Regeling vervallen per 31-05-2022

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Edam-Volendam houdende de vaststelling van tijdelijke subsidieregels die bijdragen aan de ondersteuning en het bevorderen van de naleving van de verplichtingen tijdens de coronapandemie (Subsidieregeling controle coronatoegangsbewijs Edam-Volendam 2021)

Geldend van 26-02-2022 t/m 30-05-2022 met terugwerkende kracht vanaf 22-09-2021

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Edam-Volendam houdende de vaststelling van tijdelijke subsidieregels die bijdragen aan de ondersteuning en het bevorderen van de naleving van de verplichtingen tijdens de coronapandemie (Subsidieregeling controle coronatoegangsbewijs Edam-Volendam 2021)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Edam-Volendam;

gelet op artikel 3, eerste lid, van de Algemene subsidieverordening Edam-Volendam;

gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

overwegende dat artikel 4:23, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht een wettelijk voorschrift vereist dat regelt voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt,

dat vanwege de situatie in Nederland als gevolg van de coronapandemie de controle van een coronatoegangsbewijs op grond van artikel 6.30 van de Tijdelijke regeling maatregelen Covid-19 (hierna: Tijdelijke regeling) essentieel wordt geacht.

dat deze controle wordt uitgevoerd door beheerders van voorzieningen waarvoor het beschikken over een toegangsbewijs krachtens de Wet publieke gezondheid is voorgeschreven.

dat daarvoor de inzet van ondersteunend personeel en materiaal nodig is;.

dat het gewenst is om organisaties die belast zijn met de controle coronatoegangsbewijzen een compensatie aan te bieden voor de kosten die worden gemaakt in de periode van 22 september 2021 tot en met 31 december 2021 ter uitvoering van de tijdelijke regeling;

B E S L U I T:

vast te stellen de Subsidieregeling controle coronatoegangsbewijs Edam-Volendam 2021.

Artikel 1 Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • college: het college van burgemeester en wethouders;

  • gemeente: de gemeente Edam-Volendam;

  • verordening: Algemene subsidieverordening Edam-Volendam;

  • controle coronatoegangsbewijzen: door het Rijk genomen tijdelijke maatregelen ter voorkoming van verdere verspreiding van het coronavirus op grond van de Wet publieke gezondheid;

  • projectperiode: het tijdvak 22 september 2021 tot en met 31 december 2021;

  • voorzieningen: locaties waarvoor het beschikken over een toegangsbewijs krachtens de Wet publieke gezondheid is voorgeschreven;

  • CTB: coronatoegangsbewijs;

  • coronatoegangsbewijs: bewijs van een testuitslag, een bewijs van vaccinatie tegen het virus SARS-CoV-2 of een bewijs van herstel van een infectie met het virus SARS-CoV-2;

  • identiteitsdocument: een geldig identiteitsdocument als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht of artikel 2 van de Wet identificatieplicht BES;

  • kostenrekentool ondernemers: de rekentool voor berekening van gemaakte kosten voor ondernemers en professionele organisaties, bijlage I bij deze regeling;

  • kostenrekentool vrijwilligers: de rekentool voor berekening van gemaakte kosten voor vrijwilligersorganisaties, bijlage II bij deze regeling;

  • tijdelijke regeling: Tijdelijke regeling maatregelen Covid-19.

Artikel 2 Subsidiabele activiteiten

Een subsidie op basis van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt voor de activiteit “controle coronatoegangsbewijzen”, zoals deze volgens de Tijdelijke regeling in de periode 22 september 2021 respectievelijk 6 november 2021 tot en met 31 december 2021 verplicht moest worden uitgevoerd door de doelgroep onder artikel 3.

Artikel 3 Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan ondernemingen, verenigingen, stichtingen en andere partijen die:

  • a.

    een locatie hebben die gelegen is in de gemeente Edam-Volendam; en

  • b.

    die beschouwd wordt als een voorziening waar zij op grond van de Tijdelijke regeling in de periode vanaf 22 september 2021 tot en met 31 december 2021 verplicht waren de coronatoegangsbewijzen en identiteitsdocumenten van hun bezoekers en het publiek te controleren en de personen die geen geldig coronatoegangsbewijs of geen geldig identiteitsdocument tonen de toegang te ontzeggen; en

  • c.

    die (extra) kosten moesten maken voor deze onder b genoemde controle-activiteiten.

Artikel 4 Aard en aanvraag subsidie

  • 1. Een aanvrager kan eenmaal een subsidieaanvraag indienen op grond van deze regeling.

  • 2. In afwijking van artikel 5, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Edam-Volendam kan de subsidie alleen worden aangevraagd in de periode vanaf 15 maart 2022 tot en met 15 april 2022.

  • 3. Aanvragen ingediend buiten bovengenoemde termijn worden niet in behandeling genomen.

  • 4. In afwijking van artikel 6 van de Algemene subsidieverordening Edam-Volendam, hoeft de aanvrager alleen de volgende gegevens over te leggen:

    • a.

      een volledig ingevuld aanvraagformulier;

    • b.

      een volledig ingevuld kostenrekentoolformulier.

  • 5. Het college kan bepalen dat naast de in het vierde lid genoemde documenten nog andere stukken moeten worden overgelegd indien deze voor de beoordeling noodzakelijk blijken.

Artikel 5 Hoogte subsidie

  • 1. De hoogte van de subsidie is gelijk aan de kosten die samenhangen met de ondersteuning bij of nabij voorzieningen die op grond van die Tijdelijke regeling verplicht zijn om de coronatoegangsbewijzen te controleren en om, onder omstandigheden, de toegang te ontzeggen.

  • 2. Voor een berekening hiervan wordt de van toepassing zijnde rekentool gebruikt worden, zoals opgenomen in bijlage I en bijlage II bij deze regeling.

Artikel 6 Subsidiabele kosten

  • 1. Als subsidiabele kosten worden die kosten beschouwd die door de aanvrager gemaakt moesten worden voor de naleving van controle op coronatoegangsbewijzen en identiteitsbewijzen voor de periode van 22 september 2021 tot en met 31 december 2021. De volgende kosten komen in aanmerking:

    • a.

      verschuldigde loonkosten van werknemers en arbeidskrachten;

    • b.

      in geval van een niet-commerciële organisatie de verschuldigde vrijwilligersbijdrage;

    • c.

      verschuldigd vakantiegeld, verschuldigde pensioenafdrachten en sociale zekerheidslasten, in verband met de loonkosten, bedoeld onder a;

    • d.

      in geval van externe inhuur, de kosten van werving, selectie, administratie en aansturing van werknemers en arbeidskrachten;

    • e.

      materiële kosten die de controle van het coronatoegangsbewijs en identiteitsdocument faciliteren;

    • f.

      verschuldigde BTW, voor zover deze verschuldigd is over de kosten bedoeld onder a. tot en met e.

  • 2. Niet in aanmerking voor subsidie komen de volgende kosten:

    • a.

      kosten voor verplichtingen die zijn aangegaan voor 22 september 2021 (dus dat zijn ook de reguliere loonkosten) en na 31 december 2021;

    • b.

      kosten waarvoor reeds een specifieke uitkering of een andere financiële bijdrage door het Rijk is verstrekt.

  • c.

    kosten waarvoor op grond van de Wet op de omzetbelasting 1968 recht op aftrek van omzetbelasting bestaat, dan wel recht bestaat op compensatie op grond van de Wet op het btw-compensatiefonds.

Artikel 7 Beslistermijn

  • 1. Het college beslist op een volledige aanvraag om subsidie uiterlijk op 27 mei 2022. Dat is zes weken na het uiterlijke indieningsdatum van 15 april 2022.

  • 2. Het college kan de termijn voor ten hoogste acht weken verdagen.

Artikel 8 Verplichtingen voor de subsidieontvanger

  • 1. In aanvulling op de verplichtingen op grond van de Algemene subsidieverordening Edam-Volendam is de subsidieontvanger verplicht de verkregen subsidie ook daadwerkelijk in te zetten voor de uitvoering van de activiteit.

  • 2. De subsidieontvanger is verplicht mee te werken aan een door het college uit te voeren steekproef die ten doel heeft te controleren of de subsidie is besteed aan de kosten genoemd in artikel 3.

  • 3. Bij de subsidieverlening kunnen aan de subsidieontvanger nog andere dan de in het vorige lid vermelde verplichtingen worden opgelegd.

Artikel 9 Vaststelling subsidie

Subsidies op grond van deze regeling worden direct vastgesteld.

Artikel 10 Subsidieplafond

  • 1. De hoogte van het voor deze subsidieregeling beschikbare bedrag is € 80.000,--.

  • 2. Dit bedrag geldt als subsidieplafond in de zin van artikel 4:22 van de Algemene wet bestuursrecht, voor de gehele looptijd van deze subsidieregeling.

  • 3. Na afloop van de aanvraagperiode wordt het totaal beschikbare subsidiebedrag verdeeld over de complete en volledige aanvragen.

