Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Nieuwegein 2022

Geldend van 30-03-2022 t/m heden

Intitulé

Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Nieuwegein 2022

De raad van de gemeente Nieuwegein;

Gelezen het voorstel van het presidium van de raad van 21 december 2021;

gelet op artikel 33 van de Gemeentewet

besluit:

Vast te stellen de Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Nieuwegein 2022

Paragraaf 1: Ambtelijke bijstand

Artikel 1

  • 1. Een raadslid of een steunfractielid wendt zich tot de griffier of een ambtenaar met een verzoek om:

    • a.

      feitelijke informatie van geringe omvang;

    • b.

      inzage in of afschrift van documenten.

  • 2. Indien de ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld onder het eerste lid, onder a of b, stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris beslist of de betreffende informatie wordt verstrekt.

  • 3. Een raadslid of steunfractielid wendt zich tot de griffier met een verzoek om bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 4. De bijstand, bedoeld in het derde lid, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend, kan de griffier de secretaris verzoeken, één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

  • 5. Reglement van Orde gemeenteraad Nieuwegein 2021 Artikel 1 bevat relevante Begripsomschrijvingen voor deze verordening.

Artikel 2

  • 1. Een ambtenaar verleent op verzoek van de griffier of de secretaris ambtelijke bijstand tenzij:

    • a.

      het raadslid of steunfractielid niet aannemelijk heeft kunnen maken dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    • b.

      dit het belang van de gemeente kan schaden;

  • 2. De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.

  • 3. Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd deelt de secretaris dit schriftelijk en met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid of steunfractielid dat het verzoek heeft ingediend.

Artikel 3

Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd, kan de griffier het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over het verzoek.

Artikel 4

  • 1. Indien een raadslid of steunfractielid niet tevreden is over door een ambtenaar verleende bijstand, doet de griffier hiervan mededeling aan de secretaris.

  • 2. Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing, leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over de zaak.

Artikel 5

  • 1. Een raadslid of steunfractielid kan vragen om een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies vertrouwelijk te behandelen.

  • 2. Indien het college of leden van het college informatie wensen over het verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid of steunfractielid.

Paragraaf 2: Fractieondersteuning

Artikel 6

  • 1. De fracties, zoals bedoeld in artikel 6 van het Reglement van Orde gemeenteraad Nieuwegein 2021, ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie:

    • a.

      Deze bijdrage bestaat uit een vast bedrag van € 700,-- per raadszetel per jaar.

    • b.

      Deze bijdrage bestaat uit een vast bedrag van € 2500,-- per fractie per jaar.

    • c.

      De bedragen als bedoeld in lid a en lid b van onderhavig artikel worden vanaf 1 januari 2023 jaarlijks per 1 januari geïndexeerd op basis van de procentuele indexering van de CAO Rijk van het voorgaande jaar (T-1).

Artikel 7:

  • 1. Fracties en raadsleden besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

  • 2. De bijdrage dient ter bestrijding van alle personele, materiële en andere kosten welke verband houden met de werkzaamheden van de fractie en raadsleden ten behoeve van raadswerkzaamheden.

  • 3. Aan de besteding van de bijdrage dienen concrete bewijsstukken ten grondslag te liggen. Uit de bewijsstukken moet blijken voor welk doel betalingen zijn verricht. Indien bewijsmiddelen ontbreken, bestaat geen recht op een bijdrage.

  • 4. De fracties en de raadsleden zijn verantwoordelijk voor alle fiscale of andere wettelijke verplichtingen die verband houden met uitbetaalde vergoedingen voor verrichte werkzaamheden en verrichten daartoe alle noodzakelijke handelingen.

  • 5. In artikel 7 lid 2 zijn de volgende bestedingen uitgesloten:

    • a.

      de bijdrage mag niet worden aangewend voor partij-politieke doeleinden.

    • b.

      bestedingen die in strijd zijn met wettelijke bepalingen, geldelijke voorzieningen en overige regelingen;

    • c.

      betaling aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

    • d.

      giften, leningen en geschenken;

    • e.

      bestedingen die betaald dienen te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge een rechtspositieregeling toekomen, dan wel;

    • f.

      bestedingen aan raadsleden of bedrijven van raadsleden voor werkzaamheden die zij als beleidsmedewerker of anderszins in opdracht van een fractie verrichten;

    • g.

      (her)verkiezing van raadsleden;

Artikel 8

  • 1. De bijdrage voor fractieondersteuning kan op twee manieren worden verstrekt:

    • a.

      De facturen worden achteraf, op declaratiebasis, over dat kalenderjaar betaalbaar gesteld, uiterlijk binnen een maand. Deadline om te declareren over dat kalenderjaar bij de griffie is uiterlijk binnen een maand met als deadline 7 januari na het einde van dat kalender jaar;

    • b.

      De te betalen facturen worden ingediend bij de griffie. De facturen worden, na overleg met de griffie, over dat kalenderjaar betaalbaar gesteld, uiterlijk binnen een maand. Deadline om facturen in te dienen bij de griffie is uiterlijk binnen een maand met als deadline 7 januari na het einde van dat kalenderjaar;

  • 2. In een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden wordt de achteraf gedeclareerde bijdrage verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. Vanaf de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt de te declareren bijdrage verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.

  • 3. Fracties zijn zelf verantwoordelijk voor de verantwoording over hun bestede fractiebijdrage conform deze verordening en door de kosten tijdig en met de juiste bewijsstukken in te dienen;

  • 4. De griffier beslist op de aanvragen en declaraties op basis van deze verordening.

  • 5. In voorkomende gevallen beslissen de fractievoorzitters op basis van meerderheid van stemmen.

Artikel 9

Indien het zeteltal van een fractie ten gevolge van verkiezingen, fusie en/ of afsplitsing verandert, wijzigt de bijdrage:

  • a.

    bij wijziging van het zeteltal ten gevolge van verkiezingen: op de eerste dag van de maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt.

  • b.

    bij fusie en/ of afsplitsing van een fractie: op de eerste dag van de maand na de raadsvergadering waarin van de fusie en/ of afsplitsing mededeling is gedaan.

  • c.

    Indien fracties splitsen of indien een of meer leden als zelfstandige fractie gaan optreden, wordt het fractiebudget voor de oorspronkelijke fractie waarvan de hoogte bepaald is bij de start van de raadsperiode, naar rato verdeeld.

  • d.

    Indien fracties fuseren, wordt het fractiebudget conform deze verordening aangepast vanaf de eerste dag van de maand na de raadsvergadering, waarin van de fusie mededeling is gedaan.

Paragraaf 3 Slotbepalingen

Artikel 10 Intrekken oude regeling

De verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2017 wordt ingetrokken.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 30 maart 2022.

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald: Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2022.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 27 januari 2022.

de griffier,

de voorzitter,