Beleidsregels Wet inburgering 2022 gemeente Ermelo, Harderwijk en Zeewolde

Geldend van 22-02-2022 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels Wet inburgering 2022 gemeente Ermelo, Harderwijk en Zeewolde

Het college van B&W van de gemeente Harderwijk

gelet op:

  • -

    de Wet Inburgering;

  • -

    artikel 56a Participatiewet,

overwegende dat:

  • het college wettelijke taken en bevoegdheden heeft voor de inburgering van inburgeringsplichtigen;

  • De gemeenteraad het Kader ‘Snel en volwaardig meedoen’ heeft vastgesteld en het college het bijbehorende Uitvoeringsprogramma;

  • het wenselijk is vast te leggen hoe het college deze bevoegdheden uitvoert;

  • het wenselijk is vast te leggen op welke wijze het college omgaat met een samenloop van de boete op basis van de Wet Inburgering en de maatregel op basis van de Participatiewet,

besluit vast te stellen de volgende beleidsregels.

Leeswijzer

In hoofdstuk 1 wordt ingegaan op het aanbod van het college aan respectievelijk asielstatushouders en andere inburgeringsplichtigen. Hoofdstuk 2 regelt de Brede intake en het PIP. Hoofdstuk 3, 4 en 5 gaan in op de verschillende onderdelen van de inburgering. Hieronder vallen onder meer de maatschappelijke begeleiding en het financieel ontzorgen. In hoofdstuk 6 wordt uiteengezet hoe statushouders indien gewenst nog kunnen wisselen van leerroute en hoe ze binnen de B1-route nog kunnen afschalen naar een lager taalniveau.

Hoofdstuk 7 regelt de handhaving van alle verplichtingen die voor de statushouder voortvloeien uit de Wet Inburgering. In hoofdstuk 7 betreft artikel 16 een beleidsmatige keuze. De Wet bepaalt dat het college per gedraging slechts op één wet mag handhaven. Wanneer er wordt gehandhaafd op grond van de Wet Inburgering, dan mag er niet ook nog eens voor dezelfde gedraging worden gehandhaafd op grond van de Participatiewet. Er wordt niet bepaald in welke gevallen op welke wet gehandhaafd wordt. Het is wenselijk om daarin als college wat meer richting te geven. Daarnaast is geprobeerd zoveel mogelijk dezelfde lijn te hanteren in de regio waarin de leerroutes worden ingekocht. Zo krijgen de statushouders die samen in de klas zitten zoveel mogelijk dezelfde maatregel voor dezelfde gedraging.

De Wet Inburgering kent een boetesystematiek, op grond van de Participatiewet kan de bijstandsuitkering worden verlaagd. Voor de invulling van artikel 16 is geprobeerd zo dicht mogelijk bij de bedoeling van de verschillende wetten te blijven. De Participatiewet wordt toegepast wanneer het gaat om verplichtingen die zien op het bevorderen van participatie en het aanvaarden van werk. De Wet Inburgering wordt toegepast wanneer het gaat om verplichtingen uit het PIP gericht op taal en inburgering.

Hoofdstuk 1 – Algemene bepalingen

Artikel 1 - Definities

  • 1. In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

    • a.

      asielstatushouders: inburgeringsplichtigen als bedoeld in artikel 13, eerste lid, Wet inburgering 2021;

    • b.

      AZC: asielzoekerscentrum;

    • c.

      BRP: Basisregistratie Personen;

    • d.

      COA: Centraal Orgaan opvang asielzoekers;

    • e.

      financiële zelfredzaamheid: Iemand is financieel zelfredzaam wanneer deze persoon goed doordachte beslissingen kan nemen, waarbij de financiën in balans zijn. Zowel op korte als op lange termijn;

    • f.

      inburgeringswetgeving: Wet inburgering 2021, Besluit inburgering 2021, Regeling inburgering 2021 en de op basis daarvan genomen besluiten van algemene strekking van het college;

    • g.

      ISI: Informatie Systeem Inburgering;

    • h.

      gezinsmigranten en overige migranten: inburgeringsplichtigen die verblijf hebben op grond van een verblijfsvergunning regulier voor bepaalde tijd, met uitzondering van inburgeringsplichtigen als bedoeld in artikel 13, eerste lid, onderdeel b, Wet inburgering 2021;

    • i.

      KNM: Kennis van de Nederlandse Maatschappij;

    • j.

      MAP: Module Arbeidsmarkt en Participatie;

    • k.

      NAW: naam-, adres-, en woonplaats;

    • l.

      PIP: persoonlijk Plan Inburgering en Participatie;

    • m.

      PVT: participatieverklaringstraject.

Artikel 2 - taken college

  • 1. Het college biedt asielstatushouders de volgende onderdelen van de inburgering aan:

    • a.

      brede intake en PIP, en de daarbij horende advies- en voortgangsgesprekken;

    • b.

      leerroutes inclusief KNM

    • c.

      MAP;

    • d.

      PVT;

    • e.

      maatschappelijke begeleiding;

    • f.

      financieel ontzorgen en financiële zelfredzaamheid

  • 2. Het college biedt gezinsmigranten en overige migranten de volgende onderdelen van de inburgering aan:

    • a.

      brede intake en PIP, en de daarbij horende advies- en voortgangsgesprekken;

    • b.

      MAP;

    • c.

      PVT.

Artikel 3 - Informatieverstrekking

  • 1. Het college draagt er zorg voor dat inburgeringsplichtigen op adequate wijze informatie ontvangen over:

    • a.

      hun rechten en plichten op grond van de inburgeringswetgeving;

    • b.

      de MAP;

    • c.

      het PVT;

    • d.

      de leerroutes.

  • 2. Het college draagt er zorg voor dat asielstatushouders daarnaast op adequate wijze informatie ontvangen over:

    • a.

      de maatschappelijke begeleiding

    • b.

      financieel ontzorgen en financiële zelfredzaamheid

Hoofdstuk 2 – Brede intake en PIP inburgeringsplichtigen

Artikel 4 – Brede intake

  • 1. Het college neemt de brede intake af zo snel mogelijk nadat de inburgeringsplichtige in de BRP van de gemeente is ingeschreven.

  • 2. Het college vermeldt in de uitnodigingsbrief:

    • a.

      wat de brede intake inhoudt;

    • b.

      waar en wanneer precies de inburgeringsplichtige voor de brede intake moet verschijnen;

    • c.

      dat de inburgeringsplichtige er recht op heeft om de gesprekken te voeren zonder dat daarbij andere mensen (bijvoorbeeld familieleden) aanwezig zijn dan professionals;

    • d.

      wat de gevolgen zijn als de inburgeringsplichtige niet op de brede intake verschijnt of niet aan de brede intake meewerkt.

  • 3. Tussen de datum van de uitnodigingsbrief en de brede intake liggen minimaal vijf werkdagen.

  • 4. Het college legt de relevante informatie die wordt verkregen in verband met de afname van de brede intake schriftelijk vast.

  • 5. Het college zet indien gewenst een tolk in.

Artikel 5 – PIP

  • 1. In het PIP worden vastgesteld:

    • a.

      de te volgen leerroute;

    • b.

      de daarvoor benodigde ondersteuning en begeleiding (voortgangsgesprekken);

    • c.

      de intensiteit van het PVT en de MAP;

    • d.

      voor zover van toepassing: de mogelijkheden van kinderopvang; en

    • e.

      indien het gaat om een asielstatushouder: de intensiteit van de leerroute en eventueel overige lopende vastgestelde zorg.

  • 2. Het PIP voor bijstandsgerechtigde inburgeringsplichtigen bevat, naast het eerste lid, de beschikkingen op grond van de Participatiewet inzake opgelegde arbeids- en re-integratieverplichtingen (en/of ontheffingen) en inzake toegekende re-integratievoorzieningen.

  • 3. Het PIP voor bijstandsgerechtigde inburgeringsplichtigen met een verblijfsvergunning asiel voor bepaalde tijd bevat, naast het eerste en het tweede lid, de ‘ontzorgingsbeschikking’ op grond van artikel 56a Participatiewet.

  • 4. Zo snel mogelijk na de afname van de brede intake stelt het college de inburgeringsplichtige in de gelegenheid tot samenspraak over de manier waarop de inburgeringsplichtige aan zijn inburgeringsplicht moet voldoen.

  • 5. Het college verzendt het PIP in ieder geval zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen 10 weken na inschrijving in de BRP als bedoeld in artikel 4, eerste lid, aan de inburgeringsplichtige.

  • 6. Het college registreert de datum van vaststelling van het PIP in het ISI.

Hoofdstuk 3 – Onderdelen inburgeringsplicht

Artikel 6 – Passende leerroute inburgeringsplichtigen en aanbod leerroute asielstatushouders

  • 1. Het college beoordeelt welke leerroute voor de inburgeringsplichtige passend is op basis van de gegevens die het COA bij de eventuele voorinburgering heeft verkregen en op basis van de uitkomsten van de brede intake.

  • 2. Bij de vaststelling van de leerroute en, voor zover het gaat om asielstatushouders, de intensiteit van de taallessen houdt het college in ieder geval rekening met de leerbaarheidstoets, de arbeidsplicht, de re-integratieplicht en de ondersteuning bij arbeidsinschakeling uit de Participatiewet.

  • 3. Het college stemt de keuze voor een leerroute in ieder geval af op de MAP, het PVT, KNM, de maatschappelijke begeleiding, het financieel ontzorgen en de financiële zelfredzaamheid.

  • 4. Het college neemt de leerroute op in het PIP.

  • 5. Het college registreert de leerroute en, voor zover het gaat om asielstatushouders, de intensiteit van de taallessen in het ISI.

  • 6. Het college verstrekt de cursusinstelling en de taalschakeltrajectinstelling de NAW-gegevens en de gegevens over de leerroute, waaronder de intensiteit en de termijn van de leerroute.

  • 7. Het college biedt asielstatushouders binnen maximaal drie maanden na de verzending van het PIP een cursus of opleiding aan waarmee zij aan de vastgestelde leerroute kunnen voldoen.

  • 8. Als het aanbod uitblijft, dan registreert het college dat in het ISI.

  • 9. Het college registreert de deelname en afronding van de leerroute en het taalniveau in het ISI.

Artikel 7 – PVT inburgeringsplichtigen

  • 1. Het PVT-traject heeft een omvang van minimaal twaalf uur, waarvan een excursie deel uitmaakt.

  • 2. De frequentie en duur van het PVT-traject kan in het PIP worden afgestemd op de individuele omstandigheden van de inburgeringsplichtige.

  • 3. Het college neemt het PVT op in het PIP.

  • 4. Het college biedt inburgeringsplichtigen binnen de inburgeringstermijn het PVT aan.

  • 5. Het college registreert de deelname aan het PVT in het ISI.

  • 6. Bij afronding van het PVT-traject ontvangt de inburgeringsplichtige een uitnodiging voor de ondertekening van de participatieverklaring.

  • 7. Het college vermeldt in de uitnodigingsbrief:

    • a.

      wat de ondertekening van de participatieverklaring inhoudt;

    • b.

      waar en wanneer precies de inburgeringsplichtige voor ondertekening moet verschijnen;

    • c.

      wat de gevolgen zijn als de inburgeringsplichtige niet voor de ondertekening verschijnt.

  • 8. Tussen de datum van de uitnodigingsbrief en de ondertekening van de participatieverklaring liggen minimaal vijf werkdagen.

  • 9. Het college registreert de ondertekening van de participatieverklaring in het ISI.

Artikel 8 –MAP inburgeringsplichtigen

  • 1. De MAP bestaat in ieder geval uit veertig uren stage.

  • 2. Het college beoordeelt op basis van de uitkomsten van de brede intake hoeveel klassikale uren en welke stage voor de inburgeringsplichtige passend zijn.

  • 3. Als de inburgeringsplichtige in het kader van de brede intake MAP-activiteiten heeft verricht, dan brengt het college deze bestede uren in mindering op de urennorm van veertig uren als bedoeld in het eerste lid.

  • 4. Bij de vaststelling van de MAP houdt het college in ieder geval rekening met de arbeidsplicht, de re-integratieplicht en de ondersteuning bij arbeidsinschakeling uit de Participatiewet.

  • 5. Het college neemt de MAP op in het PIP.

  • 6. Het college biedt inburgeringsplichtigen de MAP aan binnen de inburgeringstermijn.

  • 7. Het college registreert de deelname aan de MAP in het ISI.

  • 8. Na afronding van de klassikale uren en de stage nodigt het college de inburgeringsplichtige uit voor het eindgesprek ter afronding van de MAP.

  • 9. Het college vermeldt in de uitnodigingsbrief:

    • a.

      wat het eindgesprek inhoudt;

    • b.

      waar en wanneer precies de inburgeringsplichtige voor het eindgesprek moet verschijnen;

    • c.

      wat de gevolgen zijn als de inburgeringsplichtige niet voor het eindgesprek verschijnt.

  • 10. Tussen de datum van de uitnodigingsbrief en het eindgesprek liggen minimaal vijf werkdagen.

  • 11. Het college doet verslag van het eindgesprek en stelt dat zo spoedig mogelijk doch in ieder geval binnen veertien dagen ter beschikking aan de inburgeringsplichtige.

  • 12. Het college registreert de afronding van de MAP in het ISI.

Artikel 9 - Financieel ontzorgen en financiële zelfredzaamheid asielstatushouders

  • 1. Het college ontzorgt bijstandsgerechtigde asielstatushouders gedurende zes maanden door de vaste lasten door te betalen vanuit de uitkering.

  • 2. De vaste lasten als bedoeld in lid 1 zijn: de huur, de verplichte zorgverzekering, gas, water en stroom.

  • 3. Indien de ‘ontzorgingsbeschikking’ op basis van artikel 56a Participatiewet is afgegeven, wordt deze ongewijzigd opgenomen in het PIP.

  • 4. Tijdens de periode van financieel ontzorgen wordt de financiële zelfredzaamheid van de asielstatushouder door middel van een cursus en begeleiding verhoogt.

Hoofdstuk 4 – Voortgangsgesprekken inburgeringsplichtigen

Artikel 10 – Voortgangsgesprekken PIP

  • 1. De frequentie van de voortgangsgesprekken wordt vastgesteld op basis van de uitkomsten van de brede intake en afgestemd op de inburgeringsplichtige, met dien verstande dat minimaal eens per kwartaal een voortgangsgesprek plaatsvindt.

  • 2. Het college neemt de frequentie van de voortgangsgesprekken op in het PIP.

  • 3. Het college vermeldt in de uitnodigingsbrief:

    • a.

      wat het voortgangsgesprek inhoudt;

    • b.

      waar en wanneer precies de inburgeringsplichtige voor het voortgangsgesprek moet verschijnen;

    • c.

      wat de gevolgen zijn als de inburgeringsplichtige niet voor het voortgangsgesprek verschijnt.

  • 4. Tussen de datum van de uitnodigingsbrief en het voortgangsgesprek liggen minimaal vijf werkdagen.

  • 5. Ter voorbereiding op de voortgangsgesprekken beziet het college de gegevens van de cursusinstelling of de taalschakeltrajectinstelling over de voortgang van de leerroute, en de aanwezigheid, inspanningen en resultaten van de inburgeringsplichtige.

  • 6. Het college doet verslag van het voortgangsgesprek en stelt dat zo spoedig mogelijk ter beschikking aan de inburgeringsplichtige, doch in ieder geval binnen veertien dagen.

Hoofdstuk 5 – Maatschappelijke begeleiding asielstatushouders

Artikel 11 – Maatschappelijke begeleiding

  • 1. De maatschappelijke begeleiding voor asielstatushouders bevat in ieder geval:

    • a.

      ondersteuning en begeleiding bij het regelen van praktische zaken ten aanzien van voorzieningen zoals onder andere wonen, zorg, werk, inkomen, verzekeringen, onderwijs en kennismaking met de lokale woonomgeving;

    • b.

      voorlichting over basisvoorzieningen en thema’s zoals onder andere wonen, inkomen, werk, zorg, onderwijs, opvoeding en kennismaking met maatschappelijke organisaties.

  • 2. De inburgeringsplichtige krijgt zo mogelijk een vaste begeleider toegewezen.

  • 3. De maatschappelijke begeleiding begint op het moment dat de asielstatushouder in de BRP van de gemeente is ingeschreven.

Hoofdstuk 6 – Overschakelen en afschalen

Artikel 12 – Overschakelen naar een andere leerroute

  • 1. De termijn om over te schakelen van de ene naar de andere leerroute is, bijzondere gevallen daargelaten, maximaal anderhalf jaar vanaf de dag na dagtekening van het PIP met dien verstande dat gedurende het gehele inburgeringstraject de onderwijsroute kan worden gewijzigd in de B1-route.

  • 2. De beoordeling van het college of er onvoldoende voortgang of een grotere voortgang is dan op grond van het PIP was te verwachten, geschiedt aan de hand van de voortgangsgesprekken en/of de gegevens van de cursusinstelling of de taalschakeltrajectinstelling over de voortgang van de leerroute, en de aanwezigheid, inspanningen en resultaten van de inburgeringsplichtige.

  • 3. Als de beoordeling bedoeld in het tweede lid daartoe aanleiding geeft, schakelt de inburgeringsplichtige over naar een andere leerroute en past het college het PIP aan.

  • 4. Het college registreert de wijziging van de leerroute en, voor zover het gaat om asielstatushouders, de intensiteit van de taallessen in het ISI.

  • 5. Het college verstrekt de cursusinstelling en de taalschakeltrajectinstelling de NAW-gegevens en de gegevens over de nieuwe leerroute, waaronder de intensiteit en de termijn van de leerroute.

  • 6. Het college biedt asielstatushouders binnen maximaal drie maanden na de verzending van het PIP een taalcursus of taalschakeltraject aan waarmee zij aan de nieuwe vastgestelde leerroute kunnen voldoen.

  • 7. Het college registreert de deelname en afronding van de nieuwe leerroute en het taalniveau in het ISI.

Artikel 13 – Afschalen

  • 1. Afschalen van niveau B1 naar niveau A2 in de B1-route is mogelijk na in totaal 600 cursusuren Nederlands als tweede taal wanneer uit de relevante feiten en omstandigheden blijkt dat de inburgeringsplichtige zich gedurende deze taallessen voldoende heeft ingespannen.

  • 2. Als de inburgeringsplichtige in het kader van de cursusuren Nederlands als tweede taal heeft gevolgd, waarvan alfabetiseringsonderwijs onderdeel kan zijn, dan tellen deze uren mee voor de urennorm van 600 uren.

  • 3. De beoordeling of niveau B1 niet (op alle onderdelen) haalbaar is, geschiedt aan de hand van de voortgangsgesprekken en/of de gegevens van de cursusinstelling en/of de taalschakeltrajectinstelling over de voortgang van de leerroute, en de aanwezigheid, inspanningen en resultaten van de inburgeringsplichtige.

  • 4. Als de beoordeling bedoeld in het derde lid daartoe aanleiding geeft, schaalt het college (onderdelen van) de B1-route af naar A2-niveau en past het college het PIP aan.

Hoofdstuk 7 – Handhaving

Artikel 14 – Boete niet verschijnen brede intake en meewerkplicht

  • 1. Wanneer de inburgeringsplichtige niet verschijnt voor de brede intake of onvoldoende meewerkt aan de brede intake, geeft het college hem een schriftelijke waarschuwing. In de schriftelijke waarschuwing vermeldt het college:

    • a.

      een nieuwe datum en tijdstip voor de brede intake;

    • b.

      wat de gevolgen zijn als de inburgeringsplichtige niet op de brede intake verschijnt of niet aan de brede intake meewerkt.

  • 2. Tussen de datum van de waarschuwing en de brede intake liggen minimaal vijf werkdagen.

  • 3. Wanneer de inburgeringsplichtige na de waarschuwing niet verschijnt voor de brede intake of onvoldoende meewerkt aan de brede intake legt het college hem een boete op. Het college stelt de inburgeringsplichtige in de gelegenheid zijn zienswijze naar voren te brengen over het voornemen tot het opleggen van een boete. Het college volgt daarbij de procedure van artikel 5:50 Awb. In de boetebeschikking vermeldt het college:

    • a.

      een nieuwe datum en tijdstip voor de brede intake;

    • b.

      wat de gevolgen zijn als de inburgeringsplichtige niet op de brede intake verschijnt of niet aan de brede intake meewerkt.

  • 4. Tussen de datum van het boetebesluit en de brede intake liggen minimaal vijf werkdagen en maximaal twee maanden.

  • 5. Wanneer de inburgeringsplichtige na de boete niet verschijnt voor de brede intake of onvoldoende meewerkt aan de brede intake legt het college hem nogmaals een boete op en voltooit het college de brede intake in afwezigheid van de inburgeringsplichtige. De tweede en derde volzin van het derde lid zijn van overeenkomstige toepassing.

  • 6. Het college registreert de boete in het ISI.

Artikel 15 – Boete tijdens het inburgeringstraject

  • 1. Wanneer de inburgeringsplichtige de verplichtingen uit het PIP niet of onvoldoende nakomt, legt het college hem een boete op.

  • 2. Voor inburgeringsplichtigen gaat het om de volgende verplichtingen:

    • a.

      deelnemen aan de voortgangsgesprekken;

    • b.

      deelnemen aan activiteiten in het kader van de MAP en het PVT.

  • 3. Voor asielstatushouders gaat het daarnaast om de verplichting om deel te nemen aan de leerroute

  • 4. Het college stelt de inburgeringsplichtige in de gelegenheid zijn zienswijze naar voren te brengen over het voornemen tot het opleggen van een boete. Het college volgt daarbij de procedure van artikel 5:50 Awb.

  • 5. Het college registreert de boete in het ISI.

Artikel 16 – Samenloop inburgeringsboete en maatregel Participatiewet

  • 1. Wanneer een inburgeringsplichtige een bijstandsuitkering ontvangt op grond van de Participatiewet en zich niet of onvoldoende houdt aan verplichtingen uit de Wet Inburgering 2021 en afspraken in het PIP die betrekking hebben op inburgeringsvoorzieningen, het beheersen en verhogen van het Nederlandse taalniveau en het financieel ontzorgen, legt de gemeente een boete op grond van Hoofdstuk 7 van de Wet Inburgering 2021 op. De gemeente verlaagt voor dezelfde gedraging de bijstandsuitkering niet op grond van de Participatiewet.

  • 2. Wanneer een inburgeringsplichtige een bijstandsuitkering op grond van de Participatiewet ontvangt en zich niet houdt aan verplichtingen gericht op het bevorderen van participatie, het verkrijgen, aanvaarden en behouden van werk, vindt verlaging van de uitkering plaats op grond van artikel 18 Participatiewet en paragraaf 2.7 van de Integrale verordening sociaal domein. Het gaat hierbij om verplichtingen en afspraken anders dan in het aanbod van de MAP. De gemeente legt voor dezelfde gedraging dan geen bestuurlijke boete op grond van de Wet Inburgering 2021 op.

Hoofdstuk 8 – Slotbepalingen

Artikel 17 – Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze beleidsregels treden in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2. De beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels Wet inburgering 2022 gemeente Ermelo, Harderwijk en Zeewolde

Ondertekening

Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk in zijn vergadering van 8 februari 2022.

de heer J.P. Wassens

secretaris

de heer H.J. van Schaik

burgemeester

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Artikel 1 - Definities

Onderdelen a en h.

Inburgeringsplichtigen worden onderscheiden in asielstatushouders aan de ene kant en gezinsmigranten en overige migranten aan de andere kant. In schema:

Asielstatushouder: artikel 13, eerste lid, Wet inburgering 2021

Gezinsmigrant en overige migrant: artikel 19 Wet inburgering 2021

  • 1.

    Inburgeringsplichtige die rechtmatig verblijf heeft op grond van een:

    • a.

      verblijfsvergunning asiel voor bepaalde tijd; of

    • b.

      verblijfsvergunning regulier voor bepaalde tijd, verleend onder een beperking verband houdend met verblijf als familie- of gezinslid, voor verblijf bij een houder van een:

      • 1.

        verblijfsvergunning asiel voor bepaalde tijd;

      • 2.

        verblijfsvergunning asiel voor onbepaalde tijd als bedoeld in artikel 33 van de Vreemdelingenwet 2000; of

      • 3.

        EU-verblijfsvergunning voor langdurig ingezetene die is verleend met een aantekening internationale bescherming als bedoeld in artikel 45c, eerste lid, van de Vreemdelingenwet 2000.

Inburgeringsplichtige die verblijf heeft op grond van een verblijfsvergunning regulier voor bepaalde tijd, met uitzondering van een inburgeringsplichtige als bedoeld in artikel 13, eerste lid, onderdeel b, Wet inburgering 2021.

Het onderscheid is op diverse punten relevant, namelijk:

  • Het college biedt alleen asielstatushouders een cursus of opleiding aan waarmee zij aan de vastgestelde leerroute kunnen voldoen (artikel 6 van deze beleidsregels).

  • Alleen asielstatushouders krijgen maatschappelijke begeleiding (artikel 11 van deze beleidsregels).

  • De inhoud van het PIP is voor asielstatushouders uitgebreider: het bevat ook de intensiteit van de leerroute (artikel 5 van deze beleidsregels).

  • In verband met het PIP geldt voor asielstatushouders ook een extra boete: de gemeentelijke boete voor het zich niet houden aan de in PIP vastgestelde intensiteit van de leerroute, oftewel, de boete voor het niet verschijnen bij de inburgeringscursus of het taalschakeltraject (artikel 15 van deze beleidsregels).

Zogenoemde nareizigers vallen onder het begrip asielstatushouders. Met de term nareizigers wordt meestal gerefereerd aan nareizigers met een afhankelijke verblijfsvergunning asiel voor bepaalde tijd. Zij vallen onder artikel 13, eerste lid, onderdeel a, Wet inburgering 2021. Soms wordt met de term nareizigers gerefereerd aan nareizende familieleden die vallen onder artikel 13, eerste lid, onderdeel b, Wet inburgering 2021. In dat geval gaat het om inburgeringsplichtigen met een verblijfsvergunning regulier voor bepaalde tijd. Beide typen nareizigers vallen onder het begrip asielstatushouders en niet onder het begrip gezinsmigranten en overige migranten.

Begrippen die al in de Wet Inburgering 2021 zijn gedefinieerd zijn hier niet nogmaals in de begrippenlijst opgenomen.

Artikel 2 - Taken college

Het college heeft verschillende taken en bevoegdheden ten opzichte van asielstatushouders aan de ene kant en gezinsmigranten en andere migranten aan de andere kant. Zie voor verdere toelichting ook de toelichting onder artikel 1.

Artikel 3 - Informatieverstrekking

Veel informatie over de Wet inburgering 2021 is te vinden op de website van de rijksoverheid, de website van de IND en de website van DUO. Veel van die informatie is beschikbaar in meerdere talen.

Alleen asielstatushouders krijgen maatschappelijke begeleiding (artikel 11 van deze beleidsregels). In verband daarmee draagt het college er zorg voor dat asielstatushouders op adequate wijze informatie ontvangen over de maatschappelijke begeleiding (tweede lid).

Artikel 4 – Brede intake

De brede intake is een onderzoek naar de mogelijkheden die de inburgeringsplichtige heeft om aan de inburgeringsplicht te voldoen.

In artikel 5.2, tweede lid, van het Besluit inburgering 2021 wordt voorgeschreven dat de gemeente de inburgeringsplichtige erop wijst dat hij het recht heeft om de gesprekken in het kader van de brede intake alleen met de gemeente te voeren, dus zonder de aanwezigheid van een partner of een ander persoon (bijvoorbeeld een familielid of iemand anders uit de persoonlijke levenssfeer van de inburgeringsplichtige). Deze bepaling ziet niet op degene die de inburgeringsplichtige vanuit zijn professie kan ondersteunen en begeleiden tijdens de gesprekken, zoals bijvoorbeeld een tolk of een maatschappelijk begeleider.

De gevolgen als de inburgeringsplichtige niet op de brede intake verschijnt of niet aan de brede intake meewerkt zijn beschreven in artikel 14 van deze beleidsregels.

Artikel 5 – PIP

Voor alle inburgeringsplichtigen stelt het college een PIP vast. De inhoud van het PIP is gereguleerd in artikel 15 Wet inburgering 2021 en is voor asielstatushouders uitgebreider dan dat voor gezinsmigranten en overige migranten: het bevat ook de intensiteit van de leerroute.

Het college verzendt het PIP in ieder geval zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen 10 weken na inschrijving in de BRP aan de inburgeringsplichtige. Deze regel geldt ook als een andere gemeente voor de verhuizing van de inburgeringsplichtige een PIP voor hem had vastgesteld (artikel 5.3, tweede lid, Besluit inburgering 2021). Bij het overschakelen naar een andere leerroute of afschalen van niveau B1 naar niveau A2 in de B1-route (artikelen 12 respectievelijk 13 van deze beleidsregels) past het college het PIP aan en wordt het nieuwe PIP aan de inburgeringsplichtige verzonden.

De bepaling over registratie in het ISI (zesde lid) komt uit hoofdstuk 9 van het Besluit inburgering 2021 over gegevensuitwisseling.

Artikel 6 – Passende leerroute inburgeringsplichtigen en aanbod leerroute asielstatushouders

Voor alle inburgeringsplichtigen wordt beoordeeld welke leerroute passend is.

Het COA doet de inburgeringsplichtige in het AZC die nog niet is ingeschreven in de gemeente van uiteindelijke huisvesting een aanbod tot voorbereiding op de inburgering. Dit wordt ook wel voorinburgering genoemd. De deelname aan voorinburgering is kosteloos en deelname kan niet worden verplicht. Het COA verstrekt via het ISI gegevens die bij de voorinburgering zijn verkregen aan het college. De informatie over de voorinburgering zegt iets over de vorderingen en capaciteiten van de inburgeringsplichtige en kunnen worden meegenomen bij het bepalen van de leerroute (eerste lid).

Het college biedt asielstatushouders binnen maximaal drie maanden na de verzending van het PIP een cursus of opleiding aan waarmee zij aan de vastgestelde leerroute kunnen voldoen (zevende lid). Als het aanbod uitblijft, dan registreert het college dat in het ISI (achtste lid). Aan de hand van deze registratie beoordeelt DUO of hij een verlenging van de inburgeringstermijn wegens het ontbreken van verwijtbaarheid zal geven.

De cursusinstelling en de taalschakeltrajectinstelling verstrekken het college gegevens over de voortgang van de leerroute, en de aanwezigheid, inspanningen en resultaten van de inburgeringsplichtige. Het college registreert vervolgens de deelname en afronding van de leerroute en het taalniveau in het ISI (negende lid). Deze registratie geldt voor alle inburgeringsplichtigen. Daarom is het belangrijk dat voortgangsgesprekken gedurende het inburgeringstraject niet alleen met asielstatushouders, maar ook met gezinsmigranten en overige migranten worden gevoerd (artikel 10 van deze beleidsregels). Gegevens over het aantal examenpogingen en behaalde examens kan het college raadplegen in het ISI.

De bepalingen over registraties in het ISI (vijfde, achtste, negende lid) en de bepaling over verstrekking van gegevens aan de cursusinstelling en de taalschakeltrajectinstelling (zesde lid) komen uit hoofdstuk 9 van het Besluit inburgering 2021 over gegevensuitwisseling.

De lengte van de inburgeringstermijn volgt uit artikel 11 Wet Inburgering 2021 en is drie jaar. In artikel 12 van de Wet staat beschreven hoe en wanneer deze termijn kan worden verlengd.

Artikel 7 – PVT inburgeringsplichtigen

Het afronden van het PVT is, samen met het afronden van de MAP en de leerroute, onderdeel van de inburgeringsplicht.

Ook inburgeringsplichtigen die de Z-route volgen, moeten het PVT afronden. Dat geldt voor zowel asielstatushouders als gezinsmigranten en overige migranten. Voor asielstatushouders die de Z-route volgen geldt dat het PVT (samen met de MAP) onderdeel is van hun 800 verplichte uren aan zelfredzaamheid, activering en participatie binnen de Z-route (artikel 3.14, vijfde lid, Besluit inburgering 2021). Voor gezinsmigranten en overige migranten die de Z-route volgen geldt deze urennorm van 800 uur niet. (artikel 3.14, derde lid, Besluit inburgering 2021).

De norm van twaalf uren (tweede lid) is gelijk aan de minimale urennorm van artikel 3.1, derde lid, Besluit inburgering 2021.

Het PVT wordt afgerond door het deelnemen aan de inleiding op de Nederlandse kernwaarden en door het aanwezig zijn bij de ondertekeningsbijeenkomst en het ondertekenen van de participatieverklaring. Met de ondertekening van de participatieverklaring verklaren inburgeringsplichtigen dat zij:

  • 1.

    kennis hebben genomen van de belangrijkste waarden en spelregels van de Nederlandse samenleving en deze respecteren;

  • 2.

    de universele mensenrechten eerbiedigen en niet daarmee in strijd zullen handelen;

  • 3.

    actief een bijdrage willen leveren aan de Nederlandse samenleving.

Als de inburgeringsplichtige niet voor de ondertekening verschijnt, dan voldoet hij niet aan de inburgeringsplicht. Als de inburgeringsplichtige niet binnen de inburgeringstermijn aan de inburgeringsplicht voldoet, legt DUO een boete op.

De bepalingen over registraties in het ISI (zesde en tiende lid) komen uit op hoofdstuk 9 van het Besluit inburgering 2021 over gegevensuitwisseling.

Artikel 8 –MAP inburgeringsplichtigen

Het afronden van de MAP is, samen met het afronden van het PVT en de leerroute, onderdeel van de inburgeringsplicht.

Ook inburgeringsplichtigen die de Z-route volgen, moeten de MAP afronden. Dat geldt voor zowel asielstatushouders als gezinsmigranten en overige migranten. Voor asielstatushouders die de Z-route volgen geldt dat de MAP (samen met het PVT) onderdeel is van hun 800 verplichte uren aan zelfredzaamheid, activering en participatie binnen de Z-route (artikel 3.14, vijfde lid, Besluit inburgering 2021). Voor gezinsmigranten en overige migranten die de Z-route volgen geldt deze urennorm van 800 uur niet (artikel 3.14, derde lid, Besluit inburgering 2021).

Inburgeringsplichtigen die de onderwijsroute (taalschakeltraject) volgen of hebben gevolgd zijn wettelijk vrijgesteld van de plicht om de MAP te volgen en af te ronden.

Artikel 3.1 Regeling inburgering 2021 schrijft een norm voor van veertig uren gericht op de praktische inzet van de inburgeringsplichtige op de arbeidsmarkt en deze urennorm wordt ingevuld met een stage (eerste lid). Als de inburgeringsplichtige in het kader van de brede intake MAP-activiteiten heeft verricht, dan kunnen deze uren in mindering worden gebracht op die urennorm (artikel 3.2, derde lid, Besluit inburgering 2021). Het college maakt gebruik van deze mogelijkheid als deze situatie zich voordoet (derde lid).

De MAP wordt afgesloten met een eindgesprek tussen de gemeente en de inburgeringsplichtige, waarin de opgedane kennis, vaardigheden en praktijkervaring worden besproken.

Als de inburgeringsplichtige niet voor het eindgesprek verschijnt, dan voldoet hij niet aan de inburgeringsplicht. Als de inburgeringsplichtige niet binnen de inburgeringstermijn aan de inburgeringsplicht voldoet, legt DUO een boete op.

De bepalingen over registraties in het ISI (zevende en twaalfde lid) komen uit hoofdstuk 9 van het Besluit inburgering 2021 over gegevensuitwisseling.

Artikel 9 - Financieel ontzorgen

Op grond van artikel 56a Participatiewet ontzorgt de gemeente asielstatushouders door de eerste 6 maanden de vaste lasten door te betalen vanuit de uitkering. Het gaat daarbij om de kosten voor de huur, de verplichte zorgverzekering, gas, water en stroom. Daarnaast biedt de gemeente een cursus en begeleiding aan om de asielstatushouder financieel zelfredzaam te maken.

Artikel 10 – Voortgangsgesprekken

Voortgangsgesprekken gedurende het inburgeringstraject worden met alle statushouders gevoerd. Deze contactmomenten geeft de gemeente de mogelijkheid om beter zicht te houden op het verloop van de inburgering en de eventuele (door de inburgeringsplichtige zelf) ingekochte inburgeringslessen.

De gevolgen als de inburgeringsplichtige niet voor het voortgangsgesprek verschijnt zijn beschreven in artikel 15 van deze beleidsregels.

De cursusinstelling en de taalschakeltrajectinstelling verstrekken het college gegevens over de voortgang van de leerroute, en de aanwezigheid, inspanningen en resultaten van de inburgeringsplichtige. Ter voorbereiding op de voortgangsgesprekken beoordeelt het college de gegevens van de cursusinstelling of de taalschakeltrajectinstelling over de voortgang van de leerroute, en de aanwezigheid, inspanningen en resultaten van de inburgeringsplichtige (vijfde lid).

Artikel 11 – Maatschappelijke begeleiding

Alleen asielstatushouders krijgen maatschappelijke begeleiding.

In het ISI staan de asielstatushouders vermeld die in aanmerking komen voor maatschappelijke begeleiding. De maatschappelijke begeleiding begint zo snel mogelijk nadat de asielstatushouder in de BRP van de gemeente is ingeschreven.

Artikel 12 – Overschakelen naar een andere leerroute

Als blijkt dat een bepaalde leerroute te hoog gegrepen is, kan worden geschakeld naar een andere leerroute. Bij de onderwijsroute ligt het dan voor de hand over te schakelen naar de B1-route met de mogelijkheid om op niveau A2 examens te halen. Het uitgangspunt is dat ook na het switchen van de ene naar een andere leerroute aan alle onderdelen van nieuwe leerroute wordt voldaan. Zo moet bij het switchen van de onderwijsroute - waarbij een vrijstelling van de MAP geldt - naar de B1-route dus ook aan de MAP worden voldaan.

De termijn om over te schakelen van de ene naar de andere leerroute is maximaal anderhalf jaar vanaf de aanvang van de inburgeringstermijn. Daarop is één uitzondering: gedurende het gehele inburgeringstraject kan de onderwijsroute worden gewijzigd in de B1-route (artikel 5.4, eerste lid, Besluit inburgering 2021). De inburgeringstermijn begint te lopen op de dag na dagtekening van het PIP. In bijzondere gevallen kan het college afwijken van de termijn van anderhalf jaar (artikel 5.4, tweede lid, Besluit inburgering 2021).

Het overschakelen naar een andere leerroute moet worden onderscheiden van de mogelijkheid om binnen de B1-route (op onderdelen) af te schalen naar niveau A2. Ná het afschalen naar niveau A2 is overschakelen naar een andere leerroute alleen nog mogelijk als de termijn van anderhalf jaar om over te schakelen nog niet verstreken is.

De bepalingen over registraties in het ISI (vierde en zevende lid) en de bepaling over verstrekking van gegevens aan de cursusinstelling en de taalschakeltrajectinstelling (vijfde lid) komen uit hoofdstuk 9 van het Besluit inburgering 2021 over gegevensuitwisseling.

Artikel 13 – Afschalen

Afschalen is mogelijk na in totaal 600 cursusuren Nederlands als tweede taal wanneer uit de relevante feiten en omstandigheden blijkt dat de inburgeringsplichtige zich gedurende deze taallessen voldoende heeft ingespannen (eerste lid). Als de inburgeringsplichtige in het kader van de brede intake cursusuren Nederlands als tweede taal heeft gevolgd, waarvan alfabetiseringsonderwijs onderdeel kan zijn, dan heeft het college de mogelijkheid deze bestede uren in mindering te brengen op de urennorm van 600 uren (artikel 5.5, tweede lid, Besluit inburgering 2021). Het college maakt gebruik van deze mogelijkheid als deze situatie zich voordoet (tweede lid), ook wanneer het daarbij gaat om in het kader van de brede intake gevolgd alfabetiseringsonderwijs.

Uiteraard staat er niets aan in de weg dat de inburgeringsplichtige op onderdelen wordt geëxamineerd op B1- of zelfs B2-niveau, als de inburgeringsplichtige daar op onderdelen toe in staat is.

De mogelijkheid om binnen de B1-route (op onderdelen) af te schalen naar niveau A2 moet worden onderscheiden van het overschakelen naar een andere leerroute. Na 600 cursusuren Nederlands als tweede taal zal de termijn van anderhalf jaar die geldt voor het overschakelen soms al verstreken zijn.

Artikel 14 – Boete niet verschijnen brede intake en meewerkplicht

Samenvattend ziet de systematiek van oproep en boeteoplegging er als volgt uit:

  • Oproep met oproeptermijn;

  • Niet verschenen binnen oproeptermijn? Waarschuwing, herhaalde oproep en nieuwe termijn (niet begrensd);

  • Niet verschenen binnen nieuwe termijn? Boete, herhaalde oproep en nieuwe termijn (begrensd tot 2 maanden);

  • Niet verschenen binnen deze nieuwe termijn? Boete en voltooiing brede intake in afwezigheid inburgeringsplichtige.

Bij het niet verschijnen op, of niet meewerken aan de brede intake stelt het college de inburgeringsplichtige in de gelegenheid zijn zienswijze naar voren te brengen over het voornemen tot het opleggen van een boete. Het college volgt daarbij de procedure van artikel 5:50 Awb. Dat is geen wettelijke verplichting, maar een wettelijke mogelijkheid. De in artikel 14 van deze beleidsregels genoemde overtredingen zijn namelijk zogenoemde lichte overtredingen en de bestuurlijke boete is een financiële beschikking. Uit artikel 4:12 Awb in samenhang met artikel 5:53 Awb vloeit daarom voort dat geen verplichting geldt de overtreder in de gelegenheid te stellen een zienswijze naar voren te brengen.

De boete bedraagt € 250 (artikel 7.1, eerste lid, Besluit inburgering 2021). Er is hier sprake van een gefixeerde boete. Dit betekent dat het college geen lagere boete kan opleggen, behoudens het geval van bijzondere omstandigheden (bijvoorbeeld omstandigheden die verband houden met zijn draagkracht) (artikel 5:46, derde lid, Awb).

Het college legt geen bestuurlijke boete op voor zover de overtreding niet aan de overtreder kan worden verweten (artikel 5:41 Awb). In de Awb zijn nog meer gronden opgenomen om geen boete op te leggen, zoals de rechtvaardigingsgrond (artikel 5:5 Awb), waarbij bijvoorbeeld te denken valt aan de situatie waarin de inburgeringsplichtige niet op een oproep voor de brede intake verschijnt omdat hij gehoor geeft aan een uitnodiging voor een begrafenis van een familielid.

Het totaal aan boetes bij het niet verschijnen bij, of het niet meewerken aan de brede intake (artikel 14 van deze beleidsregels) en boetes tijdens het inburgeringstraject (artikel 15 van deze beleidsregels) is gemaximeerd in artikel 7.1, vijfde lid, Besluit inburgering 2021. De maximumbedragen zijn gerelateerd aan de inburgeringstermijn of de eventueel door DUO verlengde inburgeringstermijn.

Het totaal aan boetes beloopt gedurende de inburgeringstermijn of de eventueel door DUO verlengde inburgeringstermijn ten hoogste € 2.400.

Maximum tijdens nieuwe termijn

Wanneer DUO een boete oplegt kan zij een termijn stellen waarbinnen alsnog aan de betreffende verplichting moet worden voldaan. Wanneer sprake is van zo’n termijn is er ook voor het college de mogelijkheid om in die termijn boetes op te leggen. Afhankelijk van de lengte van de termijn geldt in zo’n geval het volgende plafond:

  • a.

    € 400 bij een nieuwe termijn van zes maanden;

  • b.

    € 800 bij een nieuwe termijn van een jaar;

  • c.

    € 1.200 bij een nieuwe termijn van anderhalf jaar;

  • d.

    € 1.600 bij een nieuwe termijn van twee jaar.

Onder artikel 14 van deze beleidsregels valt ook het niet meewerken aan de leerbaarheidstoets. Om na te gaan of inburgeringsplichtigen de leerbaarheidstoets afleggen, krijgt het college de uitkomsten van de leerbaarheidstoets van de instantie die de leerbaarheidstoets afneemt.

Het college registreert de boete in het ISI (zesde lid). Deze bepaling komt uit hoofdstuk 9 van het Besluit inburgering 2021 over gegevensuitwisseling.

Gedurende de inburgering zijn zowel DUO als het college bevoegd tot het opleggen van boetes, maar deze bevoegdheid geldt voor verschillende feiten. In artikelen 14 en 15 van deze beleidsregels worden de bevoegdheden van het college genoemd.

Artikel 15 – Boete tijdens het inburgeringstraject

Net als bij het niet verschijnen op, of niet meewerken aan de brede intake stelt het college de inburgeringsplichtige bij het niet nakomen van de verplichtingen uit het PIP in de gelegenheid zijn zienswijze naar voren te brengen over het voornemen tot het opleggen van een boete. Zie hierover verder de toelichting op artikel 14 van deze beleidsregels.

De cursusinstelling en de taalschakeltrajectinstelling verstrekken het college gegevens over de voortgang van de leerroute, en de aanwezigheid, inspanningen en resultaten van de inburgeringsplichtige. Deze gegevens dienen niet alleen om de voortgangsgesprekken voor te bereiden (artikel 10 van deze beleidsregels) en om te beoordelen of overschakelen naar een andere leerroute of afschalen van niveau B1 naar niveau A2 in de B1-route aan de orde is (artikelen 12 respectievelijk 13 van deze beleidsregels). Ze dienen ook om te kunnen beoordelen of een boete aan de orde is.

De boete bedraagt € 50 (artikel 7.1, tweede lid, Besluit inburgering 2021). Er is hier sprake van een gefixeerde boete. Dit betekent dat artikel 5:46, derde lid, Awb van toepassing is en dat het college een lagere bestuurlijke boete oplegt indien de overtreder aannemelijk maakt dat de vastgestelde bestuurlijke boete wegens bijzondere omstandigheden te hoog is.

De boete wordt steeds met 100 procent van het boetebedrag verhoogd tot een bedrag van ten hoogste € 800, indien binnen een tijdvak van twaalf maanden voorafgaand aan de dag van constatering van de overtreding, een eerdere overtreding, bestaande uit het niet of onvoldoende nakomen van de verplichtingen uit het PIP is geconstateerd. Voorwaarde daarbij is dat, als de nieuwe overtreding wordt begaan, de boete vanwege de eerdere overtreding onherroepelijk is geworden (artikel 7.1, derde lid, Besluit inburgering 2021). Hierbij past het college de volgende opbouw toe:

  • a.

    € 50 bij een eerste boete;

  • b.

    € 100 bij een tweede boete;

  • c.

    € 200 bij een derde boete;

  • d.

    € 400 bij een vierde boete; en

  • e.

    € 800 bij een vijfde en verdere boete.

Als de termijn tussen twee overtredingen van de afspraken uit het PIP meer dan 12 maanden is, dan moet het college opnieuw beginnen met een boete van € 50.

Voorbeeld:

Meneer X is een asielstatushouder. In het PIP staat dat meneer X elk half jaar moet deelnemen aan een voortgangsgesprek en dat hij moet deelnemen aan de inburgeringslessen. In 2022 zijn twee voortgangsgesprekken gepland, een op 1 april 2022 en een op 1 oktober 2022. Meneer X verschijnt met opzet niet op het voortgangsgesprek van 1 april 2022. Het college legt een boete op van € 50 bij beschikking van 1 mei 2022. Meneer X maakt geen bezwaar tegen de boetebeschikking. Meneer X verschijnt met opzet ook niet op het voortgangsgesprek van 1 oktober 2022. Het college legt een boete op van € 100 (100% verhoging) bij beschikking van 1 november 2022. Meneer X maakt geen bezwaar tegen de boetebeschikking.

Meneer X verschijnt vervolgens met opzet niet op de inburgeringslessen van 1 december 2022. Het college legt een boete op van € 200 (100% verhoging) bij beschikking van 1 januari 2023.

Bij het opleggen van de boete worden de volgende uitgangspunten in acht genomen (artikel 7.1, vierde lid, Besluit inburgering 2021):

  • a.

    indien er sprake is van opzet, wordt de bestuurlijke boete vastgesteld op 100 procent;

  • b.

    indien er sprake is van grove schuld, wordt de boete vastgesteld op 75 procent;

  • c.

    indien er geen sprake is van opzet of grove schuld wordt de bestuurlijke boete vastgesteld op 50 procent;

  • d.

    indien er sprake is van verminderde verwijtbaarheid wordt de bestuurlijke boete vastgesteld op 25 procent.

Het college legt geen bestuurlijke boete op voor zover de overtreding niet aan de overtreder kan worden verweten (artikel 5:41 Awb). In de Awb zijn nog meer gronden opgenomen om geen boete op te leggen, zoals de rechtvaardigingsgrond (artikel 5:5 Awb), waarbij bijvoorbeeld te denken valt aan de situatie waarin de inburgeringsplichtige niet deelneemt aan een activiteit in het kader van het PVT omdat hij gehoor geeft aan een uitnodiging voor een begrafenis van een familielid.

Het totaal aan boetes tijdens het inburgeringstraject (artikel 15 van deze beleidsregels) en de boetes bij het niet verschijnen bij, of het niet meewerken aan de brede intake (artikel 14 van deze beleidsregels) is gemaximeerd in artikel 7.1, vijfde lid, Besluit inburgering 2021. Zie hierover verder de toelichting op artikel 14 van deze beleidsregels.

Het college registreert de boete in het ISI (vijfde lid). Deze bepaling komt uit hoofdstuk 9 van het Besluit inburgering 2021 over gegevensuitwisseling.

Artikel 16 – Samenloop inburgeringsboete en maatregel Participatiewet

Lid 1

In het eerste lid wordt bepaald dat bij het niet of onvoldoende nakomen van verplichtingen binnen het persoonlijk Plan Inburgering en Participatie (met uitzondering van activiteiten gericht op participatie en werk) er wordt gesanctioneerd middels het regime van de Wet inburgering 2021. Denk hierbij aan het niet of onvoldoende aanwezig zijn bij de taallessen, maar ook het onvoldoende meewerken aan het financieel ontzorgen.

Lid 2

De Participatiewet kent een aantal verplichtingen rondom participatie, het vinden en behouden van werk en het gebruik maken van het door het college aangeboden voorzieningen gericht op arbeidsinschakeling (artikel 9 lid 1 Participatiewet). Ook niet-inburgeringsplichtigen hebben deze verplichtingen. In het kader van rechtsgelijkheid is het daarom niet wenselijk om onderscheid te maken in het sanctioneren van inburgeringsplichtigen en niet-inburgeringsplichtigen wanneer het om eenzelfde (participatie of werk) gerelateerde gedraging gaat. Zodoende is het afstemmingsregime van artikel 18 van de Participatiewet of de Verordening zoals bedoeld artikel 8 lid 1 onderdeel a van de Participatiewet ook van toepassing op inburgeringsplichtigen.

Denk hierbij aan gedragingen als het niet of onvoldoende meewerken aan:

  • het verrichten van vrijwilligerswerk;

  • werkzaamheden in het kader van een werkervaringsplek, proefplaatsing of stage of andere onbetaalde werkzaamheden in het kader van het verkleinen van de afstand tot de arbeidsmarkt;

  • werkzaamheden bij een werkgever met als doel het verwerven van een arbeidscontract.

Artikel 17 – Inwerkingtreding en citeertitel

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.