Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR673698
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR673698/1
Bindend adviesrecht, participatieplicht en uitgebreide procedure
Geldend van 01-10-2022 t/m heden
Intitulé
Bindend adviesrecht, participatieplicht en uitgebreide procedureDe raad van de gemeente Noordwijk,
gelezen het voorstel van het college van 23 november 2021
gelet op,
BESLUIT:
- I.
De bijgevoegde lijst van gevallen van buitenplanse omgevingsplanactiviteiten, waarvoor de gemeenteraad zijn adviesrecht wil laten gelden, vast te stellen;
- II.
Participatie verplicht te stellen voor dezelfde gevallen waarvoor de gemeenteraad zijn adviesrecht wil laten gelden;
- III.
Het college te verzoeken om de uitgebreide procedure van toepassing te verklaren in gevallen waarin de gemeenteraad zijn adviesrecht wil laten gelden;
- IV.
Dat het college van burgemeester en wethouders elk half jaar de raad een overzicht verstrekt van de krachtens het bindend adviesrecht genomen besluiten.
- V.
Voorgaande besluiten elk half jaar na inwerkingtreding van de Omgevingswet te evalueren;
- VI.
Dat dit besluit in werking treedt met ingang van de dag waarop de Omgevingswet in werking treedt.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 25 januari 2022.
Hoogachtend,
De gemeenteraad van Noordwijk
M.R. Fabbricotti
griffier
Mw. W.J.A. Verkleij
voorzitter raad
Bijlage A: Adviesrechtlijst gemeente Noordwijk
Gevallen van buitenplanse omgevingsplanactiviteiten waarvoor de raad als adviseur zoals bedoeld in artikel 16.15, eerste lid onder b van de Omgevingswet wordt aangewezen:
- 1.
Woningbouw
- a.
De realisatie van 3 woningen (nieuwbouw) of meer in bestaand stedelijk gebied, die conform de segmentering worden gerealiseerd zoals opgenomen in de vastgestelde woonvisie;
- b.
De realisatie van 3 woningen (nieuwbouw) of meer in bestaand stedelijk gebied, die niet conform de segmentering worden gerealiseerd zoals opgenomen in de vastgestelde Woonvisie;
- c.
Het oprichten van 1 woning of meer buiten bestaand stedelijk gebied, (met dien verstande dat het oprichten van bedrijfswoningen niet onder deze bepaling vallen);
- d.
Vergroting woningen buiten bestaand stedelijk gebied als deze daardoor groter worden dan 750 m3.
- a.
- 2.
Agrarische bedrijvigheid
- a.
Het (nieuw)vestigen van een agrarisch bedrijf, tenzij de aanvraag in overeenstemming is met een door de gemeenteraad vastgestelde visie of beleidskader mits daarin een concreet toetsingskader in is opgenomen.
- a.
- 3.
Bedrijvigheid
- a.
Het (nieuw)vestigen van een bedrijf buiten bestaand stedelijk gebied, op gronden die zijn gelegen buiten een bestaand bedrijfsterrein of bedrijfsperceel, tenzij de aanvraag in overeenstemming is met een door de gemeenteraad vastgestelde visie of beleidskader mits daarin een concreet toetsingskader in is opgenomen.
- b.
Oprichten, uitbreiden van bedrijvigheid in milieucategorie 3 en hoger, binnen bestaand stedelijk gebied.
- a.
- 4.
Overige voorzieningen
- a.
Het vestigen van een voorziening voor educatieve, sociale, medische, culturele, levensbeschouwelijke, sport, recreatieve doeleinden, binnen bestaand stedelijk gebied, tenzij de aanvraag in overeenstemming is met een door de gemeenteraad vastgestelde visie of beleidskader mits daarin een concreet toetsingskader in is opgenomen.
- a.
- 5.
Verkeer en infrastructuur
- a.
Grootschalige wijziging, reconstructie, en/of aanleg van weginfrastructuur en/of waterhuishoudkundige voorzieningen, tenzij de aanvraag in overeenstemming is met een door de gemeenteraad vastgestelde visie of beleidskader mits daarin een concreet toetsingskader in is opgenomen.
- a.
- 6.
Duurzame energie
- a.
De bouw van windmolens en de aanleg van velden met zonnepanelen, voor bedrijfsmatig (-niet particulier-) gebruik.
- a.
- 7.
Antenne installaties
- a.
Het oprichten of veranderen van een antenne installatie hoger dan 40 meter.
- a.
Toelichting op de adviesrechtlijst
De essentie van de adviesrechtlijst is dat voor de genoemde gevallen van buitenplanse omgevingsplanactiviteiten de gemeenteraad bindend adviesrecht heeft. Het college van burgemeester en wethouders moet het door de gemeenteraad gegeven advies opvolgen.
Het college is van mening dat de gevallen die op de lijst staan in potentie een wezenlijk effect op de fysieke leefomgeving hebben. En wil daarom voordat een vergunning wordt afgegeven de gekozen volksvertegenwoordiging in staat stellen een mening te vormen en het college te adviseren.
In het navolgende per artikel een korte toelichting.
Artikel 1 Woningbouw
Bij woningbouwplannen tot 3 woningen in het bestaand stedelijk gebied, waarbij wordt voldaan aan de segmentering van de woonvisie wordt voorgesteld de raad van adviesrecht te onthouden. En de vergunningverlening bij het college te houden. De proceduretijd van 8 weken kan dan worden aangehouden, wat een potentiele versnelling in de realisatie van woningen kan meebrengen.
Voor woningbouwplannen binnen de bebouwde kom met 3 woningen of meer die niet voldoen aan de segmentering conform de op dat moment geldende woonvisie vindt het college het belangrijk dat de gemeenteraad zich daar een mening over kan vormen, en zo ook grip kan houden op de uitvoering van de segmentering.
Voor woningbouwplannen buiten de bebouwde kom met 1 woning of meer wil het college advies van de raad of het plan doorgang kan vinden. Dit vanwege de potentiële landschappelijke impact van dergelijke plannen. Bedrijfswoningen vallen niet onder deze bepaling.
De inhoudsmaat van 750 m3 voor woningen buiten de bebouwde kom is analoog aan de maximale maat in de bestemmingsplannen voor die gebieden. Het vergroten van deze inhoudsmaat kan gepaard gaan met landschappelijke impact.
Artikel 2 Agrarische bedrijvigheid
Het (nieuwe) vestigen van een agrarisch bedrijf heeft vrijwel altijd een effect op de omgeving. Dat kan vanuit landschappelijk perspectief het geval zijn, of bijvoorbeeld vanuit milieu perspectief. Daarom is advies van de raad gewenst.
Artikel 3 Bedrijvigheid
Het realiseren van bedrijven buiten bestaand stedelijk gebied heeft een potentieel grote impact op het landschap maar ook op het mogelijk onttrekken van bollengrond. Daarom is advies van de raad gewenst.
Bedrijven binnen bestaand stedelijk gebied tot en met milieucategorie 2 zijn minder milieubelastend en kunnen vaak ook in een woon- of gemengde omgeving binnen de bebouwde kom functioneren. Bij bedrijven uit de hogere milieucategorieën in binnen stedelijk gebied is potentiële milieubelasting te verwachten. Daarom is advies van de raad alleen bij de hogere milieucategorieën gewenst.
Artikel 4 Overige voorzieningen
In dit artikel is een veelvoud aan voorzieningen aangegeven, deze kunnen om verschillende redenen effecten op de omgeving hebben. Daarom is advies van de raad gewenst.
Artikel 5 Verkeer en infrastructuur
Hier gaat het om bijvoorbeeld het verleggen van een weg, reconstructie daarvan of watergang. De effecten van zo’n verlegging kunnen grotere nadelige effecten hebben voor de omgeving. Daarom is advies van de raad gewenst.
Voor zover een ontwikkeling als beschreven in artikel 2 t/m 6 past binnen door de raad vastgesteld beleid, heeft de raad haar strategische (advies) rol gepakt en wordt de uitvoering belegd bij het college. De visie of het beleidskader moet daarbij wel voldoende concreet zijn om het initiatief aan te kunnen toetsen. |
Artikel 6 Duurzame energie
De ontwikkeling van grote installaties voor het opwekken van energie heeft potentieel nadelige gevolgen voor de omgeving. Dit is met name het geval als het ten behoeve van bedrijfsmatig gebruik is. Tegelijkertijd is het belangrijk om particulieren te stimuleren te investeren in duurzame energie voor eigen gebruik. Daarom wordt voorgestel de kleinere initiatieven, die relatief weinig effect op de omgeving hebben, uit te zonderen van adviesrecht door de raad.
Artikel 7 Antenne installaties
Er is voor wat betreft antenne installaties aangesloten op de bevoegdheid die het college onder de Wro/ Wabo had om vergunning te verlenen voor antenne installaties tot 40 meter. Voor het oprichten van hogere antenne installaties wordt wel advies aan de raad gevraagd.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl