Regeling vervallen per 06-10-2022

Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Maashorst 2022

Geldend van 01-04-2022 t/m 05-10-2022

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Maashorst 2022

De raad van de gemeente Maashorst;

gelezen het voorstel van de vertrouwenscommissie i.o. d.d. 7 maart 2022;

gelezen de Wet tot samenvoeging van de gemeenten Landerd en Uden, vastgesteld oor de Tweede Kamer op 25 februari 2021 en de Eerste Kamer op 13 juli 2021 en daarmee het van rechtswege beëindigen van het burgemeesterschap van de heren Bakermans en Hellegers per 31 december 2021 middernacht;

gehoord de benoeming door de commissaris van de Koning van de provincie Noord-Brabant op 2 december 2021 van de waarnemend burgemeester van Maashorst, de heer Rüpp, per 1 januari 2022;

gelet op de Circulaire benoeming, herbenoeming en klankbordgesprekken burgemeester per 1 oktober 2017 en de Handreiking Burgemeesters, benoeming, herbenoeming, klankbordgesprekken en afscheid d.d. 18 december 2020;

gelet op artikel 61 van de Gemeentewet;

b e s l u i t

  • 1.

    Vast te stellen de Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Maashorst 2022

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    burgemeester: burgemeester van de gemeente Maashorst;

  • b.

    commissie: vertrouwenscommissie benoeming burgemeester van de gemeente Maashorst;

  • c.

    secretaris: secretaris van de vertrouwenscommissie;

  • d.

    Voorzitter: voorzitter van de vertrouwenscommissie.

Artikel 2 Instelling en opheffing commissie

  • 1. Er is een vertrouwenscommissie benoeming burgemeester van de gemeente Maashorst.

  • 2. De commissie wordt opgeheven met ingang van de dag waarop het Koninklijk Besluit tot benoeming van de burgemeester aan de gemeenteraad van de gemeente Maashorst bekend is gemaakt.

Artikel 3 Taak

De commissie heeft tot taak de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester van de gemeente Maashorst voor te bereiden.

Artikel 4 Samenstelling commissie en benoeming

  • 1. De commissie bestaat uit ten minste vijf leden van de gemeenteraad en ten hoogste zoveel leden als er op moment van benoeming van de leden fracties zijn van de gemeenteraad.

  • 2. De gemeenteraad benoemt de leden van de commissie. Per fractie kan maximaal één raadslid in de commissie worden benoemd.

  • 3. De commissie heeft geen plaatsvervangende leden.

  • 4. De commissie kiest een voorzitter uit haar midden.

Artikel 5 Voorzitter

De voorzitter is belast met:

  • 1.

    Het leiden van de vergaderingen van de commissie en het daarbij handhaven van de orde;

  • 2.

    Het namens de commissie optreden als contactpersoon naar buiten;

  • 3.

    Het uitnodigen van de sollicitanten naar het ambt van burgemeester voor zover met de betreffende sollicitant een gesprek plaats heeft;

  • 4.

    Het ondertekenen van alle stukken die van de commissie uitgaan.

Artikel 6 Ambtelijke ondersteuning

  • 1. De griffier is de secretaris van de commissie.

  • 2. De gemeentesecretaris is de tweede secretaris van de commissie.

  • 3. De plaatsvervangend griffier kan als ondersteuner in vergaderingen van de commissie aanwezig zijn.

Artikel 7 Adviseur vanuit college

  • 1. De gemeenteraad kan één of meer wethouders op voordracht van het college van burgemeester en wethouders als adviseur toevoegen aan de commissie.

  • 2. De adviseur kan door de voorzitter worden uitgenodigd om met een raadgevende stem een vergadering van de commissie bij te wonen.

Artikel 8 Werkwijze commissie

  • 1. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste de helft van het aantal leden dit noodzakelijk acht.

  • 2. De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering. De voorzitter kondigt elke vergadering tenminste vierentwintig uur van tevoren aan bij de leden van de commissie.

  • 3. De commissie vergadert alleen indien tenminste de helft van de leden aanwezig is.

  • 4. De vergaderingen/bijeenkomsten van de commissie vinden plaats met gesloten deuren.

  • 5. Van het behandelde ter vergadering wordt door de secretaris een kort samenvattend verslag gemaakt. Dit verslag wordt door de commissie in een volgende vergadering vastgesteld.

  • 6. De verslagen van de vergaderingen van de commissie zijn geheim.

  • 7. Gelet op artikel 61c van de Gemeentewet geldt ten aanzien van al hetgeen voor, tijdens of na het verrichten van de werkzaamheden van de commissie direct of indirect door de commissie wordt besproken, schriftelijk wordt vastgelegd of aan de leden van de commissie wordt voorgelegd, voor de voorzitter en leden van de commissie, de secretaris en tweede secretaris, de plaatsvervangend griffier alsmede de adviseurs van de commissie, een geheimhoudingsplicht.

  • 8. Voor zover de commissie aan de gemeenteraad stukken, gegevens of informatie overlegt of anderszins ter kennis brengt, geldt gelet op artikel 61c van de Gemeentewet een geheimhoudingsplicht.

  • 9. De geheimhouding blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 10. De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat na afronding van de benoeming alle archiefbescheiden in een envelop worden verzegeld en gerubriceerd als "geheim". Deze envelop wordt in de daartoe aangewezen archiefruimte geplaatst. Voor zover de bescheiden geen archiefbescheiden betreffen worden deze door de secretaris onverwijld vernietigd.

Artikel 9 Informatie over en gesprek met sollicitant

  • 1. De secretaris nodigt namens de voorzitter in overleg met de commissie sollicitanten uit voor een gesprek met de commissie.

  • 2. De commissie treft de voorzieningen die nodig zijn ter bescherming van de privacy van de sollicitant. De voorzitter stelt hiertoe in overleg met de secretaris de plaats, de datum en het tijdstip van het gesprek zodanig vast dat de naam van een sollicitant niet bekend kan worden bij één of meerdere andere sollicitanten of bij derden.

  • 3. De gesprekken met en de oordeelsvorming over de sollicitanten vindt plaats in aanwezigheid van en door de leden van de commissie.

  • 4. Anders dan door tussenkomst van de commissaris van de Koning, kunnen geen inlichtingen, op welke wijze dan ook, worden ingewonnen over de sollicitanten.

Artikel 10 Besluitvorming

  • 1. De commissie streeft naar een gedragen meervoudige aanbeveling van twee personen in een voorkeursvolgorde.

  • 2. De commissie besluit over de vaststelling van een concept aanbeveling bij meerderheid van stemmen. Elk lid heeft één stem.

  • 3. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering.

  • 4. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen. De mening van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.

Artikel 11 Verslag

  • 1. De commissie brengt over haar werkzaamheden ter voorbereiding van het doen van een aanbeveling schriftelijk verslag van bevindingen uit aan de gemeenteraad en aan de commissaris van de Koning.

  • 2. Het verslag van bevindingen, bedoeld in het eerste lid, bevat in ieder geval:

    • a.

      een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

    • b.

      een conceptaanbeveling met twee personen. Die aanbeveling bevat een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie.

Artikel 12 Vergoeding

De leden van de commissie ontvangen een vergoeding overeenkomstig het bepaalde in artikel 3.1.2., eerste lid, van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die waarop zij bekend is gemaakt en vervalt met ingang van de dag waarop het Koninklijk Besluit tot benoeming van de burgemeester aan de raad bekend is gemaakt.

Artikel 14 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel andere wetgeving niet voorziet, beslist de commissie.

  • 2.

    Tot lid van de vertrouwenscommissie als bedoeld in genoemde verordening te benoemen:

  • de heer M.J.M. Geerders

  • de heer C.T. de Jong

  • de heer E.C.J. Jozephs

  • de heer B. Keijzer

  • mevrouw G.B.E.M. Lukassen

  • de heer B.A. Maathuis

  • de heer J.T.M. Minten

  • de heer A.C. Segers

  • de heer H.J.M. van Tiel

  • de heer A.S.M. de Vroomen.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering 22 maart 2022.

De raad voornoemd,

de griffier,

Drs. G.J. de Graaf

de voorzitter,

Drs. P.L.A. Rüpp