grondslag |
Ondermandaat |
Bijzonderheden |
Algemene instructie (doet niet af aan mandaat) |
|
|
Indien voorzienbaar is dat iets politieke en publicitaire consequenties heeft: vooraf afstemmen met portefeuillehouder |
Besluiten betreffende de afgifte en invordering van reisdocumenten |
Paspoortwet |
Medewerker dienstverlening D, C, B |
Uitgifte ook door medewerker dienstverlening E |
Besluiten betreffende de afgifte en invordering van rijbewijzen |
Wegenverkeerswet, Reglement rijbewijzen |
Medewerker dienstverlening D, C, B |
Uitgifte ook door medewerker dienstverlening E |
Afhandeling aanvragen van verklaringen omtrent gedrag |
Wet Justitiële en strafvorderlijke gegevens |
Medewerker dienstverlening D, C, B |
|
Verstrekken van uittreksels, verklaringen en gegevens uit de BRP en het persoonskaartenarchief |
Wet Basisregistratie Personen (BRP) |
Medewerker dienstverlening D, C, B |
|
Afgifte van bewijzen van Nederlanderschap. Geen reispapieren |
Rijkswet op het Nederlanderschap |
Medewerker dienstverlening D, C, B |
|
Legalisatie van handtekeningen |
|
Medewerker dienstverlening D, C, B |
De handtekening van de medewerker moet geregistreerd staan in Disc. ook moet de medewerker in dienst zijn van de gemeente. |
Het opvragen van strafregister gegevens en inlichtingen uit de algemene documentatieregisters |
Wet Justitiële en strafvorderlijke gegevens |
Medewerker dienstverlening D, C, B |
|
Inschrijven in het adressenregister c.q. gebouwen register van brondocumenten zoals bedoeld in Wet BAG, art. 10 lid 1 |
Wet basisregistraties adressen en gebouwen |
Kwaliteitsmedewerker BRP |
|
Het op basis van brondocumenten opnemen van gegevens in het adressenregister dan wel gebouwenregister overeenkomstig Wet BAG, artikel 14a, artikel 15 |
Wet basisregistraties adressen en gebouwen |
Kwaliteitsmedewerker BRP |
|
Afhandelen van verzoeken benoeming aanwijzing buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor 1 dag |
Burgerlijk wetboek art. 1:16 lid 2 BW en lid 3 BW |
Medewerker dienstverlening D,C |
|
Afnemen van verklaringen onder Ede |
Algemene verklaringen artikel 2.8, lid 2 onder e Wet BRP |
S de Jong, T. Rozema, J. Hoving, M. Lanting en J. Verwoerd |
|
Besluiten betreffende de afgifte van een gehandicaptenparkeerkaart |
Regeling gehandicaptenparkeerkaart, artikel 49 van het BABW (besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer) |
Medewerker dienstverlening D |
De uitgifte wordt gedaan ook door medewerker dienstverlening E |
Doen van aanvragen om inlichtingen uit de politieadministratie i.v.m. verzoeken om het Nederlanderschap |
Rijkswet op het Nederlanderschap |
Medewerker dienstverlening C, B |
|
Doen van aanvragen om inlichtingen uit de registers van het Justitiële Documentatiedienst i.v.m. verzoeken om het Nederlanderschap |
Rijkswet op het Nederlanderschap |
Medewerker dienstverlening C, B |
|
De bevoegdheden zoals vermeld in het kader van artikel 8 van de Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap |
Rijkswet op het Nederlanderschap en de daarop gebaseerde besluiten en regeling |
Medewerker dienstverlening C, B |
|
Alle bevoegdheden ten aanzien van de aan de burgemeester verleende bevoegdheden en opgedragen taken bij of krachtens de Rijkswet op het Nederlanderschap en het Besluit tot verkrijging en verlies Nederlanderschap |
Rijkswet op het Nederlanderschap en Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap |
Medewerker C, B |
(zoals het nemen van beslissingen, het afdoen van stukken, het ondertekenen van uitgaande brieven, optieverklaringen, advisering naturalisatie en het verrichten van overige handelingen in dit kader) |
Opleggen van een bestuurlijke boete |
Algemene wet bestuursrecht |
|
Alleen door aangewezen toezichthouders |
Voornemen en besluit tot ambtshalve: inschrijving 1e vestiging inschrijving hervestiging uitschrijving adreswijziging emigratie |
Artikelen 2.2, 2.4, 2.19, 2.20, 2.21, 2.22 Wet Brp |
Medewerkers dienstverlening D, C en B |
|
Overleggen brondocumenten en schriftelijke vertaling |
Artikel 2.44 en 2.46 Wet Brp |
Medewerker dienstverlening D, C, B |
|
Gegevensverstrekking uit de BRP |
Paragraaf 3 Brp |
Medewerker dienstverlening D, C, B |
|
Verstrekken gegevens ondanks geheimhouding |
Artikel 3.21 Brp |
Medewerker dienstverlening D, C, B |
|
Recht op overzicht verstrekkingen aan afnemers/derden |
Artikel 3.22 Brp |
Medewerker dienstverlening D, C, B |
|
Verrichten van handelingen als bedoeld in de artikelen 2.53 t/m 2.60 en 3.23 (o.a. verzoek om geheimhouding, correctie, doorsturen gecorrigeerde gegevens) |
Wet BRP |
Medewerker dienstverlening D, C, B |
|
Beslissen op verzoek geheimhouding, protocolleren en het recht op mededeling van correctie van gegevens; |
Wet BRP |
Medewerker dienstverlening D, C, B |
|
Aangifte bij politie wegens valsheid in geschrifte |
Artikel 225 Wetboek van Strafrecht |
Teamleider en medewerker Frontoffice |
Informeren portefeuillehouder |
Afwijzen van aanvragen |
Wet BRP |
Medewerker dienstverlening D, C, B |
|
Besluiten en handelen ter uitvoering van de Kieswet en het Kiesbesluit, zoals het volgende:
|
Kieswet en Kiesbesluit |
Frontoffice / projectleider verkiezingen Medewerker |
|
Besluiten en handelen ter uitvoering van de Experimentenwet centrale stemopneming en/ofKieswet, zoals het benoemen van stemmentellers en leden Gemeentelijke Stembureau |
Experimentenwet centralestemopneming/ Kieswet |
Medewerker Frontoffice / projectleider verkiezingen |
|
Team Backoffice
Bevoegdheid |
Grondslag |
Ondermandaat |
Bijzonderheden |
Algemene instructie (doet niet af aan mandaat) |
|
|
Indien voorzienbaar is dat iets politieke en publicitaire consequenties heeft: vooraf afstemmen met portefeuillehouder |
Het verstrekken van informatie over ruimtelijke plannen en het voeren van correspondentie betreffende de stand van zaken in het kader van het vooroverleg en aanvragen om een omgevingsvergunning |
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht |
VTH medewerker A |
|
Het accepteren van sloopmeldingen |
Bouwbesluit |
VTH medewerker A en C + administratief medewerker KCC |
|
Intrekken van een aanvraag omgevingsvergunning alsmede het voornemen daartoe |
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht |
VTH medewerker A |
|
Niet in behandeling nemen van een aanvraag voor een omgevingsvergunning op grond van artikel 4:5 Awb (niet compleet = niet ontvankelijk) |
Algemene wet bestuursrecht |
VTH medewerker A |
|
Het laten uitgaan van correspondentie in het kader van het houden van toezicht m.b.t. wet- en regelgeving |
Algemene wet bestuursrecht |
VTH medewerker A |
|
Het laten uitgaan van correspondentie in het kader van het houden van toezicht op het gebied van de omgevingsvergunning tot en met de vooraankondiging bestuursrechtelijk optreden (bestuursdwang, dwangsom, intrekken vergunning) |
Algemene wet bestuursrecht, Gemeentewet |
VTH medewerker A |
|
Ondertekeningmandaat voor het ondertekenen van de door of namens de directeur RUD genomen besluiten op basis van het Mandaatbesluit Milieutaken Directeur Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe, inwerking getreden op 1 januari 2014. |
Gemeentewet |
Adviseur VTH |
|
Het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de Wet BAG aangewezen brondocument zijn opgenomen. |
Gemeentewet |
VTH medewerker A |
|
Aanmanen tot betaling |
Algemene wet bestuursrecht |
Juridisch adviseur |
|
Het ondertekenen van een dwangbevel |
Algemene wet bestuursrecht |
Juridisch adviseur |
Na afstemming met portefeuillehouder |
Verlenen dan wel weigeren van een gedoogbeschikking in het kader van permanente bewoning recreatieverblijven |
Gemeentelijk beleid |
Juridisch adviseur |
|
Verlenen van uitstel van betaling |
Algemene wet bestuursrecht |
Juridisch adviseur |
Voorafgaand aan het nemen van het besluit vindt afstemming plaats met de portefeuillehouder |
Opleggen van een last onder dwangsom |
Gemeentewet Algemene wet bestuursrecht |
Juridisch adviseur Adviseur VTH |
Voorafgaand aan het nemen van het besluit vindt afstemming plaats met de portefeuillehouder |
Opleggen van een last onder bestuursdwang |
Gemeentewet Algemene wet bestuursrecht |
Juridisch adviseur Adviseur VTH |
Voorafgaand aan het nemen van het besluit vindt afstemming plaats met de portefeuillehouder |
Besluiten tot kostenverhaal |
Algemene wet bestuursrecht |
Juridisch adviseur |
Voorafgaand aan het nemen van het besluit vindt afstemming plaats met de portefeuillehouder |
Opleggen last onder bestuursdwang of dwangsom (opleggen en opheffen bouw-, sloop- en aanlegstop) |
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht Gemeentewet Algemene wet bestuursrecht |
Juridisch adviseur Adviseur VTH VTH medewerker A |
|
Besluiten tot bewaren, beheren, verkoop, overdracht en vernietiging van zaken die in het kader van de toepassing van bestuursdwang zijn meegevoerd |
Algemene wet bestuursrecht |
Juridisch adviseur Adviseur VTH |
Voorafgaand aan het nemen van het besluit vindt afstemming plaats met de portefeuillehouder |
Beslissen op verzoek tenuitvoerlegging reeds aangezegde last onder bestuursdwang |
Algemene wet bestuursrecht |
Juridisch adviseur Adviseur VTH |
Voorafgaand aan het nemen van het besluit vindt afstemming plaats met de portefeuillehouder |
Besluiten omtrent opheffen, opschorten, aanpassen van een last onder dwangsom |
Algemene wet bestuursrecht |
Juridisch adviseur Adviseur VTH |
Voorafgaand aan het nemen van het besluit vindt afstemming plaats met de portefeuillehouder |
Invorderingsbeschikking |
Algemene wet bestuursrecht |
Juridisch adviseur |
Voorafgaand aan het nemen van het besluit vindt afstemming plaats met de portefeuillehouder |
Onbewoonbaar verklaren woning of woonwagen |
Woningwet |
Juridisch adviseur Adviseur VTH |
Voorafgaand aan het nemen van het besluit vindt afstemming plaats met de portefeuillehouder |
Besluit op verzoek om handhaving |
|
Juridisch adviseur VTH medewerker A |
In afstemming met de juridisch adviseur |
Verlengen begunstigingstermijn bij bestuursrechtelijk optreden |
Algemene wet bestuursrecht |
VTH medewerker A Juridisch adviseur |
|
Ondertekeningmandaat voor het ondertekenen van de door of namens de directeur RUD genomen besluiten op basis van het Mandaatbesluit Milieutaken Directeur Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe, inwerking getreden op 1 januari 2014 |
Gemeentewet |
Adviseur VTH |
|
Team Samenleving
Bevoegdheid |
Grondslag |
Ondermandaat |
Bijzonderheden |
Algemene instructie (doet niet af aan mandaat) |
|
|
Indien voorzienbaar is dat iets politieke en publicitaire consequenties heeft: vooraf afstemmen met portefeuillehouder |
Beschikking tot ontheffing leerplicht (art. 3 en 5) |
Leerplichtwet |
Leerplichtambtenaar |
|
Mededeling betreffende vervangende leerplicht aan districtshoofd arbeidsinspectie |
