Subsidieregeling projecten professionele kunst en cultuur

Geldend van 15-02-2024 t/m heden

Intitulé

Subsidieregeling projecten professionele kunst en cultuur

Burgemeester en Wethouders van Amersfoort;

gelezen de nota Cultuurvisie Amersfoort 2030 d.d.10 oktober 2017 kenmerk 5598483.

gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene Subsidieverordening Amersfoort;

overwegende dat het gewenst is een diversiteit aan culturele projecten te stimuleren die bijdragen aan de intrinsieke waarde van cultuur voor de gemeente Amersfoort en haar inwoners en de Amersfoortse culturele sector;

besluit vast te stellen de volgende regeling:

SUBSIDIEREGELING PROJECTEN PROFESSIONELE KUNST EN CULTUUR

1. Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    BACK: Brede Adviesgroep Cultureel Klimaat;

  • b.

    Asv: Algemene subsidieverordening Amersfoort;

  • c.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort;

  • d.

    professioneel kunstenaar: iemand die van beroep kunstenaar is;

  • e.

    kunstdisciplines: beeldende kunst, podiumkunst, culturele festivals, letteren, urban art en dergelijke;

  • f.

    project: activiteit op het gebied van kunst en cultuur met een duidelijke begin- en einddatum.

2. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Het college verstrekt uitsluitend subsidie voor projecten op het gebied van kunstdisciplines uitgevoerd door een professionele kunstenaar, die binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Amersfoort worden uitgevoerd.

3. Indieningstermijn aanvraag

Het college stelt elk jaar een openstellingsbesluit voor de indieningstermijn vast.

4. Eisen aan de aanvrager

Subsidie kan enkel worden aangevraagd door een rechtspersoon of een professioneel kunstenaar.

5. Eisen aan de aanvraag

  • 1. Een aanvraag wordt ingediend op het door burgemeester en wethouders vastgesteld aanvraagformulier.

  • 2. De aanvraag voldoet aan alle eisen zoals gesteld in artikel 6 Asv. In aanvulling op artikel 6 Asv, wordt de aanvraag enkel in behandeling genomen als uit de aanvraag blijkt dat:

    • a.

      het activiteitenplan maximaal 8 A4 (ongeveer 4000 woorden) omvat;

    • b.

      de sluitende begroting maximaal 1 A4 omvat;

    • c.

      de aanvraag vergezeld gaat van een ondertekende en naar waarheid ingevulde de-minimisverklaring.

  • 3. Aanvragen die niet voldoen worden niet in behandeling genomen.

6. Niet subsidiabele kosten

In aanvulling op artikel 10, tweede lid, van de Asv verstrekken burgemeester en wethouders in ieder geval geen subsidie voor:

  • a.

    kosten van activiteiten die redelijkerwijs kunnen worden gedekt uit de opbrengsten die met de activiteiten verband houden;

  • b.

    kosten om te voldoen aan wettelijke verplichtingen of aan gangbare minimumkwaliteitseisen;

  • d.

    kosten gemaakt na beëindiging van activiteiten met uitzondering van accountantskosten;

  • e.

    kosten van in natura geleverde diensten en goederen;

  • f.

    kosten van gelieerde rechtspersonen die onderling in rekening worden gebracht;

  • g.

    kosten voor verblijf in het buitenland;

  • h.

    de productie van boeken, geluidsdragers en permanente beeldende kunstwerken in de openbare ruimte;

  • i.

    investeringen en niet projectgebonden materiaalkosten;

  • j.

    projecten in het kader van/of als onderdeel van een (kunstvak)opleiding;

  • k.

    onvoorziene kosten;

  • l.

    kosten die worden gemaakt voordat de aanvraag is ontvangen;

  • m.

    kosten voor een nieuw te bouwen ruimte of verbouwingskosten van een ruimte.

7. Hoogte subsidie

  • 1.

    De subsidie van de gemeente Amersfoort bedraagt ten hoogste 60% van de totale kosten met een maximum van € 25.000,-.

  • 2.

    Een subsidie wordt niet verstrekt indien het totaal van de subsidiabele kosten lager is dan € 1.000,-.

8. Subsidieplafond

  • 1. Het college stelt bij afzonderlijk besluit een subsidieplafond vast.

  • 2. Het college kan een subsidieplafond verlagen als:

    • a.

      het plafond wordt vastgesteld voordat de begroting voor het betrokken jaar is vastgesteld of goedgekeurd, en

    • b.

      de subsidieaanvragen waarop het subsidieplafond betrekking heeft, moeten worden ingediend voordat de begroting voor het betrokken jaar is vastgesteld of goedgekeurd.

  • 3. Bij de bekendmaking van een subsidieplafond dat kan worden verlaagd overeenkomstig het vorige lid, wordt gewezen op de mogelijkheid van verlaging en de gevolgen daarvan voor reeds ingediende aanvragen.

  • 4. Een subsidie ten laste van een begroting die nog niet is vastgesteld of goedgekeurd, wordt verleend onder de voorwaarde dat voldoende middelen op de begroting beschikbaar zullen worden gesteld. Bij de verleningsbeschikking wordt daarop gewezen.

9. Weigeringsgronden

Overeenkomstig artikel 12, eerste lid, onderdeel f, van de Asv beslist het college afwijzend op de aanvraag als:

  • a.

    bij het project sprake is van een winstoogmerk, de activiteit primair een commercieel belang dient of een wervend karakter heeft;

  • b.

    sprake is van een benefiet- of ledenwervingsactiviteit;

  • c.

    sprake is van een project van politieke, religieuze of levensbeschouwelijke aard;

  • d.

    het project bepaalde doelgroepen uitsluit;

  • e.

    gegronde redenen bestaan om aan te nemen dat de gelden niet of in onvoldoende mate besteed zullen worden voor het doel waarvoor de subsidie beschikbaar wordt gesteld en/of de gelden niet doelmatig en doeltreffend besteed zullen worden;

  • f.

    de aanvraag niet minimaal 6 punten heeft behaald op de toetsingscriteria zoals beschreven in artikel 10, lid 2, zowel onder a als b;

  • g.

    het project al heeft plaatsgevonden of voor een belangrijk deel al is opgestart, voordat er subsidie is verleend;

  • h.

    het subsidieplafond is bereikt of door verstrekking van subsidie het subsidieplafond zou worden overschreden en de aanvraag daardoor slechts gedeeltelijk zou kunnen worden gehonoreerd;

  • i.

    de aanvrager doelstellingen beoogt of activiteiten zal ontplooien, die in strijd zijn met het algemeen belang of de openbare orde;

  • j.

    aannemelijk is dat het project ook zonder subsidie zonder belangrijke vertraging zou worden uitgevoerd;

  • k.

    aanvrager structurele subsidie ontvangt van de gemeente Amersfoort, hetzij via de begroting of via een subsidieregeling;

  • l.

    voor een (inhoudelijk) gelijksoortig project drie keer achtereenvolgens door het college subsidie is verleend onder deze regeling, of een voorganger van deze regeling;

  • m.

    [vervallen]

10. Wijze van verdeling

  • 1. De tijdig ingediende en volledige aanvragen die voldoen aan de eisen van de Asv en aan artikel 4, 5 en 9 van deze subsidieregeling worden voorgelegd aan de BACK.

  • 2. De BACK beoordeelt de aanvragen aan de hand van de onderstaande toetsingscriteria:

    • a.

      artistiek-inhoudelijke kwaliteit;

    • b.

      zakelijke kwaliteit;

    • c.

      belang voor de stad en/of de inwoner;

    • d.

      opgaven uit de Cultuurvisie: diversiteit, jongeren, talentontwikkeling, wijken & sociaal domein en innovatie van het cultuuraanbod.

  • Deze criteria zijn nader uitgewerkt in de bijlage ‘TOETSINGSCRITERIA’ behorende bij deze subsidieregeling.

  • 3. Voor elk van de criteria genoemd in het tweede lid zijn maximaal 10 punten te behalen. Elk criterium bestaat uit verschillende onderdelen. De BACK onderbouwt de door haar toegekende scores.

  • 4. Op basis van de totaalscore stelt de BACK een voorstel voor een rangschikking op en adviseert het college gemotiveerd over de aan te brengen rangschikking.

  • 5. Verstrekking van subsidie vindt plaats in de volgorde van de door het college aangebrachte rangschikking, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 6. Als twee of meer aanvragen een gelijk aantal punten behaalt en hun plaats in de rangschikking zodanig is dat de som van de toe te kennen maximale subsidiebedragen het subsidieplafond overstijgt, dan vindt rangschikking van deze aanvragen plaats aan de hand van het behaalde aantal punten op het criterium als bedoeld in artikel 10, tweede lid onder d. Indien het behaalde aantal punten op dat criterium gelijk is, vindt er een loting plaats om de rangorde te bepalen.