  • 4. Indien een aanvraag onvolledig is of anderszins niet voldoet aan de vereisten ten tijde van het sluiten van de indieningstermijn, wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld de aanvraag binnen 10 dagen te completeren. Indien de aanvraag niet binnen deze periode wordt aangevuld wordt deze niet meegenomen in de wijze van verdelen.

  • 5. Indien met toekenning van alle subsidieaanvragen het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de subsidie naar rato verdeeld onder compleet ingediende aanvragen een krijgt eenieder hetzelfde percentage van het berekende subsidiebedrag op basis van de subsidiabele kosten.

  • 6. Als moment van binnenkomst van de subsidieaanvraag geldt het moment dat de aanvraag volledig is.

Artikel 11 Hardheidsclausule

Het college kan één of meerdere bepalingen van deze subsidieregeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover de toepassing, gelet op het belang dat de desbetreffende bepaling beoogt te beschermen, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 12 Inwerkingtreding, uitwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze subsidieregeling treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking, en werkt terug tot en met 22 september 2021.

  • 2. Deze subsidieregeling vervalt op 31 mei 2022.

  • 3. Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling controle coronatoegangsbewijs Edam-Volendam 2021.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 22 februari 2022,

Het college van burgemeester en wethouders van Edam-Volendam,

de secretaris,

H. van der Woude.

de burgemeester,

L.J. Sievers.

Toelichting

Algemeen

In het kader van de bestrijding va de coronapandemie heeft het rijk besloten tot de verplichte controle van coronatoegangsbewijzen en identiteitscontroles op diverse locaties. In de Wet publieke gezondheid (Wpg) is momenteel uitputtend opgesomd in welke sectoren een coronatoegangsbewijs als voorwaarde kan worden gesteld voor deelname aan resp. toegang tot voorzieningen. Dat betreft de zgn. ctb-plichtige sectoren. Om toegang te krijgen tot deze sectoren dienen de aangewezen partijen coronatoegangsbewijs te scannen en het identiteitsbewijs van de bezoeker te vergelijken met de gegevens van de scan.

Zij moeten de bezoekers/deelnemers de gelegenheid bieden om hun contactgegevens achter te laten voor het bron- en contactonderzoek. Daarnaast moet vooraf de gezondheidscheck uitgevoerd worden. Aan een persoon mag toegang verleend worden als:

  • 1.

    de scanner groen kleurt;

  • 2.

    het identiteitsbewijs overeenkomt; en

  • 3.

    de bezoeker geen corona-gerelateerde gezondheidsklachten heeft.

Bij elk bezoek moet deze controle opnieuw worden uitgevoerd.

De verplichte controle op het coronatoegangsbewijs (CTB) vraagt daarom om extra inzet van ondernemers en vrijwilligersorganisaties in de sectoren sport, horeca, evenementen en cultuur. Als gemeente erkennen we deze aanvullende belasting. Bovendien zijn juist deze sectoren in de afgelopen periode al hard getroffen. Deze organisaties bieden we daarom een eenmalige financiële tegemoetkoming voor de extra inzet vanwege de verplichte controles in de periode van 22 september tot en met 31 december 2021.

Artikelsgewijs

Artikel 1 Definities

Dit artikel bevat de begripsbepalingen.

Artikel 2 Subsidiabele activiteiten

De subsidie is bedoeld als een tegemoetkoming in de kosten die zijn gemaakt voor de verplichte controle op de coronatoegangsbewijzen en identiteitsdocumenten. Met ‘tegemoetkoming’ wordt bedoeld dat de gemeente een deel van de gemaakte kosten kan subsidiëren, maar dat het zeer waarschijnlijk is dat dit bedrag eventueel niet alle gemaakte kosten dekt. Degenen die verplicht waren de controle uit te voeren, zullen hier zelf ook een bijdrage aan moeten leveren. Afhankelijk van de gelegenheid is de verplichting op het controleren van de coronatoegangsbewijzen in gegaan op 22 september 2021 of 6 november 2021.

Met ingang van 22 september 2021 is het verplicht om het coronatoegangsbewijs en identiteitsdocumenten te controleren bij:

  • 1.

    horeca (en andere eet- en drinkgelegenheden binnen);

  • 2.

    evenementen;

  • 3.

    festivals;

  • 4.

    concerten;

  • 5.

    professionele sportwedstrijden;

  • 6.

    een bezoek aan kunst- en cultuurinstellingen, zoals bioscopen en theaters.

Met ingang van 6 november 2021 is het tevens verplicht om het coronatoegangsbewijs en identiteitsdocumenten te controleren bij:

  • 1.

    buitenterrassen in de horeca;

  • 2.

    doorstroomlocaties zoals musea, kermissen en pretparken (de bibliotheek is uitgezonderd);

  • 3.

    georganiseerde sportbeoefening voor volwassenen zoals sportscholen, maar ook sportkantines en in de sporthal;

  • 4.

    georganiseerde kunst- en cultuurbeoefening, zoals bij muziek- en schilderles.

Let op: de kosten worden vergoed inclusief de betaalde BTW. Als u als subsidieontvanger ondernemer bent en u btw aangifte doet, dan dient u deze subsidie mee te nemen als omzet en de btw die in deze subsidie zit af te dragen.

Artikel 3 Doelgroep

Alleen die partijen voor wie het sinds 22 september of 6 november 2021 verplicht is (op grond van de Tijdelijke regeling maatregelen COVID-19) om de bezoekers te controleren op een coronatoegangsbewijs en identiteitsdocument, kunnen een aanvraag om subsidie indienen. Deze partijen moeten dan wel een locatie in de gemeente Edam-Volendam hebben en (extra) kosten hebben gemaakt voor de genoemde activiteiten.

Artikel 4 Aard en aanvraag subsidie

In artikel 6 van de ASV staat beschreven welke gegevens moeten worden ingediend bij een aanvraag om subsidie. In deze subsidieregeling wordt afgeweken van deze bepaling, waardoor de aanvrager minder gegevens hoeft over te leggen, wat in diens voordeel is.

Een subsidie onder deze subsidieregeling kan worden aangevraagd tussen 15 maart 2022 en 15 april 2022. Maar de subsidie is bedoeld voor de periode van 22 september 2021 (of 6 november 2021) tot en met 31 december 2021. De aanvraag is dus altijd bedoeld voor kosten die al gemaakt zijn gedurende deze periode.

Artikel 5 Hoogte subsidie

De hoogte van de subsidie wordt berekend op basis van de opgegeven kosten die volgens het kostenrekentool in aanmerking komen voor subsidie. Indien een ondernemer, vereniging stichting of andere partij meerdere locaties heeft, dient de aanvrager de algehele kosten in het kader van één gezamenlijke aanvraag in te dienen. Hierbij maakt hij kenbaar dat het om meerdere locaties gaat indien van toepassing.

Artikel 6 Subsidiabele kosten

Kosten met inbegrip van de BTW die de ondernemer, stichting, vereniging of andere aangewezen partij heeft gemaakt voor activiteiten of werkzaamheden gedurende 22 september 2021, respectievelijk 6 november 2021 tot en met waarvan logischerwijs verwacht mag worden dat deze bijdragen aan het bevorderen of vergemakkelijken van de controle op het CTB. Deze kosten mogen zowel betrekking hebben op apparatuur, materiaal als bemensing.

Artikel 7 Beslistermijn

Dit artikel spreekt voor zichzelf.

Artikel 8 Verplichtingen voor de aanvrager

Steekproefsgewijs kan de gemeente controleren of de maatregelen/ activiteiten waarvoor subsidie is aangevraagd daadwerkelijk zijn uitgevoerd.

Artikel 9 Vaststelling

De subsidie wordt direct vastgesteld. Er vindt geen verantwoording achteraf plaats over daadwerkelijk gemaakte kosten.

Artikel 10 Subsidieplafond en verdeelcriteria

Dit artikel bevat de basis van het subsidieplafond dat het college jaarlijks kan vaststellen. Om dat te kunnen doen, moet er eerst budget worden toegekend door de gemeenteraad. In het subsidieplafond wordt het bedrag aangegeven, dat gedurende de werking van deze regeling beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies. Het subsidieplafond is naar zijn aard een beperking van de verplichting van het bestuursorgaan om aan aanspraken op financiële middelen te voldoen. Met het aangeven van het maximale volume van subsidiëring ten behoeve van deze regeling wordt bereikt, dat een subsidie wordt geweigerd (artikel 4:25 Awb) als de middelen zijn uitgeput die in de begroting beschikbaar zijn gesteld. Het is de bedoeling dat de aanvragers financieel tegemoet wordt gekomen en niet dat een volledige compensatie van gemaakte kosten centraal staat. Indien minder middelen beschikbaar zijn dan aan subsidie is gevraagd wordt het beschikbare subsidiebedrag voor deze regeling verdeeld over alle complete aanvragen op basis van een verdeelpercentage

(€ 80.000mgedeeld door het totaal gevraagd subsidiebedrag van alle complete aanvragen keer honderd is de verdeelpercentage).

Door publicatie van deze regeling wordt het subsidieplafond en de verdeelregels bekend gemaakt en treden zij in werking.

Artikel 12 Hardheidsclausule

Met het opnemen van een hardheidsclausule in de regeling heeft het college de mogelijkheid, in gevallen waarin toepassing van de regeling – met het oog op een adequate subsidieverstrekking – een onbillijkheid van overwegende aard zou opleveren, een onderdeel van die regeling (of van een onderliggende subsidieregeling) buiten toepassing te laten of daarvan af te wijken. Het kenmerk van een hardheidsclausule is dat vooraf niet (precies) te voorzien is of afwijking nodig zal zijn en zo ja, om welke gevallen of groepen gevallen het bij de toepassing zal gaan. Voorts beperkt de toepassing van de hardheidsclausule zich tot (eventuele) onbillijkheden van overwegende aard. De toepassing van een hardheidsclausule zal in het algemeen beperkt blijven tot een enkel individueel geval.

Artikel 12 Inwerkingtreding, uitwerkingtreding en citeertitel

De bekendmaking en inwerkingtreding van de regeling is gebaseerd op de Bekendmakingswet. De regeling moet worden gepubliceerd in het officiële publicatieblad. Dat is het Gemeenteblad Edam-Volendam (artikel 6 Bekendmakingswet). De doorlopende (geconsolideerde) tekst wordt daarbij beschikbaar gesteld via de decentrale regelingenbank op overheid.nl (artikel 19 Bekendmakingswet).

De citeertitel bepaalt hoe deze regeling heet. Dit vergemakkelijkt de vindbaarheid. 

Bijlage 1 Rekentool ondernemers

Tabel 1: ondernemers

 

Rekentool compensatie

 
 

Compensatie loonkosten werknemers en arbeidskrachten

 
 

Aantal gasten per dag (exclusief afhaal, exclusief terrasgasten)

0

 

Aantal openingsdagen per week

0

 

Gemiddelde tijdsinvestering per CTB (in minuten)

0,5

deze niet wijzigen svp

Totaal aantal minuten per week

0

 

Totaal aantal uren per week

0,0

 

Gemiddelde bruto loonkosten per uur

14

deze niet wijzigen svp

Werkgeverslasten (factor van bruto uurloon)

1,5

deze niet wijzigen svp

Loonkosten per week

0,0

 

Aantal weken (in de periode 25/9-31/12)

0

 

Gevraagde compensatie

0,0

 
 
 
 

Compensatie kosten externe inhuur, specifiek voor controleplicht CTB

 
 

Uurtarief extern personeel per uur excl. BTW

0

 

Percentage BTW

21

deze niet wijzigen svp

Aantal uren inhuur per week

0

 

Aantal weken (in de periode 25/9-31/12)

14

 

Administratieve kosten ondernemer

0

 

Gevraagde compensatie

0

 
 
 
 

Materiele kosten

 
 

Aanschafkosten van o.a. scanapparatuur excl. BTW in de periode van 25/9-31/12

0

 

Percentage BTW

21

 

Gevraagde compensatie

0

 
 
 
 

Totale compensatie

0

 

Bijlage 2 Rekentool vrijwilligersorganisaties

Tabel 2: vrijwilligersorganisaties

 

Rekentool compensatie

 
 

Compensatie loonkosten vrijwilligers

 
 

Aantal controles per week (exclusief afhaal, exclusief terrasgasten)

0

 

Gemiddelde tijdsinvestering per CTB (in minuten)

0,5

deze svp niet wijzigen

Totaal aantal minuten per week

0

 

Totaal aantal uren per week

0,0

 

vrijwilligersvergoeding per uur (volgens opgave belastingdienst)

0

 

Aantal weken (in de periode 25/9-31/12)

0

 

Gevraagde compensatie

0,0

 
 
 
 

Compensatie kosten externe inhuur, specifiek voor controleplicht CTB

 
 

Uurtarief extern personeel per uur excl. BTW

0

 

Percentage BTW

21

deze svp niet wijzigen

Aantal uren inhuur per week

0

 

Aantal weken (in de periode 25/9-31/12)

14

 

Administratieve kosten

0

 

Gevraagde compensatie

0

 
 
 
 

Materiële kosten

 
 

Aanschafkosten van o.a. scanapparatuur excl. BTW in de periode van 25/9-31/12

0

 

Percentage BTW

21

deze svp niet wijzigen

Gevraagde compensatie

0

 
 
 
 

Totale compensatie

0