Leerplichtwet |
Leerplichtambtenaar |
|
Toekenning extra verlof leerplichtigen (meer dan 10 dagen, art. 14) |
Leerplichtwet |
Leerplichtambtenaar |
|
Beschikking vervanging laatste jaar volledige leerplicht |
Leerplichtwet |
Leerplichtambtenaar |
|
Het voorzien in maatschappelijke begeleiding van de inburgeringsplichtige |
Artikel 13 lid 1 Wet inburgering 2021 |
Regievoerder (team Samenleving) |
|
Het afnemen van een brede intake bij de inburgeringsplichtige en een termijn daarvoor stellen |
Artikel 14 lid 1 Wet inburgering 2021 |
Regievoerder (team Samenleving) |
|
Een schriftelijke waarschuwing sturen en een herhaalde oproep doen aan inburgeringsplichtige indien hij/zij binnen de hierboven gestelde termijn voor de brede intake niet verschijnt of onvoldoende meewerkt. Tevens wordt er bij de herhaalde oproep een nieuwe termijn gesteld. |
Artikel 14 lid 1 Wet inburgering 2021 |
Regievoerder (team Samenleving) |
|
De brede intake in afwezigheid van inburgeringsplichtige vaststellen indien inburgeringsplichtige na drie oproepen niet verschijnt of onvoldoende meewerkt |
Artikel 14 lid 2 Wet inburgering 2021 |
Regievoerder (team Samenleving) |
|
Op basis van een brede intake het vaststellen en ondertekenen van een persoonlijk plan inburgering en participatie (beschikking) |
Artikel 15 lid 1 Wet inburgering 2021 |
Regievoerder (team Samenleving) |
|
De intensiteit vaststellen van de leerroute voor de inburgeringsplichtige |
Artikel 15 lid 2 Wet inburgering 2021 |
Regievoerder (team Samenleving) |
|
Het vaststellen van de leerroute conform de eerder vastgestelde leerroute indien inburgeringsplichtige woonplaats verplaatst naar gemeente Aa en Hunze |
Artikel 15 lid 4 Wet inburgering 2021 |
Regievoerder (team Samenleving) |
|
Het tijdig aanbieden van een inburgeringsaanbod aan inburgeringsplichtige |
Artikel 16 lid 1 Wet inburgering 2021 |
Regievoerder (team Samenleving) |
|
Het ondersteunen en bijhouden van de voortgang en desnoods leerroute wijzigen op een bij algemene maatregel van bestuur te bepalen termijn |
Artikel 17 Wet inburgering 2021 |
Regievoerder (team Samenleving) |
|
Het opleggen van een bestuurlijke boete aan de inburgeringsplichtige bij het niet verschijnen van de brede intake en het opleggen van een boete aan inburgeringsplichtige indien hij/zij binnen de gestelde termijn onvoldoende meewerkt |
Artikel 22 lid 1 Wet inburgering 2021 |
Regievoerder (team Samenleving) |
|
In de boetebeschikking een nieuwe termijn vaststellen van ten hoogste twee maanden waarbinnen de inburgeringsplichtige na bekendmaking boetebeschikking alsnog geacht wordt te verschijnen of medewerking te verlenen |
Artikel 22 lid 2 Wet inburgering 2021 |
Regievoerder (team Samenleving) |
|
Het opleggen van een bestuurlijke boete aan inburgeringsplichtige indien hij/zij niet is verschenen of onvoldoende meewerkt binnen de gestelde termijn van de boetebeschikking (art. 22 lid 2 Wib 2021) |
Artikel 22 lid 3 Wet inburgering 2021 |
Regievoerder (team Samenleving) |
|
Het opleggen van een boete indien inburgeringsplichtige onvoldoende meewerkt bij de uitvoering van het persoonlijk plan inburgering |
Artikel 23 lid 1 Wet inburgering 2021 |
Regievoerder (team Samenleving) |
|
Het verstrekken van gegevens aan Onze Minister |
Artikel 34 lid 1 Wet inburgering 2021 |
Regievoerder (team Samenleving) |
|
Het verstrekken van gegevens aan cursusinstellingen en de instelling |
Artikel 35 Wet inburgering 2021 |
Regievoerder (team Samenleving) |
|
Het gebruiken van het nummer, bedoeld in artikel 1, onderdeel b, van de Wet algemene bepalingen burgerservicenummer bij verwerken van gegevens op grond van de Wet inburgering 2021 |
Artikel 36 Wet inburgering 2021 |
Artikel 36 Wet inburgering 2021 |
Team Financiën
Bevoegdheid |
Grondslag |
Ondermandaat |
Bijzonderheden |
Algemene instructie (doet niet af aan mandaat) |
|
|
Indien voorzienbaar is dat iets politieke en publicitaire consequenties heeft: vooraf afstemmen met portefeuillehouder |
Aangifte te verzekeren objecten |
Gemeentewet |
Medewerker bedrijfsvoering C |
|
Afvoeren van verzekerde objecten |
Medewerker bedrijfsvoering C |
|
|
Beslissen op en afwikkelen van schades en aansprakelijkstellingen van verzekerde objecten |
Medewerker bedrijfsvoering C |
|
|
Afhandelen van statistische opgaven (zoals IVF3) |
Medewerker bedrijfsvoering A/8/C/D, adviseur bedrijfsvoering B |
|
|
Aangiften BTW afdrachten, inclusief btw compensatiefonds |
Medewerker bedrijfsvoering A/B/C, adviseur bedrijfsvoering B |
|
|
Aanvragen en declareren SISA |
Medewerker bedrijfsvoering A/B/C, adviseur bedrijfsvoering B |
|
|
Declaraties van aan de gemeente toegekende subsidies en bijdragen |
Medewerker bedrijfsvoering A/B/C/D, adviseur bedrijfsvoering B |
|
|
Saldibevestigingen m.b.t. geldleningen |
Medewerker bedrijfsvoering 8/C |
|
|
Afdoening van besluiten tot het aangaan van overeenkomsten inzake:
|
Adviseur bedrijfsvoering B |
Mandaat ligt bij adviseur bedrijfsvoering B na afstemming met de teamleider financiën |
Team Facilitaire Zaken
Bevoegdheid |
Grondslag |
Ondermandaat |
Bijzonderheden |
Algemene instructie (doet niet af aan mandaat) |
|
|
Indien voorzienbaar is dat iets politieke en publicitaire consequenties heeft: vooraf afstemmen met portefeuillehouder |
Beheers- en registratietaken |
Wet kenbaarheid publieke beperkingen |
Medewerker bedrijfsvoering B |
|
|
Wet BAG |
|
|
Team Ruimtelijk Beleid
Bevoegdheid |
Grondslag |
Ondermandaat |
Bijzonderheden |
Algemene instructie (doet niet af aan mandaat) |
|
|
Indien voorzienbaar is dat iets politieke en publicitaire consequenties heeft: vooraf afstemmen met portefeuillehouder |
Het vertegenwoordigen van de gemeente in ruimtelijke procedures |
Gemeentewet |
Beleidsmedewerker Ruimtelijk Beleid |
|
Offerteverzoeken en opdrachtverlening voor het opstellen van ruimtelijke plannen en planschadeadviezen tot een maximum van 5.000 euro |
Gemeentewet |
Beleidsadviseur RO |
|
Ondertekenen van brieven en verzenden van mails waarin feitelijke mededelingen worden gedaan over bestemmingsplanregels (voor zover dat niet al bij het laatste mandaat is geregeld). Dit soort informatie mag nu ook door het KCC worden gedeeld |
Gemeentewet |
Beleidsadviseur RO |
|
Team Ruimtelijk Beheer
Bevoegdheid |
Grondslag |
Ondermandaat |
Bijzonderheden |
Algemene instructie (doet niet af aan mandaat) |
|
|
Indien voorzienbaar is dat iets politieke en publicitaire consequenties heeft: vooraf afstemmen met portefeuillehouder |
Team Buitendienst
Bevoegdheid |
Grondslag |
Ondermandaat |
Bijzonderheden |
Algemene instructie (doet niet af aan mandaat) |
|
|
Indien voorzienbaar is dat iets politieke en publicitaire consequenties heeft: vooraf afstemmen met portefeuillehouder |
Team Belastingen
Bevoegdheid |
Grondslag |
Ondermandaat |
Bijzonderheden |
Algemene instructie (doet niet af aan mandaat) |
|
|
Indien voorzienbaar is dat iets politieke en publicitaire consequenties heeft: vooraf afstemmen met portefeuillehouder |
Optreden beroepsprocedures bij gerechtshof in belastingzaken en in cassatie bij de Hoge Raad (vertegenwoordigen gemeente) |
Gemeentewet |
Medewerker belastingen |
|
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl