Regeling adviesraad antiracisme en inclusie Rotterdam 2022

Geldend van 23-03-2022 t/m heden

Intitulé

Regeling adviesraad antiracisme en inclusie Rotterdam 2022

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,

gelezen het voorstel van de concerndirecteur van het cluster Maatschappelijke Ontwikkeling van 8 maart 2022 , kenmerk M2202-553 – 22bb2279

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet,

overwegende dat het college het wenselijk acht om een onafhankelijke adviesraad op te richten ter advisering van het college over racisme, discriminatie, uitsluiting, diversiteit en inclusie in het gemeentelijk beleid en de uitvoering daarvan om zodoende bij te dragen aan een inclusievere lokale overheid,

besluit:

Artikel 1 Definities

adviesraad:

adviesraad antiracisme en inclusie Rotterdam;

college:

college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam.

Artikel 2 Taken en bevoegdheden

  • 1. Er is een onafhankelijke adviesraad antiracisme en inclusie Rotterdam.

  • 2. De adviesraad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit over de hoofdthema’s racisme, discriminatie, uitsluiting, diversiteit en inclusie in het gemeentelijk beleid en de uitvoering daarvan.

  • 3. De adviesraad bevordert naar vermogen de participatie van ingezetenen van de gemeente Rotterdam bij de beleidsontwikkeling, beleidsuitvoering en beleidsevaluatie van alle onderwerpen die raken aan de hoofdthema’s om bij te dragen aan de totstandkoming of verbetering van dit beleid.

  • 4. De adviesraad adviseert niet over klachten, bezwaarschriften, vergunningen, subsidies en andere individuele gevallen.

  • 5. Indien de adviesraad advies heeft uitgebracht, vermeldt het college in communicatie richting de raad waarom het advies van de adviesraad al dan niet is overgenomen.

Artikel 3 Samenstelling en benoeming

  • 1. De adviesraad bestaat uit ten minste 9 en ten hoogste 13 leden, de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter daaronder begrepen.

  • 2. De adviesraad is verantwoordelijk voor de werving en selectie van kandidaten.

  • 3. Als lid kan worden benoemd:

    • a.

      een ingezetene van Rotterdam die beschikt over adequate kennis van één of meerdere van de hoofdthema’s, genoemd in artikel 2, tweede lid of;

    • b.

      iemand die maatschappelijk actief is in Rotterdam rond één of meerdere van de hoofdthema’s, genoemd in artikel 2, tweede lid.

  • 4. De leden worden benoemd op persoonlijke titel en voeren hun taken uit zonder last of ruggespraak.

  • 5. De leden worden door het college benoemd voor een periode van drie jaar met de mogelijkheid tot eenmalige verlenging met ten hoogste drie jaar.

  • 6. Het lidmaatschap van de adviesraad is niet verenigbaar met:

    • a.

      het op basis van een arbeidsovereenkomst of op een andere basis werkzaam zijn voor de gemeente Rotterdam;

    • b.

      het lidmaatschap van het college of van een wijkraad als bedoeld in artikel 3 van de Verordening op de Wijkraden 2022.

  • 7. Bij oprichting worden de leden op voordracht van de concerndirecteur van het cluster Maatschappelijke Ontwikkeling benoemd door het college. Na de oprichting worden nieuwe kandidaten voor het lidmaatschap aan het college voorgedragen door de adviesraad op basis van een door het college vastgestelde profielschets.

  • 8. Indien het college niet overgaat tot de benoeming van een voorgedragen lid, wordt dit gemotiveerd aan de adviesraad kenbaar gemaakt.

  • 9. De leden kunnen wegens ongeschiktheid, onbekwaamheid of op andere zwaarwegende gronden door het college worden geschorst of ontslagen. Het college hoort de adviesraad voordat tot ontslag wordt overgegaan

  • 10. Het lidmaatschap van de adviesraad eindigt op eigen verzoek van het lid of door het verstrijken van de benoemingsperiode.

Artikel 4 Voorzitter en ambtelijk secretaris

  • 1. De adviesraad benoemt uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 2. Zolang in een nieuwe adviesraad geen voorzitter is benoemd, treedt een oud-voorzitter als tijdelijk voorzitter op, waarbij de laatst afgetreden oud-voorzitter voorrang heeft;

  • 3. Als geen oud-voorzitters beschikbaar zijn, treedt het lid dat het langst in de adviesraad zitting heeft op als tijdelijk voorzitter, waarbij bij gelijke zittingsduur het oudste lid in leeftijd voorgaat.

  • 4. De voorzitter heeft stemrecht.

  • 5. Het college stelt een medewerker beschikbaar aan de adviesraad die de rol van ambtelijk secretaris van de adviesraad vervult. De ambtelijk secretaris verzorgt de administratieve ondersteuning van de adviesraad.

  • 6. De ambtelijk secretaris is geen lid van de adviesraad.

Artikel 5 Werkwijze

  • 1. Het college verschaft de adviesraad de informatie die hij voor de uitvoering van zijn taken nodig heeft. Het college streeft ernaar om informatie gericht op beleids- en besluitvorming te verschaffen op een zodanig tijdstip dat advies van de adviesraad kan worden betrokken bij de beleids- en besluitvorming.

  • 2. Bij het indienen van een adviesaanvraag stelt het college in overleg met de adviesraad een redelijke termijn vast waarbinnen het advies moet zijn uitgebracht. Hierbij wordt rekening gehouden met de geplande vergaderingen van de adviesraad.

  • 3. De adviesraad brengt zijn advies schriftelijk uit.

  • 4. Per vergadering wordt ten hoogste één gevraagd advies en één ongevraagd advies uitgebracht.

  • 5. De adviesraad kan voor het uitbrengen van zijn advies externe deskundigen inschakelen. Het college stelt hiervoor € 250,- per uitgebracht commissie-advies beschikbaar.

  • 6. Het college reageert schriftelijk op de uitgebrachte adviezen.

  • 7. Als de adviesraad besluit niet te adviseren op een verzoek van het college, deelt hij dat zo spoedig mogelijk met redenen omkleed aan het college mee.

Artikel 6 Vergaderingen

  • 1. De adviesraad vergadert ten minste een maal per twee maanden.

  • 2. De leden van de adviesraad ontvangen ten minste twee weken voor de vergadering de benodigde stukken van de ambtelijk secretaris.

  • 3. De vergaderdata worden in december van het voorafgaande jaar door de adviesraad bepaald.

  • 4. De wethouder met integratie en samenleven in de portefeuille en ten minste één ambtenaar van de het cluster Maatschappelijk Ontwikkeling voeren ten minste eenmaal per jaar overleg met de adviesraad en de ambtelijk secretaris.

  • 5. De vergaderingen van de adviesraad zijn niet openbaar.

Artikel 7 Openbaarheid

  • 1. De adviezen van de adviesraad worden door de adviesraad gepubliceerd nadat het college hierop reactie heeft gegeven. Zij worden gedeeld met de gemeenteraad en gepubliceerd of anderszins aan iedere geïnteresseerde ter beschikking gesteld. Bij publicatie wordt de reactie van het college meegenomen.

  • 2. Het advies wordt niet gepubliceerd indien het college daartoe verzoekt, dan wel indien de adviesraad zelf daartoe besluit. Publicatie blijft in ieder geval achterwege indien zwaarwegende belangen van gemeente, organisaties of personen daartoe aanleiding geven.

Artikel 8 Geheimhouding

  • 1. De leden zijn verplicht tot geheimhouding van de aan hen beschikbaar gestelde gegevens waarvan zij het vertrouwelijke karakter kennen of redelijkerwijs moeten vermoeden.

  • 2. De adviezen van de adviesraad vallen tot de publicatie ervan onder de geheimhouding.

Artikel 9 Geschillen

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college nadat het de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter heeft gehoord.

Artikel 10 Archivering

De informatie die door de adviesraad en door zijn leden uit hoofde van hun functie wordt geproduceerd of ontvangen, valt onder de Archiefwet 1995. Het archief- en informatiebeheer van de adviesraad wordt uitgevoerd overeenkomstig het Besluit Informatiebeheer Rotterdam 2017.

Artikel 11 Evaluatie

De adviesraad evalueert jaarlijks zijn functioneren en bespreekt de evaluatie met de concerndirecteur Maatschappelijke Ontwikkeling.

Artikel 12 Jaarlijkse rapportage

De adviesraad draagt zorg voor een jaarlijkse rapportage, waarin ten minste de activiteiten en belangrijkste keuzes van de adviesraad van het desbetreffende jaar worden benoemd.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Gemeenteblad waarin het wordt geplaatst.

Artikel 14 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling adviesraad antiracisme en inclusie Rotterdam 2022.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 8 maart 2022

De secretaris,

V.J.M. Roozen

De burgemeester,

A. Aboutaleb

Toelichting

In de zomer van 2020 heeft de gemeente Rotterdam diverse gesprekken gevoerd met organisaties over racisme in Rotterdam. Naar aanleiding van deze gesprekken is het plan “Rotterdam tegen racisme” gelanceerd. Een van de acties die hierin is opgenomen, is het instellen van een onafhankelijke adviesraad van Rotterdammers. Deze adviesraad heeft als doel het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over diversiteit en inclusie in het samenlevings- en overig beleid, de gemeentelijke communicatie en diversiteit in de organisatie.

Aanleiding adviesraad

Op 3 juni 2021 werd met de demonstratie rond de Erasmusbrug voor alle Rotterdammers duidelijk wat heel veel Rotterdammers al wisten: ook in onze stad is er sprake van racisme, discriminatie en uitsluiting. In de hierop volgende gesprekken met allerlei organisaties die zich bezighouden met antiracisme of een achterban vertegenwoordigen die met racisme te maken krijgt was inspraak op het beleid van de gemeentelijke organisatie een vaak gehoord onderwerp. Het college heeft dit in “Rotterdam tegen racisme” een plek gegeven: ten eerste moet de organisatie meer divers en inclusief en ten tweede moet er tot die tijd een adviesraad zijn, met stevig mandaat om het college en de gemeente scherp te houden.

Rotterdam tegen racisme

In Rotterdam tegen racisme is het volgende opgenomen over de adviesraad:

“We vormen met ons netwerk een onafhankelijke adviesraad (status en naamgeving nader te bepalen) om het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over diversiteit en inclusie in het samenlevings- en overig beleid, de gemeentelijke communicatie en diversiteit in de organisatie. Rotterdammers met de voeten in de aarde en connecties in de stad, niet louter om hun ervarings-verhalen maar hun expertise op dit thema. Zij kunnen de gemeente en het college helpen om scherp te blijven op dit thema in het beleid en in de uitvoering. Nader te bepalen is wat er nodig is met betrekking tot de formele status, naamvoering, samenstelling, ondersteuning, onkostenvergoeding, etc. In de startfase zullen we vanuit het netwerk een alliantie opbouwen en samen vormgeven aan dit idee.”

Regeling adviesraad

Met de onderhavige regeling wordt de regeling adviesraad antiracisme en inclusie formeel door het college vastgesteld.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 6

Uitgangspunt is dat de adviesraad zes keer per jaar bijeen komt en om een (of meerdere) vergadermomenten kan verzoeken.