Beleidsregels giften en schadevergoedingen Participatiewet gemeente Noordoostpolder

Geldend van 15-02-2022 t/m 20-10-2023

Intitulé

Beleidsregels giften en schadevergoedingen Participatiewet gemeente Noordoostpolder

Het college van burgemeester en wethouders;

overwegende dat vanwege het minimumbehoeftekarakter van de bijstand het buiten beschouwen laten van ontvangen giften en schadevergoedingen niet onbeperkt kan zijn, waardoor het wenselijk is beleidsregels vast te stellen voor de wijze waarop de gemeente Noordoostpolder omgaat met de mogelijkheden die de Participatiewet biedt

gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 31, tweede lid en onderdeel m van de Participatiewet

Besluit tot vaststelling van de volgende beleidsregels: ‘Beleidsregels giften en schadevergoedingen Participatiewet gemeente Noordoostpolder’.

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1. In deze beleidsregels worden dezelfde begripsbepalingen gebruikt als in de Algemene wet bestuursrecht en Participatiewet, tenzij anders vermeld.

  • 2. In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

    • a.

      de wet: de Participatiewet;

    • b.

      in natura: de verstrekking van producten of diensten zonder tussenkomst van geld;

    • c.

      gift: een in contant geld, via een bancaire overschrijving of in natura ontvangen bijdrage, product of dienst van een natuurlijk persoon of rechtspersoon met een onverplicht karakter;

    • d.

      schadevergoeding: een vergoeding voor geleden materiële en immateriële schade.

Artikel 2 Volledige vrijlating giften

  • 1. Een gift wordt buiten beschouwing gelaten als de belanghebbende zonder die gift aanspraak had kunnen maken op bijzondere bijstand op grond van de wet of op een maatwerkvoorziening op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.

  • 2. Giften in natura door de voedselbank, kledingbank, speelgoedbank, een godsdienstige instelling of soortgelijke charitatieve instelling worden buiten beschouwing gelaten voor zover die giften naar hun aard en waarde algemeen gebruikelijk zijn en gelet op de omstandigheden van de belanghebbende en diens gezin noodzakelijk zijn.

Artikel 3 Gedeeltelijke vrijlating giften

  • 1. Een of meerdere giften die in de loop van een kalenderjaar worden ontvangen worden buiten beschouwing gelaten voor zover de gift of de som van de giften in het kalenderjaar niet hoger is dan € 1.200,00. Het meerdere is een middel.

  • 2. In het geval een natuurlijk persoon of een rechtspersoon voor belanghebbende een betaling verricht die tot de kosten van levensonderhoud worden gerekend, is het een gift voor zover er wordt voldaan aan het bepaalde in het eerste lid.

Artikel 4 Vaststellen van de waarde van giften in natura

Giften in natura worden omgerekend naar de geldelijke waarde in het economisch verkeer.

Artikel 5 Schadevergoeding

  • 1. De schadevergoeding die de belanghebbende ontvangt voor geleden materiële schade is geen vermogen, tenzij deze niet wordt gebruikt voor het wegnemen van de schade.

  • 2. De schadevergoeding die de belanghebbende ontvangt voor geleden immateriële schade wordt voor een derde deel niet als vermogen aangemerkt.

  • 3. De schadevergoeding die de belanghebbende ontvangt als compensatie van het verlies van arbeidsvermogen is inkomen voor de periode waarop de vergoeding betrekking heeft.

Artikel 6 Inlichtingen- en administratieplicht

  • 1. De inlichtingenplicht als bedoeld in artikel 17 van de wet is onverminderd van toepassing.

  • 2. De belanghebbende geeft binnen 7 kalenderdagen na ontvangst van een gift of een schadevergoeding schriftelijk door dat een gift of een schadevergoeding is ontvangen.

  • 3. De belanghebbende is verplicht om controleerbare bewijzen van de giften en schadevergoedingen te bewaren en daarin op verzoek inzage te geven of daarvan kopieën te verstrekken. In het geval belanghebbende niet kan aantonen dat een gift of een schadevergoeding aan de voorwaarden van volledige of gedeeltelijke vrijlating voldoet, is het een middel.

Artikel 7 Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking op de dag na de bekendmaking.

Artikel 8 Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als: ‘Beleidsregels giften en schadevergoedingen Participatiewet gemeente Noordoostpolder’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders in zijn vergadering van 1 februari 2022.

De secretaris,

De burgemeester

Toelichting

Artikel 1Begripsbepalingen

Geen verdere toelichting.

Artikel 2Volledige vrijlating giften

Het gaat om een doelgerichte gift. Hiermee wordt beoogd om te voorzien in een specifiek product of een specifieke dienst. Als de gift in geld wordt verstrekt, is het geld enkel te besteden aan het product of de dienst.

Lid 1

Of een gift in het kader van het bepaalde in dit onderdeel buiten beschouwing wordt gelaten is volledig afhankelijk van de specifieke individuele situatie. Niet het product of de dienst op zichzelf bepaalt of de gift buiten beschouwing wordt gelaten, maar de omstandigheden waardoor het product of de dienst voor de belanghebbende noodzakelijk is.

Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling om uitgebreid en gedetailleerd onderzoek te verrichten of de belanghebbende bijzondere bijstand of een maatwerkvoorziening had kunnen krijgen. Blijkt uit de situatie en de beschikbare gegevens dat belanghebbende hierop redelijkerwijs aanspraak had, dan wordt aangenomen dat aan deze bepaling wordt voldaan.

Lid 2

Geen verdere toelichting.

Artikel 3Gedeeltelijke vrijlating giften

De vrijlating geldt niet voor het inkomen dat voortkomt uit belegging van giften, zoals rente en dividend. Dit soort inkomen wordt aangemerkt als inkomen uit vermogen.

Lid 1

Hieronder vallen alle giften die in een kalenderjaar worden ontvangen. Om te bepalen of de vrijlatingsgrens van € 1.200,00 wordt overschreden, wordt gebruik gemaakt van een cumulatieve telling. Zodra de som van de giften de vrijlatingsgrens van € 1.200,00 bereikt, is al het meerdere een middel.

Lid 2

Als iemand anders een betaling doet die tot de kosten van levensonderhoud worden gerekend, dan is dit indirect ook een gift.

Uitgewerkt voorbeeld

  • Belanghebbende moet per maand € 150,00 zorgverzekeringspremie betalen;

  • Belanghebbende ontvangt per maand € 90,00 zorgtoeslag en maakt dit over aan de ouders;

  • De ouders van belanghebbende betalen voor belanghebbende de zorgverzekeringspremie;

  • De gift is dan € 60,00 per maand.

Artikel 4Vaststellen van de waarde van giften in natura

Een gift in natura wordt omgerekend naar de financiële waarde ervan in het economisch verkeer. Leidend is de waarde van het product of de dienst zoals die zou zijn op het moment van aanschaf of verkoop. De waarde in het economisch verkeer is niet per definitie gelijk te stellen met de verkoopwaarde. Er moet worden uitgegaan van een redelijke prijs. Woeker- of dumpprijzen (veel hoger of lager dan gemiddeld) worden beschouwd als onredelijk.

Voor de waardebepaling wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van objectieve maatstaven zoals:

  • nota’s van de producten of diensten als het gaat om consumentenkoop. Consumentenkoop is de overeenkomst tussen de verkoper (handelt in het kader van handels-, bedrijfs,- ambachts- of beroepsactiviteit) en de koper (natuurlijk persoon die handelt buiten bedrijfs- of beroepsactiviteit);

  • de dagwaarde van auto’s volgens de ANWB-koerslijst;

  • de Nibud-prijzengids;

  • een taxatierapport;

  • een vergelijkend warenonderzoek bij meerdere aanbieders (waar mogelijk minimaal drie) om de waarde van het product of de dienst te onderzoeken.

Artikel 5Schadevergoeding

De vrijlating geldt niet voor het inkomen dat voortkomt uit belegging van schadevergoedingen, zoals rente en dividend. Dit soort inkomen wordt aangemerkt als inkomen uit vermogen.

Lid 1

Het gaat hier om een vergoeding voor kosten die rechtstreeks voortvloeien uit de geleden schade en die als algemeen gebruikelijk worden beschouwd. Er moet sprake zijn van een direct oorzakelijk verband. Voorbeelden zijn:

  • juridische kosten om een schadevergoeding te kunnen krijgen;

  • kosten van medische behandelingen als gevolg van de schade;

  • kosten voor het vervangen of repareren van goederen zoals kleding, een fiets, een auto en dergelijke.

Het is aan de belanghebbende om aan te tonen dat de kosten waarop dit deel van de schadevergoeding betrekking heeft zich ook daadwerkelijk voordoen of redelijkerwijs gemaakt zullen worden.

Lid 2

Vergoeding voor immateriële schadevergoeding (smartengeld) is een vergoeding als compensatie van ondervonden leed. Met het vrijlaten van een derde deel is aangesloten op de rechtspraak.

Lid 3

Dit deel van de schadevergoeding is bedoeld voor de kosten van levensonderhoud. Het vervangt het inkomen dat door de toegebrachte schade geheel of gedeeltelijk niet meer kan worden verdiend. Het wordt toegerekend aan de periode waarop de vergoeding betrekking heeft. Deze periode begint op de datum dat de schade is ontstaan. De uitgangspunten zijn:

  • voor zover dit deel van de schadevergoeding betrekking heeft op een periode in het verleden waarover bijstand is verleend, wordt bijstand teruggevorderd vanwege het achteraf beschikken over middelen;

  • voor zover dit deel van de schadevergoeding betrekking heeft op een periode in het verleden waarover geen bijstand is verleend, wordt het tot het vermogen gerekend;

  • voor zover dit deel van de schadevergoeding betrekking heeft op een periode naar de toekomst toe waarover bijstand wordt verleend, wordt het als inkomen verrekend met de bijstand.

Artikel 6Inlichtingen- en administratieplicht

Artikel 7Inwerkingtreding

Artikel 8Citeertitel

Geen verdere toelichting.