Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR674622
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR674622/1
Uitvoeringsbesluit onvermijdbaar medisch afval
Geldend van 24-03-2022 t/m heden
Intitulé
Uitvoeringsbesluit onvermijdbaar medisch afvalHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Albrandswaard,
gelet op artikel 5 van de Verordening afvalstoffenheffing 2022
overwegende dat;
- -
de gemeenteraad van Albrandswaard heeft besloten om per 1 januari 2022 het variabel tarief voor de afvalstoffenheffing in te voeren waarbij het aantal aanbiedingen van restafval invloed heeft op de hoogte van de afvalstoffenheffing;
- -
het niet wenselijk is dat belastingplichtigen vanwege een chronische ziekte of medische beperking door invoering van het diftar (variabel) tarief een aanslag afvalstoffenheffing ontvangen die hoger is dan gemiddeld;
- -
ter uitvoering van de in de Verordening afvalstoffenheffing 2022 opgenomen vrijstelling voor onvermijdbaar medisch afval regels dienen te worden vastgesteld;
Besluit vast te stellen de volgende:
Uitvoeringsbesluit onvermijdbaar medisch afval
Artikel 1. Aanvraag
-
1. De belastingplichtige die in aanmerking wil komen voor deze vermindering (tegemoetkoming onvermijdbaar medisch afval) dient een daartoe strekkend verzoek in te dienen bij de heffingsambtenaar van SVHW.
-
2. Aanvragen dienen te worden ingediend vóór 31 december van het kalenderjaar waarvoor de tegemoetkoming wordt aangevraagd.
-
3. Een aanvraag voor deze tegemoetkoming wordt eenmalig gedaan.
Artikel 2. Voorwaarden
-
1. Een tegemoetkoming in de afvalstoffenheffing wordt toegekend indien:
- a.
de belastingplichtige een medische verklaring overlegt van hemzelf en/of een belanghebbende, die behoort tot het huishouden van de belastingplichtige of
- b.
een factuur/nota van de apotheek dan wel van de ziektekostenverzekeraar overlegt waaruit blijkt dat hulpmiddelen worden afgenomen die leiden tot extra afval.
- a.
-
2. Voor de belastingplichtige die voldoet aan het gestelde onder lid 1 van deze regeling, geldt dat de compensatie als volgt wordt bepaald:
- a)
Met betrekking tot ontgrendeling van een ondergrondse inzamelcontainer is de vermindering van toepassing:
- -
vanaf 105 tot en met 208 klepbewegingen.
- -
- b)
Met betrekking tot lediging van een minicontainer is de vermindering van toepassing:
- -
vanaf 27 tot en met 52 ledigingen.
- -
- a)
-
3. Het recht op tegemoetkoming ontstaat na overschrijding van tot het maximaal aantal ledigingen zoals genoemd in lid 2 van dit artikel.
-
4. De tegemoetkoming wordt berekend door het aantal ledigingen boven het aantal ledigingen dan wel klepbewegingen te vermenigvuldigen met het bedrag per lediging of ontgrendeling zoals vermeld in de tarieventabel van de Verordening afvalstoffenheffing van het betreffende jaar.
-
5. De tegemoetkoming geldt per belastingplichtige.
-
6. Als de aanvrager niet het gehele jaar belastingplichtig is geweest wordt de tegemoetkoming naar rato verrekend.
Artikel 3. Controle onvermijdbaar medisch afval
-
1. Jaarlijks zal met behulp van de Basisregistratie Personen (BRP) gecontroleerd worden of de gegevens actueel zijn.
-
2. En één keer in de 3 jaar wordt dmv een informatieformulier gevraagd of de situatie onveranderd is gebleven.
Artikel 4 Verrekening tegemoetkoming
De tegemoetkoming zal worden verrekend in het eerste kwartaal van het jaar volgend op het jaar waarvoor de tegemoetkoming van toepassing is.
Artikel 5. Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.
-
2. Dit besluit wordt aangehaald als: Uitvoeringsbesluit onvermijdbaar medisch afval.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 8 maart 2022.
De secretaris,
H. Cats
De burgemeester,
drs. Jolanda de Witte
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl