Regeling vervallen per 01-01-2023

Subsidieregeling versterken sociale basis, gemeente Achtkarspelen 2023

Geldend van 01-01-2023 t/m 31-12-2022

Intitulé

Subsidieregeling versterken sociale basis, gemeente Achtkarspelen 2023

Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Achtkarspelen;

overwegende dat het gemeentebestuur de sociale basis wil versterken door het verstrekken van subsidies voor activiteiten die daaraan bijdragen;

gelet op de Algemene Subsidie Verordening 2016 van de gemeente Achtkarspelen;

en gelet op de ‘Visie versterken sociale basis 2021’;

besluit vast te stellen de subsidieregeling versterken sociale basis, gemeente Achtkarspelen 2023.

De Subsidieregeling versterken sociale basis 2023-2027 vormt samen met de Algemene Subsidieverordening 2016 (ASV) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb), de grondslag voor het verlenen van de subsidies voor activiteiten binnen de sociale basis in de gemeente Achtkarspelen vanaf 1 januari 2023 tot 1 januari 2027. De ‘Visie versterken sociale basis’ (november 2021) vormt de basis voor de subsidieregeling versterken sociale basis.

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

Deze regeling verstaat onder:

  • a.

    ASV: Algemene subsidieverordening Achtkarspelen 2016;

  • b.

    college: college van burgemeester en wethouders van Achtkarspelen;

  • c.

    ervaringsdeskundige: iemand die opgeleid is om eigen ervaringen te benutten om anderen te ondersteunen;

  • d.

    mantelzorger: geeft langdurig, intensief en onbetaald zorg en ondersteuning aan iemand met wie hij/zij een persoonlijke band heeft en die ondersteuning behoeft door een beperking in gezondheid;

  • e.

    penvoerder: een aangewezen deelnemer van het samenwerkingsverband die mede namens de andere deelnemers aan het samenwerkingsverband de subsidieaanvraag indient en verantwoordelijkheid draagt voor de naleving van de voorwaarden en verplichtingen in deze subsidieregeling en de beschikking;

  • f.

    preventie: voorkomen en vroegtijdig bieden van ondersteuning bij problemen zoals in de visie versterken sociale basis beschreven;

  • g.

    sociale accommodatie: laagdrempelige en toegankelijke plek voor en door inwoners; bedoeld als een knooppunt om elkaar te ‘vinden’ (ontmoeten) en om te ‘verbinden’ (participeren en activeren). Inwoners (zowel volwassenen als jeugd) in het dorp worden er gefaciliteerd om initiatieven te ontplooien en kunnen in sociale accommodaties deelnemen aan activiteiten;

  • h.

    sociale basis: breed en laagdrempelig aanbod van activiteiten en ondersteuning overwegend in de eigen buurt of dorp, om zelfredzaam te zijn, talenten te ontwikkelen en mee te doen in de samenleving;

  • i.

    vrijwillige inzet: onbetaalde inzet voor een ander of groep met een ondersteuningsbehoefte of voor activiteiten;

  • j.

    vrijwilliger: iemand die zich onbetaald en belangeloos inzet voor anderen die hulp of zorg nodig hebben, of bijdraagt aan activiteiten;

  • k.

    vrijwilligersorganisatie: organisatie met een ideële doelstelling, waarbij alle inkomsten worden ingezet ten gunste van de doelstelling van de organisatie en de uitvoering van het primaire proces door vrijwilligers wordt gedaan;

  • l.

    zelfredzaamheid: het vermogen om dagelijkse activiteiten zelfstandig te kunnen doen.

Artikel 2. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.

Artikel 3. Activiteiten

  • 1. Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor:

    • a.

      ONTMOETEN EN BETROKKENHEID: activiteiten die het gevoel van verbondenheid met de medemensen of de gemeenschap waartoe mensen behoren bevorderen;

    • b.

      SAMENREDZAAMHEID: activiteiten die ervoor zorgen dat iedereen kan meedoen door elkaar te steunen en verantwoordelijkheid te nemen;

    • c.

      ZELFREDZAAMHEID EN ONTPLOOIING: activiteiten die het vermogen om zelfstandig je leven te leiden, je te kunnen ontwikkelen en je problemen op te lossen, vergroten.

Artikel 4 Doelgroep

  • 1. Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een vereniging of stichting die activiteiten uitvoert die bijdragen aan het versterken van de sociale basis.

  • 2. Organisaties kunnen ook in samenwerking subsidie aanvragen. Als er sprake is van een samenwerking tussen meerdere organisaties wijzen zij uit hun midden een penvoerder aan die de subsidie aanvraagt.

Artikel 5. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1. Voor subsidie komen alleen in aanmerking de redelijkerwijs te maken kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteiten als bedoeld in artikel 3.

  • 2. Niet voor subsidie aanmerking komen de kosten van:

    • a.

      administratiekosten en andere overheadkosten;

    • b.

      kosten van personeel dat niet direct betrokken is bij de activiteiten;

    • c.

      kosten die worden besteed aan onderzoek of het ontwikkelen van werkmethoden.

Artikel 6. Hoogte van de subsidie

  • 1. Het college stelt jaarlijks voor de activiteiten die voor de subsidie in aanmerking komen als bedoeld in artikel 3 een subsidieplafond vast.

  • 2. Het subsidieplafond wordt op basis van de drie bouwstenen onder artikel 3 a, b en c in drie gelijke delen verdeeld.

Artikel 7. Wijze van verdeling

  • 1. Indien het subsidieplafond wordt bereikt, vindt verstrekking van subsidie plaats in volgorde van de door de commissie aangebrachte rangschikking per bouwsteen, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2. Bij de rangschikking van de aanvragen kent de commissiepunten toe per bouwsteen aan de hand van de volgende aspecten en tot het daarbij vermelde maximum aantal:

    • A.

      OTMOETEN EN BETROKKENHEID

    Criterium

    Aantal punten

    Score

    De mate waarin de activiteiten bijdragen aan de doelen onder ONTMOETEN EN BETROKKENHEID.

    40 punten

    Onvoldoende: 0% van de punten

    Voldoende: 25% van de punten

    Goed: 50% van de punten

    Zeer goed: 75% van de punten

    Uitstekend: 100% van de punten

    De mate van continuïteit van dienstverlening aan de inwoners m.b.t. de doelen onder ONTMOETEN EN BETROKKENHEID.

    20 punten

    Onvoldoende: 0% van de punten

    Voldoende: 25% van de punten

    Goed: 50% van de punten

    Zeer goed: 75% van de punten

    Uitstekend: 100% van de punten

    Aantoonbare samenwerking met partners m.b.t. de doelen onder ONTMOETEN EN BETROKKENHEID.

    20 punten

    Onvoldoende: 0% van de punten

    Voldoende: 25% van de punten

    Goed: 50% van de punten

    Zeer goed: 75% van de punten

    Uitstekend: 100% van de punten

    De mate van effectiviteit van de activiteit (prijs/kwaliteit).

    10 punten

    Onvoldoende: 0% van de punten

    Voldoende: 25% van de punten

    Goed: 50% van de punten

    Zeer goed: 75% van de punten

    Uitstekend: 100% van de punten

    De mate waarin blijk wordt gegeven van doorontwikkeling van aanbod en innovatieve manieren van werken.

    10 punten

    Onvoldoende: 0% van de punten

    Voldoende: 25% van de punten

    Goed: 50% van de punten

    Zeer goed: 75% van de punten

    Uitstekend: 100% van de punten

    Totaal te behalen

    100 punten

     

    • B.

      SAMENREDZAAMHEID

    Criterium

    Aantal punten

    Score

    De mate waarin de activiteiten bijdragen aan de doelen onder SAMENREDZAAMHEID.

    40 punten

    Onvoldoende: 0% van de punten

    Voldoende: 25% van de punten

    Goed: 50% van de punten

    Zeer goed: 75% van de punten

    Uitstekend: 100% van de punten

    De mate van continuïteit van dienstverlening aan de inwoners m.b.t. de doelen onder SAMENREDZAAMHEID.

    20 punten

    Onvoldoende: 0% van de punten

    Voldoende: 25% van de punten

    Goed: 50% van de punten

    Zeer goed: 75% van de punten

    Uitstekend: 100% van de punten

    Aantoonbare samenwerking met partners m.b.t. de doelen onder SAMENREDZAAMHEID.

    20 punten

    Onvoldoende: 0% van de punten

    Voldoende: 25% van de punten

    Goed: 50% van de punten

    Zeer goed: 75% van de punten

    Uitstekend: 100% van de punten

    De mate van effectiviteit van de activiteit (prijs/kwaliteit).

    10 punten

    Onvoldoende: 0% van de punten

    Voldoende: 25% van de punten

    Goed: 50% van de punten

    Zeer goed: 75% van de punten

    Uitstekend: 100% van de punten

    De mate waarin blijk wordt gegeven van doorontwikkeling van aanbod en innovatieve manieren van werken.

    10 punten

    Onvoldoende: 0% van de punten

    Voldoende: 25% van de punten

    Goed: 50% van de punten

    Zeer goed: 75% van de punten

    Uitstekend: 100% van de punten

    Totaal te behalen

    100 punten

     

    • C.

      ZELFREDZAAMHEID EN ONTPLOOIING

    Criterium

    Aantal punten

    Score

    De mate waarin de activiteiten bijdragen aan de doelen onder ZELFREDZAAMHEID EN ONTPLOOIING.

    40 punten

    Onvoldoende: 0% van de punten

    Voldoende: 25% van de punten

    Goed: 50% van de punten

    Zeer goed: 75% van de punten

    Uitstekend: 100% van de punten

    De mate van continuïteit van dienstverlening aan de inwoners m.b.t. de doelen onder ZELFREDZAAMHEID EN ONTPLOOIING.

    20 punten

    Onvoldoende: 0% van de punten

    Voldoende: 25% van de punten

    Goed: 50% van de punten

    Zeer goed: 75% van de punten

    Uitstekend: 100% van de punten

    Aantoonbare samenwerking met partners m.b.t. de doelen onder ZELFREDZAAMHEID EN ONTPLOOIING.

    20 punten

    Onvoldoende: 0% van de punten

    Voldoende: 25% van de punten

    Goed: 50% van de punten

    Zeer goed: 75% van de punten

    Uitstekend: 100% van de punten

    De mate van effectiviteit van de activiteit (prijs/kwaliteit).

    10 punten

    Onvoldoende: 0% van de punten

    Voldoende: 25% van de punten

    Goed: 50% van de punten

    Zeer goed: 75% van de punten

    Uitstekend: 100% van de punten

    De mate waarin blijk wordt gegeven van doorontwikkeling van aanbod en innovatieve manieren van werken.

    10 punten

    Onvoldoende: 0% van de punten

    Voldoende: 25% van de punten

    Goed: 50% van de punten

    Zeer goed: 75% van de punten

    Uitstekend: 100% van de punten

    Totaal te behalen

    100 punten

     
  • 3. De aanvragen worden per bouwsteen binnen het van toepassing zijnde subsidieplafond gehonoreerd naar de volgorde en score van de rangschikking waarvoor subsidie is aangevraagd.

Artikel 8. Beoordelingscommissie

  • 1. Er is een beoordelingscommissie in het kader van deze subsidieregeling.

  • 2. De beoordelingscommissie bestaat uit minimaal 3 en maximaal 5 leden inclusief voorzitter.

  • 3. De leden hebben expertise op het gebied van welzijn, zorg, participatie en jeugd.

  • 4. Elk lid van de beoordelingscommissie bepaalt individueel de scores bij alle aanvragen. Dit gebeurt per bouwsteen (A. ONTMOETEN EN BETROKKENHEID, B. SAMENREDZAAMHEID, C. ZELFREDZAAMHEID EN ONTPLOOIING) per criterium aan de hand van de beoordelingsmaatstaf die in artikel 7 lid 2 is vermeld. Elk criterium krijgt een score.

  • 5. De commissie kan van de aanvrager vragen om een presentatie van de plannen om tot een beter oordeel van de aanvraag te komen. Op basis van deze toelichting mag elk lid van de adviescommissie de gegeven scores nog verhogen of verlagen.

  • 6. Vervolgens bespreekt de commissie de aanvragen in een plenaire sessie. De leden kunnen daarbij hun scores onderling vergelijken, en grote verschillen beargumenteren. Indien nodig kan een commissielid op basis van deze sessie de scores nog aanpassen.

  • 7. Per criterium worden de scores van de leden gemiddeld. Aan de hand van deze score wordt de totaalscore berekend per bouwsteen.

  • 8. De totaalscore worden vervolgens per bouwsteen van hoog naar laag gerangschikt.

Artikel 9. Aanvraag

In aanvulling op artikel 4 van de ASV worden bij de subsidieaanvraag de volgende gegevens en stukken overgelegd:

  • a.

    de aanvrager geeft bij de aanvraag aan of het om een eenmalige subsidie of een meerjarensubsidieaanvraag gaat;

  • b.

    een activiteitenplan per bouwsteen A. ONTMOETEN EN BETROKKENHEID, B. SAMENREDZAAMHEID, C. ZELFREDZAAMHEID EN ONTPLOOIING (dit kan om 1 of meerdere bouwstenen gaan) waarin naast het omschrijven van de activiteiten wordt uitgewerkt:

    • -

      of sprake is van gebiedsgerichte activiteiten met daarbij op welk dorp/dorpen gebied(en), de aangevraagde subsidie betrekking heeft;

    • -

      de criteria uit artikel 7, tweede lid;

    • -

      de doelgroep(en) op wie de activiteiten zijn gericht;

  • c.

    een begroting uitgesplitst naar:

    • -

      bouwstenen en) zoals bedoeld in artikel 3;

    • -

      activiteiten per bouwsteen aansluitend bij uw activiteitenplan;

    • -

      dorp/dorpen en indien van toepassing gebied(en);

    • -

      eventuele andere financieringsbronnen;

  • d.

    het formulier versterken sociale basis;

  • e.

    In het geval wordt aangevraagd door een penvoerder namens een samenwerkingsverband: de door alle partijen ondertekende samenwerkingsovereenkomst waarin is beschreven op welke wijze deelnemende partijen bijdragen aan de werkzaamheden, de wijze waarop de besluitvorming, de verdeling van taken, rollen en de financiering binnen het verband is geregeld.

  • f.

    bij een aanvraag om meerjarige subsidie dienen de volgende elementen terug te komen in de aanvraag:

    • a.

      Begroting voor de totale periode, verdeeld over de kosten per jaar.

    • b.

      Resultaten voor de totale periode en waar mogelijk ook voor de tussenjaren.

    • c.

      Activiteiten voor de totale periode, met onderscheid in de activiteiten per jaar.

    • d.

      De aanleiding of noodzaak waarom het voor meerdere jaren is.

Artikel 10. Aanvraagtermijn

In afwijking van artikel 5 van de ASV worden aanvragen ingediend voor 1 april van het jaar voorafgaande aan het jaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd.

Artikel 11. Aanvullende weigeringsgronden

In aanvulling op het bepaalde in artikel 4:25, tweede lid en artikel 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 7 van de ASV kunnen burgemeester en wethouders geheel of gedeeltelijk weigeren een subsidie te verlenen als:

  • 1.

    de activiteit niet plaatsvindt in de gemeente Achtkarspelen;

  • 2.

    de activiteit naar hun mening niet of niet voldoende aansluit bij de initiatieven en de behoeften van de bevolking of groepen daaruit;

  • 3.

    de subsidieaanvrager statutair buiten de gemeente Achtkarspelen is gevestigd;

  • 4.

    de activiteiten naar het oordeel van het college niet passen binnen de subsidiabele activiteiten zoals in deze regeling omschreven;

  • 5.

    de activiteiten niet worden begeleid door, naar het oordeel van burgemeester en wethouders, deskundige leiding;

  • 6.

    de activiteit niet voor iedereen toegankelijk is;

  • 7.

    burgemeester en wethouders kunnen afwijken van het derde lid, mits de activiteit waarvoor subsidie wordt verleend direct ten goede komt aan de inwoners van de gemeente Achtkarspelen en de activiteit niet reeds in voldoende mate door een lokale instelling wordt verricht.

Artikel 12. Aanvullende verplichtingen

Naast de verplichtingen op grond van artikel 12 van de ASV worden aan de subsidieverlening de volgende verplichtingen verbonden:

  • a.

    accommodaties waar de publieksgerichte activiteiten plaatsvinden zijn goed bereikbaar, fysiek toegankelijk, bruikbaar en veilig en de activiteiten zijn sociaal toegankelijk en inclusief voor alle inwoners;

  • b.

    er wordt gezorgd dat communicatie over activiteiten ook gericht is op inwoners die laaggeletterd zijn of visuele of auditieve beperkingen hebben;

  • c.

    professionals en vrijwilligers die rechtstreeks werken met jeugdigen, kwetsbare volwassenen, ouderen, en/of inwoners met regieverlies, zijn in het bezit van een geldige verklaring omtrent gedrag (VOG);

  • d.

    professionals en vrijwilligers zijn bereid om onderdeel te zijn van netwerken rondom de gebiedsteams en werken met hen samen als er sprake is van gedeelde zorg of als hulpvragen complex zijn;

Artikel 13. Verantwoording

In aanvulling op artikel 14 lid 2 van de ASV geldt dat de indeling van het financieel verslag dan wel jaarrekening dezelfde indeling heeft als de bij de aanvraag verlening ingediende begroting.

Artikel 14. Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen, ten gunste van een belanghebbende afwijken van de bepalingen in deze regeling, indien toepassing van de regeling tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.

Artikel 15. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 januari 2023 en loopt af op 1 januari 2027

  • 2. Deze regeling kan worden aangehaald als “Subsidieregeling versterken sociale basis”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Achtkarspelen op 15 februari 2022.

de secretaris/directeur

Dhr. mr. M. P. de Jong

de burgemeester

Dhr. mr. O. F. Brouwer

Toelichting Bouwstenen, doelen en activiteiten

ONTMOETEN EN BETROKKENHEID

Doelen

  • Stimuleren dat inwoners zich inzetten voor elkaar, hun buurt of dorp.

  • Stimuleren dat initiatieven open staan voor alle inwoners.

  • Stimuleren en faciliteren van inwonersinitiatieven en maatschappelijke initiatieven.

  • Bieden van een laagdrempelige ontmoetingsplek voor inwoners.

Denk bij ONTMOETEN EN BETROKKENHEID aan:

  • ondersteunen en faciliteren van vrijwilligersorganisaties die geheel draaien op vrijwilligers en inwoners(groepen) bij het organiseren van activiteiten waarin een divers, samenhangend aanbod met voldoende spreiding binnen de sociale basis het uitgangspunt is;

  • coördinatie van programmering van sociale accommodaties of tenminste ondersteuning aan hen die dit uitvoeren;

  • laagdrempelige activiteiten gericht op samen spelen, ontmoeten en bewegen voor ouders en kinderen in combinatie met ondersteuning bij opvoed- en ontwikkelingsvragen;

SAMENREDZAAMHEID

Doelen

  • Iedereen doet mee: alle inwoners kunnen terugvallen op een netwerk.

  • Stimuleren dat inwoners meer naar elkaar om zien: Zij zijn bereid zich in te zetten voor een ander als hulp en zorg nodig is.

  • Stimuleren dat inwoners bijdragen aan een kansrijke omgeving voor alle inwoners, met speciale aandacht voor jeugdigen.

  • Werven en matchen van en ondersteuning voor vrijwilligers.

  • Inwoners die voor een naaste zorgen worden ondersteund als dat nodig is om dat op een goede en gezonde manier te kunnen (blijven) doen.

  • Balans in gebieden tussen draagkracht en draaglast voor kansrijk en kansarm.

Denk bij SAMENREDZAAMHEID aan:

  • -

    Kunnen bouwen op de steun van een familielid, vriend, kennis, buurvrouw of buurtgenoot of een vrijwilliger.

  • -

    Een kansrijke omgeving voor (jonge) mantelzorgers, opvoeders (ouders al vanaf zwangerschap), volwassenen, ouderen en jongeren die actief zijn in de wijk, vrijwilligers, maatjes, ervaringsdeskundigen, lotgenoten.

  • -

    Inwoners die ondersteuning voor elkaar organiseren op basis van bijvoorbeeld ervaringsdeskundigheid.

ZELFREDZAAMHEID EN ONTPLOOIING

Doelen

  • Het vergroten van de zelfredzaamheid en veerkracht van inwoners (jongeren, gezinnen, volwassenen en ouderen).

  • Jeugdigen kunnen zich maximaal ontwikkelen en groeien gezond en kansrijk op.

  • Inzetten op het maximaal benutten van talenten van inwoners, zodat zij zich kunnen ontplooien.

  • Inzetten op meer kansengelijkheid

  • Stimuleren van minder gezondheidsverschillen en meer (positieve) gezondheid

Denk bij ZELFREDZAAMHEID EN ONTPLOOIING aan:

  • -

    Ontwikkelen en onderhouden van benodigde vaardigheden: taal, digitaal, financieel, sociaal, cognitief en gericht op werk.

  • -

    Inzet op het vergroten van weerbaarheid: omgaan met tegenslagen, verleidingen en ingrijpende levensgebeurtenissen.

  • -

    Laagdrempelige faciliteiten bieden voor jeugdigen en gezinnen in de dorpen om de kansen en het toekomstperspectief van vooral kwetsbare jeugd te verbeteren. Een veilige plek om te spelen, om hun persoonlijkheid en hun talenten te ontwikkelen, zoals in het kinder- of speeltuinwerk.

  • -

    Brede talentontwikkeling, mentoring en coaching voor de ontwikkeling van andere dan cognitieve vaardigheden, zoals creatieve, sportieve en communicatievaardigheden, leren experimenteren, vergroten van zelfvertrouwen, weerbaarheid en veerkracht.

  • -

    Aansluiten bij motivatie van inwoners; focus op perspectief in plaats van op problemen.

  • -

    Praktische ondersteuning die helpt om zo zelfstandig mogelijk te leven.

  • -

    Toeleiden naar diverse regelingen en ondersteuning om de kansengelijkheid te vergroten.

  • -

    Inzetten op positieve gezondheid. Focus op: het inrichten van een gezonde omgeving, het oplossen van achterliggende problemen en het aandacht besteden aan kwetsbare groepen.