11. Verplichtingen

In aanvulling op de verplichtingen op grond van de ASV is de subsidieontvanger verplicht:

  • a.

    de verkregen subsidie ook daadwerkelijk in te zetten voor de uitvoering van de activiteit;

  • b.

    het project te voltooien binnen maximaal 12 maanden na ontvangst van de subsidieverlening;

  • c.

    het project te tonen aan het publiek;

  • d.

    de norm zoals gesteld in artikel 7 lid 1 te behalen. Indien bij de verantwoording blijkt dat deze norm niet is gehaald, kan een evenredig bedrag worden teruggevorderd.

13. Slotbepalingen

  • 1. De Subsidieregeling projectsubsidies professionele kunst en cultuur, zoals vastgesteld op 23 juli 2021 wordt ingetrokken.

  • 2. De Subsidieregeling projectsubsidies professionele kunst en cultuur, zoals vastgesteld op 23 juli 2021 blijft van toepassing op subsidies die op grond van die subsidieregeling zijn verleend of vastgesteld.

  • 3. Deze subsidieregeling treedt in werking de dag na bekendmaking.

  • 4. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: subsidieregeling projecten professionele kunst en cultuur.

Bijlage - TOETSINGSCRITERIA

Een projectplan wordt beoordeeld op de toetsingscriteria genoemd in artikel 10, tweede lid. Elk criterium bestaat uit verschillende onderdelen. Dit betekent niet dat er per onderdeel gescoord wordt, maar dat het criterium als geheel wordt beoordeeld.

Hieronder wordt uitgelegd wat wij verstaan onder deze toetsingscriteria:

  • a.

    Artistiek-inhoudelijke kwaliteit:

    • Vakmanschap: uit de aanvraag blijkt dat de aanvrager of uitvoerder(s) van het project beschikt over de vaardigheid en het inzicht om kwalitatief hoogstaand werk te maken.

    • Oorspronkelijkheid: uit het project blijkt een heldere visie van de aanvrager(s) en dat het project van meerwaarde is binnen de betreffende kunstdiscipline.

    • Zeggingskracht: er wordt helder gemaakt wat de aanvrager wil bereiken en hoe dat wordt aangepakt. Uit de aanvraag blijkt dat de inhoud van het project relevant is voor de beoogde doelgroep.

  • b.

    Zakelijke kwaliteit:

    • Bij het projectplan zit een begroting.

  • Uit de begroting blijkt dat:

    • de kosten en inkomsten realistisch, onderbouwd en uitgelegd zijn;

    • het gevraagde subsidiebedrag in verhouding staat tot de te verwachte omvang van het project;

    • het subsidiebedrag in verhouding staat tot het te verwachte publieksbereik;

    • er een diverse financieringsmix is en er wordt duidelijk welke financieringsbronnen worden aangewend;

    • er budget en een plan is voor publiciteit en promotie;

    • de betrokken professionele makers worden bekostigd voor hun diensten/werk volgens De gedragscode voor de culturele en creatieve sector | Fair Practice Code.

  • c.

    Belang voor de stad en/of inwoner

    Uit de aanvraag blijkt het belang voor de stad en/of inwoners.

    • Geef aan welk publiek je wilt bereiken, hoe je ze gaat benaderen en wanneer en waar de presentatie momenten in de stad zijn.

    • Geef aan met wie je gaat samenwerken. Denk hierbij aan (Amersfoortse, culturele) instellingen of organisaties. Geef ook aan welke kunstenaars erbij betrokken worden (namen) en eventueel welke amateurs erbij worden betrokken en mogelijk andere onverwachte andere samenwerkingen.

    • Geef aan waar in Amersfoort het project voornamelijk plaatsvindt en motiveer waarom.

    • Geef aan in welke mate het project aanvullend is op het huidige bestaande culturele aanbod, wat de toegevoegde waarde van het project is en hoe het zich onderscheidt van het huidige culturele aanbod.

  • d.

    Opgaven uit de Cultuurvisie

    De opgaven uit de Cultuurvisie zijn:

    • Diversiteit

    • Jongeren

    • Talentontwikkeling

    • Wijken & sociaal domein

    • Innovatie cultuuraanbod

De punten worden gebaseerd op de volgende rapportcijfers:

  • 1.

    zeer slecht

  • 2.

    slecht

  • 3.

    zeer onvoldoende

  • 4.

    onvoldoende

  • 5.

    twijfelachtig

  • 6.

    voldoende

  • 7.

    ruim voldoende

  • 8.

    goed

  • 9.

    zeer goed

  • 10.

    uitmuntend

Vastgesteld in de vergadering van 8 februari 2022

De secretaris,

De burgemeester,

Toelichting subsidieregeling

Inleiding

Deze regeling betreft een projectsubsidieregeling zoals bedoeld in de Asv. De Asv is leidend en geldt naast de Subsidieregeling projecten professionele kunst en cultuur.

Het college verstrekt uitsluitend subsidie voor projecten op het gebied van kunstdisciplines uitgevoerd door een professionele kunstenaar, die binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Amersfoort worden uitgevoerd.

Artikel 1, Begripsbepalingen

sub a:

De BACK is een door de gemeente Amersfoort ingestelde externe en onafhankelijke adviesgroep.

sub e:

De opgegeven lijst van kunstdisciplines is ter voorbeeld. Deze lijst is niet uitputtend, maar geeft wel een richting.

Artikel 2, Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

De activiteiten op het gebied van kunstdisciplines die in dit artikel zijn benoemd, komen voor subsidiëring in aanmerking. Activiteiten die in ieder geval niet in aanmerking komen: reisbeurzen, artist in residency-programma’s (tenzij dit een kleiner onderdeel van een groter project betreft), kosten voor verblijf in het buitenland en projecten die geen duidelijke begin- en einddatum hebben, zoals boeken, geluidsdragers en permanente kunstwerken in de openbare ruimte.

Artikel 3, Indieningstermijn

Het college stelt bij afzonderlijk besluit een openstellingsbesluit vast, waarin vastligt in welke periode aanvragen kunnen worden ingediend. In principe wordt er uitgegaan van twee aanvraagrondes per jaar.

Het college kan besluiten het subsidieplafond en aantal rondes te wijzigen.

Artikel 4, Eisen aan de aanvrager

Indien een rechtspersoon aanvraagt, noemt hij in de aanvraag de naam van de betrokken professionele kunstenaar.

Artikel 5,

sub c:

in een ‘sluitende begroting’ zijn de totale inkomsten gelijk aan de totale uitgaven. Daarnaast bestaat een begroting van het project uit een raming van de lasten, zonder opname van een post onvoorzien, en van de baten, zoals publieksinkomsten, subsidies en sponsoring met vermelding van de instanties of organisaties, waar subsidie is aangevraagd of waar een sponsorbijdrage wordt verwacht of is gekregen. De sluitende begroting moet op maximaal één A4 staan. Dit is exclusief de onderbouwing van de bedragen in de begroting.

sub d:

onder ‘voor het eerst subsidie aanvragen aan het college’ wordt verstaan als men een eerste subsidieaanvraag doet binnen een culturele subsidieregeling van Amersfoort.

Artikel 6, Niet-subsidiabele kosten

Kosten die in een van de categorieën genoemd in artikel 6 vallen, zijn niet subsidiabel. Deze kosten kunnen er wel zijn en moeten in dat geval ook in de begroting worden genoemd, maar moeten op een andere wijze gefinancierd worden.

Artikel 7, Hoogte subsidie

lid 1:

de begroting mag voor maximaal 60% uit subsidie bestaan die is verstrekt door of namens het college van de Gemeente Amersfoort. Hierbij maakt het niet uit van welke afdeling bij deze subsidie is betrokken. Een subsidie van organisaties zoals Indebuurt033 worden aan het college toegerekend.

De totale gemeentelijke subsidie bedraagt maximaal 60% van de totale kosten van het project; zowel op begrotingsbasis als bij verantwoording. De aanvrager moet dus minimaal 40% van de kosten dekken door overige middelen. Indien bij de verantwoording blijkt dat deze norm niet is gehaald, kan een evenredig bedrag teruggevorderd worden.

Artikel 8, Subsidieplafond

lid 1: per openstellingsronde stelt het college het subsidieplafond van die ronde vast. Nadat het college hierover heeft besloten, wordt het subsidieplafondbesluit en het openstellingsbesluit bekend gemaakt op overheid.nl en gepubliceerd in het Gemeenteblad. Op de social media kanalen van de gemeente Amersfoort wordt kenbaar gemaakt wanneer de subsidieregeling wordt opengesteld en de aanvragen ingediend kunnen worden.

Artikel 9, Weigeringsgronden

sub f:

het project moet minimaal een 6 scoren op zowel artistieke kwaliteit als zakelijke kwaliteit, anders wordt de aanvraag afgewezen.

sub g:

het project wordt afgewezen als het project waarvoor de aanvraag wordt ingediend al heeft plaatsgevonden voordat er subsidie is verleend. Een project wordt ook afgewezen als het al voor een belangrijk deel is opgestart voordat er subsidie is verleend. Bijvoorbeeld als er al een betaling heeft plaats gevonden aan een locatie(s) of kunstenaar en/of artiest(en). Voorbereidingen voor een project, zoals het maken van een planning en inventariseren van locaties en mogelijke kunstenaars/ artiesten, vallen hier niet onder.

sub k:

met structurele subsidie wordt bedoeld dat een instelling of aanvrager jaarlijks subsidie ontvangt, zoals bijvoorbeeld het geval is bij een basisinstelling of bij een instelling die meerjarige projectsubsidie ontvangt.

sub l:

met (inhoudelijk) gelijksoortig projecten worden projecten bedoeld die in de hoofdlijnen overeenkomen. Dit zijn bijvoorbeeld jaarlijks terugkerende projecten die dezelfde projectnaam hebben (los van datum) en/of altijd op dezelfde locatie plaatsvinden.

Artikel 10, Wijze van verdeling

lid 3:

per criterium zijn er 10 punten te behalen. Elk criterium bestaat uit verschillende onderdelen. Dit betekent niet dat er per onderdeel gescoord wordt, maar dat het criterium als geheel wordt beoordeeld.

Als voorbeeld het criterium “opgave uit de cultuurvisie”: het projectplan hoeft niet op alle onderdelen te scoren, maar kan ook op een van de onderdelen uitblinken en zo hoog scoren.

Artikel 11, bevoorschotting

80% van de toegekende subsidie wordt uitbetaald bij verlening van de subsidie, de overige 20% kan na de uitvoering van het project worden uitgekeerd, na indiening van de financiële en inhoudelijke verantwoording.

Artikel 12, verplichtingen

Indien de aanvrager niet voldoet aan de verplichtingen kan dit leiden tot een lagere vaststelling en terugvordering.

sub a:

indien de activiteit om welke reden dan ook niet uitgevoerd kan worden, dient de aanvrager de gemeente hier zo snel mogelijk van op de hoogte te stellen. In overleg met de aanvrager wordt gekeken op welke manier de activiteit wel kan plaats vinden om zo aan de verplichting te voldoen.

sub b:

uit de planning bij het plan blijkt dat het project binnen 12 maanden afgerond is.

sub c:

het tonen van het project aan de inwoners van Amersfoort kan op diverse manieren. Denk aan een optreden, een tentoonstelling of een andere publieksactiviteit op een publiek toegankelijke locatie. Dit kan zowel gratis aangeboden worden, als waarvoor toegang wordt geheven.

sub d:

de aanvrager dient minimaal 40% van de totale kosten te dekken door overige middelen. Indien bij de verantwoording blijkt dat deze norm niet is gehaald, kan een evenredig bedrag teruggevorderd worden.

Artikel 13, vaststelling

lid 2:

een aanvraag tot vaststelling houdt in dat er een ondertekende aanbiedingsbrief met een inhoudelijk- en financieel verslag van het project wordt ingediend. De ondertekende aanbiedingsbrief wordt gericht aan het college. Het inhoudelijk verslag is een beknopte beschrijving van de uitvoering van de gerealiseerde activiteiten. Uit deze beschrijving moet blijken of en in hoeverre aan de subsidievoorwaarden is voldaan. In het financiële verslag staat een overzicht van de inkomsten en uitgaven die aansluiten bij de posten in de begroting naast de werkelijk gemaakte kosten. En een toelichting indien dit afwijkt. De begroting dient sluitend te zijn.

Toelichting op de Bijlage – TOETSINGSCRITERIA

sub a. artistieke-inhoudelijke kwaliteit:

De criteria worden aan de hand van de omschreven termen; vakmanschap, oorspronkelijkheid en zeggingskracht door professionele deskundige leden van de BACK getoetst.

sub b. zakelijke kwaliteit:

De begroting wordt aan de hand van de opgestelde punten beoordeeld door de BACK.

Onder een financieringsmix verstaan wij bijdrage fondsen/bedrijven en commerciële inkomsten.

sub c. belang voor de stad en/of inwoner:

De meerwaarde van het plan voor wie en waar het plaats vindt wordt aan de hand van de punten beschreven in het plan en beoordeeld door de BACK.

sub d. opgaven uit de Cultuurvisie:

Diversiteit:

We willen jaarlijks veel variatie en afwisseling binnen het culturele klimaat in Amersfoort en een cultureel klimaat dat aansprekend is voor vele verschillende doelgroepen (naar leeftijd, naar leefstijl etc.). Initiatieven op dit vlak moeten bijdragen aan een of meerdere van onderstaande doelstellingen:

  • Zorgen voor meer variatie en afwisseling in het Amersfoortse cultureel klimaat: het bevorderen van nieuw / andersoortig aanbod dan het huidige voor (deels) nieuwe doelgroepen.

  • Bijdragen aan een inclusieve samenleving: het bevorderen van de cultuurparticipatie van mensen die nu nog te maken hebben met barrières. We willen daarom de zichtbaarheid van uitingen van kunst en cultuur door minderheidsgroepen steunen en verbinden met reguliere cultuurdragers en een breder publiek.

Jongeren:

We willen dat het culturele klimaat in Amersfoort jongeren voldoende mogelijkheden biedt om de door hen gewenste cultuurbeleving te hebben. We richten ons op jongeren van pakweg 16 jaar tot midden twintig. Behoeften zijn uiteenlopend en divers. Als rode draad staan beleving, ontmoeting en aansluiten op de leefwereld van jongeren centraal. We willen impulsen geven aan het verbeteren van het cultuuraanbod voor jongeren en hun cultuurbeleving. Initiatieven op dit vlak moeten bijdragen aan één of meerdere van onderstaande doelstellingen:

  • Het stimuleren van jongeren rondom kunst en cultuur (voor en door jongeren).

  • Het huidige bestaand aanbod aantrekkelijker en/of toegankelijker maken voor jongeren: innovatie, inspelen op jongerentrends, extra of aanvullende programmering voor jongeren en/of het verbeteren van informatievoorziening.

  • Bevorderen van ontmoetingen rondom kunst en cultuur: jongeren onderling en/of met partijen die met jongeren werken rondom kunst en cultuur.

Talentontwikkeling

Wij willen dat Amersfoort een thuis is voor vele cultuurmakers, zoals kunstenaars, artiesten, theatermakers, acteurs, schrijvers, beeld- en filmmakers, festivalorganisatoren, productiehuizen etc. Initiatieven op dit vlak moeten bijdragen aan een of meerdere van onderstaande doelstellingen:

  • Gericht op het opdoen van (podium)ervaring.

  • Gericht op het ontdekken en ontplooien van talenten.

  • Gericht op het ontdekken van talenten (scouting).

Wijken & sociaal domein:

We willen een aantrekkelijk cultuuraanbod voor onze inwoners, waarbij Amersfoort ook een centrumfunctie voor de regio vervult. Initiatieven op dit vlak moeten bijdragen aan een of meerdere van onderstaande doelstellingen:

  • Stimuleren of realiseren van wijk gebonden activiteiten.

  • Project bereikt een (of meer) specifieke doelgroep(en) in de wijk.

  • Realiseren van zichtbare productie (uitvoering, voorstelling) of product (tijdelijk kunstwerk) in de wijk.

  • Gebruik maken van een bekende/sterke partner in de wijk en zorgen voor voldoende draagvlak/netwerk van de aanvrager in de wijk.

Innovatie cultuuraanbod:

We willen innovatie in het cultuuraanbod stimuleren. Door middel van innovatie kan worden ingespeeld op verschillende trends binnen de culturele sector. Ook kan innovatie worden gebruikt om het aanbod voor een breder publiek aantrekkelijk te maken (onder andere met het oog op de opgaven diversiteit en jongeren). Initiatieven op dit vlak moeten bijdragen aan een of meerdere van onderstaande doelstellingen:

  • Gebruik van technologie en digitalisering: deze hebben een grote invloed op de productie en consumptie van kunst en cultuur. Interactie, zelf doen en ontdekken worden steeds belangrijker, met behulp van bijvoorbeeld de smartphone, tablet, VR en social media.