Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR674646
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR674646/1
Aanpassing regeling Medegebruik Businfrastructuur Nijmegen (2009)
Geldend van 24-03-2022 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2009
Intitulé
Aanpassing regeling Medegebruik Businfrastructuur Nijmegen (2009)Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen,
Vast te stellen de volgende beleidsregels: Aanpassing regeling Medegebruik Businfrastructuur Nijmegen (2009)
Vervoerscategorieën die voor medegebruik in aanmerking komen:
- •
taxivervoer
- •
vervoer met een noodzaak uit oogpunt van gezondheidszorg c.q. om geneeskundige redenen (zoals ambulancevervoer zonder direct spoedeisend karakter, voertuigen bloedbank, vervoer transplantatieorganen, voertuigen zorginstellingen, dierenambulance ). De noodzaak mag hierbij niet gebaseerd zijn op bedrijfseconomische motieven.
- •
vervoer in het kader van “Mijn Waalsprinter” (kleine busjes van bedrijven en instellingen die vanaf P+R Waalsprinter naar Nijmegen rijden, alleen toegestaan bij positief advies VCC Oost) of een daarvoor in de plaats tredende vervoersregeling .
- •
redvoertuigen/hulpverleningsdiensten zonder direct spoedeisend karakter (zoals brandweer, politie, vervoer gedetineerden)
Herkenbaarheid:
In de voorwaarden verbonden aan de ontheffing is opgenomen dat het voertuig waarvoor ontheffing is verleend duidelijk als zodanig herkenbaar dient te zijn. Voor taxivervoer betekent dit dat het voertuig waarvoor ontheffing is verleend middels een daklicht eventueel in combinatie met opschrift op het voertuig duidelijk herkenbaar is als taxi. Het spreekt vanzelf dat ook voor de overige categorieën medegebruikers geldt dat het voertuig middels een daklicht danwel op een andere duidelijk zichtbare wijze als zodanig herkenbaar dient te zijn. Deze herkenbaarheidseisen zijn opgenomen om voor wat betreft het medegebruik van businfrastructuur een zo duidelijk mogelijke verkeerssituatie te verkrijgen.
Overige voorwaarden:
Als voorwaarde is opgenomen dat het niet is toegestaan het voertuig stil te laten staan op de busbaan of busstrook en bij halteplaatsen. Dit houdt tevens in dat het niet is toegestaan aldaar te halteren en passagiers in- en uit te laten stappen.
Naast hetgeen is opgenomen in de voorwaarden blijven de bepalingen van het RVV 1990 onverkort van kracht.
Volledigheidshalve wordt erop gewezen dat in de ontheffing de term taxivervoer als bedoeld in de Wet personenvervoer staat vermeld. Ingevolge artikel 5 van genoemde wet is het verboden taxivervoer te verrichten zonder daartoe strekkende vergunning. Dit brengt met zich mee dat taxibedrijven om voor ontheffing in aanmerking te komen dienen te beschikken over een geldige vergunning voor taxivervoer.
Indien daartoe uit oogpunt van verkeersveiligheid dan wel om andere dringende redenen aanleiding bestaat kunnen de voorwaarden verbonden aan de ontheffing gedurende de looptijd worden gewijzigd.
Bijlage toegankelijke en niet toegankelijke businfrastructuur:
Indien daartoe uit oogpunt van verkeersveiligheid dan wel om andere dringende redenen aanleiding bestaat, kan besloten worden wijzigingen aan te brengen in het overzicht van de businfrastructuur die wel en die niet voor medegebruik is opengesteld.
Sancties:
Indien de houder van de ontheffing dan wel de bestuurder van het voertuig waarvoor ontheffing is afgegeven zich niet houdt aan de daaraan verbonden voorwaarden kan door de politie proces-verbaal worden opgemaakt. Op advies van de politie kan de ontheffing permanent worden ingetrokken.
Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking, werkt terug tot 1 juli 2009.
Deze beleidsregels worden aangehaald als: Aanpassing regeling Medegebruik Businfrastructuur Nijmegen (2009).
Overzicht Businfrastructuurversie juni 2009
Busbanen |
Medegebruik door taxi / overig besloten busvervoer |
Reden |
Industrieweg |
Ja |
- |
Oprit Prins Mauritssingelnabij Waalbrug en Waalbrug |
Ja |
- |
Hatertse brug |
Ja |
- |
Heyendaalseweg/St.Annastraat naar Station Station naar St.Annastraat/Heyendaalseweg |
Ja |
- - |
Station naar Heyendaalseweg Heyendaalseweg naar Station |
Ja |
- - |
Hatertseweg voor Weg door Jonkerbos |
Ja |
- |
Stijn Buijsstraat voor Graafseweg |
Ja |
- |
Graafseweg voor Neerbosscheweg |
Ja |
- |
Graafseweg voor Dennenstraat |
Ja |
- |
Steve Bikoplein |
Ja |
- |
Tunnelweg linksaf naar Spoorstraat |
Ja |
- |
B. Hustinxstraat linksaf naar Tunnelweg |
Ja |
- |
St.Annastraat voor Hatertseweg |
Ja |
- |
Stijn Buijsstraat voor St.Annastraat |
Ja |
- |
Busstrook Prins Mauritssingel vanaf Keizer Augustusplein (ovatonde) tot Waalbrug |
Ja |
- |
Philips van Leydenlaan voor Kapittelweg |
Nee |
Is vervallen |
Traianusplein vanaf Ubbergseweg naar centrum |
Nee |
Te weinig voordeel voor taxi’s |
Nassausingel voor Keizer Karelplein |
Nee |
Te veel hinder voor bus |
Graafseweg naar Station |
Nee |
Geen detectie, daarom onveilig, geen opstelgelegenheid |
Station naar Graafseweg |
Nee |
Te veel hinder voor bus, verstoort verkeersafwikkeling te veel, zelfde regiem als tegenrichting, weinig voordeel taxi’s |
Kanaalstraat |
Nee |
Doorsnijding groene zone |
Couwenbergstraat |
Nee |
Onmogelijk door bussluis |
Hatertseweg voor St.Annastraat |
Nee |
Verkeerskundig niet mogelijk |
Busbanen in Brabantse Poort: rondom Wijchenseweg, Rosenburgweg, |
Nee |
Onveilig, technisch niet mogelijk, belemmert verkeersafwikkeling |
Neerbosscheweg vanaf A73 |
Nee |
Technisch niet mogelijk |
IJpenbroekweg voor Neerbosscheweg |
Nee |
Verstoort afwikkeling |
Tunnelweg voor Quack-monument |
Nee |
Onveilig |
Centraal Busstation |
Nee |
Onveilig |
Eenrichtings wegen |
Medegebruik door taxi / overig besloten busvervoer |
Reden |
Bloemerstraat/Smetiusstraat |
Ja |
- |
Dobbelmanweg/Steenbokstraat |
Ja |
- |
Doddendaal |
Ja |
- |
Edisonstraat |
Nee |
Geen voordeel |
Bushaltes |
Medegebruik door taxi / overig besloten busvervoer |
Reden |
O.C.Huismanstraat |
Nee |
Zeer korte busbaan Verstoort afwikkeling overig verkeer |
Nwe Ubbergseweg voor Traianusplein |
Nee |
Korte busbaan, geen voordeel, verstoort afwikkeling |
Daalseweg voor rotonde |
Nee |
Onveilig bij oprijden rotonde |
Hatertseweg voor Vossendijk |
Nee |
Onveilig bij wegrijden, geen voordeel |
St. Annastraat voor Dr. J.Berendsstraat |
Nee |
Geen voordeel |
St. Annastraat voor Archipelstraat |
Nee |
Geen voordeel |
St. Annastraat nabij Thijmstraat |
Nee |
Geen voordeel |
Station Lent |
Nee |
Onveilig |
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de collegevergadering van: 7 juli 2009.
de gemeentesecretaris
P. Eringa
de burgemeester
mr. Th. C. de Graaf
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl