Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR674899
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR674899/1
Verordening van de raad van Bergen op Zoom inhoudende de Verordening werkgeverscommissie
Geldend van 01-04-2022 t/m heden
Intitulé
Verordening van de raad van Bergen op Zoom inhoudende de Verordening werkgeverscommissieDe raad van de gemeente Bergen op Zoom; bijeen op 10 maart 2022, Gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107 e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
BESLUIT:
vast te stellen de Verordening werkgeverscommissie
Hoofdstuk 1 de werkgeverscommissie
Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
1. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de
griffier en de overige op de griffie werkzame werknemers zoals die door de
raad aan haar zijn gedelegeerd. Hieronder wordt mede verstaan het aangaan,
wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomsten met de op de griffie
werkzame ambtenaren (artikel 107e lid 2 Gemeentewet) Voor wat betreft de
medezeggenschap van het griffiepersoneel wordt aangesloten bij het lokaal
overleg en de ondernemingsraad als bedoeld in hoofdstuk 12 en 13 van de
Cao-gemeenten. De voorzitter van de werkgeverscommissie en/of de griffier
zijn desgewenst aanwezig bij overleg met het lokaal overleg respectievelijk de
ondernemingsraad.
2. De werkgeverscommissie kan in de arbeidsvoorwaarden griffiepersoneel
alsmede in het volmacht besluit griffiepersoneel aangeduid worden als
werkgeverdelegatie. Met ingang van 1 april 2022 betreft dit de
werkgeverscommissie als bedoeld in deze verordening.
3. Te besluiten dat voor het griffiepersoneel ten aanzien van de lokale regelingen
voor arbeidsvoorwaarden die niet zijn geregeld in de landelijk geldende Cao
Gemeenten, de bepalingen worden gevolgd zoals die voor de gemeentelijke
organisatie ressorterend onder de gemeentesecretaris in het
Personeelshandboek gemeente Bergen op Zoom zijn vastgelegd. Dit geldt
tevens voor de beleidsregels op personeelsgebied. Indien toepassing daarvan
een ongewenste of onredelijke situatie zou opleveren, kan de werkgeverscommissie hiervan besluiten af te wijken.
4. Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de
voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad
behorende besluiten en regelingen;
5. De werkgeverscommissie draagt de aan haar overgedragen bevoegdheden ten
aanzien van het griffiepersoneel over aan de griffier.
Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie
1. De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter, zijnde de
plaatsvervangend voorzitter van de raad, en twee andere leden uit de raad bij
voorkeur afkomstig uit de coalitie en de oppositie.
2. De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden
benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.
3. Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:
• op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de
raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;
• indien het lid aftreedt als lid van de raad;
• indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.
4. De vaststelling van regelingen (algemeen bindende voorschriften) is
voorbehouden aan de raad, de te nemen personele besluiten en dergelijke
worden gedelegeerd met uitzondering van benoeming, schorsing en ontslag van de griffier, de vaststelling van de instructie griffier, de vervanging van de
griffier en de nog vast te stellen organisatieverordening.
5. De voorzitter van de gemeenteraad is gevraagd en ongevraagd adviseur van
de commissie en kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en bijvoorbeeld op
te treden als adviseur of informant.
Artikel 3 Taken voorzitter
De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:
a. het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;
b. het leiden van de vergaderingen;
c. het doen naleven van deze verordening;
d. het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie
uitgaan;
e. het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;
f. het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als
eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de
griffie.
Artikel 4 Ondersteuning van de commissie
De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris
afspraken over ondersteuning.
Hoofdstuk 2 De Vergaderingen
Artikel 5 Besluitvorming
a. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de
leden zoals bedoeld in artikel 2;
b. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft
van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.
Artikel 6 Verslaglegging
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering.
De concept-besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie vastgesteld.
Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen
1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als
bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e off van de Wet openbaarheid van
bestuur in beslotenheid gehouden.
2. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de
werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel
10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan
geheimhouding moet worden gelegd.
3. Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij
daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie.
Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.
Artikel 8 Vergaderfrequentie
De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.
Hoofdstuk 3 Slotbepalingen
Artikel 9 Verantwoording
De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.
Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden
ln gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.
Artikel 12 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op 1 april 2022.
Artikel 13 Citeertitel
Dit besluit kan worden aangehaald als 'Verordening werkgeverscommissie'.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Bergen op Zoom op 10 maart 2022,
De griffier,
Mevr. drs. E.P.M. van der Meer
De voorzitter,
Dhr. dr. F.A. Petter
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl