Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR674227
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR674227/1
Regeling vervallen per 01-01-2024
Mandaat- en volmachtregister van de afdeling Loket Sociaal van de gemeente Apeldoorn
Geldend van 15-03-2022 t/m 31-12-2023
Intitulé
Mandaat- en volmachtregister van de afdeling Loket Sociaal van de gemeente ApeldoornBurgemeester en wethouders van de gemeente Apeldoorn en de burgemeester van de gemeente Apeldoorn;
gelet op afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht, Boek 3 titel 3 en boek 5 titel 2 Burgerlijk Wetboek en het Algemeen mandaat- en volmachtregister;
BESLUITEN, ieder voor zover zijn bevoegdheden betreft;
vast te stellen het navolgende mandaat- en volmachtregister van de afdeling Loket Sociaal van de gemeente Apeldoorn.
Afdeling Loket Sociaal
Wet of regeling |
Onderdeel |
Omschrijving bevoegdheid |
Mandaat/volmacht van/aan |
Doormandatering c.q. substitutie van volmacht |
Opmerkingen |
Algemene wet bestuursrecht |
Art. 2:3 |
Het doorzenden van geschriften tot behandeling waarvan een ander bestuursorgaan bevoegd is |
College > gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal > Teammanagers Loket Sociaal > de medewerker die normaliter bevoegd zou zijn tot het nemen van een dergelijk besluit is ook bevoegd tot het nemen van besluit tot doorzending. |
|
Algemene wet bestuursrecht/ Verzamelverordening Partici- patiewet, IOAW en IOAZ 2018 / Regeling loonkostensubsidie Participatiewet / Besluit loonkostensubsidie Participatiewet en nadere regels Verzamelverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ 2018 / Verzamelbesluit nadere regels en beleidsregels Participatiewet, aanverwante regelingen en Sociaal Vangnet (hierna: Verzamelbesluit beleidsregels1) |
Hoofdstuk 4, titel 4.2 Awb / Verzamelverordening, hoofdstuk 2 / Verzamelbesluit beleidsregels, hoofdstuk 2, paragraaf 1 |
Het verstrekken van subsidies aan werkgevers die in het kader van de re-integratie een dienstverband aangaan met een uitkeringsgerechtigde. |
College > gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal > teammanagers Toegang en Trajectregie> medewerker toegang en preventie, trajectregisseur en activeringscoach |
|
Algemene wet bestuursrecht (Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen) |
Paragraaf 4.1.3.2 |
Alle bevoegdheden ten uitvoering van de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen |
College> gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal > teammanagers Loket Sociaal |
Degene die bevoegd is tot het verlenen van een besluit is ook bevoegd tot uitvoering van de Wet dwangsom. Ieder tot zover zijn bevoegdheden strekken. |
Algemene subsidieverordening |
Gehele regeling |
Subsidieverstrekking voor zover de desbetreffende begrotingspost niet wordt overschreden dan wel afwijzing van subsidie-verzoeken |
College > gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal > Teammanagers Loket Sociaal |
Voor het mandateren van deze bevoegdheid wordt aansluiting gezocht bij de Budgethoudersregeling Gemeente Apeldoorn |
Algemene wet bestuursrecht |
Titel 9.1 |
Uitvoeringshandelingen niet zijnde de behandeling en inhoudelijke reactie op de klacht, zoals een ontvangstbevestiging, uitnodiging hoorzitting, verdaging |
college> gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal > Teammanagers Loket Sociaal > managementassistentes (in de rol van decentrale klachtencoördinator) |
|
Algemene wet bestuursrecht |
art.9:2 |
Klachtenbehandeling |
college> gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal > Teammanagers Loket Sociaal |
Doormandatering heeft uitsluitend betrekking op klachten van teammedewerkers |
Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz 2004) |
|
Het nemen van beslissingen op grond van het besluit |
College> gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal > teammanager Toegang > medewerker BBZ |
|
Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz 2004) |
|
Het verstrekken en afwijzen van bedrijfskapitaal en/of levensonderhoud als lening of om niet |
College> gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal > teammanager Toegang > medewerker BBZ |
|
Participatiewet / Verzamelbesluit beleidsregels, hoofdstuk 2, paragraaf 2 |
Zelfstandige activiteiten op bescheiden schaal |
Beslissingen over het verlenen of weigeren van toestemming voor zelfstandige activiteiten op bescheiden schaal (marginale zelfstandige activiteiten) |
College> gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal > teammanager Toegang > medewerker BBZ |
|
Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer |
art. 49 |
Het nemen van de beslissing op een aanvraag voor een gehandicaptenparkeerkaart |
college > gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal > Teammanager WMO >medewerker contactteam Wmo-loket |
|
Subsidie, waaronder Europees Sociaal Fonds (ESF) |
|
Het doen van een aanvraag voor subsidie |
Kamer> college> Gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal |
|
Gemeentewet |
Art. 160, lid 1, onder d |
Te besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen van de gemeente |
College> gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal, Teammanagers Loket Sociaal (voor zover het binnen hun taakveld valt) |
Het aangaan van overeenkomsten ter uitvoering van taken in het kader van de Participatiewet, Wmo, Leerplichtwet en aanpalende en bijzondere regelingen en Sociale Recherche-activiteiten |
Gemeentewet |
Art. 160, lid 1, onder e |
Te besluiten namens de gemeente, het college of de raad rechtsgedingen, bezwaarprocedures, of administratief beroepsprocedures te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij de raad, voor zover het de raad aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist |
College> gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket sociaal> teammanagers Loket Sociaal |
Het besluiten tot het voeren van enkele rechtsgedingen betreffende verhaal en terugvorderingen ingevolge de Awb (loonkostensubsidie), Participatiewet en Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Bezwaar en beroep en conservatoir beslag, zie mandaatregister afdeling Juridische Zaken. |
Gemeentewet |
Art. 171 |
De gemeente buiten rechte vertegenwoordigen |
Burgemeester > gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal, Teammanagers Loket Sociaal (voor zover het binnen hun taakveld valt) |
Vertegenwoordiging gemeente bij alle buitengerechtelijke rechtshandelingen terzake van het sluiten van overeenkomsten, uitgezonderd arbeidsrechtelijke overeenkomsten Zie voor het kader de budgethoudersregeling |
Gemeentewet |
Art. 171 |
De gemeente buiten rechte vertegenwoordigen |
Burgemeester > gerechtsdeurwaarder |
|
Vertegenwoordiging van de gemeente in civielrechtelijke procedures, dienende bij enige rechtbank, sector kanton, betreffende overeenkomst van geldlening |
Gemeentewet |
Art. 171 |
De gemeente buiten rechte vertegenwoordigen |
Burgemeester > gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal |
Vertegenwoordiging gemeente bij alle buitengerechtelijke rechtshandelingen terzake van het sluiten van overeenkomsten, uitgezonderd arbeidsrechtelijke overeenkomsten Zie voor het kader de budgethoudersregeling |
Leerplichtwet 1969 |
art. 3a en 3c |
Vervangende leerplicht; uitvoering bevoegdheden en kennisgeving aan de Minister van OC en W |
college > gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal >, Teammanager Jeugd, medewerker leerplicht/RMC (aangewezen) |
Gegevens zijn van persoonlijke aard |
Leerplichtwet 1969 |
art. 3b en 3c |
Vervangende leerplicht laatste schooljaar; uitvoering bevoegdheden en kennis-geving aan de Minister van OC en W |
college > gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal > Teammanager Jeugd > medewerker leerplicht/RMC (aangewezen) |
Gegevens zijn van persoonlijke aard |
Leerplichtwet 1969 |
art. 6 |
Kennisgeving vrijstelling leerplicht aan de Minister van OC en W |
college> gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal > Teammanager Jeugd > medewerker leerplicht/RMC (aangewezen) |
Gegevens zijn van persoonlijke aard |
Leerplichtwet 1969 |
art. 15 |
Verlening vrijstelling wegens het volgen van ander onderwijs |
college> gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal > Teammanager Jeugd > medewerker leerplicht/RMC (aangewezen) |
Gegevens zijn van persoonlijke aard |
Leerplichtwet 1969 |
art. 19 |
Controle absoluut schoolverzuim |
college> gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal > Teammanager Jeugd > medewerker leerplicht/RMC (aangewezen) |
Gegevens zijn van persoonlijke aard |
Leerplichtregeling 1995 |
art. 3 |
Het voeren van een leerplichtadministratie en het doorgeven van de gegevens van een leerling bij verhuizing naar een andere gemeente |
college > gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal > Teammanager Jeugd > administratief medewerker |
Gegevens zijn van persoonlijke aard |
Leerplichtregeling 1995 |
art. 5 |
Mededeling aan districtshoofd arbeidsinspectie van de Inspectiedienst van het Ministerie van SZW bij vervangende leerplicht of vrijstelling van inschrijving o.g.v. art. 5 onder a of b Leerplichtwet bij 16 jaar of ouder |
college > gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal > Teammanager Jeugd > medewerker leerplicht/RMC |
Gegevens zijn van persoonlijke aard |
Leerplichtregeling 1995 |
art. 6 |
Het uitbrengen van het verslag (als bedoeld in art. 25 lid 2 van de Leerplichtwet 1969) aan de minister van OC en W over de omvang en behandeling van het gemelde schoolverzuim |
college > gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal >, Teammanager Jeugd > medewerker leerplicht |
Gegevens zijn van persoonlijke aard Voor zover het de uitvoering betreft |
Verordening leerlingenvervoer 2015 |
art. 2 t/m 23 |
Beslissing nemen op de door het college noodzakelijk te achten vervoersvoorziening |
college > gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal > Teammanager Wmo en Jeugd > Medewerker Leerlingenvervoer |
|
Stichting IJsvogel |
|
Benoemen en ontslaan van leden van de Raad van Toezicht |
College > gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal |
|
Noodfonds |
Verzamelverordening Participatiewet IOAW, en IOAZ 2018 (3e versie), hoofdstuk 5, m.u.v. artikel 37, lid 1 en 2 |
Nemen van beslissingen op aanvragen |
College > adviescommissie Noodfonds |
|
|
Noodfonds |
Verzamelverordening Participatiewet IOAW, en IOAZ 2018 (3e versie), hoofdstuk 5, artikel 37, lid 1 en 2 |
Vertegenwoordiging/ deelname namens het college |
college > gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal > voorzitter adviescommissie Noodfonds |
|
Noodfonds voor kinderen |
Verzamelverordening Participatiewet, IOAW, IOAZ 2018, hoofdstuk 5, artikel 38 |
Nemen van beslissingen en verstrekkingen van (incidentele) bijdrage |
College > gemeentesecretaris > |
Locatiemanager 055 > medewerker toegang en preventie, trajectregisseur, activeringscoach, trajectregisseur schuldhulpverlening |
Medewerkers tot en met € 250,00. Hogere verstrekkingen na akkoord locatiemanager 055 |
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) |
Gehele regeling |
Het nemen van beslissingen (voor zover in dit register niet anders is bepaald) |
College> gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal > Teammanagers Toegang, Jeugd en Trajectregie > medewerker Toegang en Preventie, trajectregisseur en trajectregisseur schuldhulpverlening (SWT) |
|
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) |
|
Klachtenbehandeling van financiële diensten en financiële producten |
college> gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal > teammanager trajectregie, Jeugd |
|
Bankreglement gemeente Apeldoorn 2013 2021 / Wet op het financieel toezicht |
Art. 3, lid 1 en art. 16 15 Art. 4:32 |
Kredietverlening |
College > gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Realisatie Sociaal> teammanagers SUT I en II > medewerker schuldhulpverlening |
Teammanagers tot € 50.000; medewerkers tot € 10.000. |
Wet inburgering (Wi) |
Overgangsbepaling |
Het nemen van beslissingen (voor zover daartoe bevoegd) |
College > gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal > teammanager Trajectregie > Trajectregisseur |
|
Participatiewet, IOAW, IOAZ |
Gehele regeling |
Het nemen van beslissingen (voor zover in dit register niet anders is bepaald) |
College> gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal > teammanagers Toegang, Jeugd en Trajectregie > medewerker Toegang en Preventie, medewerkers Jongerenloket, trajectregisseur en activeringscoach |
|
Participatiewet / Verzamelverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ 2018 / Verzamelbesluit beleidsregels |
Re-integratie-voorzieningen |
Het inzetten van re-integratievoorzieningen (voor zover in dit register niet anders is bepaald) |
College > gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal > teammanagers Toegang, Jeugd en Trajectregie > medewerker Toegang en preventie, medewerkers Jongerenloket, trajectregisseur en activeringscoach |
|
Participatiewet / Verzamelverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ: Verzamelbesluit beleidsregels |
Art. 10b |
Aanvraag indicatie beschut werk |
College > gemeentesecretaris |
Teammanager Loket Sociaal > teammanager Trajectregie, Jeugd > trajectregisseur en activeringscoach |
|
Participatiewet (IOAW/IOAZ) |
Art. 77 |
Ondertekenen van voorlopig verslag met betrekking tot de financiële verantwoordelijkheid over de uitvoering van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz 2004 aan SZW |
College > gemeentesecretaris |
|
|
Participatiewet, Tijdelijke overbruggingsregeling Zelfstandig ondernemers (Tozo) |
Art. 78f Participatiewet, Tozo gehele regeling |
Het nemen van beslissingen |
College > Gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal > teammanagers Toegang, Jeugd en Trajectregie > medewerker toegang en preventie en medewerker BBZ, trajectregisseur, activeringscoach, medewerker toegang en preventie (jongeren), trajectregisseur (jongeren) |
|
Algemene Verordening Gegevensbescherming |
Art. 15, 16, 17, 19 |
Besluit over een verzoek van een betrokkene of hem betreffende persoonsgegevens worden verwerkt en over een verzoek, om persoonsgegevens te verbeteren, aan te vullen, te verwijderen, of af te schermen en het uitvoeren van bijbehorende administratieve handelingen |
College> gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal > teammanagers Loket Sociaal > de medewerker die bevoegd is dergelijke persoonsgegevens te verwerken is ook bevoegd tot het nemen van een beslissing als bedoeld in artikel 15, 16, 17 en 19 AVG . |
|
Wet openbaarheid van bestuur (WOB) |
Gedeeltelijk |
Alle verzoeken om informatie neergelegd in documenten over een bestuurlijke aangelegenheid, daaronder begrepen de voorbereiding en de uitvoering |
College/burgemeester > gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal > teammanagers Loket Sociaal |
Er wordt pas een besluit genomen nadat er advies aan de Afdeling Juridische Zaken is gevraagd, Het beslissen op een herhaald verzoek in geval van een weigering is niet gemandateerd (zie algemeen mandaat- en volmachtregsiter) |
Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) |
|
Het nemen van beslissingen (voor in dit register in dit register niet anders is bepaald) |
College > gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal > teammanagers Toegang en Trajectregie > medewerker Toegang en Preventie, trajectregisseur en activeringscoach |
|
Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeids-ongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) |
|
Het nemen van beslissingen (voor in dit register in dit register niet anders is bepaald) |
College > gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal > teammanager Toegang > medewerker BBZ |
|
Wet sociale werkvoorziening |
|
Het besluit tot verlening |
college> gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal |
|
Wet tegemoetkoming loondomein |
Art. 2.3, lid 1 |
Het nemen van besluiten op verzoeken tot verstrekking van een doelgroepverklaring |
college> gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal > teammanager Trajectregie > trajectregisseur en activeringscoach |
|
Verzamelverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ 2018, artikel 21c |
Hoofdstuk 2, artikel 21c, Uitstroompremie |
Het nemen van beslissingen over een uitstroompremie |
College> gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal > teammanager trajectregie > trajectregisseur |
Uitstroompremie is als re-integratievoorziening in verordening belegd, maar volgt uit (minimabeleid) Sociaal Vangnet |
Wet maatschappelijke ondersteuning/ Verordening maatschappelijke ondersteuning/Besluit maatschappelijke ondersteuning |
art. 10 en 15 |
Het nemen beslissing tot verstrekking van een maatwerkvoorziening. Het nemen van besluit tot herziening, intrekking of terugvordering. Alle bijbehorende uitvoeringshandelingen |
college> gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal >, Teammanager WMO > Coördinator Wmo/kwaliteitscoach Wmo/Wmo-consulent/kwaliteitsmedewerker > medewerker contactteam Wmo |
Het ondermandaat voor de medewerker contactteam Wmo-loket beperkt zich tot het afhandelen van enkelvoudige aanvragen en alle daarbij behorende uitvoeringshandelingen |
Wet maatschappelijke ondersteuning/ Verordening maatschappelijke ondersteuning/Besluit maatschappelijke ondersteuning |
art. 24 |
Hardheidsclausule |
college> gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal > Teammanager WMO > Coördinator Wmo |
|
Wet Educatie en Beroepsonderwijs, Wet op de Expertise Centra, Wet op het voortgezet onderwijs |
WEB: art 8.3.2 WEC: art 162b WOV: art 118h |
Het maken van afspraken met scholen voor voortgezet onderwijs, onderwijsinstellingen voor mbo, en andere instellingen en organisaties die te maken hebben met voortijdig schoolverlaten over de inzet en verantwoordelijkheid bij het voorkomen en bestrijden van voortijdig schoolverlaten. Het zorgdragen voor de totstandkoming van een regionaal netwerk van die scholen, instellingen en organisaties. Het organiseren en coördineren van de meldingen van voortijdig schoolverlaten, het registeren van deze meldingen en zorgdragen voor de doorverwijzing naar onderwijs en arbeidsmarkt. |
college > gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal > Teammanager Jeugd > medewerker leerplicht en medewerker RMC |
Gegevens zijn van persoonlijke aard Voor zover het uitvoering betreft |
Wet Educatie en Beroepsonderwijs, Wet op de Expertise Centra, Wet op het voortgezet onderwijs |
WEB: art 8.3.3 WEC: art 162c WOV: art 118i |
Verantwoording in de vorm van een jaarlijkse RMC Effectrapportage. |
college > gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Loket Sociaal > Teammanager Jeugd > medewerker leerplicht/RMC |
Gegevens zijn van persoonlijke aard |
Ondertekening
Aldus besloten d.d. 14 december 2021
Het college voornoemd,
de secretaris,
T.J.H.M. Berben
de burgemeester
A.J.M. Heerts
Aldus besloten d.d. 14 december 2021
de burgemeester,
A.J.M. Heerts
Aldus bekendgemaakt via het Gemeenteblad op 20 december 2021
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-461172.html
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl