Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR675163
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR675163/1
Regeling vervallen per 01-03-2023
Tijdelijke subsidieregeling bevordering naleving wettelijke controleplicht CTB gemeente Helmond 2022
Geldend van 02-04-2022 t/m 28-02-2023 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2022
Intitulé
Tijdelijke subsidieregeling bevordering naleving wettelijke controleplicht CTB gemeente Helmond 2022Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond;
gelet op de artikelen 1.2 en 1.4, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Helmond 2020 en titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
overwegende dat ons college het wenselijk acht een bijzondere regeling te treffen voor de verdeling van de bij Kamerbrief van 14 december 2021 (kenmerk 37 05570) aangekondigde specifieke Rijksbijdrage, uit te keren als bijdrage in de kosten die gemaakt worden ter uitvoering van de wettelijke controleplicht op een geldig Coronatoegangsbewijs (CTB), overeenkomstig het in artikel 2 van de ministeriële ‘Regeling specifieke uitkering naleving controle coronatoegangsbewijzen 2022’ omschreven doel;
besluit de volgende nadere regels vast te stellen:
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
ASV Helmond 2020: Algemene subsidieverordening Helmond 2020;
- b.
Geldig Coronatoegangsbewijs (CTB): het bewijs als bedoeld in artikel 1.1 van de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19;
- c.
Beheerder: degene die bevoegd is tot het aan een publieke plaats treffen van voorzieningen of tot het toelaten van publiek tot die plaats;
- d.
Publieke plaats: locatie of voorziening waar personen aanwezig kunnen zijn, de daar al dan niet tegen betaling werkzame personen niet meegerekend;
- e.
Regeling specifieke uitkering naleving controle coronatoegangsbewijzen 2022: ministeriële regeling die voorziet in de grondslag voor verdeling van de specifieke Rijksbijdrage ter bevordering en ondersteuning van de wettelijke controleplicht op een geldig CTB;
- f.
Rijksbijdrage: de specifieke uitkering naleving controleplicht CTB 2022;
- g.
Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 ( Trm ): ministeriële regeling gebaseerd op de Wet publieke gezondheid;
- h.
Identificatiedocument: een document als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht
Artikel 2 Doelgroep
Subsidie op grond van deze regeling kan uitsluitend worden aangevraagd door beheerders van in Helmond gevestigde publieke plaatsen op wie een wettelijk verplichte controleplicht op een geldig CTB rust
Artikel 3 Subsidievorm
-
1. De subsidie is eenmalig, in die zin dat een beheerder per publieke plaats op grond van deze regeling slechts éénmaal subsidie kan aanvragen;
-
2. Artikel 2.3, van de Algemene subsidieverordening is van toepassing (vaststelling zonder verlening);
-
3. Subsidie wordt verstrekt in de vorm van een eenmalig uit te keren geldbedrag
Artikel 4 Voor subsidiëring in aanmerking komende activiteiten en voorzieningen
-
1. Voor subsidieverlening komen in aanmerking uitsluitend de in de periode van 1 januari 2022 tot en met 26 maart 2022 gemaakte kosten (inclusief de verschuldigde btw) die samenhangen met en bijdragen aan het doel van de ministeriële regeling, te weten het bieden van ondersteuning bij of nabij voorzieningen of activiteiten die op grond van de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 verplicht zijn in het kader van de controle op het Coronatoegangsbewijs;
-
2. Subsidie wordt slechts verstrekt voor kosten die samenhangen met de inzet van werknemers en arbeidskrachten die de controle op het Coronatoegangsbewijs uitvoeren, bevorderen en vergemakkelijken. Subsidiabele activiteiten of voorzieningen in dit verband zijn:
- i.
verschuldigde loonkosten van werknemers en arbeidskrachten, die zonder de verplichte controle op coronatoegangsbewijzen niet gemaakt zouden zijn (kosten van extra arbeidskrachten die enkel en alleen ingezet worden voor de controle op het CTB. Ze mogen niet tegelijkertijd andere werkzaamheden verrichten (zie lid 2 van dit artikel);
- ii.
verschuldigd vakantiegeld, verschuldigde pensioenafdrachten en sociale zekerheidslasten, in verband met de loonkosten, bedoeld onder i;
- iii.
in geval van externe inhuur, de kosten van werving, selectie, administratie en aansturing van werknemers en arbeidskrachten;
- iv.
materiële kosten die de controle van het Coronatoegangsbewijs en identiteitsdocument faciliteren;
- v.
verschuldigde BTW, voor zover deze verschuldigd is over de kosten bedoeld onder i tot en met iv
- i.
-
3. Kosten worden vergoed tot een maximumuurtarief van € 40.00 inclusief de betaalde BTW;
-
4. Op grond van deze regeling wordt geen uitkering verstrekt voor:
- a.
kosten voor activiteiten waarvan redelijkerwijs aangenomen moet worden dat deze geen bijdrage leveren aan het doel, bedoeld in artikel 4, eerste lid;
- b.
kosten voor activiteiten waarvoor reeds een specifieke uitkering of een andere financiële bijdrage van overheidswege is verstrekt;
- c.
voor de kosten van activiteiten waarvoor op grond van de Wet op de omzetbelasting 1968 recht op aftrek van omzetbelasting bestaat, dan wel recht bestaat op compensatie op grond van de Wet op het btw-compensatiefonds
- a.
Artikel 5 Subsidieplafond
Voor subsidiering ingevolge deze regeling is een maximum bedrag beschikbaar van € 353.942,-
Artikel 6 Maximum subsidiebedrag
Het maximumbedrag per te subsidiëren aanvraag is € 5000,-
HOOFDSTUK 2 SUBSIDIEVERLENING EN -VASTSTELLING
Artikel 7 De aanvraag om subsidie
-
1. Voor controles op het CTB die plaatsvinden in de periode van 1 januari 2022 tot en met 26 maart 2022 kan per publieke plaats een eenmalige subsidie aangevraagd worden voor de kosten zoals genoemd in artikel 4;
-
2. Een aanvraag voor een incidentele subsidie voor controles op het CTB, kunnen in afwijking van het in de ASV Helmond 2020 bepaalde bij het college worden ingediend vanaf de dag na bekendmaking van deze regeling tot uiterlijk 1 juni 2022;
-
3. De aanvraag wordt, voorzien van alle gevraagde informatie, schriftelijk ingediend via een door het college ter beschikking gesteld aanvraagformulier
Artikel 8 Beoordeling van de aanvraag op ontvankelijkheid .
-
1. Het college behandelt en beslist op ontvankelijke aanvragen op volgorde van binnenkomst;
-
2. Aan de beheerder die een aanvraag indient die onvoldoende gegevens bevat voor een goede beoordeling, wordt eenmalig een hersteltermijn geboden van twee weken, zonder dat hij zijn plaats op de lijst van binnengekomen aanvragen verliest. Aanvragen die enkel en alleen NAW gegevens bevatten, zijn van deze herstelmogelijkheid uitgezonderd. Indien blijkt dat de hersteltermijn niet, niet tijdig of onvoldoende is benut, wordt de aanvraag buiten behandeling gelaten en schuiven nadien ingediende aanvragen een plaats op voor zover het betreft de volgorde van binnenkomst
Artikel 9 Inhoudelijke beoordeling van de aanvraag en weigeringsgronden
Onverminderd de weigeringsgronden zoals genoemd in de ASV Helmond 2020 en de Algemene wet bestuursrecht wordt de aanvraag geheel of gedeeltelijk geweigerd, indien:
- 1.
De aanvraag naar het oordeel van het college niet of niet geheel voldoet aan de voorwaarden voor subsidiëring c.q. de te subsidiëren kosten niet samenhangen met de controle van coronatoegangsbewijzen of de ondersteuning daarvan of het kosten als bedoeld in artikel 4, vierde lid, betreft;
- 2.
De aanvraag buiten de termijn van artikel 7, tweede lid, is ingediend;
- 3.
De aanvraag niet is aangevraagd door de verantwoordelijke beheerder van de publieke plaats waarvoor de wettelijke controleplicht op een geldig CTB geldt of gold;
- 4.
De aanvraag het maximaal te subsidiëren bedrag als bedoeld in artikel 6 overstijgt (in welk geval het meerdere wordt geweigerd);
- 5.
De aanvraag een publieke plaats betreft waarvoor al eerder een aanvraag op grond van deze regeling is ingediend en waarop het college heeft beslist
Artikel 10 Beslistermijnen
-
1. Op een volledige (ontvankelijke) aanvraag beslist het college binnen 4 weken na de ontvangst van de aanvraag;
-
2. Het niet beslissen binnen de in lid 1 genoemde termijn leidt niet tot een besluit van rechtswege (lex silencio positivo). Het college blijft bevoegd alsnog een besluit op de aanvraag te nemen
Artikel 11 De beslissing op de aanvraag
De beslissing tot subsidievaststelling vermeldt:
- a.
Een omschrijving van de activiteiten waarvoor subsidie wordt toegekend;
- b.
De wijze waarop het bedrag van de subsidie is bepaald;
- c.
De hoogte van het subsidiebedrag;
- d.
Eventuele aanvullende verplichtingen van de subsidieontvanger
Artikel 12 Betaling van de subsidie
Het toegekende subsidiebedrag wordt in één keer uitgekeerd
HOOFDSTUK 4 OVERIGE BEPALINGEN
Artikel 15 Hardheidsclausule
Indien onverkorte toepassing van enige bepaling van de nadere regels tot een onvoorzien en onredelijk benadelend gevolg zou leiden voor een aanvrager c.q. beheerder, kan het college afwijken en anders beslissen
Artikel 16 Werkingsduur
Deze tijdelijke subsidieregeling vervalt van rechtswege op de dag waarop hij in zijn geheel is uitgewerkt
Artikel 17 Bekendmaking en inwerkingtreding
Deze subsidieregeling treedt in werking op de eerste dag na de datum van bekendmaking in het Gemeenteblad en werkt terug tot 1 januari 2022
Artikel 18 Citeertitel
Deze tijdelijke subsidieregeling wordt aangehaald als: ‘Tijdelijke subsidieregeling bevordering naleving controleplicht Coronatoegangsbewijs gemeente Helmond 2022’
Ondertekening
Vastgesteld in de vergadering van 22 maart 2022
Burgemeester en wethouders van Helmond,
de burgemeester,
mevrouw P.J.M.G Blanksma-van den Heuvel
de secretaris,
H.J. de Ruiter
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl