Nadere subsidieregels Interreg V-A programma Euregio Maas-Rijn 2021-2023

Geldend van 17-02-2022 t/m heden

Intitulé

Nadere subsidieregels Interreg V-A programma Euregio Maas-Rijn 2021-2023

Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg in de hoedanigheid van Managementautoriteit voor het Samenwerkingsprogramma Interreg V-A Euregio Maas-Rijn 2014-2020 conform het besluit van de Staatssecretaris van Economische Zaken van 25 juni 2016, nr. DGBI-I&K / 16083120, houdende aanwijzing van de managementautoriteit, de certificeringsautoriteit en het Comité voor het samenwerkingsprogramma Euregio Maas-Rijn 2014-2020 ;

Gelet op Verordening (EU) nr. 1303/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013, houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds, het Cohesiefonds, het Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling en het Europees Fonds voor maritieme zaken en visserij en algemene bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds, het Cohesiefonds en het Europees Fonds voor maritieme zaken en visserij, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1083/2006;

Gelet op Verordening (EU) nr. 1299/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 betreffende specifieke bepalingen voor steun uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling ter verwezenlijking van de doelstelling ‘Europese territoriale samenwerking';

Gelet op Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 481/2014 van de Commissie van 4 maart 2014 tot aanvulling van Verordening (EU) nr. 1299/2013 van het Europees Parlement en de Raad met betrekking tot specifieke regels betreffende de subsidiabiliteit van de uitgaven voor samenwerkingsprogramma's (Pb EU 2014, L138);

Gelet op de EFRO Uitvoeringswet;

Gelet op de Regeling Europese EZ subsidies (REES) programmaperiode 2014-2020;

Overwegende dat het Comité van Toezicht op 26 januari 2022 ingestemd heeft met de uitgangspunten van de Nadere Subsidieregels;

Overwegende dat de Managementautoriteit verantwoordelijk is voor de uitvoering van het Samenwerkingsprogramma Euregio Maas-Rijn en de inzet van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling voor de ontwikkeling van de Euregio Maas-Rijn tot een moderne kennisregio en een technologische topregio met een concurrerende economie en een hoge levenskwaliteit in een inclusieve gemeenschap die banen schept;

Overwegende dat de subsidiabele activiteiten breed ingevuld kunnen worden en deze ruime invulling ten behoeve van een optimaal bereik van de doelstelling wordt beoogd, toetst de Managementautoriteit of het totaal aan overheidsbijdragen aan de subsidieontvanger niet meer bedraagt dan volgens Europeesrechtelijke bepalingen inzake staatssteun is toegestaan. In het bijzonder acht de Managementautoriteit in het kader van rechtvaardiging van staatssteun, de volgende steunmaatregelen van toepassing:

  • a.

    Verordening (EU) Nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard, Pb L 187/1 van 26 juni 2014;

  • b.

    Verordening (EU) nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun, Pb EU L 352/1 van 24 december 2013;

  • c.

    Verordening (EU) 2020/460 van het Europees Parlement en de Raad van 30 maart 2020 tot wijziging van Verordeningen (EU) nr. 1301/2013, (EU) nr. 1303/2013 en (EU) nr. 508/2014 wat betreft specifieke maatregelen om investeringen in de gezondheidszorgstelsels van de lidstaten en in andere sectoren van hun economieën vrij te maken als antwoord op de COVID-19-uitbraak (Investeringsinitiatief Coronavirusrespons), Pb L 99/5 van 31.3.2020.

Besluiten op 8 februari 2022 vast te stellen de volgende regeling:

NADERE SUBSIDIEREGELS INTERREG V-A PROGRAMMA EUREGIO MAAS-RIJN 2021-2023

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Groepsvrijstelling: Verordening (EU) Nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard, Pb L 187/1 van 26 juni 2014, zoals gewijzigd, dan wel Verordening (EU) Nr. 702/2014 van de Commissie van 25 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun in de landbouw- en de bosbouwsector en in plattelandsgebieden op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie met de interne markt verenigbaar worden verklaard, Pb L 193 van 1.7.2014, dan wel Verordening (EU) Nr. 1388/2014 van de Commissie van 16 december 2014 waarbij bepaalde categorieën steun voor ondernemingen die actief zijn in de productie, de verwerking en de afzet van visserij- en aquacultuurproducten, op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie met de interne markt verenigbaar worden verklaard, Pb L369/1 van 14 december 2014, dan wel enige andere verordening van de Europese Commissie die steunmaatregelen vrijstelt van de verplichting tot voorafgaande aanmelding als bedoeld in artikel 108, lid 3, VWEU.;

  • b.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • c.

    Comité van Toezicht: het comité dat toezicht houdt op de uitvoering van het samenwerkingsprogramma (‘toezichtcomité’) conform artikel 47, 48 en 49 van Verordening (EU) nr. 1303/2013 en aangewezen als Comité van Toezicht INTERREG V-A Euregio Maas-Rijn 2014-2020, zoals bedoeld in artikel 3, van het besluit van de Staatssecretaris van Economische Zaken van 25 juni 2016, nr. DGBI-I&K / 16083120, houdende aanwijzing van de managementautoriteit, de certificeringsautoriteit en het Comité voor het samenwerkingsprogramma Euregio Maas-Rijn 2014-2020;

  • d.

    De-minimissteun: steun die voldoet aan de voorwaarden voor vrijstelling van aanmelding als opgenomen in Verordening (EU) nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun, Pb EU L 352/9 van 24 december 2013, met inbegrip van eventueel in de toekomst vast te stellen wijzigingen;

  • e.

    De-minimisverordening: Verordening (EU) nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun, Pb EU L 352/9 van 24 december 2013;

  • f.

    EFRO: Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.

  • g.

    Kostencatalogus: Catalogus met nadere uitwerking van subsidiabele en niet-subsidiabele kosten voor het Samenwerkingsprogramma opgesteld op grond van artikel 18, tweede lid, van Verordening (EU) nr. 1299/2013 en goedgekeurd door het Comité van Toezicht op 28 juni 2016 en gepubliceerd op de website van het samenwerkingsprogramma

  • h.

    Lead partner: een rechtspersoon of personenvennootschap die namens een samenwerkingsverband optreedt als subsidieaanvrager;

  • i.

    Managementautoriteit: Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg zijn aangewezen als Managementautoriteit, zoals bedoeld in artikel 123, eerste lid, van verordening (EU) nr. 1303/2013 voor het Samenwerkingsprogramma en zoals bedoeld in artikel 2, eerste lid, van het besluit van de Staatssecretaris van Economische Zaken van 25 juni 2016, nr. DGBI-I&K / 16083120, houdende aanwijzing van de managementautoriteit, de certificeringsautoriteit en het Comité voor het samenwerkingsprogramma Euregio Maas-Rijn 2014-2020;

  • j.

    MKB-onderneming: kleine en middelgrote onderneming, zoals gedefinieerd in bijlage 1 van de Groepsvrijstelling;

  • k.

    Onderneming: eenheid die een economische activiteit uitoefent, ongeacht haar rechtsvorm en de wijze waarop zij wordt gefinancierd;

  • l.

    Outputindicatoren: indicatoren als bedoeld in artikel 27, vierde lid, onder b, van verordening (EU) nr. 1303/2013 en uitgewerkt in hoofdstuk 2 van het Samenwerkingsprogramma;

  • m.

    Programmagebied: grondgebied van de Euregio Maas-Rijn, zoals gedefinieerd in de bijlage van het Samenwerkingsprogramma Interreg V-A Euregio Maas-Rijn 2014-2020;

  • n.

    REES: Regeling Europese EZ subsidies (Regeling van de Staatssecretaris van Economische Zaken van 28 juni 2015, nr. WJZ / 15083650, houdende vaststelling van subsidie- instrumenten in het kader van de Europese structuur- en investeringsfondsen op het terrein van Economische Zaken (Regeling Europese EZ-subsidies); inclusief wijziging van de Regeling Europese EZ-subsidies in verband met het samenwerkingsprogramma Euregio Maas-Rijn van 25 juni 2016, nr. WJZ/16083058 of een opvolger van deze regeling;

  • o.

    Samenwerkingsprogramma: Interreg V-A Euregio Maas-Rijn 2014-2020 programma; gezamenlijk programma als bedoeld in artikel 96 van Verordening (EU) nr. 1303/2013, goedgekeurd door de Europese Commissie op 9 december 2015 (2014TC16RFCB001); dit programma is te vinden op de website www.interregemr.eu;

  • p.

    Verordening (EU) nr. 1299/2013 van Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 betreffende specifieke bepalingen voor steun uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling ter verwezenlijking van de doelstelling ‘Europese territoriale samenwerking';

  • q.

    Verordening (EU) nr. 1303/2013: Verordening (EU) nr. 1303/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013, houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds, het Cohesiefonds, het Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling en het Europees Fonds voor maritieme zaken en visserij en algemene bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds, het Cohesiefonds en het Europees Fonds voor maritieme zaken en visserij, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1083/2006, Pb L 347/320 van 20 december 2013;

  • r.

    Staatsteun: een steunmaatregel als bedoeld in artikel 107, lid 1, van het Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie.

Artikel 2 Doelstelling van de regeling

De regeling stelt subsidie beschikbaar voor projecten die bijdragen aan “grensoverschrijdende initiatieven ter verbetering van openbare veiligheid en beveiliging, het openbaar bestuur en het waterwegenbeheer.” met een specifieke focus op de thema’s:

  • -

    Waterbeheer; Grensoverschrijdend rivierbeheer en voorspelling/simulatie van overstromingen

  • -

    Noodhulpdiensten en openbare diensten: Crisisbeheersing en klimaatveranderingsimpact

  • -

    Ruimtelijke ordening: territoriale veerkracht en beperking van overstromingsimpact

Artikel 3 Aanvrager en begunstigde

  • 1. Subsidie op grond van deze regeling kan worden aangevraagd door een lead partner.

  • 2. Publieke rechtspersonen in het samenwerkingsverband als bedoeld in artikel 15 eerste lid, sub a, zijn de begunstigden van de subsidie.

Artikel 4 Verplichtingen subsidieontvanger

Conform de artikelen 5.2.9 tot en met 5.2.13 van de REES gelden bij subsidieverlening de volgende verplichtingen:

  • 1.

    De subsidieontvanger voert het project uit overeenkomstig het projectplan waarop de subsidieverlening betrekking heeft en voltooit het uiterlijk op het bij de verlening bepaalde tijdstip.

  • 2.

    De in artikel 71, eerste lid, van verordening (EU) nr. 1303/2013 bedoelde termijn van vijf jaar wordt in geval van het behoud van investeringen of van door het MKB gecreëerde werkgelegenheid, verkort tot drie jaar.

  • 3.

    De subsidieontvanger meldt aan de Managementautoriteit voorafgaand aan de wijziging van een project waarvoor subsidie wordt verstrekt, de voorgestelde wijziging betreffende

    • a.

      de subsidieontvanger

    • b.

      de uit te voeren activiteiten of de te realiseren doelstellingen

    • c.

      de financiering van het project, en/of

    • d.

      de planning of looptijd,

  • Deze wijzigingen behoeven de goedkeuring van de Managementautoriteit.

  • 4.

    De subsidieontvanger doet naast het gestelde in het derde lid onverwijld schriftelijk melding aan de Managementautoriteit zodra aannemelijk is dat niet, niet tijdig of geheel niet aan de aan de beschikking tot subsidieverlening verbonden verplichtingen zal worden voldaan.

  • 5.

    De subsidieontvanger voert een administratie die zodanig is ingericht dat daaruit te allen tijde op eenvoudige en duidelijke wijze alle door hem gemaakte en betaalde kosten en de aan het project toe te rekenen opbrengsten kunnen worden afgelezen en gespecificeerd, met dien verstande dat ter zake van de loonkosten een door middel van een inzichtelijke tijdschrijving controleerbare urenverantwoording per werknemer aanwezig dient te zijn, overeenkomstig de vereisten zoals vastgelegd in de Kostencatalogus.

  • 6.

    De subsidieontvanger is verplicht om medewerking te verlenen aan alle controles die voor de uitvoering van het programma noodzakelijk worden geacht.

  • 7.

    De Managementautoriteit kan ook andere verplichtingen verbinden aan de subsidie, waaronder rapportageverplichtingen over de inhoudelijke en financiële voortgang.

Artikel 5 Afwijzingsgronden

  • 1. Een aanvraag wordt afgewezen indien:

    • a.

      het project niet bijdraagt aan de doelstelling zoals gedefinieerd in artikel 2;

    • b.

      de subsidieaanvraag niet is ingediend door een aanvrager zoals gesteld in artikel 3, eerste lid en / of niet ten goede komt aan de begunstigde zoals genoemd in artikel 3, tweede lid;

    • c.

      het project de bepalingen in hoofdstuk 4 niet naleeft;

    • d.

      de subsidieaanvraag niet volledig is ontvangen of ontvangen is buiten de periode zoals vermeld in artikel 10;

    • e.

      de subsidieaanvraag betrekking heeft op activiteiten die gericht zijn op de continuïteit van een onderneming of instelling;

    • f.

      het project niet voldoet aan Europese regelgeving, bijvoorbeeld inzake staatssteun en / of aanbesteding;

    • g.

      de totale subsidiabele kosten van het project minder bedragen dan € 150.000;

    • h.

      de aanvrager een ondernemer is tegen wie een bevel tot terugvordering uitstaat als bedoeld in artikel 1, vierde lid, onderdeel a, van Verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het verdrag met de interne markt verenigbaar worden geacht (PbEU L 2014, 187);

    • i.

      er sprake is van een onderneming in moeilijkheden zoals bedoeld in artikel 1, vierde lid, onderdeel c, van de Groepsvrijstelling.

  • 2. Onverminderd het gestelde in het eerste lid, kan de Managementautoriteit geheel of gedeeltelijk afwijzend beslissen op een aanvraag indien blijkt dat de beoogde financiering door de overige financiers geheel of gedeeltelijk niet zal worden verleend.

Hoofdstuk 2 Financiële aspecten

Artikel 6 Subsidieplafond

  • 1. Het totale subsidieplafond voor de EFRO-bijdrage voor de indieningstermijn zoals vastgelegd in artikel 10 bedraagt 6,9 miljoen euro EFRO

  • 2. De verdeling van het subsidieplafond over de subsidieaanvragen vindt plaats op basis van de mate waarin de afzonderlijke aanvragen voldoen aan de selectiecriteria zoals gesteld in artikel 16. Het Comité van Toezicht stelt een selectie van projecten voor goedkeuring voor aan de Managementautoriteit. De Managementautoriteit neemt op basis hiervan het besluit tot toekenning van subsidie aan de aanvrager, zoals bedoeld in artikel 11.

Artikel 7 Subsidiebedrag

  • 1. De hoogte van de EFRO-subsidie bedraagt maximaal 90% van de subsidiabele kosten.

  • 2. Indien de aanvrager minder dan 90% van de subsidiabele kosten als bedoeld in het eerste lid, aanvraagt, wordt slechts het gevraagde percentage aan subsidie verstrekt.

  • 3. Indien sprake is van staatssteun en de activiteit voldoet aan één van de voorwaarden van het tweede lid van artikel 15 wordt slechts een zodanig bedrag aan subsidie verstrekt dat het totaal aan overheidsbijdragen aan de subsidieontvanger niet meer bedraagt dan volgens Europeesrechtelijke bepalingen inzake staatssteun is toegestaan op grond van de Groepsvrijstelling, dan wel dan mogelijk is in het kader van de de-minimisverordening.

Artikel 8 Subsidiabele en niet subsidiabele kosten

  • 1. Ten aanzien van de subsidiabele en niet subsidiabele kosten gelden de regels en voorwaarden zoals vastgelegd in de Verordening (EU) nr. 1299/2013, Verordening (EU) nr. 1303/2013 en Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 481/2014. Deze regels zijn voor het Samenwerkingsprogramma uitgewerkt in de Kostencatalogus.

  • 2. Ingeval de inhoud van de Kostencatalogus tegenstrijdig is met de inhoud van de in het eerste lid genoemde Verordeningen, zijn de Verordeningen leidend bij het bepalen van de subsidiabele kosten.

  • 3. Indien sprake is van staatssteun en de steun wordt verleend onder toepassing van de algemene groepsvrijstellingsverordening dan wel een andere vrijstelling, dan zijn de kosten slechts subsidiabel die genoemd zijn in het van toepassing zijnde artikel van de Groepsvrijstelling, dan wel de andere vrijstelling, op basis waarvan de subsidie wordt verstrekt.

Hoofdstuk 3 Aanvraagprocedure

Artikel 9 Indienen aanvraag

  • 1. Een subsidieaanvraag:

    • a.

      dient ingediend te worden bij de Managementautoriteit;

    • b.

      kan alleen worden ingediend via het elektronisch systeem eMS met gebruikmaking van het daartoe door de Managementautoriteit vastgestelde aanvraagformulier (www.interregemr.eu);

    • c.

      bevat ten minste:

      • -

        een aanvraagformulier met informatie met betrekking tot de volgende onderdelen:

        • Projectsamenvatting

        • Partners

        • Werkplan – Werkpakketten

        • Projectbegroting;

      • -

        een zelfbeoordelingsformulier staatssteun;

      • -

        een verklaring over de juridische status van alle leden van het samenwerkingsverband waaruit tevens blijkt dat er in het samenwerkingsverband geen sprake is van onderneming(en) in moeilijkheden zoals bedoeld in artikel 1, vierde lid, onderdeel c, van de Groepsvrijstelling.

Artikel 10 Termijn voor indienen aanvraag

  • 1. De subsidieaanvraag kan vanaf de dag na publicatie van deze subsidieregels worden ingediend en een subsidieaanvraag dient uiterlijk 15 maart 2022 om 12.00 uur volledig te zijn ontvangen door de Managementautoriteit.

  • 2. Voor de datum van ontvangst is de datum van ontvangst van een volledige subsidieaanvraag in het systeem eMS bepalend.

  • 3. Bij onbereikbaarheid van het elektronisch systeem eMS kan de indieningstermijn verlengd worden indien de oorzaak van de onbereikbaarheid gelinkt is aan een storing op de server van de Managementautoriteit. Hiervoor gelden de volgende bepalingen:

    • a.

      Bij onbereikbaarheid op De dag na de dag van publicatie in het Provinciaal Blad vanaf 0.00 uur tot 15 maart 2022 0.00 uur zal een verlenging enkel toegepast worden wanneer het systeem meer dan 8 ononderbroken uren onbereikbaar is.

    • b.

      Bij onbereikbaarheid op 15 maart 2022 vanaf 0.00 uur tot 15.00 uur zal een verlenging enkel toegepast worden wanneer het systeem meer dan 2 ononderbroken uren onbereikbaar is.

    • c.

      Bij onbereikbaarheid op 15 maart 2022 vanaf 11.01 uur tot 12.00 uur zal een verlenging enkel toegepast worden wanneer het systeem meer dan 30 minuten onbereikbaar is.

  • 4. De duur van een verlenging is steeds gelijk aan de duur van de onderbreking.

Artikel 11 Beslissing over een aanvraag

Conform artikel 5.2.4 van REES geeft de Managementautoriteit binnen 26 weken na sluiting van de indieningstermijn een beschikking op een subsidieaanvraag.

Artikel 12 Betaling en bevoorschotting

  • 1. De Managementautoriteit verstrekt op een daartoe ingediende betalingsaanvraag als bedoeld in artikel 132 van verordening (EU) nr. 1303/2013, van de subsidieontvanger, voorschotten op het verleende subsidiebedrag van ten hoogste 90% van de toegekende subsidie.

  • 2. De subsidieontvanger dient twee keer per jaar een betalingsaanvraag in.

  • 3. Een betalingsaanvraag bevat ten minste de declaratie van de gemaakte kosten.

  • 4. Op de termijn van betaling is artikel 132 van verordening (EU) nr. 1303/2013 van toepassing, hetgeen betekent dat betaling aan de subsidieontvanger plaatsvindt uiterlijk binnen 90 dagen na indiening van de betalingsaanvraag.

  • 5. Voor de toepassing van artikel 132, eerste lid van verordening (EU) nr. 1303/2013 gaat, ingeval van onvoldoende beschikbaarheid van middelen uit de initiële en jaarlijkse voorfinanciering en tussentijdse betalingen uit het EFRO als bedoeld in artikel 132, eerste lid van verordening (EU) nr. 1303/2013, bij gelijk indienen van betalingsaanvragen door subsidieontvangers, betaling aan een MKB-onderneming voor op overige subsidieontvangers.

  • 6. Onverminderd het vijfde lid, gaan betalingen aan MKB ondernemers met een hoger bedrag op de betalingsaanvraag, voor op betalingen aan MKB ondernemers met een lager bedrag op de betalingsaanvraag.

Artikel 13 Vaststelling

  • 1. Binnen de in de beschikking tot subsidieverlening bepaalde termijn, dient de subsidieontvanger via het systeem eMS met gebruikmaking van het daartoe door de Managementautoriteit vastgestelde formulier, een aanvraag tot vaststelling in bij de Managementautoriteit.

  • 2. Bij de aanvraag, bedoeld in het eerste lid, toont de subsidieontvanger aan dat:

    • a.

      de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht;

    • b.

      aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan.

  • 3. Bij het vaststellingsformulier zoals bedoeld in het eerste lid dienen de volgende bijlagen te worden toegevoegd:

    • a.

      een inhoudelijk eindverslag;

    • b.

      bewijsstukken ter onderbouwing van de gerapporteerde waarde of waarden voor de outputindicatoren;

    • c.

      een financieel verslag.

  • 4. Conform artikel 5.2.15 van REES beslist de Managementautoriteit binnen 26 weken over een aanvraag om subsidievaststelling.

Hoofdstuk 4 Bepalingen inzake prioritaire as 4 “Territoriale ontwikkeling”

Artikel 14 Subsidieplafond en soort initiatieven

Er wordt een budget van € 6.900.000,00 EFRO beschikbaar gesteld voor projecten die passen in het kader van de specifieke doelstelling 4.1 - Vermindering van de belemmerende werking van de grens voor inwoners en instellingen die meer in het bijzonder uitdagingen op de volgende actiegebieden aanpakken:

  • -

    Waterbeheer; Grensoverschrijdend rivierbeheer en voorspelling/simulatie van overstromingen

  • -

    Noodhulpdiensten en openbare diensten: Crisisbeheersing en klimaatveranderingsimpact

  • -

    Ruimtelijke ordening: territoriale veerkracht en beperking van overstromingsimpact

Artikel 15 Subsidiecriteria

  • 1. Om voor subsidie in aanmerking te komen, gelden de volgende criteria:

    • a.

      Er dient sprake te zijn van een samenwerkingsverband dat bestaat uit minimaal twee opublieke rechtspersonen uit twee verschillende lidstaten uit het programmagebied;

    • b.

      Het project draagt bij aan de doelstelling van het programma, zoals geformuleerd in artikel 2 en past binnen specifieke doelstelling 4.1 - Vermindering van de belemmerende werking van de grens voor inwoners en instellingen pakt meer in het bijzonder uitdagingen op de volgende actiegebieden aan:

      • -

        Waterbeheer; Grensoverschrijdend rivierbeheer en voorspelling/simulatie van overstromingen

      • -

        Noodhulpdiensten en openbare diensten: Crisisbeheersing en klimaatveranderingsimpact

      • -

        Ruimtelijke ordening: territoriale veerkracht en beperking van overstromingsimpact

    • c.

      Het project voldoet aan de bepalingen van artikel 14.

    • d.

      Het project mag maximaal 20 maanden duren, de start- en einddatum worden in de verleningsbeschikking opgenomen;

    • e.

      De startdatum van het project is niet eerder dan 1 mei 2022.

    • f.

      De einddatum van het project is niet later dan 31 december 2023.

  • 2. Indien sprake is van staatssteun, moet, om voor subsidie in aanmerking te komen, het project:

    • a.

      passen binnen één van de artikelen van de Groepsvrijstelling, voldoen aan de voorwaarden van het betreffende artikel en voldoen aan de algemene en procedurele bepalingen in Hoofdstuk I en II van de betreffende verordening; of

    • b.

      voldoen aan de voorwaarden genoemd in de de-minimisverordening; of

    • c.

      voldoen aan de voorwaarden van een andere vrijstelling.

Artikel 16 Selectiecriteria

  • 1. Om voor een subsidie in aanmerking te komen, moet een subsidieaanvraag een score van ten minste 3 (d.w.z. voldoende) krijgen voor elk van de volgende selectiecriteria:

  • 2. Kwaliteit van het partnerschap;

  • 3. Grensoverschrijdende dimensie van de activiteiten;

  • 4. Haalbaarheid van het project;

  • 5. Subsidieaanvragen worden als volgt gerangschikt:

    • a.

      De mate waarin wordt voldaan aan elk selectiecriterium zoals gesteld in het eerste lid en de uitwerking in bijlage 1 van deze regeling waar per selectiecriterium deelaspecten zijn opgenomen, zal beoordeeld worden door het Comité van Toezicht aan de hand van de volgende scoreschaal:

      Waardering

      Score

      Uitstekend

      5

      Goed

      4

      Voldoende

      3

      Zwak

      2

      Onvoldoende

      1

    • b.

      Per aanvraag wordt een score toegekend per selectiecriterium.

    • c.

      De punten per selectiecriterium worden bij elkaar opgeteld en gedeeld door het aantal selectiecriteria om tot een totale gemiddelde score te komen.

    • d.

      De aanvragen worden op basis van de totale gemiddelde score gerangschikt en de subsidie wordt toegekend in volgorde van deze rangschikking volgens de beschikbare budgetten.

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

Artikel 18 Inwerkingtreding

  • 1. Dit besluit treedt in werking op dag na dag van publicatie.

  • 2. Deze regeling vervalt met ingang van 1 januari 2024, met dien verstande dat deze van toepassing blijft op subsidieaanvragen die vóór die datum zijn ontvangen door Gedeputeerde Staten in hoedanigheid van Managementautoriteit en subsidiebesluiten die vóór die datum zijn genomen, ook voor de volgende stappen in het subsidietraject.

  • 3. Deze regeling kan worden aangehaald als “Nadere subsidieregels Interreg V-A programma Euregio Maas-Rijn - Wateroverlastbeheer”

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van Gedeputeerde Staten, gehouden op 8 februari.

Gedeputeerde Staten voornoemd

de voorzitter,

de heer E.. Roemers

secretaris

de heer drs. G.H.E. Derks MPA

Bijlage 1 behorende bij “Nadere subsidieregels Interreg V-A programma Euregio Maas- Rijn - Wateroverlastbeheer”

Artikel 16 Selectiecriteria

Om te beoordelen of de aanvraag voldoet aan de genoemde criteria, worden onderstaande deelaspecten meegenomen in die beoordeling:

  • a.

    Kwaliteit van het partnerschap:

    • -

      Beschikken de organisaties die bij het partnerschap betrokken zijn over de nodige expertise met betrekking tot de beschreven activiteiten?

    • -

      In het geval van een organisatie die optreedt als coördinerend orgaan: heeft deze organisatie de administratieve capaciteit om deze coördinerende rol te vervullen?

  • b.

    Grensoverschrijdende dimensie van de activiteiten:

    • -

      De in de aanvraag beschreven activiteiten hebben betrekking op de behoeften of problemen met betrekking tot de wateroverlast in ten minste 2 lidstaten.

    • -

      De activiteiten/maatregelen/instrumenten van het project zullen ten goede komen aan een groot aantal burgers en/of organisaties in het programmagebied.

    • -

      Hoe intensief zullen de partners samenwerken om de beoogde verandering tot stand te brengen?

  • c.

    Haalbaarheid:

    • -

      Heeft het consortium een realistisch project gepresenteerd dat kan worden uitgevoerd binnen de grenzen van de financiering en de tijd?

Toelichting behorende bij “Nadere subsidieregels Interreg V-A programma Euregio Maas- Rijn - Wateroverlastbeheer”

Algemeen, juridisch kader

Artikel 125, derde lid van Verordening (EU) nr. 1303/2013 bepaalt dat de Managementautoriteit ten aanzien van de selectie van concrete acties passende selectieprocedures en -criteria opstelt. Op Europees niveau is aldus het opstellen van regels om subsidie voor de EFRO-gelden te verstrekken neergelegd bij de Managementautoriteit.

Verordening (EU) nr. 1299/2013 is van kracht voor programma's die zich richten op Europese Territoriale Samenwerking, waaronder ook het Interreg V-A programma Euregio Maas-Rijn. In aanvulling op de algemene Verordening (EU) nr. 1303/2013, kent de ETS verordening enkele specifieke bepalingen die van kracht zijn voor het Interreg V-A programma Euregio Maas-Rijn.

Gedelegeerde verordening (EU) nr. 481/2014 geeft specifieke regels voor Europese Territoriale Samenwerking, waaronder ook het Interreg V-A programma Euregio Maas-Rijn, op het gebied van subsidiabiliteit. Deze gedelegeerde verordening geeft het raamwerk welke kosten onder welke voorwaarden in aanmerking komen voor subsidie. De nadere invulling van dit raamwerk gebeurt per programma, in het geval van het EMR programma in de Kostencatalogus,

Bij wijziging van 25 juni 2016 is de Regeling Europese EZ subsidies (REES) ook van toepassing verklaard voor de uitvoering van het Interreg V-A programma Euregio Maas-Rijn. Met name relevant voor het Samenwerkingsprogramma zijn de bepalingen in hoofdstuk 5 van de REES.

Indien uit de beoordeling van het project door de Managementautoriteit blijkt dat sprake is van staatssteun, dan moet het project c.q. de betreffende activiteiten in het project voldoen aan de voorwaarden uit de Groepsvrijstelling (Verordening (EU) nr. 651/2014) of de de-minimis verordening (Verordening (EU) nr. 1407/2013) of een andere Europese vrijstelling.

Artikelsgewijs

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Onder f EFRO

Het EFRO is een van de Europese structuurfondsen waarmee het regionaal beleid van de EU wordt gerealiseerd ter zake convergentie, regionaal concurrentievermogen en werkgelegenheid en Europese territoriale samenwerking.

Onder g Kostencatalogus

De basis voor de regels omtrent subsidiabiliteit van kosten volgt uit Verordening (EU) nr. 1303/2013 en nr. 1299/2013 en gedelegeerde verordening (EU) nr. 481/2014. Op basis van deze regels heeft de Managementautoriteit van het Interreg V-A programma Euregio Maas-Rijn in samenwerking met de programmapartners een Kostencatalogus opgesteld, waarin een nadere uitwerking met diverse voorbeelden is gegeven van de subsidiabiliteitsregels. Hierbij is rekening gehouden met verschillen (in wetgeving) tussen de drie lidstaten bij het berekenen van diverse subsidiabele kosten. De Kostencatalogus is vastgesteld door het Comité van Toezicht en te vinden op de website van het samenwerkingsprogramma: www.interregemr.eu.

Onder l Outputindicatoren

Het samenwerkingsprogramma kent vier prioritaire assen en binnen elke as één of meer investeringsprioriteiten. Deze zijn uitgewerkt in hoofdstuk 2 van het samenwerkingsprogramma. De aanvraag moet passen binnen een van de investeringsprioriteiten en subdoelstellingen. Voor elke investeringsprioriteit is een set outputindicatoren ontwikkeld. In de subsidieaanvraag dient u de indicatoren die van toepassing zijn op uw project te selecteren en te kwantificeren.

Artikel 3 Aanvrager en begunstigde

Een aanvrager is degene die namens het samenwerkingsverband de subsidie aanvraagt.

Een begunstigde is een publieke rechtspersoon die ook daadwerkelijk de subsidie ontvangt. Aan een begunstigde wordt subsidie toegekend op basis van de goedgekeurde subsidieaanvraag. Iedere begunstigde moet, al of niet via de lead partner, rapporteren over de inhoudelijke en financiële voortgang.

Artikel 4 Algemene subsidiecriteria

Alle subsidieaanvragen moeten voldoen aan de algemene subsidiecriteria. Dit wordt beoordeeld door de Managementautoriteit.

Indien sprake is van staatssteun dan kan alleen subsidie worden verstrekt indien het project past binnen de Groepsvrijstelling of voldoet aan de voorwaarden van de de-minimisverordening of een ander Europese vrijstelling. De Managementautoriteit kan aanvullende informatie opvragen om te kunnen beoordelen of sprake is van staatssteun en zo ja, of deze is toegestaan op grond van een van deze vrijstellingen.

Artikel 6 Subsidieplafond

Het subsidieplafond is door de Managementautoriteit vastgesteld op basis van het besluit van het Comité van Toezicht in haar vergadering van 26 januari 2022 om alle nog beschikbare EFRO middelen beschikbaar te stellen.

Lid 2 biedt het Comité van Toezicht de mogelijkheid om projecten die positief scoren op de diverse criteria, maar waarvoor het plafond zoals vermeld in artikel 1 ontoereikend zou zijn, toch goed te kunnen keuren.

De Managementautoriteit adviseert het Comité van Toezicht over de mate waarin de subsidieaanvragen voldoen aan de selectiecriteria. Het Comité van Toezicht neemt een beslissing over de subsidieaanvragen en daarmee de wijze van verdeling van de beschikbare middelen.

Artikel 7 Subsidiebedrag

Lid 1

Het Comité van Toezicht neemt alleen een besluit over de gevraagde EFRO bijdrage, niet over eventuele bijdragen van andere co-financiers.

Lid 3

Indien sprake is van staatssteun dan mag het totaal aan publieke steun (EFRO plus andere overheidsbijdragen) niet meer bedragen dan het maximum zoals gesteld in de van toepassing zijnde vrijstelling op basis waarvan de steun geoorloofd is.

Artikel 9 Indienen aanvraag

Voor het indienen van een aanvraag is een elektronisch systeem ontwikkeld. Het systeem voldoet aan de eisen van verordening (EU) nr. 1303/2013, met name de eisen in artikel 122, derde lid, dat de uitwisseling van alle informatie tussen de subsidieontvanger en de Managementautoriteit, certificeringsautoriteit en auditautoriteit door middel van elektronische systemen voor gegevensuitwisseling kan plaatsvinden. Aanvragen worden alleen in behandeling genomen als gebruik wordt gemaakt van dit systeem.

Artikel 12 Betaling en bevoorschotting

In artikel 132 van Verordening (EU) nr. 1303/2013 is bepaald dat de Managementautoriteit uiterlijk 90 dagen na het indienen van de betalingsaanvraag van de begunstigde betaalt. Dit betreft de betaling van voorschotten op de subsidie op basis van de door de begunstigde gedeclareerde kosten. Op deze termijn is het voorbehoud gemaakt van beschikbaarheid van financiering vanuit EFRO. Indien meerdere betalingsaanvragen gelijktijdig worden ingediend en er zijn onvoldoende financiële middelen beschikbaar uit het EFRO, gaat betaling aan MKB- ondernemingen voor op betaling aan overige subsidieontvangers.

De bepaling laat onverlet de bevoegdheid van de Managementautoriteit de betalingstermijn op te schorten wegens onder andere gebrek aan gegevens om de betalingsaanvraag te beoordelen, conform artikel 132, tweede lid van Verordening (EU) nr. 1303/2013. De bepaling laat onverlet om eerder dan 90 dagen uit te betalen, waarbij spoedige betaling een expliciet doel van de Nederlandse overheid is.

Artikel 13 Vaststelling

Lid 2

Projectcontroles door de auditautoriteit kunnen leiden tot een lagere subsidievaststelling. Indien de vaststellingsbeschikking door de MA wordt verleend voordat de laatste controle door de auditautoriteit heeft plaatsgevonden, wordt dit voorbehoud duidelijk aan de subsidieontvanger gecommuniceerd.

Artikel 15 Specifieke deelgebieden

Het samenwerkingsprogramma is opgebouwd rond vier centrale (inhoudelijke) prioritaire assen. Binnen elke prioritaire as zijn een of meer door de Europese Commissie voorgeschreven investeringsprioriteiten opgenomen. Aan de hand van deze investeringsprioriteiten zijn vervolgens specifieke doelstellingen geformuleerd. Subsidieaanvragen dienen te passen binnen één specifieke doelstelling van het programma. Bij deze wateroverlastbeheer call gaat het uitsluitend over de prioritaire as 4 “Territoriale ontwikkeling” en meer bepaald de specifieke doelstelling 4.1 - Vermindering van de belemmerende werking van de grens voor inwoners en instellingen met een specifieke focus op de thema’s:

  • -

    Waterbeheer; Grensoverschrijdend rivierbeheer en voorspelling/simulatie van overstromingen

  • -

    Noodhulpdiensten en openbare diensten: Crisisbeheersing en klimaatveranderingsimpact

  • -

    Ruimtelijke ordening: territoriale veerkracht en beperking van overstromingsimpact