Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR673428
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR673428/1
Besluit van het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regeling SED organisatie houdende regels omtrent de organisatie van de SED organisatie (Organisatieverordening SED organisatie)
Geldend van 26-02-2022 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2020
Intitulé
Besluit van het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regeling SED organisatie houdende regels omtrent de organisatie van de SED organisatie (Organisatieverordening SED organisatie)Het dagelijks bestuur van de SED organisatie
Gelet op artikel 33b eerste lid onder c Wet gemeenschappelijke regelingen
BESLUIT:
vast te stellen de
Organisatieverordening SED organisatie
Hoofdstuk I Algemene bepalingen
Artikel 1 – Begripsbepaling
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. |
regeling: |
de gemeenschappelijke regeling SED organisatie; |
b. |
SED organisatie: |
het openbaar lichaam genoemd in artikel 2 van de regeling; |
c. |
gemeenten: |
de deelnemende gemeenten Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland; |
d. |
algemeen bestuur, dagelijks bestuur en voorzitter: |
de gelijknamige organen als bedoeld in de artikelen 10, 18 en 20 van de regeling; |
e. |
directie: |
de directie van de SED organisatie als bedoeld in artikel 30 van de regeling; |
f. |
domeinmanager: |
leidinggevende van een domein van de SED organisatie; |
g. |
afdelingshoofd: |
leidinggevende van een afdeling van de SED organisatie; |
h. |
(concern)controller: |
controller van de SED organisatie, deelnemende gemeenten en organisaties; |
i. |
functionaris gegevensbescherming (FG): |
toezichthouder op toepassing en naleving van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). |
Hoofdstuk II Structuur en taken van de onderdelen
Artikel 2 – Hoofdstructuur
-
1. De SED organisatie bestaat uit de volgende onderdelen:
- a.
directie;
- b.
domeinen;
- c.
afdelingen;
- d.
stafafdeling strategie & innovatie.
- a.
-
2. De directie zorgt voor een nadere benaming en invulling van de domeinen, afdelingen en stafafdeling.
-
3. De directie bepaalt de verdeling en aansturing van de verschillende domeinen, afdelingen en de stafafdeling.
Artikel 3 – Directie
De directie heeft de taken en bevoegdheden, als genoemd in de regeling en zoals nader omschreven in het directiestatuut. De directie heeft daarnaast de taken die zijn opgenomen in de functiebeschrijving en bevoegdheden zoals deze aan haar zijn gemandateerd bij de mandaatregeling SED directie.
Artikel 4 – Domeinmanagers
-
1. De domeinmanagers worden rechtstreeks aangestuurd door de directie.
-
2. De domeinmanagers hebben de taken die zijn opgenomen in de functiebeschrijving voor domeinmanagers en bevoegdheden zoals deze aan hen zijn gemandateerd bij de mandaatregeling SED organisatie.
-
3. Bij afwezigheid van een domeinmanager treedt een van de andere domeinmanagers op als plaatsvervanger.
Artikel 5 – Afdelingshoofden
-
1. De afdelingshoofden worden rechtstreeks aangestuurd door de domeinmanagers.
-
2. De afdelingshoofden hebben de taken die zijn opgenomen in de functiebeschrijving voor afdelingshoofden en bevoegdheden zoals deze aan hen zijn gemandateerd bij de mandaatregeling SED organisatie.
-
3. Bij afwezigheid van een afdelingshoofd treedt een van de andere afdelingshoofden binnen hetzelfde domein op als plaatsvervanger.
Artikel 6 – Stafafdeling strategie & innovatie
-
1. Medewerkers van de stafafdeling strategie & innovatie worden rechtstreeks aangestuurd door de directie.
-
2. Medewerkers van de stafafdeling strategie & innovatie vervullen een integrale functie ten behoeve van de hele organisatie.
-
3. Medewerkers van de stafafdeling strategie & innovatie hebben de taken die zijn opgenomen in de op hen van toepassing zijnde functiebeschrijving en bevoegdheden zoals deze aan hen zijn gemandateerd bij de mandaatregeling SED organisatie.
Artikel 7 – Managementteams
-
1. Er is een managementteam (MT), bestaande uit de directie en de domeinmanagers.
-
2. De voorzitter van het managementteam is de algemeen directeur.
-
3. Het managementteam is verantwoordelijk voor de integrale afstemming bij de voorbereiding van voorstellen aan het bestuur van de SED organisatie en aan de colleges.
-
4. Ieder domein kent een eigen domeinmanagementteam, bestaande uit de domeinmanager en de afdelingshoofden van het domein.
-
5. Het domeinmanagementteam geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het MT.
Artikel 8 – Projecten
Voor projecten, programma’s en werkgroepen kunnen formele multidisciplinaire teams samengesteld worden, al dan niet vanuit de stafafdeling strategie. Deze gelegenheidsteams koppelen al naar gelang het belang en opdracht (operationeel, tactisch of strategisch) gevraagd en ongevraagd terug aan een afdelingshoofd, (een lid van) het MT of (een lid van) de directie.
Artikel 9 – Concern(controller)
-
1. De directie wijst de (concern)controller aan en draagt er zorg voor dat deze zijn taken naar behoren kan verrichten.
-
2. De (concern)controller heeft de taken en bevoegdheden die zijn opgenomen in de functiebeschrijving van de (concern) controller.
-
3. De (concern)controller kan vanuit de onafhankelijke controle gevraagd en ongevraagd vanuit zijn deskundigheid de organisatie, alle bestuursorganen van de deelnemende gemeenten en organisaties adviseren.
-
4. De (concern)controller heeft een onafhankelijke controle- en adviesfunctie en rapporteert aan de algemeen directeur en/of voorzitter DB en/of het college van de deelnemende gemeenten.
-
5. De concerncontroller kan alleen ontslagen worden met instemming van het dagelijks bestuur.
Artikel 10 – Functionaris Gegevensbescherming (FG)
-
1. De directie wijst de FG aan en draagt zorg dat hij zijn taken naar behoren kan verrichten.
-
2. De FG heeft de taken en bevoegdheden die zijn opgenomen in de functiebeschrijving van de FG.
-
3. De FG ressorteert functioneel onder een afdelingshoofd, maar kan vanuit de onafhankelijke positie gevraagd en ongevraagd vanuit zijn deskundigheid de organisatie, alle bestuursorganen van de deelnemende gemeenten en organisaties adviseren.
Hoofdstuk III Slotbepalingen
Artikel 11 – Uitzonderlijke gevallen
In uitzonderlijke gevallen kan de directie in het urgente belang van de SED organisatie gemotiveerd afwijken van de bepalingen van deze verordening of deze buiten toepassing laten.
Artikel 12 – Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als ‘Organisatieverordening SED organisatie’.
Artikel 13 – Inwerkingtreding
-
1. Deze verordening treedt in werking op de dag na die van bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2020.
-
2. De huidige organisatieverordening SED organisatie (2015) wordt gelijktijdig ingetrokken.
Ondertekening
Aldus vastgesteld op 16 februari 2022
De voorzitter,
R. Wortelboer
De algemeen directeur,
C. Minnaert
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl