Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR673251
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR673251/1
ALGEMEEN MANDAAT-, VOLMACHT- EN MACHTIGINGSBESLUIT GGD GELDERLAND-ZUID
Geldend van 01-07-2020 t/m heden
Intitulé
ALGEMEEN MANDAAT-, VOLMACHT- EN MACHTIGINGSBESLUIT GGD GELDERLAND-ZUIDHet dagelijks bestuur en de voorzitter van de GR GGD Gelderland-Zuid;
- -
Overwegende, dat het uit praktisch oogpunt en ter bevordering van een vlotte afhandeling van zaken wenselijk is om de daarvoor in aanmerking komende zaken te mandateren aan de directeur publieke gezondheid;
- -
Overwegende dat voor de toepassing van dit besluit en de daarop berustende bepalingen met de verlening van mandaat gelijk wordt gesteld de verlening van volmacht om namens de rechtspersoon privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;
- -
Overwegende dat voor de toepassing van dit besluit en de daarop berustende bepalingen met de verlening van mandaat gelijk wordt gesteld de verlening van machtiging om namens de rechtspersoon handelingen te verrichten die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;
1(Bekendmaking van algemene mandaatbesluiten geschiedt conform artikel 3:42 Awb (zie MvT artikel 10:5 Awb).
BESLUIT:
Artikel 1 Verlening mandaat
Het dagelijks bestuur verleent mandaat, volmacht respectievelijk machtiging2 (hierna te noemen: mandaat) aan de directeur publieke gezondheid om besluiten te nemen betreffende de in bijgaand overzicht genoemde bevoegdheden (bijlage 1), het verrichten van daarmee verbonden rechtshandelingen en het verrichten van daarmee samenhangende feitelijke handelingen, daaronder begrepen alle voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.
-
1. Het verleende mandaat omvat tevens de bevoegdheid tot ondertekening van de krachtens mandaat genomen beslissingen.
-
2. Besluiten in de zin van de Algemene wet bestuursrecht die krachtens dit mandaatbesluit worden genomen, worden op de volgende wijze ondertekend3:
- -
Het dagelijks bestuur van de GGD Gelderland- Zuid,
namens deze,
- -
(…)
Naam
Functie
-
3. Indien het dagelijks bestuur besluit tot het verlenen van een nieuw mandaat, dan wel tot het wijzigen of intrekken van een bestaand mandaat, dan wordt bijgaand overzicht gewijzigd.
Artikel 2 Grenzen, beperkingen en voorwaarden
-
1. Het verleende mandaat geldt niet indien:
- a.
Het dagelijks bestuur of de voorzitter daarvan dit in een concreet geval vooraf kenbaar maakt aan de gemandateerde;
- b.
De gemandateerde persoonlijk voordeel kan hebben bij het te nemen besluit.
-
2. Indien het eerste lid van toepassing is, wordt de betreffende zaak zo spoedig mogelijk ter besluitvorming voorgelegd aan het dagelijks bestuur.
-
3. Bij het uitoefenen van het mandaat handelt de gemandateerde niet in strijd met verordeningen en beleidskaders, zoals vastgesteld door het algemeen bestuur.
-
4. Bij het uitoefenen van het mandaat houdt de gemandateerde zich aan de financiële kaders, zoals door het algemeen bestuur vastgesteld in (onder meer) de begroting.
Artikel 3 Plaatsvervangers
In geval van afwezigheid van de directeur publieke gezondheid worden de in dit mandaat-besluit genoemde bevoegdheden uitgeoefend door een door hem schriftelijk aan te wijzen plaatsvervanger. Er kunnen ook meerdere plaatsvervangers worden aangewezen, mits wordt vastgelegd welke volgorde wordt gehanteerd.
Artikel 4 Ondermandaat
-
1. Voor de uitoefening van de bevoegdheden geldt dat ondermandaat aan een andere functionaris is toegestaan, tenzij in het overzicht is vermeld dat dit niet is toegestaan. Ondermandaat wordt vervolgens opgenomen in (een geactualiseerde versie van) bijgaand overzicht.
-
2. Daar waar wordt gesproken over ondermandaat, wordt daaronder ook verstaan ondervolmacht en ondermachtiging.
-
3. De (onder)mandaatverlener kan daarbij aanvullende voorwaarden stellen.
-
4. Op ondermandaat zijn de overige artikelen van dit besluit van overeenkomstige toepassing.
-
5. Indien het dagelijks bestuur besluit tot intrekking van een verleend mandaat, geldt dit eveneens voor de op basis daarvan verleende ondermandaten.
Artikel 5 Slotbepalingen
-
1. Dit besluit treedt in werking na bekendmaking per 1 juli 2020.
-
2. Het Algemeen mandaat- volmacht- en machtigingsbesluit GGD Gelderland-Zuid d.d. 4 juli 2013 wordt ingetrokken per 1 juli 2020.
-
3. Dit besluit kan worden aangehaald als ”Algemeen mandaat- volmacht- en machtigingsbesluit GGD Gelderland-Zuid “.
Aldus besloten door het dagelijks bestuur en door de voorzitter van de GGD Gelderland-Zuid, ieder voor zover het de eigen bevoegdheden betreft, onder verwijzing naar het bepaalde in artikel 33b lid 1 resp. artikel 33d van de Wet gemeenschappelijke regelingen alsmede artikel 12 resp. artikel 15 van de Gemeenschappelijke Regeling GGD Gelderland-Zuid, en vastgesteld in haar vergadering van 10 september 2020,
Ondertekening
HET DAGELIJKS BESTUUR VAN GGD GELDERLAND-ZUID
Secretaris/directeur publieke gezondheid
dr. ir. M. Pieters
De voorzitter
drs. G. Visser
De voorzitter
drs. G. Visser
Bijlage1 Overzicht van de gemandateerde bevoegdheden
Omschrijving b evoegdheid4 |
Bevoegd bestuurs- orgaan |
Mandaat verleend aan |
Ondermandaat5 verleend aan |
Bijzonderheden |
Het aangaan van financiële verplichtingen namens de GGD, ten behoeve van het dagelijks functioneren en de instandhouding van de GGD, het beheer en onderhoud, van de ruimten van de dienst daaronder begrepen. |
DB |
DPG |
Budgethouder/ beheerder. Zie de Regeling en instructie budgethouders |
E.e.a. dient te geschieden binnen de genoemde kaders en grenzen van de Regeling en instructie budgethouders. |
Het aangaan, wijzigen en beëindigen van overeenkomsten, vestigen, wijzigen en beëindigen van zakelijke rechten, aangaan van leningen en het verrichten van andere privaatrechtelijke rechtshandelingen. |
DB |
DPG |
Budgethouder/ beheerder. Zie de Regeling en instructie budgethouders |
Daar waar de privaatrechtelijke handeling leidt tot financiële verplichtingen, geldt aanvullend hetgeen onder Bijzonderheden bij onderdeel 1 is gesteld. |
Het beheren van en het toegang verlenen tot de archieven en dossiers van de GGD en het nemen van andere besluiten op grond van de Archiefwet en aanverwante regelgeving. |
DB |
DPG |
Zie het Besluit Informatie-beheer GGD Gelderland-Zuid |
De DPG is in het Besluit Informatiebeheer GGD Gelderland-Zuid door het dagelijks bestuur aangewezen als beheerder. Het voornoemde besluit is gebaseerd op de Archiefverordening GGD. |
Het uitoefenen van bevoegdheden bij of krachtens de AVG en de UAVG, en het afhandelen van verzoeken in dat kader (bijvoorbeeld op grond van de Wmo 2015), alsmede het afhandelen van verzoeken om inzage e.d. op grond van de WGBO. |
DB |
DPG |
Strategisch managers II |
Submandaat verleend voor zover betrekking hebbend op verzoeken aangaande die afdeling (behoudens vervanging bij afwezigheid) |
Het uitoefenen van bevoegdheden bij of krachtens de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg en Hoofdstuk 9 Algemene wet bestuursrecht (klachtbehandeling). |
DB |
DPG |
Uitoefening bevoegdheden dient te geschieden conform de Klachtenregeling GGD Gelderland-Zuid. |
|
Het uitoefenen van de bevoegdheid tot het voeren van rechtsgedingen, het instellen van alle rechtsmiddelen en arbitrage in alle instanties, zowel eisend als verwerend, inbegrepen het vertegenwoordigen van de rechtspersoon in rechte. |
DB/VZ |
DPG |
Het mandaat omvat tevens de bevoegdheid om een procesmachtiging te verstrekken ingeval van vertegenwoordiging in rechte. |
|
Het instellen van bezwaar, beroep, hoger beroep dan wel een verzoek om een voorlopige voorziening, alsmede het inbrengen van zienswijzen over, en bedenkingen tegen besluiten in voorbereiding van andere bestuursorganen. |
DB |
DPG |
||
Het in behandeling nemen en afhandelen van verzoeken op grond van de Wet Openbaarheid van Bestuur. |
DB |
DPG |
||
Het afhandelen van aansprakelijkstellingen van derden. |
DB |
DPG |
||
Het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten en het nemen van beslissingen ter uitvoering van de arbeidsovereenkomst met ambtenaren alsmede het aangaan, wijzigen en beëindigen van detacheringsovereenkomsten, uitzendovereenkomsten en andere privaatrechtelijke verbintenissen van personele aard en uitvoering daarvan. |
DB |
DPG |
Zie het Ondermandaat personele aangelegen- heden GGD |
Uitoefening ondermandaat slechts toegestaan conform het Ondermandaat personele aangelegen-heden GGD. Ondermandaat ziet niet op beslissingen die betrekking hebben op de DPG. Deze blijven voorbehouden aan het dagelijks bestuur. |
Het vertegenwoordigen van het bestuur tijdens vergaderingen van het Lokaal Overleg. |
DB |
DPG |
||
Het voeren van overleg met de Ondernemingsraad. |
DPG |
De DPG is op grond van de Wet op de ondernemingsraden gesprekspartner van de Ondernemingsraad, aangezien de DPG met de hoogste leiding van de arbeid binnen de GGD is belast. |
||
Het vaststellen (en ondertekenen) van lokale regelingen en onderhandelingsakkoorden. |
DB |
DPG |
Het mandaat aan de DPG ziet tevens op het wijzigen van het Personeelshandboek en de daarin opgenomen regelingen. Mandaat aan de DPG is beperkt tot de situaties die niet leiden tot een uitzetting van de begroting. |
|
Het aangaan (en ondertekenen) van dienstverlenings- en samenwerkings-overeenkomsten. |
DB |
DPG |
||
Wmo-toezicht & actieve openbaarmaking Het aanwijzen van personen die belast zijn met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Wmo 20156. Besluiten over het actief openbaar maken van rapporten van bevindingen in het kader van Wmo-toezicht op grond van artikel 8 Wet openbaarheid van bestuur jo. artikel 5 sub n van de GR. |
Colleges B&W AB |
DPG DPG |
Strategisch manager II van AGZ en toezichthouders Wmo |
De DPG heeft medewerkers aangewezen als toezicht-houder en gemachtigd om toezichthoudende taken uit te voeren. Denk aan de Beleidsregels inzake actieve openbaarmaking van rapporten van bevindingen WMO-toezicht.
|
Beslissingen op bezwaar indien en voor zover deze beslissingen op bezwaar (de uitoefening van) de bovengenoemde bevoegdheden betreffen (onderdelen 1-16). |
DB |
DPG |
Met inachtneming van de grenzen zoals deze staan vermeld in artikel 10:3 Awb: geen beslissing op bezwaar door dezelfde persoon of functionaris die de primaire beslissing in mandaat heeft genomen. |
|
Wet kinderopvang Beslissen om de DPG aan te wijzen als toezichthouder zoals bedoeld in artikel 1.61 lid 2 Wet kinderopvang7. |
Colleges B&W |
DPG |
Medewerkers van team Toezicht en Handhaving Kinderopvang zijn door de DPG (schriftelijk) gemachtigd om toezichthoudende taken uit te voeren. |
|
Wet Kinderopvang Het geven van een schriftelijk bevel aan een kindercentrum, gastouderbureau of voor-ziening voor gastouderop-vang, indien aan de voor-waarden zoals aangegeven in artikel 1.65 lid 3 Wet Kinderopvang is voldaan8. |
DPG |
Mede-werkers van team Toezicht en Hand-having Kinder-opvang |
De DPG dient onverwijld op de hoogte te worden gebracht van een bevel dat namens de DPG is gedaan. Bezwaar tegen een in mandaat genomen bevelsbesluit door genoemde medewerkers kan worden ingesteld bij de DPG die de beslissing op bezwaar vervolgens neemt, met inachtneming van artikel 10:3 Awb. |
|
Wet kinderopvang Het nemen van besluiten ten aanzien van registratietaken met betrekking tot het Landelijk Register Kinderopvang (LRK) en taken in het kader van lichte handhaving, waaronder de waarschuwing en aanwijzing9. |
Colleges B&W |
DPG |
Medewerkers van team Toezicht en Handhaving Kinderopvang |
Het mandaat ziet niet op besluiten zoals genoemd in artikel 8 lid 1 van het Besluit landelijk register kinder-opvang, registratie buitenlandse kinderopvang en personenregister kinderopvang. Bezwaar tegen een in (onder-) mandaat genomen besluit door genoemde medewerkers kan worden ingesteld bij het betreffende college van B&W. In alle andere gevallen beslist de DPG. |
Wet op de lijkbezorging Benoeming en intrekking benoeming gemeentelijke lijkschouwer10 |
Colleges B&W |
DPG |
Strategisch manager II van AGZ |
Artikel 5 van de Wet op de lijkbezorging waarin staat vermeld dat uitsluitend artsen die als forensisch arts zijn ingeschreven in een daartoe gehouden register, worden benoemd als gemeentelijke lijkschouwer, dient hierbij in acht te worden genomen. |
Warenwetbesluit tatoeëren en piercen Besluiten te nemen op aanvragen van vergunningen als bedoeld in artikel 3 lid 1 van het Warenwetbesluit tatoeëren en piercen, vergunningen in te trekken als bedoeld in artikel 5 van het Warenwetbesluit tatoeëren en piercen, de hoogte vast te stellen van de retributie en de retributie op te leggen en te innen11.
|
Minister VWS |
DPG |
De mandaat- en volmachtverlening is gebaseerd op artikel 2 jo. bijlage 1 van de Regeling mandaat-verlening aan de GGD’en met betrekking tot de uitvoering van het Warenwetbesluit tatoeëren en piercen. Op grond van artikel 7 van de Warenwet-regelingtatoeëren en piercen zijn de ambtenaren werkzaam bij de GGD’en belast met het toezicht op de naleving van artikel 24 van de Warenwet en op de naleving van het bepaalde bij of krachtens het Warenwetbesluit tatoeëren en piercen. |
Toelichting op het Mandaat-, Volmacht- en Machtigingsbesluit GGD
Artikel 4 Ondermandaat
In de gevallen waarin sprake is van ondermandaat betekent dit dat de betreffende functionaris gebruik kan maken van het ondermandaat (ook in de contacten met externen), op voorwaarde dat bij de uitoefening van het ondermandaat de grenzen van het ondermandaat in acht worden genomen. Binnen de grenzen van het ondermandaat hoeft er in beginsel geen ruggespraak plaats te vinden met de hoger leidinggevende of de directie.
De financiële kaders (denk bijvoorbeeld aan het budgethouderschap), de afbakening tot het organisatieonderdeel van de betreffende functionaris, aanwijzingen en/of instructies van een hoger leidinggevende of voorbehouden die zijn gemaakt bij het betreffende ondermandaat (bijvoorbeeld in het ondermandaat personele aangelegenheden), kunnen bij de uitoefening van het ondermandaat een belangrijke rol spelen.
Daarnaast wordt verwacht dat elke functionaris met een ondermandaat beschikt over politiek-bestuurlijke sensitiviteit. Daar waar het gaat om beslissingen waaraan grote financiële risico’s kleven (ook al is de verplichting die als zodanig wordt aangegaan binnen het financiële kader), overeenkomsten met een groot aantal partijen, (zeer) complexe besluiten of zaken die mediagevoelig zijn, is het van belang om een en ander goed te overleggen, bijvoorbeeld door de direct leidinggevende of de directie erbij te betrekken. Dit biedt tevens de gelegenheid ook (de portefeuillehouder binnen) het bestuur te benaderen en te raadplegen alvorens vervolgstappen worden ondernomen.
Onderdeel 5 Klachtbehandeling
De Klachtenregeling GGD Gelderland-Zuid ziet op drie soorten klachten (zgn. a-, b- en c-klachten). Deze indeling in a-, b- en c-klachten is een onderscheid dat intern wordt gemaakt en geen officiële indeling.
Van belang is de realisatie dat de klachtenregeling ziet op een drietal soorten klachten:
a. klachten regulier waarbij de GGD geen rol van zorgaanbieder vervult;
b. klachten waarbij de GGD als zorgaanbieder optreedt;
c. klachten met betrekking tot het AMHK (ook wel aangeduid als Veilig Thuis);
De klachtencommissie adviseert over de a-klacht en de b-klacht (zie artikel 15 lid 1 van de klachtenregeling). De DPG dient vervolgens een oordeel te vormen over de klacht aan de hand van het advies van de klachtencommissie. Zo spoedig mogelijk na ontvangst van het advies van de klachtencommissie deelt de DPG aan de klager, de klachtencommissie en degene op wie de klacht betrekking heeft het oordeel mee, gemotiveerd (schriftelijk of per email), en geeft aan of de klacht resulteert in maatregelen en zo ja, welke en binnen welke termijn. Bij afwijking van het advies van de klachtencommissie moet ook dat gemotiveerd worden (zie artikel 16 lid 3 van de klachtenregeling). Wanneer het een a-klacht betreft, bestaat de mogelijkheid voor klager om de stap te zetten naar de Nationale Ombudsman. Wanneer het een b-klacht betreft, bestaat de mogelijk voor de klager om de stap naar de Geschillencommissie Publieke Gezondheid te maken (https://www.degeschillencommissiezorg.nl/over-ons/branches/branches-overzicht/ggd-ghor-nederland/).
De klachtencommissie oordeelt over een c-klacht met betrekking tot het AMHK (zie artikel 15 lid 1 van de klachtenregeling). Omdat artikel 4.2.7 Wmo 2015 hierop van toepassing is, dient het AMHK binnen een maand na ontvangst van het oordeel van de klachtencommissie aan de klager en de klachtencommissie mee te delen (schriftelijk) of en zo ja, welke maatregelen worden genomen. Is de klager vervolgens niet tevreden dan resteert de weg naar de Nationale Ombudsman. De Wmo 2015 spreekt in artikel 4.2.7 lid 5 van het AMHK en er worden geen specifieke bestuursorganen of functionarissen aangeduid. Het AMHK als zodanig is dat ook niet. Het AMHK is een uitvloeisel van de taak die in artikel 4.1.1 Wmo 2015 is toebedeeld aan het college. In de regio Gelderland-Zuid is het AMHK op grond van artikel 5 sub m van de GR GGD GZ belegd bij de GGD.
De toelichting op artikel 9:3 en artikel 9:12 Awb geeft aan dat geen sprake is van een besluit in de zin van de Awb als het gaat om de daarin genoemde inkennisstelling. Dit zou dan ook gelden voor de inkennisstelling zoals genoemd in artikel 16 lid 3 van de klachtenregeling.
Onderdeel 15 Wmo-toezicht
De DPG is door de colleges van B&W van de deelnemende gemeenten in de regio Gelderland-Zuid aangewezen als toezichthouder in de zin van artikel 6.1 Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. Voor bijzonderheden moeten de afzonderlijke collegebesluiten worden geraadpleegd.
Onderdeel 18 Toezichthouders kinderopvang
De DPG is door de colleges van B&W van de deelnemende gemeenten in de regio Gelderland-Zuid aangewezen als toezichthouder in de zin van artikel 1.61 lid 2 Wet kinderopvang. Medewerkers van team Toezicht en Handhaving Kinderopvang zijn door de DPG (schriftelijk) gemachtigd om toezichthoudende taken uit te voeren.
Onderdeel 19 Schriftelijk bevel Wet kinderopvang
De bevelsbevoegdheid betreft een aan de toezichthouder geattribueerde bevoegdheid (op grond van artikel 1.65 lid 3 jo. artikel 1.61 lid 2 Wet kinderopvang). De DPG is door de betreffende gemeenten aangewezen als toezichthouder en de DPG kan deze bevoegdheid mandateren.
Onderdeel 20 Registratietaken en lichte handhaving Wet Kinderopvang
Het verleende mandaat aan de DPG omvat tevens de bevoegdheid tot het verlenen van onder-mandaat aan andere ambtenaren die werkzaam zijn bij de GGD Gelderland-Zuid. Het mandaat-besluit van betreffende de colleges bevat een uitgebreide verwijzing naar de juridische grondslagen in relevante wet- en regelgeving. De DPG heeft ingestemd met het verleende mandaat. In het kader van deze taken zijn dienstverleningsovereenkomsten (DVO) tussen de betreffende gemeenten en de GGD afgesloten, o.a. met de gemeenten Culemborg, Druten, Nijmegen, Tiel en Zaltbommel.
Bij de uitvoering kunnen lokale beleidsregels van belang zijn. De lokale beleidsregels kunnen in de loop der tijd worden aangepast of worden geactualiseerd. De navolgende lokale beleidsregels waren op peildatum 30 april 2020 bekend:
Culemborg - Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang gemeente Culemborg 2018;
Druten - Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang Druten 2018;
Nijmegen - Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang gemeente Nijmegen 2019;
Tiel - Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang Tiel 2019;
Zaltbommel - Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang gemeente Zaltbommel (19 oktober 2018).
Onderdeel 21 Gemeentelijke lijkschouwers
De DPG is door de colleges van B&W van de deelnemende gemeenten in de regio Gelderland-Zuid gemandateerd om gemeentelijke lijkschouwers te benoemen. De DPG heeft ingestemd met het verleende mandaat. De DPG heeft verschillende forensich artsen benoemd als gemeentelijk lijkschouwer.
Na 31.12.2023 wordt het FMG-register opgeheven. Vanaf 01.01.2024 dient een forensich arts in het KNMG-profielregister te zijn ingeschreven om als gemeentelijk lijkschouwer te mogen optreden.
Onderdeel 22 Warenwetbesluit tatoeëren en piercen
Het verlenen van ondermandaat en ondervolmacht is toegestaan op grond van voornoemde artikel 2 van de Regeling mandaatverlening aan de GGD’en met betrekking tot de uitvoering van het Warenwetbesluit tatoeëren en piercen. De Warenwetregeling tatoeëren en piercen is eveneens van belang als het gaat om de vergunning, geldigheidsduur, retributie e.d. Mandaat is verleend op grond van een wettelijk voorschrift dus instemming DPG is hier niet aan de orde (artikel 10:4 lid 2 Awb).
De besluiten worden genomen namens de Minister, niet namens de DPG. Artikel 10:10 Awb is hier van toepassing. In ieder geval moet de oorspronkelijke mandaatgever worden genoemd volgens de memorie van toelichting op artikel 10:10 Awb.
Noot
1Bekendmaking van algemene mandaatbesluiten geschiedt conform artikel 3:42 Awb (zie MvT artikel 10:5 Awb).
Noot
2Mandaat = De bevoegdheid om namens het dagelijks bestuur besluiten te nemen (incl. ondertekening);Volmacht = De bevoegdheid om namens het dagelijks bestuur privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten (incl. ondertekening);Machtiging = De bevoegdheid om namens het dagelijks bestuur overige handelingen te verrichten.
Noot
3Een krachtens mandaat genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan (de oorspronkelijke mandaatgever) het besluit is genomen (zie artikel 10:10 Awb).
Noot
4De voorzitter vertegenwoordigt de rechtspersoon in en buiten rechte. In het Algemeen mandaat-volmacht- en machtigingsbesluit GGD (kortweg aangeduid als MVM-GGD) is reeds aangegeven dat de bevoegdheid tot ondertekening door de voorzitter is verleend aan de bevoegde personen zoals aangeduid in deze bijlage. De bevoegdheid omvat derhalve ook de bevoegdheid tot ondertekening van documenten terzake.
Noot
5De kolom vermeldt ‘ondermandaat’. Juridisch gezien is ingeval van het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen sprake van ondervolmacht. Het MVM-GGD schaart mandaat, volmacht en machtiging onder 1 term, namelijk ‘mandaat’ en dat geldt ook voor het ‘ondermandaat’.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl