Regeling vervallen per 10-02-2023

Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening Toezicht en Handhaving 2022

Geldend van 15-02-2022 t/m 09-02-2023

Intitulé

Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening Toezicht en Handhaving 2022

Inleiding

Op 14 april 2018 is het ‘Beleidsplan Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving’ (hierna: VTH-beleid) vastgesteld. Het beleid beschrijft een doelgerichte werkwijze, waarbij gekeken wordt op welke manier wij de doelen uit het beleid het beste kunnen bereiken.

Dit Uitvoeringsprogramma, Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (hierna: UVTH) geeft aan hoe wij in praktijk het VTH-beleid uitvoeren.

Doelen centraal: van denken naar werken

Het UVTH geeft aan hoe wij de denkwijze, zoals beschreven in het VTH-beleid, omzetten in een werkwijze.

Eerst het doel dat we willen bereiken centraal stellen en kijken welke acties en welke instrumenten (middelen) nodig zijn.

Vanuit deze manier van denken naar werken is de opzet van het UVTH ontstaan ‘Dat is het’, wat meteen inhoud is van het UVTH:

Doelen

Acties

Thema’s

Instrumenten/middelen

Systematiek

Houvast

Evaluatie

Toezicht (van de Provincie)

In 2019 is voor de eerste keer op deze manier het UVTH opgesteld. Werken vanuit de doelen, wij zullen moeten bepalen welke acties en welke instrumenten (middelen) het beste ingezet kunnen worden om het doel te bereiken.

Het UVTH beschrijft de methode om te komen tot goede, doelgerichte acties.

Binnen het Veldhovense programma Omgevingswet wordt het UVTH als voorbeeld gezien voor het ‘doelgericht werken’. De Omgevingswet gaat namelijk eveneens uit van werken vanuit de bedoeling.

Afbakening en relatie tot andere uitvoeringsprogramma’s

Het UVTH gaat over de vergunningverlening, toezicht en handhavingsactiviteiten (hierna: VTH-activiteiten) binnen onze gemeente voor zover deze betrekking hebben op het fysieke domein. Activiteiten die soms onder dezelfde juridische reikwijdte vallen, zoals de Algemene plaatselijke verordening, maar direct betrekking hebben op bijvoorbeeld integrale veiligheid zijn niet in dit programma opgenomen. Deze komen terug in het betreffende uitvoeringsprogramma van integrale veiligheid. Ook het strafrechtelijke deel is geen onderdeel van dit UVTH.

Wettelijk kader

Het vaststellen en uitwerken van een UVTH is verplicht gesteld in het Besluit omgevingsrecht (Bor) en de Ministeriële regeling omgevingsrecht (Mor). Met dit UVTH 2022 wordt voldaan aan deze wettelijke verplichting.

Het UVTH wordt ter kennisname aan de gemeenteraad aangeboden en voor het interbestuurlijk toezicht aan de provincie gezonden.

Het UVTH vormt verder het hart van de beleidscyclus. Het UVTH geeft invulling op welke manier wij de gestelde doelen uit het VTH-beleid willen bereiken.

Welke plaats het UVTH in de beleidscyclus heeft, wordt in de paragraaf 5 ‘Systematiek’ uitgelegd.

Regionaal Operationeel Kader milieutoezicht en vergunningverlening

De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (hierna: ODZOB) voert in opdracht van de gemeente taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving met betrekking tot met name het onderdeel milieu (onderverdeeld in een basistakenpakket, verzoektaken en collectieve taken).

In 2019 hebben wij voor het uitvoeren van milieutoezicht en -handhaving het Regionaal Regionaal Operationeel Kader milieutoezicht 2018, strategie voor de uitvoering van het Wabo-milieutoezicht in Zuidoost-Brabant (ROK Milieutoezicht 2018) vastgesteld.

Voor de uitvoering van de vergunningverlening van de Wabo-milieutaken hebben wij in 2020 het Regionaal Operationeel Kader Vergunningverlening 2020-2023 (ROK-VV) vastgesteld. Beide documenten maken ongewijzigd onderdeel uit van het UVTH 2021.

Het ROK milieutoezicht 2018 en ROK-VV zijn onderdeel van de gezamenlijke beleidscyclus zoals wettelijk voor gemeenten, provincies en omgevingsdiensten is voorgeschreven in artikel 7.2 van het Bor.

Coronacrisis (COVID-19)

In maart 2020 begon de coronacrisis, door de uitbraak van de infectieziekte COVID-19. Deze uitbraak heeft wereldwijd een grote maatschappelijke impact. Voor onze werkzaamheden betekent dit dat de werkzaamheden van vergunningverlening, toezicht en handhaving vanaf die tijd vooral in het teken hebben gestaan van de coronacrisis. In 2021 hebben we nog steeds te maken gehad met de coronacrisis. Zeer waarschijnlijk gaan wij ook in 2022 nog steeds maatregelen ondervinden van de coronacrisis. In dit UVTH wordt net als in 2021 rekening gehouden met eventuele impact van de coronacrisis voor onze werkzaamheden in 2022.

Omgevingswet

Een belangrijks wetwijziging die de VTH-activiteiten zeer gaat raken is de komst van de Omgevingswet. In 2021 is de inwerkingtreding van deze wet wederom uitgesteld.

Dit heeft geen grote gevolgen gehad voor de activiteiten die wij hebben uitgevoerd. Wij zijn gewoon doorgegaan met de invoer van deze wet voor onze gemeente.

De verwachting is nu dat de Omgevingswet 1 juli 2022 in werking gaat treden. De activiteiten voor een goede invoer van de Omgevingswet lopen als een rode draad door het UVTH 2022.

Doelen

In het VTH-beleid staan onze ambities en onze doelen. Onze ambities op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving zijn op hoofdlijnen:

‘een veilige, gezonde en duurzame leefomgeving voor onze inwoners en een goed werkklimaat voor onze bedrijven.’

Om dit te bereiken zijn onze doelen voor de komende jaren:

Het bevorderen van een veilige, gezonde en duurzame leefomgeving;

Het behouden van de ruimtelijke kwaliteit van ons openbaar gebied;

Steeds betere afstemming tussen planvorming, vergunningverlening en toezicht en handhaving, maar ook tussen ons als gemeenten, onze ketenpartners, inwoners en bedrijven (initiatiefnemers en belanghebbenden);

Het bevorderen van de eigen verantwoordelijkheid van de inwoners van onze gemeenten;

Het leveren van een goede dienstverlening aan onze inwoners en bedrijven.

Deze doelen staan in het UVTH centraal en vormen de basis van het UVTH.

In het UVTH is gekeken op welke manier wij deze doelen kunnen bereiken. Onze werkwijze stemmen we af op het te behalen doel.

De doelen zijn terug te vinden in paragraaf 9 van dit UVTH. Aan elke doel zijn Acties, Thema’s, Instrumenten/middelen en Houvast gekoppeld. Hieronder is dit voor een doel schematisch weergegeven.

Acties

Bij ‘Acties’ wordt onze werkwijze beschreven om de doelen te bereiken. Concreet: Wat gaan we doen? In de tabel van paragraaf 9 van dit UVTH zijn onder de kolom ‘Acties’ de activiteiten benoemd die wij uitvoeren om het gestelde doel te bereiken.

Het zijn daadwerkelijk werkwoorden die geformuleerd zijn. Het zijn werkzaamheden die wij op VTH-gebied (dagelijks) uitvoeren.

Enkele voorbeelden:

Doel:

Steeds betere afstemming tussen planvorming, vergunningverlening en toezicht en handhaving, maar ook tussen ons als gemeenten, onze ketenpartners, inwoners en bedrijven (initiatiefnemers en belanghebbenden).

Actie (wat gaan we doen om dit doel te bereiken):

Betrekken en afstemmen partners bij ongewenste situatie/gebruik;

Zorgen voor goede overdracht;

Geven van uitleg.

Doel:

Het bevorderen van de eigen verantwoordelijkheid van de inwoners van onze gemeenten.

Actie (wat gaan we doen om dit doel te bereiken):

Verzoeken om burenakkoord;

Oplossen van klachten door organisator;

Beperken van overlast.

De bovengenoemde acties zijn verder nog per ‘thema’ specifiek beschreven. In de volgende paragraaf wordt uitgelegd wat er bedoeld wordt met thema’s.

Prioritering

Onze werkwijze voor het gebruik van vergunningverlening, toezicht en handhaving is om de ‘instrumenten’ (dienstverlening, vergunningverlening, toezicht en handhaving) zodanig in te zetten dat we een veilige, gezonde leefomgeving houden. Om dit te kunnen bereiken is het nodig om (de goede) prioriteiten te stellen. Hiervoor moet er inzicht zijn in de risico’s binnen een gemeente. Deze volgen uit de risicoanalyse en de toetsing op basis van risicoprofilering, opgenomen als respectievelijk bijlage 1 en 2 van het VTH-beleid 2018. De risicoanalyse is uitgevoerd op de verschillende beleidsvelden en geeft inzicht in de activiteiten waarbij zich de grootste risico’s kunnen voordoen. Per thema (o.a. milieu, bouwen) is een risico en prioriteit toegekend aan voorkomende activiteiten. Voor de prioritering van het UVTH wordt hierbij aangesloten.

Vanuit toezicht en handhaving is behoefte aan een prioritering op themaniveau. Concrete invulling hiervoor leent zich voor een praktisch ‘werkplan’. Vandaar in maart 2021 hiervoor een werkplan handhaving en toezicht is opgesteld. Met dit werkplan wordt in het jaar 2022 gewerkt. In het werkplan worden de praktische werkzaamheden beschreven van onze medewerkers toezicht en handhaving. Verder wordt er ook in het werkprogramma een koppeling gelegd tusen het UVTH en de werkzaamheden van toezicht en handhaving voor Integrale Veiligheid en de strafrechtelijk handhaving.

Thema’s

Het UVTH is doelgericht. Het opnemen van thema’s waaraan wij werken is voor deze werkwijze erg praktisch. In de praktijk is het namelijk belangrijk dat wij vanuit onze eigen thema (vakdiscipline) kunnen bepalen welke acties wij moeten uitvoeren om het doel te bereiken.

Voor het goed slagen van een thematische aanpak is er wel een thema-eigenaar nodig, die zich verantwoordelijk voelt voor de organisatie, de aanpak en de evaluatie van het thema.

De volgende thema’s maken onderdeel uit van dit UVTH:

Thema

Eigenaar thema

Bestaande bouw (incl. illegale bouw)

-Coördinator vergunningen

-Coördinator handhaving en toezicht

Bouwen en slopen met vergunning (en vergunningsvrij)

-Coördinator vergunningen

-Coördinator handhaving en toezicht

Bodem

Coördinator vergunningen

Bestemmingsplannen / omgevingsplan

Coördinator vergunningen

Evenementen

Coördinator handhaving en toezicht

Gebruik openbare ruimte (incl. afval)

Coördinator handhaving en toezicht

Horeca

Coördinator handhaving en toezicht

Milieu en bedrijven

Coördinator vergunningen

Natuurbescherming

Coördinator handhaving en toezicht

Een belangrijk ander domein met thema’s waarbij veel raakvlakken zijn met VTH is Veiligheid. Hiervoor is het Uitvoeringsprogramma Veiligheid De Kempen vastgesteld. Vanuit dit programma kan een beroep worden gedaan op de VTH-instrumenten. Dit geldt ook voor thema’s vanuit andere (beleids-)domeinen.

De thema’s zijn verder uitgewerkt in paragraaf 11 ‘Thema’s en speerpunten’.

Instrumenten

In het VTH-beleid zijn ‘middelen’ opgenomen om de gestelde doelen te kunnen bereiken. Vergunningen, toezicht en handhaving zijn geen doel op zich, maar instrumenten die ingezet worden om steeds dichter bij ons doel te komen.

In het uitvoeringsprogramma worden deze ‘middelen’ uit het VTH-beleid benoemd als ‘instrumenten’.

De volgende instrumenten kunnen ingezet worden om bij te dragen aan een doel, gekoppeld aan een ‘actie’ en ‘thema’:

Vergunningen, meldingen en vooroverleg;

Toezicht en Handhaving;

Dienstverlening.

Vergunningen

Het belangrijkste doel van een vergunning is het borgen van de kwaliteit van de leefomgeving (veilig, gezond en duurzaam) en het bieden van rechtszekerheid.

Meldingen

Meldingen zijn in de meeste gevallen te beschouwen als een lichte vergunning. Het beoordelen van de effecten en het bieden van rechtszekerheid blijven hierbij van belang.

Toezicht

Toezicht en handhaving zijn twee aparte instrumenten.

Het doel van toezicht is het voorkomen (dan wel beperken) van onveilige, ongezonde en niet duurzame situaties. Daarnaast is het belangrijk dat de ruimtelijke kwaliteit behouden blijft.

Handhaving

Handhaving komt na toezicht. Wanneer er sprake is van overtredingen, wordt gekeken of en op welke manier bestuurlijk optreden nodig is.

Dienstverlening

Dienstverlening is een bijzonder instrument. Eén van onze gestelde doelen is ‘het leveren van een goede dienstverlening aan onze inwoners en bedrijven’.

Naast dit doel is ‘dienstverelning’ ook als instument opgenomen.

Dit kan leiden tot verwarring. Daarom is er voor gekozen om dienstverlening als instrument in te zetten en niet als afzonderlijk doel op te nemen in de tabel van paragraaf 9 van dit UVTH.

Dienstverlening geeft namelijk invulling aan alle andere doelen.

Het VTH-beleid geeft verder een uitvoerige omschrijving wat precies onder de bovengenoemde instrumenten wordt verstaan.

In de tabel in paragraaf 9 van het UVTH zijn de bovengenoemde ‘instrumenten’ per doel gekoppeld aan een ‘actie’ en ‘thema’.

De inzet van de VTH-instrumenten heeft als voordeel dat je relatief eenvoudig kunt tellen hoe vaak je ze hebt ingezet.

Het instrument dienstverlening is echter niet goed te tellen, dit doen we als het ware ‘tussendoor’. Je zal er een systeem naast moeten bouwen wil je hier wel iets over kunnen zeggen en daarbij de garantie hebben dat dit systeem gevuld wordt op de gewenste manier. Dit gaan we niet doen, want dat draagt niet bij aan het werken aan de doelen.

Door de coronacrisis en de daaruit voortvloeiende werkzaamheden die naar verwachting ook in 2022 nog zullen spelen, zal er in 2022 een jaar lang extra handhavingscapaciteit ingehuurd worden.

Aantallen inzet instrument 2022

Als het verder gaat over het tellen van de VTH-instrumenten heeft de verdergaande integratie dit ook al moeilijker gemaakt. Eén omgevingsvergunning omvat meerdere activiteiten zoals milieu, bouw en gebruik brandveiligheid en zoeken we in het toezicht, waar efficiënt en mogelijk, de integraliteit. Door de komst van de Omgevingswet zal deze integratie alleen maar meer worden gevraagd/gezocht.

Dat wat we nog wel kunnen tellen, geeft toch vaak inzicht voor het organiseren van de uitvoering en het geeft inzicht voor een buitenstaander. Daarom hieronder een aantal feiten en cijfers over de te verwachten aantallen inzet aan instrumenten in 2022.

Vergunningen en meldingen

Omgevingsvergunningen en vooroverlegzaken

600

Sloopmeldingen

170

Meldingen milieu; activiteiten besluit (door ODZOB)

50

Aantal Apv meldingen

300

Aantal meldingen en vergunningen evenementen

100

Aantal alcoholvergunningen en –meldingen

60

Toezicht

Meldingen stadstoezicht

2500

Bouwcontroles

450

Controles brandveiligheid gebouwen (door VRBZO)

60

Controles brandveiligheid evenementen (door VRBZO)

15

Milieutoezicht (door ODZOB)

50

Controles asbest gerelateerde sloopmeldingen (door ODZOB)

15

Handhaving

Haltafdoeningen Horeca

20

Strafbeschikkingen

200

WABO handhavingszaken

35

*De bronnen/systemen die geraadpleegd zijn voor deze aantallen zijn benoemd in de ‘monitoring 2019’ (zie ‘aantallen spreadsheet’, excellijst).

Systematiek

In het VTH-beleid is de systematiek van de zogenaamde Big 8 uitgewerkt. Het VTH-beleid zelf is het strategisch beleidskader.

Dit UVTH is de invulling van wat in de Big 8 het ‘operationeel beleidskader’ genoemd wordt.

Operationeel beleidskader

Het operationeel beleidskader is het instrument dat het strategisch beleidskader vertaald voor ‘de werkvloer’. Hierin wordt jaarlijks, in een uitvoeringsprogramma, beschreven hoe door de uitvoerende organisatie(s) invulling gegeven wordt aan de gewenste aanpak en de gestelde doelen in het strategisch beleidskader. Vanuit dit instrument start (via het station planning & control) de operationele cyclus.

Zoals in het model te zien, maakt ook ‘planning & control’ (p&c) onderdeel uit van de operationele cyclus. Het UVTH haakt echter ook bij p&c aan, aan de kant van de strategische cyclus. De manager(s) van de afdelingen zullen met inzet van de p&c cyclus de uitvoering van het operationele beleidskader mogelijk moeten maken, dan wel via de rapportage en evaluatie input moeten geven over benodigde bijstellingen. De begroting is een belangrijk aspect van de p&c cyclus, hierin worden de (financiële) middelen beschikbaar gesteld. In paragraaf 10 van dit UVTH zijn de begrotingsaspecten welke een relatie hebben met UVTH uitgelicht.

Omdat we het UVTH, in de geest van doelgericht werken, vooral zien als het startschot van de operationele cyclus, volgt hieronder nog een korte toelichting op de onderdelen uit deze cyclus.

Voorbereiden

Onder dit element van de Big 8 vallen de diverse protocollen, werkinstructies, (beleids-)afspraken, ingerichte ICT en dergelijke. Het betreft de randvoorwaardelijke inregeling van de uitvoerende werkprocessen VTH.

Wat is aan de voorkant nodig om de acties die bijdragen aan de doelen te kunnen uitvoeren?

Hieronder vallen ook de adviesrollen van externe partners. Voor de VTH-werkzaamheden zijn processen opgesteld waarbij ook duidelijk is opgenomen op welke moment advies gevraagd moet worden bij onze externe partners.

Hierover worden goede (werk)afspraken gemaakt met onze externe partners. Zoals de koppeling tussen het bestuurs- en strafrechtelijke handhavingstraject. De Boa’s zijn de duidelijke link tussen politie en gemeente. Maar ook het cluster Intergrale veiligheid speelt hierin een rol. Het handhavingsbeleid is gedeeld en het UVTH wordt jaarlijks gedeeld met onze externe partners om zo op een goede manier samen te werken.

Omdat veel acties (voor grote delen) gekoppeld zijn aan thema’s, ligt er een belangrijke taak voor de eigenaren van deze thema’s om hier vorm aan te geven.

Uitvoeren

Binnen deze stap komt VTH tot uitvoering. Het betreft het verlenen van de vergunningen, het afleggen van de controlebezoeken, het starten van de repressieve handhaving, het houden van (voor)overleg, het toetsen van deelaspecten en dergelijke.

Om deze stap goed te kunnen uitvoeren, hoort hier ook het faciliteren van de beoogde inzet bij. Dit betreft de randvoorwaarden voor het uitvoeren van de inhoudelijke werkzaamheden zoals onder meer: een werkverdeling, beschikbaarheid van voldoende hulp- en financiële middelen en sturen op bezetting.

Hier vinden voornamelijk de acties plaats die bijdragen aan het behalen van onze doelen.

Kunnen het personeel en eventuele andere middelen direct op de gewenste manier ingezet worden?

Hier ligt een belangrijke taak voor zowel het lijnmanagement (afdelingshoofd in samenwerking met de coördinatoren) als voor de eigenaren van de thema’s. Maar zeker ook voor onze uitvoerende medewerkers.

Monitoren

De huidige geautomatiseerde systemen maken het mogelijk om op veel gewenste parameters en metadata op ieder gewenst moment een weergave te tonen. Net zoals het voorbereiden en uitvoeren kan dit dus continu plaatsvinden. Afhankelijk van de behoefte kan gekozen worden voor een set aan data ten behoeve van de gewenste monitoring. Zodoende kan de monitoring ingezet worden als hulpmiddel voor de uitvoering (is bijsturing nodig?), maar ook voor de beleidsevaluatie (onderdeel rapportage & evaluatie). Daarnaast vormt het samen met het operationeel beleidskader de input voor het onderdeel p&c. De monitoring is input voor de jaarlijkse evaluatie. In de evaluatie worden de personele capaciteit en de financiele middelen van dat jaar geevalueerd. Aan de hand van deze resultaten worden de personele capaciteit en financiele middelen daar waar nodig aangepast in het nieuw op te stellen UVTH.

Belangrijk is verder of wij op doelniveau de output en outcome van onze acties bewaken en daar indien nodig op bijsturen?

Ook hier ligt weer een belangrijke rol voor het lijnmanagement en de eigenaren van de thema’s.

Het doelgericht werken vraagt om een nieuwe richting, een nieuwe monitoring.

Aan de hand van voorbeelden uit de praktijk is gekeken hoe de ‘acties’, ‘thema’en ‘instrument’ ingezet worden voor het halen van een doel.

Ook in 2022 zal verder gekeken op welke manier goede monitoring plaats kan vinden van het doelgericht werken.

Houvast

Deze paragraag gaat over ‘Houvast’. Hiermee wordt de invulling van de pijlen bedoeld in de Big 8. ‘Houvast’ geeft de randvoorwaarden aan die nodig zijn om het werk te kunnen doen en te kunnen bepalen of de doelen behaald worden. Vragen als “wat heb je nodig, om een doel te behalen, kan hier gesteld worden. Daarnaast is er de spanning met wat voorradig is (denk aan bv. financiële middelen of capaciteit).

Zoals uit de vorige paragraaf al blijkt, heeft de Big 8 geen begin en geen eind. Hetzelfde geldt voor de ‘Houvast’. We doen al veel in dit kader, door onze dagelijks werk in de praktijk. Het is niet de bedoeling om dit nu in dit UVTH helemaal uit te gaan schrijven.

Er is echter een aantal aspecten welke extra aandacht nodig hebben het komende jaar. Deze worden hier benoemd.

Het betreft de volgende aspecten:

Uitrol UVTH 2022

Om te waarborgen dat het UVTH een levend document blijft waardoor het doelgericht denken en werken in de praktijk continue toegepast wordt, zullen per kwartaal de betrokken medewerkers uitgenodigd worden voor bijeenkomsten waarin gevraagd wordt naar praktijkervaringen.

Dit blijft een doorlopend proces dat elk jaar terugkomt. Om hier beter vorm aan te geven zal in 2022 een projectteam samengesteld worden die hiermee aan de slag gaat.

Naast de uitrol bij ons eigen medewerkers wordt het UVHT ook gedeeld met onze externe partners. De lijnen met onder ander politie, GGD, het Riec e.d. zijn kort.

Voor de strafrechtelijke handhaving wordt via de Boa’s en het cluster Integrale Veiligheid ook de politie betrokken bij het uitrollen en opstellen van het UVTH.

Capaciteit / functies omgevingswet

Na tweemaal uitstel is de verwachting nu echt dat 1 juli 2022 de Omgevingswet in werking treedt. Als gevolg daarvan wordt in 2022 gekeken naar nieuwe rollen die hierin nodig zijn. Er lopen hiervoor verschillende projecten, zowel cluster- als organisatie breed. Van belang is om ook goed naar de VTH-functies te kijken.

Daarbij is het belangrijk dat eerst de basis goed op orde is. Van daaruit kan verder invulling gegeven worden aan de VTH-functies die ‘Omgevingswetbestendig’ zijn.

Evaluatie

Ieder jaar wordt het UVTH geëvalueerd. Het geeft daarmee input voor het jaar er na.

In de Big 8 is de evaluatie (samen met de rapportage) gekoppeld aan de strategische beleidscyclus. Dit impliceert een 4-jaarlijkse strategische evaluatie voorafgaand aan het nieuwe strategische beleidskader (‘het plan’).

Deze 4-jaarlijkse evaluatie is echter een laatste evaluatie in de cyclus van 4 jaar. Ieder jaar wordt immers het UVTH geëvalueerd. En geeft daarmee input voor het UVTH het jaar er na.

Doorwerking van de evaluatie in dit UVTH

De evaluatie van het UVTH 2021 is afgerond. De gegevens van deze evaluatie zijn verwerkt in het opstellen van het UVTH 2022.

Op basis van de evaluatie 2021 kunnen de volgende bevindingen genoemd worden voor dit UVTH.

Bevindingen

De basis op orde hebben;

Implementatie Omgevingswet in VTH werkzaamheden;

Werken vanuit de bedoeling de Omgevingswet;

Omgevingswetbestendig maken van de kwaliteitscriteria;

Implementatie Wet kwaliteitsborging voor het bouwen;

Implementatie van gevolgen coronacrisis in VTH werkzaamheden.

De basis op orde hebben

Dienstverlening is een belangrijk instrument in het UVTH. In 2021 heeft verloop plaatsgevonden van personeel. De capaciteit is met name bij vergunningverlening nog niet geheel op orde. Dit heeft uiteraard ook invloed op onze dienstverlening.

Eind 2021 zijn vacatures opengezet om dit weer op peil te brengen. Door vast personeel te werven kan het werken vanuit de bedoeling op ‘de Veldhovense manier’ beter gewaarbogd worden. Ook wordt hierdoor de werkdruk verlaagd bij de huidige vaste collega’s.

Belangrijk onderdeel daarbij is het inrichting van ons omgevingsloket. Hoe gaan we daarmee om? Waar zijn wij wel van en waar zijn wij niet van? Wie heeft welke rol en wat zijn de verwachtingen daarbij? Naast het op peil houden van de capacateit dienen daarin ook keuzes gemaakt te worden.

In 2021 is dit probleem, mede door de werkzaamheden rondom de Omgevingswet, duidelijk aan de orde gesteld. Ondermeer hiervoor is in 2021 een verandertraject gestart voor twee cluster die onder VTH vallen (Ondersteuning en Vergunningen). Parallel daaraan is een start gemaakt met een organisatiebreed traject, ‘De Geluksexpeditie’.

Een goed omgevingsloket kan een goede ondersteuning bieden aan de vergunningverleners en in de toekomst ook aan de H&T. Zorgen voor een goede uitrol en ontwikkeling van zo’n omgevingsloket (wat uiteindelijk moet omvormen tot een Regiecentrum onder de Omgevingswet) is eind 2021 opgepakt.

In 2022 zal hieraan verder gewerkt worden. Als de basis op orde is zal daar verder gebouwd worden aan onze ambities met de komst van de Omgevingswet.

Implementatie Omgevingswet in VTH werkzaamheden

Ter voorbereiding op de komst van de Omgevingswet hebben wij een Programma Omgevingswet opgericht in samenwerking met de gemeenten Best en Waalre.

Op dit moment wordt intern intensief gewerkt vanuit het Programmateam Omgevingswet.

Hierbij werken we in vier deelprojecten:

1. De Omgevingsvisie;

2. Het Omgevingsplan;

3. Werkprocessen VTH;

4. Infomatievoorziening/Digitale stelsel Omgevingswet (DSO).

In 2021 is er een ontwerp Omgevingsvisie vastgesteld, zijn gedeeltelijk de VTH werkprocessen opgesteld, is nieuwe plansoftware (Nedplan) en VTH applicatie (Power Browser) aangeschaft. Voor het Omgevingsplan is verder een start gemaakt met het opstellen van een Omgevingsplan voor een deelgebied binnen Veldhoven (Zonderwijk).

Ook in 2022 wordt hard gewerkt aan de implementatie van de Omgevingswet. Dit vergt veel van ons als VTH medewerkers. Zo moet er gewerkt worden met nieuwe systemen en de werkprocessen moeten eigen en Omgevingswetbestendig worden gemaakt.

Daarbij zal ook gewerkt worden aan het verder opzetten van een nieuwe versie van het Omgevingsloket, waarbij het doel is om ingekomen initiatief van A tot Z te begeleiden. Uiteindelijk doel zal zijn om het omgevingsloket om te vormen tot een Regiecentrum onder de Omgevingswet.

Ook zal veel aandacht worden besteed aan de cultuuromslag die de Omgevingswet met zich meebrengt. Het werken vanuit de bedoeling wordt breed uitgerold binnen de organisatie door hierover heel concreet met praktijkvoorbeelden het gesprek aan te gaan.

Het jaar 2022 staat dus volop in het teken van de komst van de Omgevingswet. Maar ook de daarop volgende jaren zal hieraan gewerkt worden.

In paragraaf 11 ‘thema’s en speerpunten’ van dit UVTH is ‘Implementatie Omgevingswet in VTH werkzaamheden’ dan ook nu weer als een speerpunt opgenomen die grotendeels alle thema’s gaat raken.

Werken vanuit de bedoeling en de omgevingswet

De uitrol van het UVTH, waardoor dit een levendig document blijft, is zeer belangrijk.

De manier waarop wij het UVTH opstellen en uitrollen is voor onze medewerkers een manier om bewust te werken vanuit de bedoeling. Ook met de komst van de Omgevingswet is dit zeer belangrijk.

Binnen onze gemeente loopt het programma Omgevingswet. Vanuit dit programma Omgevingswet zijn sessies doorlopen bij alle clusters binnen de gemeente om kennis te maken met het ‘werken vanuit de bedoeling’. Vanuit de clusters VTH is hierbij aangesloten bij het UVTH. Daaruit komt al naar voren dat voor iedereen ‘werken vanuit de bedoeling’ anders wordt ervaren.

In 2022 willen wij hieraan verder vorm geven. Door concreet met de medewerkers praktijkvoorbeelden te gaan benoemen en te kijken op welke manier/werkwijze bepaalde zaken opgepakt worden, wordt een beeld gevormd van de Veldhovense manier van het werken vanuit de bedoeling. Met deze aanpak wordt gekeken of het mogelijk is om ‘het werken vanuit de bedoeling’ in onze cultuur te krijgen. Belangrijk daarbij is om altijd de gestelde doelen voorop te stellen. Die moeten behaald worden. Ook wordt er hierbij een relatie gelegd met de eerder genoemde trajecten binnen de clusters Vergunningen en Ondersteuning en het organisatiebrede traject ‘De Geluksexpeditie’.

Omgevingswetbestendig maken van de kwaliteitsciteria

De Omgevingswet, die naar verwachting 1 juli 2022 in werking treedt, stelt nieuwe eisen aan onze werkzaamheden en daarmee ook aan onze medewerkers. Dit vergt ontwikkeling van nieuwe competenties of het versterken van bestaande.

In het UVTH 2021 was de actie opgenomen om een start te maken om de kwaliteitscriteria aan te passen aan de Omgevingswet. Dit heeft helaas niet plaatsgevonden. Vandaar dat in 2022 deze actie opgepakt moet worden.

Zoals vermeld is in 2021 een organisatiebreed traject gestart ‘De Geluksexpeditie’. Onderdeel daarbij is het in kaart brengen van het personeelbestand in relatie tot de behoefte en kwaliteiten.

Aangezien de kwaliteitscriteria een terugkerend onderdeel is in het UVTH, wordt gekeken om dit onderdeel aan te laten haken op het programma Omgevingswet en het lopende organisatiebrede traject binnen de gemeente. Hiervoor zal in 2022 een projectplan geschreven worden.

Wij willen aan de slag gaan om te werken naar criteria die in overeenstemming zijn met de Omgevingswet en kunnen hier daarna invulling aangeven. Onderdeel daarbij is evaluatie van de kwaliteitscriteria.

Implementatie Wet kwaliteitsborging voor het bouwen ( Wkb )

De inwerkingtreding van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen is (samen met de Omgevingswet) uitgesteld 1 juli 2022. Met de komst van de Wkb hebben wij bij de toetsing van de aanvraag en het toezicht tijdens de bouw geen inhoudelijke rol meer met betrekking tot de bouwtechnische voorschriften en dienen wij niet meer te toetsen of het aannemelijk is dat het bouwwerk hieraan voldoet.

Dit wordt namelijk door marktpartijen gedaan, de zogenoemde kwaliteitsborger. Wij toetsen nog wel aan welstand, ruimtelijke ordening en omgevingsveiligheid (zowel bij de toetsing van de aanvraag als tijdens de bouw). Daarnaast controleren wij de risicobeoordeling die door een private partij geleverd wordt. Vervolgens blijven wij verantwoordelijk voor de toezicht op de bestaande bouw en eventuele handhaving.

Bouw- en sloopveiligheid valt niet onder deze kwaliteitsborging en blijft ook dan onze taak en bevoegdheid. Indien er sprake is van bouw- en sloopveiligheid bij bouwwerken die onder private kwaliteitsborging voor het bouwtechnische bouwen worden gerealiseerd, dient er goede en vroegtijdige afstemming plaats te vinden tussen ons en de kwaliteitsborger. De bouwmethode en de keuze van materialen kan namelijk van grote invloed zijn op de bouw- en sloopveiligheid.

De Wet kwaliteitsborging voor het bouwen zal vooralsnog alleen voor bouwwerken in de zogenaamde Gevolgklasse 1 gaan gelden. Grotere bouwwerken (woongebouwen, kantoren, winkels e.d. waarbij bouwveiligheid over het algemeen een grotere rol speelt dan bij kleinere bouwplannen) zullen pas in een later stadium (naar verwachting 3 jaar na inwerkingtreding Gevolgklasse I) onder de Wet kwaliteitsborging gaan vallen.

Onze vergunningverlening, toezichts-en handhavingsprocessen moeten aangepast worden aan de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Het gaat dan om de inrichting van processen, de informatievoorziening, de afspraken met uitvoeringsdiensten en private partijen en de juridische en inhoudelijke aspecten. In 2021 is hiermee al een start gemaakt. In 2022 wordt dit verder uitgewerkt. Daarbij wordt begin 2022 een pilot gedraaid onder het Wkb. Hiermee hopen wij inzicht te krijgen in het werkproces Wkb en de keuze die daarover gemaakt moeten en kunnen worden.

In 2022 wordt het VTH-beleid aangepast. De Wkb betekent een groot aantal veranderingen in het toezicht en de handhaving bij bouwactiviteiten. Daarbij biedt de Wkb ons ruimte om in het beleid specifieke keuzes te maken. Deze beleidskeuzes en criteria zullen in 2022 doorvertaald worden in ons VTH-beleid. Ook in dit UVTH is gekeken naar acties die wij moeten uitvoeren vanaf 1 juli 2022 als gevolg van de Wkb.

Implementatie van gevolgen coronacrisis in VTH werkzaamheden

De coronacrisis heeft veel impact gehad op de werkzaamheden voor vergunningen, toezicht en handhaving. Helaas is het de verwachting dat wij nog wel een aantal jaren te maken hebben met de coronacrisis. Hierdoor blijft dit een punt van aandacht waar veel werk mee gemoeid is. Hiermee is in het UVTH 2022 wederom rekening gehouden.

Toezicht

Toezicht slaat in dit geval niet op ons instrument toezicht, maar op het Interbestuurlijk toezicht (IBT). Het Interbestuurlijk toezicht is een wettelijke taak van de provincie.

De provincie houdt onder meer toezicht op de taken vergunningverlening, toezicht en handhaving door gemeenten.

Volgens de Wabo moeten wij altijd een actueel beleidsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving hebben en jaarlijks een uitvoeringsprogramma vergunningverlening, toezicht en handhaving vaststellen. De provincie controleert of deze documenten tijdig bestuurlijk worden vastgesteld en of de inhoud voldoet aan de wettelijke eisen. Vanaf 1 juli 2017 is het Bor gewijzigd. Daardoor zijn de wettelijke procescriteria ook van toepassing op het onderdeel vergunningverlening en op de taken die voortvloeien uit algemene regels zoals afhandeling van meldingen. In 2019 heeft de provincie voor de eerste keer ook het onderdeel vergunningverlening meegenomen in de beoordelingsronde van het systematisch toezicht op de VTH-documenten. Uit deze beoordeling kan de conclusie getrokkken worden dat voldaan is aan de wettelijke vereisten van de Wabo, Bor en Mor. Met het vaststellen van dit UVTH wordt wederom voldaan aan deze wettelijke vereisten.

Daarnaast dienen wij een evaluatieverslag vast te stellen. Samen met het UVTH 2022 is ook de evaluatie van het UVTH 2021 vastgesteld.

Tabel doelgericht inzetten van de acties en instrumenten binnen aangegeven thema

Doel: Het bevorderen van een veilige, gezonde en duurzame leefomgeving

Actie

Thema

Instrument

Houvast

 

 Bestaande bouw (incl. illegale bouw)

 

 

Bouwen en slopen volgens Bouwbesluit/Bbl

Dienstverlening

Hoeveel en wat + situatie aangepast

Vergunningen

Hoeveel en wat + situatie aangepast

Toezicht

Hoeveel en wat + situatie aangepast

 

 

Handhaving

Hoeveel en wat + situatie aangepast

Constateren/opheffen van een onveilige/ongewenste situatie

Dienstverlening

Hoeveel en wat + situatie aangepast

 

 

Vergunningen

Hoeveel en wat + situatie aangepast (legalisering)

 

 

Toezicht

Hoeveel en wat + situatie aangepast

 

 

Handhaving

Hoeveel en wat + gedwongen aanpassingen situatie

Bouwen en slopen met vergunning (en vergunningsvrij)

Bouwen en slopen volgens Bouwbesluit /Bbl

Dienstverlening

Duurzaam bouwen advies buiten reikwijdte instrument

Vergunningen

Aanpassen plan n.a.v. toets

Toezicht

Aanpassingen n.a.v. constateringen. Adviseren om (ver)bouw veiliger uit te voeren

Handhaving

Gedwongen aanpassingen n.a.v. constateringen

Bouwen overeenkomstig (private) afspraken

Dienstverlening

Gecommuniceerd advies duurzaamheid

ook met kwaliteitborger

Vergunningen

Overeengekomen voorwaarden gekoppeld

Toezicht

Afspraken nagekomen

Handhaving

Gedwongen om alsnog afspraken na te komen

Actie

Thema

Instrument

Houvast

Bestemmingsplannen / omgevingsplan

Inbreng / toetsen bestemmingsplannen / omgevingsplan (ambities) milieu, duurzaamheid en gezondheid

Dienstverlening

Aantal adviezen + duurzaamheid in plan opgenomen

Vergunningen

Hoeveel en wat + situatie aangepast (legalisering)

Toezicht

Hoeveel en wat + situatie aangepast

Handhaving

Hoeveel en wat + gedwongen aanpassingen situatie

Bodem

Signaleren van bodemactiviteiten/grondstromen

Toezicht

Opvolging signaal (Odzob)

Bijhouden bodeminformatiesysteem en verstrekken informatie

Dienstverlening

Frequentie opgevraagde bodemgegevens (intern/extern)

Uitbesteden beoordeling en toezicht/handhaving sanering bodem

Vergunningen

Overeengekomen voorwaarden gekoppeld

Toezicht

Aantal bodemmeldingen en aantal bodemcontroles behandeld en uitgevoerd door de ODZOB

Handhaving

Aantal bodemmeldingen en handhavingsacties uitgevoerd door de ODZOB

Evenementen

Toetsen evenement aan landelijke regels en actueel lokaal beleid

Vergunningen

Aanpassing plan na toetsing / weigering

Toezicht

Hoeveel en wat (rapportages)

Constateren/opheffen van een onveilige/ongewenste situatie

Dienstverlening

Hoeveel en wat + situatie aangepast

Vergunningen

Hoeveel en wat + situatie aangepast (legalisering)

Toezicht

Hoeveel en wat + situatie aangepast

 

 

Handhaving

Hoeveel en wat + gedwongen aanpassingen situatie

Actie

Thema

Instrument

Houvast

Evenementen

Overleg met betrokken externe partijen

Dienstverlening

Aanpassen plan na overleg externen + aanpassen toezicht na overleg externen

Gebruik openbare ruimte (incl. afval)

Opruimen (gevaarlijk) afval

Dienstverlening

Hoeveel en wat (onderscheid drugs ander afval)

Dader achterhalen / handhaving van afvalmelding

Handhaving

Hoeveel en wat (pv's)

Toezien en ongedaan maken ongewenste activiteiten

Toezicht

Hoeveel en wat + situatie aangepast

Handhaving

Hoeveel en wat + gedwongen aanpassingen situatie

Toezien naleving voorschriften/vergunning

Dienstverlening

Hoeveel en wat + situatie aangepast

Toezicht

Hoeveel en wat + situatie aangepast

 

Handhaving

Hoeveel en wat + gedwongen aanpassingen

Zorgdragen voor gewenst gebruik openbaar gebied vergunningen/meldingen Apv

Dienstverlening

Hoeveel en wat, aanpassing plan nav toets

 

Vergunningen

Hoeveel en wat  

In behandeling nemen (klachten)meldingen openbare ruimte

Toezicht

Hoeveel en wat (rapportages)

 

 

Handhaving

Hoeveel en wat inzet bestuursrecht (en strafrecht)

Horeca

Toetsen aan de DHW en actueel lokaal beleid

Vergunningen

Nadere gegevens opvragen om te voldoen / weigeren vergunning

 

 

Toezicht

Hoeveel en wat (rapportages)

Actie

Thema

Instrument

Houvast

Horeca

Constateren/opheffen van een onveilige/ongewenste situatie

Dienstverlening

Hoeveel en wat + situatie aangepast

Vergunningen

Hoeveel en wat + situatie aangepast (legalisering)

Toezicht

Hoeveel en wat + situatie aangepast

 

 

Handhaving

Hoeveel en wat + gedwongen aanpassingen situatie (hoeveel boetes / intrekken vergunning)

Informeren over wetgeving en lokale regels

Dienstverlening

Duidelijkheid geven om overtreding tegen te gaan

Maken van afspraken over voldoen aan gezondheidsaspecten (bovenwettelijk)

Dienstverlening

Afspraken nakomen

Milieu en bedrijven

Adviseren bij veranderen/oprichten (risico)bedrijven

Dienstverlening

Aanpassingen plan

 

 

Vergunningen

Hoeveel en wat

Afstemmen toezichtprogramma

Toezicht

Hoeveel en wat

Afstemmen Odzob in relatie tot (risico)inrichtingen en activiteiten

Vergunningen

Hoeveel en wat

 

 

Toezicht

 Toezichtprojecten

 

 

Handhaving

 Hoeveel en wat

Doel: Het behouden van de ruimtelijke kwaliteit van ons openbaar gebied

noot: ruimtelijke kwaliteit is vaak hetzelfde als het veelgebruikte en herkenbare leefbaarheid

Actie

Thema

Instrument

Houvast

Bestaande bouw (incl. illegale bouw)

Constateren/opheffen van een onveilige/ongewenste situatie

Dienstverlening

Hoeveel en wat

 

 

Vergunningen

Hoeveel en wat + situatie aangepast (legalisering)

 

 

Toezicht

Hoeveel en wat + situatie aangepast

 

 

Handhaving

Hoeveel en wat + gedwongen aanpassingen situatie

Toetsen aan ambitiedocument samen voor ruimtelijke kwaliteit

Dienstverlening

Hoeveel en wat + situatie aangepast

Vergunningen

Aanpassingen plan n.a.v. ambitiedocument

Toezicht

Hoeveel en wat

 

 

Handhaving

Hoeveel en wat + situatie aangepast

Bouwen en slopen met vergunning (en vergunningsvrij)

Toetsen bestemmingsplan / omgevingsplan

Vergunningen

Hoeveel geen vergunning + aantal aanvragen passend binnen bestemmingsplan / omgevingsplan

Maken ruimtelijke afweging bij strijdigheid bestemmingsplan / omgevingsplan

Vergunningen

Aantal (gemotiveerde) vergunningen niet passend binnen bestemmingsplan / omgevingsplan

Bestemmingsplannen / omgevingsplan

Constateren/opheffen van een onveilige/ongewenste situatie

Dienstverlening

Hoeveel en wat + situatie aangepast

Vergunningen

Hoeveel en wat + situatie aangepast (legalisatie)

Toezicht

Hoeveel en wat + situatie aangepast

Handhaving

Hoeveel en wat + gedwongen aanpassingen situatie

Actie

Thema

Instrument

Houvast

Gebruik openbare ruimte (incl. afval)

In behandeling nemen meldingen openbare ruimte

Toezicht

Hoeveel en wat (rapportages)

Achterhalen dader / handhaving van afvalmelding

Handhaving

Hoeveel en wat (pv's)

Laten opruimen (gevaarlijk) afval

Dienstverlening

Hoeveel en wat (onderscheid drugs ander afval)

Beschermen openbaar groen

Vergunningen

Hoeveel en wat

Toezicht

Hoeveel en wat + situatie aangepast

Handhaving

Hoeveel en wat + situatie aangepast

Evenement

Beschermen openbaar groen

Dienstverlening

 Hoeveel en wat

 

 

Toezicht

 Hoeveel en wat

 

 

Handhaving

 Hoeveel en wat

Horeca

Toetsen aan bestemmingsplan / omgevingsplan

Dienstverlening

Integraal: past horeca binnen bestemmingsplan / omgevingsplan

Doel: Steeds betere afstemming tussen planvorming, vergunningverlening en toezicht en handhaving, maar ook tussen ons als gemeenten, onze ketenpartners, inwoners en bedrijven (initiatiefnemers en belanghebbenden)

Actie

Thema

Instrument

Houvast

 

Bestaande bouw (incl. illegale bouw)

 

 

Betrekken en afstemmen partners bij ongewenste situatie/gebruik

Dienstverlening

Hoeveel en wat

 

 

Vergunningen

Hoeveel en wat + situatie aangepast

 

 

Toezicht

Hoeveel en wat + situatie aangepast

 

 

Handhaving

Hoeveel en wat + situatie aangepast

Integreren belangen buiten toetsingskaders

Dienstverlening

Hoeveel advisering over aspecten buiten (juridische) kaders (voorwaardelijke verplichtingen)

Zorgen voor goede overdracht

Dienstverlening

Archiefbevragingen

Bouwen en slopen met vergunning (en vergunningsvrij)

Managen van verwachtingen

Dienstverlening

Samen met klant toegevoegde waarde benoemen

Delen bevindingen (asbest)sloop met Odzob

Toezicht

Samen zoeken naar efficiënte en effectieve methodiek

Integreren belangen buiten toetsingskaders

Dienstverlening

Advisering over aspecten buiten (juridische) kaders (voorwaardelijke verplichtingen)

Zorgen voor goede overdracht

Vergunningen

Overdrachtsformulier vergunningen – toezicht + begeleidende brief

Toezicht

Rapportage toezicht naar handhaving

Handhaving

Hoeveel rapportages toezicht naar handhaving

Geven van uitleg

Dienstverlening

Uitleg over regelgeving, incl. vooroverleg

Actie

Thema

Instrument

Houvast

Bestemmingsplannen / omgevingsplan

Zorgen voor goede overdracht

Vergunningen

Hoeveel en wat + bestemmingsplan / omgevingsplan aangepast, beleid gemaakt

 

Toezicht

Hoeveel en wat + bestemmingsplan / omgevingsplan aangepast, beleid gemaakt

Handhaving

Hoeveel zaken niet in orde

Zaakgericht werken

Vergunningen

Deelzaken uitgezet/zaakgericht advies

 

 

Toezicht

Deelzaken uitgezet/zaakgericht advies

Handhaving

Hoeveel zaken niet in orde

Evenementen

Informeren van organisatoren

Dienstverlening

Duidelijkheid geven om evenement veilig plaats te laten vinden en beperken van overlast

Maken van afspraken met externe partijen

Dienstverlening

Afspraken voor veilig evenement en beperken van overlast

Informeren van andere belanghebbenden

Dienstverlening

Duidelijkheid / begrip en vermindering van klachten

Maken van afspraken en overleggen met interne clusters en afdelingen

Vergunningen

Afstemming tussen verschillende vakgebieden voor veilig evenement

 

 

Toezicht

Warme overdracht van vergunningen naar toezicht

Gebruik openbare ruimte (incl. afval)

Inrichten en bemensen 'frontoffice'

Dienstverlening

Hoeveel en wat

Afstemmen met getuigen

Handhaving

Hoeveel en wat (pv's)

Opruimen/saneren (gevaarlijk) afval door Odzob/B&R

Dienstverlening

Hoeveel en wat (onderscheid drugs ander afval)

Delen praktijkervaring (risicovolle) locaties

Dienstverlening

Bevindingen doorgeven aan B&R (Welke resultaten? Wat wordt er gedaan?)

Actie

Thema

Instrument

Houvast

Horeca

Informeren van inrichtinghouder

Dienstverlening

Duidelijkheid geven gewenste horeca

Maken van afspraken met toezicht

Vergunningen

Afstemming tussen vergunningen en toezicht

 

 

Toezicht

Duidelijkheid voor toezicht

Handhaving

Wanneer en hoe handhaven

Milieu en bedrijven

Adviseren bij veranderen/oprichten (risico)bedrijven

Vergunningen

Beoordeling evaluatie Odzob, opdrachtenportefeuille

Afstemmen toezichtprogramma

Toezicht

Beoordeling evaluatie Odzob, opdrachtenportefeuille

Informeren bedrijven en burgers

Dienstverlening

Brieven en mondeling

Natuurbescherming

Zijn van oor- en oogfunctie voor SSiB

Toezicht

Hoeveel en wat

 

 

Handhaving

Hoeveel en wat

Bestemmingsplannen / Omgevingsplan

Thema gericht gezamenlijk controleren van activiteiten ( zoals actiedagen, permanente bewoning recreatieparken en campings)

Dienstverlening

Hoeveel en wat + situatie

Toezicht

Hoeveel en wat + situatie

Handhaving

Hoeveel en wat + situatie

Afstemmen IV/politie/eigenaar park (permanente bewoning recreatieparken en camping)

Dienstverlening

Hoeveel en wat + situatie

uiteraard is integraal werken bij alle thema's van toepassing; dat betekent dat als we iets controleren over een ander thema dat dit opgepakt wordt (geen hokjes)

Doel: Het bevorderen van de eigen verantwoordelijkheid van de inwoners van onze gemeenten

 

 

 

 

Actie

Thema

Instrument

Houvast

 

Bestaande bouw (incl. illegale bouw)

 

 

Beschikbaar stellen hulpmiddel zelfcontrole (brandveiligheid)

Dienstverlening

Welk middel is beschikbaar (we weten van een app)

Attenderen op kwaliteit behoud bestaande bouw

Dienstverlening

Wat en hoe (attentie voor teveel bureaucratie)

Verzoeken om burenakkoord

Dienstverlening

 

Bewustmaken van evt. overlast/gevolgen door handelen

Dienstverlening

Wat en hoe (attentie voor teveel bureaucratie). Hoeveel extra communicatie (krant/website/fb)

 

Bouwen en slopen met vergunning (en vergunningsvrij)

 

Aanleveren goede ruimtelijke onderbouwing door klant

Dienstverlening

Verstrekken richtlijn/handboek

 

 

Vergunningen

Verleende vergunningen

Verzoeken om burenakkoord

Vergunningen

Aansturen op burenakkoord

 

Toezicht

Onderling oplossen i.p.v. regels handhaven

Verzoeken om betrekken belangen buurt

Vergunningen

(Laten) organiseren van bijeenkomsten

 

Toezicht

Onderling oplossen i.p.v. regels handhaven

Aansturen op volledige aanvragen

Vergunningen

Vermindering leges volledige aanvraag

Actie

Thema

Instrument

Houvast

Bouwen en slopen met vergunning (en vergunningsvrij)

Niet beginnen voor vergunningverlening

Vergunningen

Vermindering leges niet illegaal beginnen

 

 

Toezicht

Vermindering leges niet illegaal beginnen

Bouwen met certificaat

Vergunningen

Vermindering leges bouwen onder certificaat

 

 

Toezicht

Vermindering leges bouwen onder certificaat

Evenementen

Oplossen van klachten door organisatie

Dienstverlening

Direct oplossen van klachten

Vergunningen

Na contact gemeente oplossen van klachten

 

 

Toezicht

Wordt gehandeld op klachten

Handhaving

Klachten worden niet opgelost

Informeren van omwonenden door organisatie

Dienstverlening

Zijn omwonenden op de hoogte gebracht / duidelijkheid verschaffen

Zorgen voor verkeersveiligheid

Vergunningen

Verkeersborden plaatsen

 

 

Toezicht

Zijn verkeersborden goed geplaatst

Handhaving

Gedwongen aanpassingen

Zorgen voor veilige situatie

Dienstverlening

Goede evenementenaanvraag met veiligheidsplan

Vergunningen

Goede vergunning met veiligheidsplan

 

 

Toezicht

Constateren of aan veiligheidsplan voldaan wordt

Handhaving

Gedwongen aanpassingen

Beperken van overlast

Dienstverlening

Duidelijke afspraken maken

Toezicht

Afspraken nagekomen

Handhaving

Gedwongen aanpassingen

Actie

Thema

Instrument

Houvast

Gebruik openbare ruimte (incl. afval)

Bewustmaken omgeving/vervuilers

Dienstverlening

Brieven, publicaties, aanspreken

Horeca

Zorgen dat horeca-inrichting voldoet

Vergunningen

Inrichtingsformulier tekenen

 

 

Toezicht

Is horeca-inrichting juist uitgevoerd

Handhaving

Gedwongen aanpassingen

Beperken van overlast

Dienstverlening

Afspraken over het uitoefenen van horeca-inrichting

Milieu en bedrijven

Informeren bedrijven en burgers

Dienstverlening

Brieven en mondeling

*Klachten en meldingen in de openbare ruimte worden geregistreerd in het klachtensysteem Djuma. Andere klachten worden geregisteerd in de systemen Next en/of Squit. Ook de handhavingsverzoeken en overtredingen van wet- en regelgeving worden geregisteerd in deze systemen. Begin 2022 zal het systeem Squit vervangen worden door Powerbrowser. Dit als gevolg van de inwerkingtreding van de Omgevingswet.

10. Begrotingsaspecten UVTH

De begroting 2021 is vastgesteld en daarmee zijn de middelen voor het UVTH geborgd. Het betreft de volgende kostenplaatsen:

Nummer

Taakveld

Kostenplaats

Kosten (x1000)

210210

Veiligheid

Omgev.handh.en-toez./Apv&bijz.wetten

€ 200

210212

Veiligheid

Omg.vergunn.-meld./Apv-bijz.wetten

€ 195

270400

Volksgezondheid en milieu

Omg.vergunn.-meldingen/milieu

€ 227

270402

Volksgezondheid en milieu

Omgevingshandhaving en –toezicht/milieu

€ 325

280302

Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Omg.vergunn.-meld./bouw & brandveiligh

€ 830

280303

Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Omg.vergunn.-meld./Apv-bijz.wetten

€ 1

280305

Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Omgevingsvergunn. en -meldingen Algemeen

€ 2

280307

Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Omg.handh.&toez./bouw,brandveiligh.en RO

€ 376

280308

Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Omgev.handh.en -toez./wonen-bouwen

€ 13

Eigen personeel

In de kostentoerekening (urenbegroting) van de gemeente Veldhoven is te zien hoe de kosten over de eerder genoemde kostenplaatsen per functionaris zijn verdeeld.

In dit uitvoeringsprogramma is uitgegaan van een volledige formatieve bezetting zoals deze ten tijde van de begroting bekend was.

Voor een gedetailleerd overzicht kunnen het beste de hiervoor genoemde urenbegrotingen (per afdeling) geraadpleegd worden, hieronder een samenvatting.

Kostenplaats

Afdeling

Cluster

Uren

Omgev.handh.en-toez./Apv&bijz.wetten

Mens en Omgeving

Handhaving en Toezicht

2322

Ondersteuning

730

Vergunningen

9

Omg.vergunn.-meld./Apv-bijz.wetten

Mens en Omgeving

Handhaving en Toezicht

1291

Ondersteuning

1884

Vergunningen

20

Beheer en Realisatie

Planvorming

75

Facilitair Bedrijf

Informatie-management

154

Omg.vergunn.-meldingen/milieu

Mens en Omgeving

Ondersteuning

70

Vergunningen

1823

Omgevingshandhaving en –toezicht/milieu

Mens en Omgeving

Handhaving en Toezicht

415

Ondersteuning

340

Vergunningen

127

Omg.vergunn.-meld./bouw & brandveiligh

Mens en Omgeving

Ondersteuning

2588

Vergunningen

8565

Beheer en Realisatie

Planvorming

75

Facilitair Bedrijf

Informatie-management

400

Facilitair Bedrijf

KCC

230

Omg.handh.&toez./bouw,brandveiligh.en RO

Mens en Omgeving

Handhaving en Toezicht

1303

Ondersteuning

1385

Vergunningen

4812

Facilitair Bedrijf

Informatie-management

400

Herz/part wijz. Bestemmingsplannen alg.

Regie en Ontwikkeling

Ruimte

2842

Inzetbaar budget

Na de inzet van uren van eigen personeel is de tweede grootste post voor de uitvoering van de VTH taken het budget gereserveerd voor de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (Odzob). Samen met de Odzob is gekeken op welke manier zij de acties kunnen uitvoeren om de gestelde doelen te bereiken en welke budgetten hiervoor nodig zijn.

Met de Odzob zijn in het werkprogramma 2022 de volgende budgetten afgesproken:

Product

Budget (x1000)

Vergunningverlening

€ 76

Toezicht en Handhaving

€ 130

Juridische ondersteuning

€ 2

Klacht/melding behandelen

€ 14

Omgevingskwaliteit

€ 11

Milieuonderzoek, -beleid en – advies

€ 2

Geluidsmetingen

€ 7

Bestuurlijke en ambtelijke ondersteuning

€ 21

Totaal

€ 242

De Omgevingsdienst rekent een gedeelte van de kosten voor de implementatie van de Omgevingswet door aan de deelnemers. De kosten voor “Vergunningverlening” zijn realistischer gepland. Jaarlijks was daar een grote overschrijding die buiten het werkprogramma om werden betaald. Nu is meer binnen het werkprogramma begroot.

11. Thema’s en speerpunten

In deze paragraaf worden per ‘thema’ de speerpunten benoemd voor 2022. Het betreffen de onderstaande thema’s die ook terugkomen in de tabel van paragraaf 9 in dit UVTH 2022:

Bestaande bouw (incl. illegale bouw);

Bouwen en slopen met vergunning (en vergunningsvrij);

Bestemmingsplannen / omgevingsplan;

Bodem;

Evenementen;

Gebruik openbare ruimte (incl. afval);

Horeca;

Milieu en bedrijven;

Natuurbescherming.

De eigenaren van de thema’s zullen zo snel mogelijk in het jaar moeten zorgen voor een slim geformuleerde concrete en meetbare aanpak van de hieronder genoemde speerpunten. Hierbij moeten de doelen van het UVTH centraal staan en moet vooraf duidelijk geformuleerd worden wanneer succes is behaald, zodat monitoring en evaluatie mogelijk is.

Speerpunt voor alle thema’s

Als eerste worden twee speerpunten in dit UVTH benoemd die grotendeels alle thema’s gaan raken, te weten:

Implementatie van coronacrisis in VTH werkzaamheden; en

Implementatie Omgevingswet in VTH werkzaamheden.

1.Implementatie van coronacrisis in VTH werkzaamheden

In maart 2020 begon de coronacrisis, door de uitbraak van de infectieziekte COVID-19. Deze uitbraak leidde tot diverse maatregelen, die weer vertaald werden in Noodverordeningen en uiteindelijk in de Tijdelijke wet maatregelen COVID-19. Ook in 2021 hebben wij te maken gehad met de gevolgen van de coronacrisis. Dit heeft impact op onze VTH werkzaamheden.

In 2022 zullen wij nog steeds te maken hebben met de coronacrisis. De werkzaamheden die daaruit naar voren komen worden opgenomen in onze VTH werkzaamheden.

Implementatie van de coronacrisis raakt de werkzaamheden van grotendeels alle thema’s in dit UVTH. Daarbij kan gedacht worden aan de verandering in werkzaamheden met betrekking tot het thema’s evenementen, horeca en toezicht en handhavingstaken. Hierin wordt ‘corona’ een belangrijk onderdeel bij de beoordeling van meldingen en aanvragen en toezien en naleving van maatregelen.

2.Implementatie Omgevingswet in VTH werkzaamheden

In 2020 en 2021 is een begin gemaakt met het beschrijven van de VTH werkprocessen gericht op de inwerkingtreding van de Omgevingswet. In 2022 zullen wij als VTH medewerkers deze processen implementeren en overnemen als nieuwe werkwijze van onze VTH werkzaamheden.

Ten aanzien van het digitale stelsel geldt dat er een nieuw VTH zaaksysteem (Power Browser) is aangeschaft. Wij zijn bezig met de inrichting van het nieuwe systeem in Veldhoven. Hierbij wordt gebruik gemaakt van zogenoemde ‘key-users’. Deze Key-users zijn bijna allemaal medewerkers die werkzaam zijn binnen de clusters Vergunningen en Toezicht en Handhaving. Begin 2022 zal het nieuwe VTH-systeem operationeel zijn. Dan zullen naast de VTH-processen ook verder inhoudelijke werkafspraken opgesteld en geimplementeerd worden.

Ook beleidsmatig heeft de Omgevingswet impact op de bestaande beleidsdocumenten. Verordeningen (zoals Apv) en beleid (zoals Bibob-beleid) zullen aangepast worden aan de Omgevingswet.

Naast de implementatie van de daadwerkelijke regelgeving en de cultuurverandering door de komst van de Omgevingswet, is in 2021 een begin gemaakt met het in kaart brengen van de capaciteit en invulling van onze taken onder de Omgevingswet. Een aantal nog openstaande of openvallende functies zullen met inachtneming neming van de Omgevingswet en daaruit volgende wensen ingevuld worden. Daarnaast worden medewerkers bijgeschoold om zich bepaalde gewenste vaardigheden eigen te maken. In 2022 wordt hieraan verder vorm gegeven.

De vaststelling van de Omgevingsvisie heeft vertraging opgelopen. In 2021 is een ontwerp-Omgevingsvisie vastgesteld. Begin 2022 zal de definitieve Omgevingsvisie voor gemeente Veldhoven vastgesteld worden en wordt gewerkt aan het Omgevingsplan.

Regels uit onze verordeningen die betrekking hebben op de fysieke leefomgeving zullen opgenomen worden in het omgevingsplan.

In 2021 is een begin gemaakt met het proces van het opstellen van een omgevingsplan voor een deelgebied van Veldhoven (Zonderwijk). In 2022 wordt hieraan verder gewerkt.

Wij worden als VTH medewerkers direct betrokken bij het proces van het tot stand komen van dit Omgevingsplan. De komende jaren worden hiervoor diverse werkzaamheden verricht.

De implementatie van de Omgevingswet raakt werkzaamheden die vallen onder grotendeels alle thema’s uit dit UVTH.

Speerpunten per thema

Hieronder wordt uitleg gegeven over de thema’s en worden per thema de speerpunten benoemd voor 2022.

Thema: Bestaande bouw (incl. illegale bouw)

Het Bouwbesluit 2012 is opgebouwd uit nieuwbouwvoorschriften en voorschriften voor bestaande bouw. De nieuwbouwvoorschriften gelden voor nieuw te bouwen bouwwerken en

ook voor te verbouwen bouwwerken. Voor bestaande bouw gelden andere voorschriften.

Een bestaand bouwwerk kan op ieder willekeurig moment anders gebruikt worden dan voorzien tijdens de bouw. Als het grote wijzigingen betreft is integraliteit en samenwerken met andere vakgroepen een belangrijk facet. Belangen uit ‘andere regelgeving’ komen vaak in aanraking met een zeer ver gedereguleerde bouwregelgeving.

Indien het bouwwerk niet legaal is zal onderzocht moeten worden of het wenselijk is dit te legaliseren. Hierbij gaat het ook om de toegevoegde waarde van het legaliseren. Legaliseren enkel om de regel toe te passen voegt niets toe. De doelen staan voorop. Het principe van high trust – high penalty gaat wel op als blijkt dat niet aan de doelen (en dus legalisatie) voldaan kan worden. De overtreder heeft in dat geval een risico genomen en zal de consequenties moeten aanvaarden.

Als per 1 juli 2022 de Omgevingswet in werking treedt komt een groot gedeelte van deze regels in het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) te staan. In het Bbl staan regels over veiligheid, gezondheid, duurzaamheid en bruikbaarheid van bouwwerken. Daarnaast heeft het Bbl regels over de staat en het gebruik van een bouwwerk. En over het uitvoeren van bouw- en sloopwerkzaamheden. Belangrijk is om in 2022 te kunnen werken met het Bbl.

Binnen het thema ‘bestaande bouw (incl. illegale bouw)’ komt het volgende speerpunt aan de orde:

Speerpunt: Werken aan relatie externe partners

Er zijn terugkerende accountoverleggen ingevoerd met ons externe partners (zoals de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) en Omgevingsdienst Brabant Zuid-Oost (ODZOB). Deze accountoverleggen worden ook in 2022 gevoerd. Door deze overleggen ontstaat een goede structuur in het relatiebeheer inzicht in rollen en taken zowel intern als extern ontstaat. Daarbij wordt gewaarborgd gedurende het jaar gewerkt wordt aan de gestelde doelen van zowel onze externe partners als onze eigen doelen. In de jaarlijkse evaluatie vindt hierin eveneens een beoordeeld plaats.

Hierdoor wordt geborgd dat er op een efficiënte manier samengewerkt wordt met onze partners.

Thema: Bouwen en slopen met vergunning (en vergunningsvrij)

Een thema waar al vele jaren de instrumenten Vergunningen, Toezicht en Handhaving op gericht zijn, is ‘Bouwen en slopen met vergunning (en vergunningsvrij)’. Daarnaast vindt binnen dit thema ook veel dienstverlening plaats, zowel intern als extern is er een behoefte aan dienstverlening welke strekt buiten de VTH-instrumenten, maar alles van doen heeft met de activiteit bouw of sloop. Denk hierbij aan het wijzen van onze klanten op de (eigen) verantwoordelijkheden zoals verplichtingen in het kader van natuurvergunningen (bijvoorbeeld in relatie tot stikstofdepositie). Het adviseren m.b.t. actuele ontwikkelingen zoals gasloos bouwen en actuele subsidiemogelijkheden. Maar ook wateroverlast, aansluiting riolering, het verkrijgen van een huisnummer i.v.m. elektriciteitsaansluiting, het gebruik of ontraden van bouwmaterialen/-methoden, de bereikbaarheid van het bouwterrein en het betrekken van de buren. Daarnaast zijn er ook intern veel belangen welke hun bron vinden in de bouw of sloopactiviteit; actuele geometrie en BAG, WOZ, Bibob en ondermijning, verkeer, economische zaken en beheer en realisatie van het openbaar gebied. Ook onze partners ODZOB en VRBZO hebben regelmatig een belang bij vooral de grotere projecten, bijvoorbeeld als het gaat over brandveiligheid (bereikbaarheid, bluswatervoorzieningen) en milieuzoneringen.

Bij vergunningverlening passen we de methodiek van de zogenaamde risicoprofilering toe. Hierbij beoordeelt de zaakcoördinator vanuit de vraag van de klant welke toegevoegde waarde de inzet van het instrument vergunningen in dat specifieke geval heeft. Er worden 3 risicoprofielen benoemd: Bezwaar/illegaliteit, verminderde ruimtelijke kwaliteit openbaar gebied en situaties van onveiligheid, ongezondheid en lage duurzaamheid. Het is evident dat een klein bouwwerk in een straat die al veel van dergelijke bouwwerken bevat op al deze onderdelen een laag risico scoort en dus weinig toetsing verlangt. Terwijl een grote loods met een nieuwe detailhandelsfunctie buiten het centrum vraagt om een nauwkeurige toets, analyse en gedegen besluitvorming en dus rechtsbescherming.

Ook voor het bovenstaande geldt dat door de in werking treding van de Omgevingswet in juli 2022 veel van deze regels opgenomen worden in de Algemene maatregelen van bestuur (AmvB’s) onder de Omgevingswet. Belangrijk is om in 2022 te kunnen werken met de nieuwe regelgeving onder de Omgevingwet.

Binnen het thema ‘bouwen en slopen met vergunning (en vergunningsvrij)’ komen de volgende speerpunten aan de orde:

Speerpunt: Risicoprofilering van vergunningen laten aansluiten met toezicht

Als uitdaging is opgenomen om de aansluiting van de risicoprofilering van vergunningen te maken met toezicht. Hiervoor zijn structurele overleggen ingevoerd tussen vergunningen en toezicht en handhaving. Er is vaak verschil in inzicht tusen de toezichthouder (bouwinspecteurs) en de vergunningverlener. Dit speerpunt blijft ook voor 2022 gelden. Het raakt namelijk de Omgevingswet en de Wet kwaliteitborging en de kwaliteitsslag die we willen maken met onze besluiten.

Speerpunt: Woningbouwversnelling

In 2020 is de woningbouwversnelling gaan spelen. De eerste maanden van 2020 lag de focus met name op de inrichting van de organisatie om de versnelde uitvoering van het woningbouwprogramma mogelijk te maken. Inmiddels staat er een structuur. In 2021 is verder gewerkt aan het programma Woningbouwversnelling. De woningbouwversnelling lijkt nog wat achter te blijven op de raming. De uitdaging blijft om ook in 2022 de woningbouwversnelling in te passen in de reguliere werkzaamheden.

Wet Kwaliteitsborging

In het programma Omgevingswet wordt private Kwaliteitsborging als onderdeel meegenomen. De gevolgen van de Kwaliteitborging voor onze organisatie in het licht van de Omgevingswet zijn in 2021 in kaart gebracht. In 2022 wordt hier verder aan gewerkt en wordt de Wet Kwaliteitsboriging geimplementeerd in onze VTH-werkzaamheden. Goede afspraken maken met de kwaliteitsborgers zijn hierbij van belang.

Stikstofdepositie bij bouwactiviteiten

De diverse ontwikkelingen rondom het Programma Aanpak Stikstof (PAS) die zich in 2019 en 2020 hebben voorgedaan zullen in 2021 blijvend aandacht vragen. In het kader van dienstverlening zullen de medewerkers voorzien moeten worden van een instructiekader. Dit zal in 2022 opgepakt worden.

Thema: Bestemmingsplannen / Omgevingsplan

Bestemmingsplannen zijn de onderleggers van ons ruimtelijk beleid, de toetssteen waar wat ‘mag’. Met de komst van de Omgevingswet gaat het steeds meer om het mogelijk maken van kansrijke initiatieven, zeker waar deze onze samenleving versterken. De bestemmingsplannen worden dan omgevormd tot een Omgevingsplan voor de gehele gemeente. Ook in 2022 zullen we de ‘instrumenten’ welke we kunnen inzetten op het thema ‘bestemmingsplannen / omgevingsplan’ vaak in combinatie met integrale veiligheidsthema’s actief inzetten. In 2021 is een begin gemaakt met het inhoudelijke proces van het tot stand komen van een Omgevingsplan voor een deelgebied van Veldhoven (Zonderwijk). In 2022 zal dit project verder uitgewerkt worden.

Binnen het thema ‘bestemmingsplannen / omgevingsplan’ komen de volgende speerpunten aan de orde:

Speerpunt: Permanente bewoning recreatieparken

Door de coronacrisis is dit project in 2020 en 2021 stilgelegd. In 2022 zal opnieuw worden gekeken naar het oppakken van dit project.

Speerpunt: Ondermijnend gebruik van gebouwen en terreinen

Gebruik van gebouwen en terrein in strijd met de bestemming en waarbij tevens ondermijnende activiteiten plaatsvinden blijft een actie waarvoor wij onze instrumenten inzetten. Denk hierbij onder andere aan garageboxen en bedrijventerreinen.

Thema: Bodem

De ODZOB voert de toezichts- en handhavingstaken uit op het gebied van bodem namens de gemeente. Dit vindt met name plaats op basis van ingediende schriftelijke (BBK)meldingen of door burgers gesignaleerde en gemelde grondverzetactiviteiten. Met ingang van 1 januari 2019 beschikt de afdeling Mens en Omgeving niet meer over een eigen bodemcoördinator.

Op dit moment worden deze werkzaamheden uitgevoerd door de ODZOB. Op dit moment wordt er nog steeds gezocht naar een medewerker milieu als invulling van nog openstaande formatie.

Binnen het thema ‘bodem’ komt de volgende speerpunt aan de orde:

Speerpunt: regionaal bodemtoezicht en uitrol van bodemtaken

Er is een regionaal kader voor toezicht Besluit bodemkwaliteit opgesteld. Op dit moment voldoen wij als aan alle randvoorwaarden en afspraken. Wij hebben een actueel nota bodembeheer, bodemkwaliteitskaart (inclusief PFAS) en in 2020 hebben wij een openbaar en toegankelijk bodeminformatiesysteem (Squit iBIS) dat ook door bijvoorbeeld de ODZOB-toezichthouders geraadpleegd kan worden. Door de komst van de Omgevingswet worden bodemtaken van de Provincie overgeheveld naar de gemeenten. In 2021 zijn de bodemkaarten geactualiseerd. Vandaar dat de uitrol van de bodemtaken in 2022 als speerpunt wordt opgenomen. De ODZOB is bezig met het organiseren van de taken rondom bodem. Wij zijn op dit moment nog steeds bezig met het zoeken naar een medewerker milieu als invulling van nog openstaande formatie.

Thema: Evenementen

Begin 2020 is het bestaande uitvoerende evenementenbeleid van de gemeente Veldhoven aangepast. Alle huidige beleidsdocumenten zijn omgevormd tot één ‘Uitvoeringsnota evenementen in Veldhoven’. Met betrekking tot het uitvoeren van de VTH-taken voor evenementen wordt in het beleid de relatie gelegd met het VTH-beleid en het UVTH. Door de coronacrisis hebben in 2020 en 2021 bijna geen evenementen plaatsgevonden. Een enkel evenement is doorgegaan onder strikte coronavoorwaarden.

Mogelijk dat er 2022 weer evenementen plaats mogen vinden. Dit zal afhankelijk zijn van de coronacrisis en de daarvoor gestelde maatregelen. Onze VTH werkzaamheden zullen gericht zijn op dienstverlening en het waarborgen van de coronamaatregelen, veiligheid en openbare orde met betrekking tot evenementen.

Binnen het thema ‘evenementen’ komen de volgende speerpunt aan de orde:

Speerpunt: Uitrol Uitvoeringsnota evenementen in Veldhoven

In 2020 is het nieuwe uitvoerende evenementenbeleid vastgesteld. Door corona heeft er nooit een goede uitrol plaatsgevonden van dit evenementenbeleid. In 2022 zal dit opgepakt worden. Hiervoor zal een dag georganiseerd worden voor de organisatoren van evenementen in Veldhoven. Een gevolg van de nieuwe uitgangspunten is dat er geen evenementenvergunning meer voor onbepaalde tijd verleend worden. Het proces om de huidige evenementenvergunningen die voor onbepaalde tijd zijn verleend in te trekken, zal in 2022 plaatsvinden.

Thema: Gebruik openbare ruimte (incl. afval)

Het doel van de projecten opgenomen in dit thema is zorgen voor een veilige, gezonde, duurzame en leefbare/aantrekkelijke gemeente. Om dit te verwezenlijken, wordt toezicht gehouden en indien nodig gehandhaafd op het reclamebeleid en het plakken en bekladden van zaken. Ook wordt toezicht gehouden en eventueel gehandhaafd in het City-centrum. Daarnaast is een belangrijke taak binnen dit thema het afhandelen van meldingen vanuit het meldpunt (bijvoorbeeld overlastmeldingen en zwerfvuil). Op een aantal projecten wordt projectmatig gewerkt (bv. hondenoverlast, vuurwerkoverlast, afval en toezicht op geprioriteerde locaties). Bij woningontruimingen wordt assistentie verleend aan de woningstichting/opdrachtgever.

Specifiek vallend onder dit thema zijn de vergunningen en meldingen voor het gebruik van openbaar gebied zoals voor terrassen, maar ook bouwmateriaal en –materieel.

Binnen het thema ‘gebruik openbare ruimte (incl. afval)’ komt het volgende speerpunt aan de orde:

Speerpunt: Project interventies bijplaatsingen (zwerfafval)

Veldhoven heeft overlast van bijplaatsingen (zwerfafval) bij ondergrondse containers. Deze bijplaatsingen bestaan vooral uit oud papier en kartonnen dozen, grofvuil en restafvalzakken. Als gevolg van de coronacrisis hebben er geen interventies op bijplaatsingen plaatsgevonden in 2020. De hotspots zijn door handhaving tijdens de surveillance wel gecontroleerd. In 2021 is gekeken of gerichte interventies bijplaatsingen verminderen. Gebleken is dat het een terugkerend probleem is. Door de corona wordt er meer verpakkingsmateriaal en klusafval bijgezet. Vanuit toezicht en handhaving zal in 2022 wederom gecontroleerd worden op bijplaatsingen van afval.

Thema: Horeca

De coronacrisis heeft de horeca hard geraakt. In 2020 zijn door de coronamaatregelen eet- en drinkgelegenheden voor een langere periode gesloten. Ook in 2021 zijn er strikte coronamaatregelen voor de horeca. Eind 2021 heeft de horeca wederom de deuren moeten sluiten als gevolg van een coronamaatregel.

Wekelijks worden in dit kader afstemmingsmomenten ingepland tussen de gemeente en KHN-Veldhoven, zodat de lijnen met elkaar kort zijn om op die manier direct in te kunnen spelen op gewijzigde omstandigheden. De verwachting is dat we komende jaren nog te maken hebben met de coronacrisis. In 2022 zal dan ook gekeken worden of er mogelijkheden zijn om in de zomermaanden meer inkomsten te genereren voor horeca, zodat een buffer kan ontstaan voor de wintermaanden.

In 2022 wordt met in achtneming van het geactualiseerde Preventie en Handhavingsplan ‘Alcohol’ en het Sanctiebeleid ‘Alcohol en Horeca’ toezicht en handhaving ingezet. Het plan geeft meer aandacht aan de bewustwording en verantwoordelijkheid van ouders voor de jongeren. In het plan worden ouders instrumenten geboden om alcoholgebruik onder jongeren tegen te gaan. De bedoeling is om preventief te kunnen handelen bij alcoholgebruik onder jongeren. In 2022 zal repressieve handhaving worden ingezet als opvolging op geconstateerde overtredingen. Daarnaast is in 2022 de Alcoholwet in werking getreden. Deze wet vervangt de Drank- en horecawet.

Binnen het thema ‘horeca’ komen de volgende speerpunten aan de orde:

Speerpunt: Uitvoering Horecanota gemeente Veldhoven

Op 2 juli 2019 is de Horecanota gemeente Veldhoven vastgesteld. Deze nota geeft een integraal helder overzicht van de huidige lokale (beleids)uitvoering en voorziet in een aanschreping van (beleids)uitvoering en actualisatie van nieuwe ontwikkelingen op gebied van horeca. De planning was om in 2020 en 2021 verder uitvoering te geven aan aan het (beleids)uitvoeringskader van de Horecanota gemeente Veldhoven. Door de coronacrisis zijn eet- en drinkgelenheden voor een langere periode gesloten. Hierdoor heeft de uitvoering van de horecanota ook niet verder plaatsgevonden. De uitvoering van deze Horecanota is doorgeschoven naar 2022. Hierbij valt te denken aan het opstarten van de projecten toegankelijkheid en duurzaamheid bij de horeca. Verder wordt in 2022 een begin gemaakt met het proces tot actualisering van de horecanota.

Speerpunt: Alcoholgebruik van jeugd onder de 18 jaar onder de nieuwe alcoholwet

Het gebruik van alcohol van jeugd onder de 18 jaar dient tegengegaan te worden. Op 1 juli 2021 is de Drank- en horecawet gewijzigd. Deze wet is ‘omgedoopt’ tot de Alcoholwet. In deze Alcoholwet wordt onder andere geregeld dat ook de wederstrekker van alcohol strafbaar is. Het gaat dan om iemand ouder dan 18 kaar (geen horecamedewerker) die alcohol doorgeeft aan een minderjarige. In 2022 zal hierop toezicht worden gehouden.

Speerpunt: Speelautomaten

Om consumenten te beschermen, kansspelverslaving te voorkomen en illegaliteit en criminaliteit tegen te gaan, is (ondermeer) voor het aanwezig hebben van speelautomaten binnen een inrichting een vergunning Wet op de kansspelen nodig.

In 2020 en 2021 was dit ook als speerpunt opgenomen. Door de coronacrisis zijn er geen controles uitgevoerd op de speelautomaten, aangezien deze capaciteit ingezet is in het kader van naleving van de coronamaatregelen. In 2022 zal gecontroleerd worden of de benodige vergunningen aanwezig zijn.

Speerpunt: Alcoholvergunningen

Tijdens controles bij horecainrichtingen wordt de alcoholvergunning gecontroleerd. In de gevallen dat uit deze controles blijkt dat de leidinggevende is gewijzigd, zal in 2021 deze leidinggevende getoetst worden op zedelijkheid en levensgedrag zoals opgenomen in de Alcoholwet. Indien nodig is er ook nog de mogelijkheid om een Bibob-toets uit te voeren.

Thema: Milieu en bedrijven

Ook in 2022 voert de ODZOB geheel onder mandaat de milieucontroles in de gemeente Veldhoven uit. Het doel van deze controles is om de gecontroleerde inrichtingen binnen de kaders van de milieueisen veilig, gezond en duurzaam te laten functioneren. Het Algemeen bestuur van de ODZOB heeft het Regionaal operationeel kader milieutoezicht 2018 (ROK Milieutoezicht 2018) vastgesteld, de invulling van het Uitvoeringsprogramma TH met betrekking tot de onderdelen waar de ODZOB voor aan de lat staat. Veldhoven zet in om aan de voorkant zo veel mogelijk sturing te geven aan de integratie van de gemeentelijke en regionale ambities. De uitkomst van dit ROK geeft ruim antwoord op onze ambities en maakt daarmee integraal onderdeel uit van het UVTH van Veldhoven. Bij vaststelling van het UVTH 2019 is het ROK-TH eveneens vastgesteld. Het ROK Milieutoezicht 2018 wordt ook in 2020 toegepast als regionale strategie voor de uitvoering van onze basis- en verzoektaken van de ODZOB.

Behalve voor het ‘instrument: toezicht’ en het eventueel daarop volgende ‘instrument: handhaving’, is de ODZOB ook onze uitvoeringspartner als het gaat om het ‘instrument: vergunningen/meldingen’ voor de activiteit milieu.

In 2019 heeft de Odzob het Regionaal operationeel kader vergunningverlening 2020-2023 (ROK-VV) vastgesteld. Voor de uitvoering van Wabo-milieutaken vergunningverlening en afhandelen meldingen binnen Veldhoven wordt aangesloten bij het vastgestelde ROK-VV. Bij de vaststelling van het UVTH 2020 is mede het ROK-VV vastgesteld. Hierdoor wordt het ROK-VV toegepast als regionale strategie voor de uitvoering van uniforme Wabo-milieu vergunningverlening en afhandelen van milieumeldingen.

De drie omgevingsdiensten ODBN, OMWB en ODZOB hebben als gevolg van de versnelling van de transitie van de veehouderij in de extra VTH werkzaamheden voor de diensten in de periode 2020 tot en met 2022 in beeld gebracht. Het betreft o.a. de stoppersregeling, de warme sanering varkenshouderij, het voldoen aan de Provinciale Verordening natuurbescherming en de vervolgactiviteiten voor vergunningverlening uit het project Intensivering Toezicht veehouderijen (ITv). Om het werk voor de agrarische vergunningverlening uit te voeren is een ambtelijke Taskforce aan de slag gegaan.

Op basis van het advies van de ambtelijke taskforce heeft de bestuurlijke taskforce een positief advies gegeven aan de Algemene Besturen van de 3 omgevingsdiensten van Brabant.

Op 21 november 2019 heeft het AB van de ODZOB ingestemd met het rapport van de Taskforce en de maatregelpakketten.

Hiervoor is het Tasforce rapport ‘Meer dan de som der delen’ opgesteld. Bij vaststelling van het UVTH 2020 hebben wij dit rapport ook vastgesteld voor onze gemeente.

Dienstverlening is een minder belicht instrument bij de omgevingsdienst. Vanuit de relatie die de gemeente heeft met de Veldhovense bedrijven en hun partners kunnen wij hier extra waarde toevoegen. Per oktober 2021 hebben wij weer een eigen milieuadviseur in dienst. Omdat de dienstverlening erg relatie afhankelijk is, zal in 2022 gekeken worden op welke manier de dienstverlening het beste op peil gehouden kan worden.

Binnen het thema ‘milieu en bedrijven’ komen de volgende speerpunt aan de orde:

Speerpunt informatieplicht energiebesparing

Daarnaast zijn er (administratieve) controles gepland in het kader van de naleving en opvolging ‘Informatieplicht energiebesparing’, waarbij bedrijven verplicht de landelijk vastgestelde erkende energiebesparingsmaatregelen per branche dienen te melden en uit te voeren.

De ODZOB is met rijkssubsidie regionaal bezig om met gemeenten bedrijven aan te sporen zich aan te melden. Er vindt controle plaats aan de hand van een selectie van bedrijven. Daarbij is gebleken dat de gebruikte lijsten, die door het Rijk zijn opgesteld, opgeschoond moeten worden. In 2021 heeft dit niet plaatsgevonden. In 2022 willen wij de vacature van milieumedewerker ingevuld hebben, zodat ook dit opgepakt kan worden.

Thema: Natuurbescherming

Natuurbescherming ziet ondermeer op de flora en fauna binnen de gemeente Veldhoven.

Binnen het thema ‘natuurbescherming’ komt het volgende speerpunt aan de orde:

Speerpunt: project “Samen sterk in Brabant” (SSiB)

Om de flora en fauna binnen de gemeente Veldhoven te beschermen, gaat de gemeente in 2022 verder met het regionale project “Samen sterk in Brabant” (SSiB). Dit project wordt uitgevoerd met ondersteuning van de Boa’s.

Daarnaast is voor 2022 het convenant ‘Groene Handhaving’ van de Provincie Noord-Brabant ondertekend.

Ondertekening