Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR673297
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR673297/1
VERORDENING BESLISTERMIJN SCHULDHULPVERLENING GEMEENTE PAPENDRECHT
Geldend van 24-02-2022 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2022
Intitulé
VERORDENING BESLISTERMIJN SCHULDHULPVERLENING GEMEENTE PAPENDRECHTDe gemeenteraad
Gezien het voorstel van het college van 7 december 2021,
Gelet op artikel 4a, eerste lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;
BESLUIT:
vast te stellen de navolgende
Verordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente Papendrecht
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1.1. Begrippen
- -
College: college van burgemeester en wethouders;
- -
Inwoner: degene die als ingezetene in de basisregistratie personen is ingeschreven;
- -
Onze Minister: Onze Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;
- -
Schuldhulpverlening: het ondersteunen bij het vinden van een adequate oplossing gericht op de aflossing van schulden indien redelijkerwijs is te voorzien dat een natuurlijke persoon niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden of indien hij in de toestand verkeert dat hij heeft opgehouden te betalen, alsmede de nazorg;
- -
Eerste gesprek: Het eerste gesprek waarin de schriftelijke of mondelinge hulpvraag wordt vastgesteld;
- -
Verzoeker: persoon die zich tot het college heeft gewend voor schuldhulpverlening.
Hoofdstuk 2. Beslistermijn
Artikel 2.1. Beslistermijn schuldhulpverlening
De beschikking tot schuldhulpverlening of de afwijzing ervan, bedoeld in artikel 4a, eerste lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, wordt genomen binnen een termijn van 4 weken na de dag waarop het eerste gesprek, bedoeld in artikel 4, eerste lid, van die wet, heeft plaatsgevonden.
Hoofdstuk 3. Slotbepalingen
Artikel 3.1. Overgangsrecht
- 1.
De voorgaande versie van de verordening, de Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Drechtsteden, vastgesteld d.d. 2 maart 2021, wordt ingetrokken met ingang van de inwerkingtreding van deze verordening, met dien verstande dat zij van toepassing blijft ten aanzien van een op grond daarvan genomen besluit totdat het college, onder intrekking van dit besluit, een nieuw besluit op grond van deze verordening heeft genomen.
- 2.
Aanvragen die zijn ingediend vóór inwerkingtreding van deze verordening en waarop nog geen besluit is genomen ten tijde van de inwerkingtreding van deze verordening, worden afgehandeld op grond van deze verordening.
- 3.
Bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten genomen op grond van de Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Drechtsteden, worden afgehandeld op grond van de Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Drechtsteden.
Artikel 3.2. Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2022.
Artikel 3.3. Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente Papendrecht.
Ondertekening
Aldus besloten in de openbare vergadering van de gemeenteraad van 27 januari 2022.
de griffier, de waarnemend voorzitter,
M. Muijzer-Van der Meijden, mr. drs. A.M.M. Jetten
Toelichting Verordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente Papendrecht
Algemeen
De Verordening beslistermijn schuldhulpverlening geeft uitvoering aan artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (hierna: wet), zoals deze met ingang van 1 januari 2021 geldt. Artikel 4a van de wet is ingevoerd bij Wet van 24 juni 2020 tot wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening ten behoeve van de uitwisseling van persoonsgegevens (Stb. 2020, 239).
Artikelsgewijs
Artikel 2.1. Beslistermijn schuldhulpverlening
De wet regelt dat inwoners met problematische schulden bij gemeenten terecht kunnen voor onder meer advies, schuldbemiddeling of een saneringskrediet. Het uitgangspunt is dat schuldhulpverlening breed toegankelijk is. Daarbij is van belang dat het voor de inwoner duidelijk is binnen welke termijn na het eerste gesprek over de hulpvraag wordt besloten of diegene voor een schuldenregeling in aanmerking komt.
Om deze reden is bij de genoemde wetswijziging in navolging van het advies van de Nationale Ombudsman besloten een wettelijke termijn op te nemen waarbinnen de gemeente na het eerste gesprek over de hulpvraag moet besluiten of iemand voor een schuldenregeling in aanmerking komt. Niet alleen burgers dienen zich aan wettelijke termijnen te houden. Ook van een dienende overheid mag verwacht worden dat zij op een verzoek van een burger binnen een redelijke, door de raad in een gemeentelijke verordening vastgestelde, termijn reageert.
Deze termijn mag volgens artikel 4a, derde lid, van de wet niet langer zijn dan acht weken. Dit is gelijk aan de maximale redelijke termijn die in artikel 4:13, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht wordt gesteld. Een kortere beslistermijn vaststellen is wel toegestaan.
De beslistermijn is bepaald op 4 weken. Ervaringen uit de praktijk van de Sociale Dienst Drechtsteden wijzen uit dat deze beslistermijn reëel is.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl