Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR672739
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR672739/1
Aanvraag- en selectieprocedure horeca-exploitatievergunning met de aantekening coffeeshop - 2022
Geldend van 12-02-2022 t/m heden
Intitulé
Aanvraag- en selectieprocedure horeca-exploitatievergunning met de aantekening coffeeshop - 20221 Inleiding
Op grond van het Coffeeshopbeleid gemeente Zaanstad (hierna: het beleid) wordt er binnen de gemeente Zaanstad aan maximaal drie exploitanten een horeca-exploitatievergunning met de aantekening coffeeshop verleend. Naast de exploitatievergunning is op grond van het beleid ook een gedoogverklaring vereist.
Vanwege het in het beleid opgenomen maximumstelsel bestaat de verwachting dat het aantal (potentiële) aanvragers bij het vrijkomen van één van deze exploitatievergunningen groter zal zijn dan het aantal voor verlening beschikbare vergunningen. Daarom geldt de horeca-exploitatievergunning met de aantekening coffeeshop als een zogenoemde schaarse vergunning.
Op grond van rechtspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State gelden voor de verdeling van schaarse vergunningen specifieke normen. Zo dient het verdelende bestuursorgaan met het oog op het creëren van een gelijk speelveld voldoende mededingingsruimte te creëren door alle gegadigden gelijke kansen te bieden om in aanmerking te komen voor deze vergunningen. Ook is het verdelende bestuursorgaan verplicht om een passende mate van openbaarheid te verzekeren als het gaat om de wijze waarop de beschikbare schaarse vergunningen worden verdeeld en verleend. De beschikbare schaarse vergunningen gelden tenslotte niet voor onbepaalde tijd, maar hebben een beperkte looptijd c.q. werkingsduur.
Concreet betekent dit dat de burgemeester voorafgaand aan de verdeling en verlening van de beschikbare schaarse horeca-exploitatievergunningen met de aantekening coffeeshop duidelijkheid moet bieden over zowel de procedurele behandeling van de in te dienen vergunningaanvragen als over de inhoudelijke beoordelings- en afwegingscriteria op basis waarvan aanvragen worden verleend dan wel geweigerd.
Deze procedure werkt de toe te passen verdelingsmethode op basis van loting nader uit en bevat de procedurele spelregels aan de hand waarvan de burgemeester de beschikbare schaarse horeca-exploitatievergunningen met de aantekening coffeeshop zal verdelen.
De onderstaande procedure is van toepassing wanneer er op grond van het beleid ruimte is om een nieuwe horeca-exploitatievergunning met de aantekening coffeeshop te verlenen.
2 Aanvraag- en selectieprocedure
Artikel 1. Reikwijdte
Onderstaande procedure is van toepassing op de verdeling en verlening op grond van 2:28, vijfde lid, van de Algemene plaatselijke verordening (APV) van een in de gemeente Zaanstad beschikbaar gekomen schaarse horeca-exploitatievergunning met de aantekening coffeeshop, zoals omschreven in artikel 2:27, vijfde lid, van de APV.
Artikel 2. Bekendmaking beschikbaar gekomen vergunning
De burgemeester maakt via de gemeentelijke website en het Zaans Stadsblad bekend dat er een horeca-exploitatievergunning met de aantekening coffeeshop beschikbaar is. In deze bekendmaking wordt verwezen naar het geldende beleid en deze aanvraag- en selectieprocedure.
Artikel 3. Kenbaar maken belangstelling
- 1.
Alle gegadigden kunnen hun belangstelling kenbaar maken door indiening van het daartoe op de website van de gemeente Zaanstad beschikbaar gestelde, volledig ingevulde, registratieformulier loting voor een horeca-exploitatievergunning met de aantekening coffeeshop (hierna: het formulier).
- 2.
Het formulier moet uiterlijk op de in de bekendmaking genoemde datum zijn ingediend via de website van de gemeente Zaanstad.
- 3.
Van iedere gegadigde wordt één inzending geaccepteerd.
- 4.
De inzending is persoonsgebonden: de indiener van het formulier moet dezelfde zijn als de degene die na het winnen van de loting de aanvraag voor de horeca-exploitatievergunning gaat indienen en na vergunningverlening als exploitant op de vergunning vermeld gaat worden.
Artikel 4. Loting
- 1.
Uit de gegadigden die tijdig het volledig ingevulde formulier hebben ingediend wordt door middel van een openbare loting de volgorde van behandeling bepaald.
- 2.
De loting als bedoeld in het eerste lid geschiedt door een notaris.
- 3.
Middels het zaaksysteem van de gemeente Zaanstad wordt aan de gegadigden die deelnemen aan de loting een uniek nummer toegekend. Deze lijst met unieke nummers wordt aan de notaris verstrekt.
- 4.
De notaris trekt indien er één vergunning beschikbaar is in totaal maximaal twintig gegadigden, indien er twee vergunningen beschikbaar zijn maximaal veertig gegadigden en indien er drie vergunningen beschikbaar zijn maximaal zestig gegadigden.
- 5.
De notaris maakt van de loting een proces-verbaal op dat zo spoedig mogelijk aan de burgemeester wordt overgelegd.
- 6.
Het proces-verbaal is gedagtekend en vermeldt de wijze waarop de loting is uitgevoerd, de uitslag en de datum van de loting en is ondertekend door de notaris.
- 7.
De uitslag van de loting wordt als volgt in het proces-verbaal vermeld:
- a.
een lijst met daarop de unieke nummers in de rangorde van trekking gekoppeld aan de nummers één tot en met maximaal twintig indien er één vergunning beschikbaar is, één tot en met maximaal veertig indien er twee vergunningen beschikbaar zijn en één tot en met maximaal zestig indien er drie vergunningen beschikbaar zijn (hierna: plaatsingslijst);
- b.
een lijst met daarop de overige unieke nummers welke niet zijn getrokken.
- a.
Artikel 5. Informatievoorziening na loting
- 1.
De burgemeester informeert per e-mail de gegadigden zo snel mogelijk na ontvangst van het in artikel 4, vijfde lid, bedoelde proces-verbaal indien zij bij de getrokken nummers als genoemd in artikel 4, zevende lid onder a, behoren.
- 2.
De gegadigden wiens nummers op de plaatsingslijst, als bedoeld in artikel 4, zevende lid onder b, staan worden per e-mail geïnformeerd dat zij niet behoren tot de getrokken nummers.
Artikel 6. Termijn en werking wachtrij
- 1.
De burgemeester houdt een wachtrij in stand van de nummers twee tot en met maximaal twintig indien er één vergunning beschikbaar is, drie tot en met maximaal veertig indien er twee vergunningen beschikbaar zijn of vier tot en met maximaal zestig indien er drie vergunningen beschikbaar zijn. De getrokken gegadigden worden in de wachtrij geplaatst tenzij een gegadigde te kennen geeft niet of niet langer van deze mogelijkheid gebruik te willen maken.
- 2.
De volgorde van de wachtrij komt overeen met de rangorde van de uitslag van de loting, als bedoeld in artikel 4, zevende lid, onder a.
- 3.
Indien een aanvraag uit de wachtrij verder in behandeling wordt genomen, schuift de volgorde van
- 1.
de aanvragen in de wachtrij dienovereenkomstig op en worden de gegadigden die in de wachtrij zijn geplaatst daarover geïnformeerd.
- 4.
Het derde lid is van overeenkomstige toepassing indien een gegadigde te kennen heeft gegeven niet of niet langer van de wachtrij gebruik te willen maken.
- 5.
Na het verlenen van de vergunning worden de gegadigden die in de wachtrij waren geplaatst geïnformeerd dat de vergunning verleend is.
Artikel 7. Uitnodiging indienen aanvraag
- 1.
Afhankelijk van het aantal beschikbare horeca-exploitatievergunningen met de aantekening coffeeshop zal de eerste gegadigde op de plaatsingslijst, dan wel zullen de eerste twee of drie gegadigden op de plaatsingslijst worden verzocht een aanvraag in te dienen.
- 2.
Wanneer een aanvraag niet leidt tot vergunningverlening zal op volgorde van plaatsing de volgende gegadigde conform artikel 13 worden geïnformeerd en uitgenodigd een aanvraag voor een horeca-exploitatievergunning met de aantekening coffeeshop in te dienen.
Artikel 8. Indienen aanvraag(formulier), termijn en eisen
- 1.
De gegadigde die is verzocht een aanvraag in te dienen maakt voor het indienen van de aanvraag uitsluitend gebruik van het aanvraagformulier en het daarbij behorende Bibob-vragenformulier. Deze formulieren worden digitaal toegezonden.
- 2.
Het aanvraagformulier en de daarbij behorende stukken worden uiterlijk acht weken na de datum waarop de uitnodiging om een aanvraag in te dienen is verzonden ingediend. Alleen wanneer de aanvraag tijdig is ontvangen en met inachtneming van deze procedure is ingediend komt deze in aanmerking voor verdere behandeling.
- 3.
Bij de aanvraag worden in ieder geval de volgende bescheiden en bewijsstukken overgelegd:
- a.
De stukken zoals genoemd in artikel 2:28a, tweede lid, van de APV;
- b.
Een veiligheidsplan zoals opgenomen in het coffeeshopbeleid van de gemeente Zaanstad;
- c.
Een bewijsstuk van een erkende instelling op het gebied van de verslavingszorg, waaruit blijkt dat de exploitant en het personeel beschikken over voldoende kennis en inzicht met gebruik van drugs en de daaraan verbonden risico´s van verslaving;
- d.
Een nauwkeurige beschrijving van de inrichting, waarin de oppervlakte is opgenomen, evenals een opstellingsplan (plattegrond) waarin is aangegeven waar de verkoop plaatsvindt en waar het publiek verblijft.
- a.
Artikel 9. Intakegesprek
- 1.
Gelijktijdig met het toezenden van het aanvraagformulier wordt de beoogd aanvrager uitgenodigd voor een intakegesprek om de aanvraag door te spreken.
- 2.
De aanvrager dient zijn aanvraag voorafgaand aan het intakegesprek digitaal in. Tevens kan de aanvrager ervoor kiezen zijn aanvraag tijdens het intakegesprek in te dienen.
Artikel 10. Volledigheid en aanvullen
- 1.
Na ontvangst van de aanvraag zal deze op volledigheid worden beoordeeld. Indien geen volledige aanvraag is ontvangen wordt de aanvrager op grond van artikel 4:5, eerste lid, onder c, van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) in de gelegenheid gesteld om binnen een periode van vier weken de aanvraag aan te vullen met de ontbrekende gegevens. Op verzoek van de aanvrager kan eenmalig acht weken extra gelegenheid worden gegeven om de aanvraag aan te vullen met ontbrekende gegevens.
- 2.
Tijdens de periode waarop de ontbrekende gegevens kunnen worden aangevuld, wordt de behandeltermijn op grond van artikel 4:15 eerste lid, onder a van de Awb opgeschort totdat deze gegevens zijn ontvangen.
- 3.
Indien de aanvraag niet binnen de gestelde termijn is aangevuld met de ontbrekende gegevens kan de aanvraag op grond van artikel 4:5 eerste lid van de Awb buiten behandeling worden gesteld.
Artikel 11. Inhoudelijke toetsing aan de criteria
- 1.
Enkel een volledige aanvraag wordt inhoudelijk in behandeling genomen.
- 2.
Wanneer er naar aanleiding van de overgelegde bewijsstukken vragen zijn wordt telefonisch contact opgenomen met de aanvrager om binnen een termijn van twee weken een afspraak in te plannen.
- 3.
Voorafgaand aan de afspraak wordt de aanvrager schriftelijk geïnformeerd over de vragen die tijdens deze afspraak beantwoord moeten worden.
Artikel 12. Bibob-toets
Overeenkomstig het Bibob-beleid maakt een Bibob-toets onderdeel uit van de vergunningverleningsprocedure voor een horeca-exploitatievergunning met de aantekening coffeeshop.
Artikel 13. Vervolgprocedure bij niet verlenen aangevraagde vergunning
- 1.
Als de aanvraag niet leidt tot het verlenen van een horeca-exploitatievergunning met de aantekening coffeeshop dan wordt de eerstvolgende uit de wachtrij uitgenodigd een aanvraag in te dienen.
- 2.
Een volgende aanvraag wordt pas in behandeling genomen nadat de bezwaartermijn ongebruikt is verlopen, de bezwaarprocedure is afgerond en/of gedurende de bezwaarfase een verzoek door de aanvrager om een voorlopige voorziening is ingesteld en door de rechter is afgewezen.
- 3.
Deze procedure herhaalt zich totdat een horeca-exploitatievergunning met de aantekening coffeeshop is verleend.
- 4.
Indien de volgende aanvraag, als bedoeld in het tweede lid, heeft geleid tot een onherroepelijke vergunning dan kan een beroepsprocedure van de voorgaande aanvraag tegen afwijzen van zijn aanvraag niet meer leiden tot een andere uitkomst. De vergunning blijft dan van de volgende aanvrager en gaat niet alsnog naar de eerdere aanvrager.
- 5.
Indien het doorlopen van de aanvraag- en selectieprocedure niet leidt tot de verlening van één, twee of drie onherroepelijke vergunningen dan zal er een geheel nieuwe aanvraag- en selectieprocedure worden opgestart.
Artikel 14. Vervolgprocedure bij geen belangstelling
- 1.
Als de procedure niet leidt tot het verlenen van een horeca-exploitatievergunning met de aantekening coffeeshop, omdat er binnen de periode van de in de bekendmaking genoemde data geen belangstelling kenbaar wordt gemaakt, dan wordt de procedure gesloten.
- 2.
De procedure wordt pas opnieuw gestart nadat een gegadigde zijn/haar belangstelling bij de gemeente heeft kenbaar gemaakt middels een melding via de gemeentelijke website.
- 3.
De burgemeester kondigt de start van de procedure aan via de gemeentelijke website en het Zaans Stadsblad. Hierbij wordt verwezen naar het geldende beleid en deze aanvraag- en selectieprocedure.
Artikel 15. Looptijd vergunning
- 1.
De horeca-exploitatievergunning met de aantekening coffeeshop wordt verleend voor een periode van vijf jaar.
- 2.
Na afloop van deze termijn komt de vergunning beschikbaar en zal er een nieuwe aanvraag- en selectieprocedure worden opgestart.
Artikel 16. Legeskosten
Voor iedere aanvraag die op grond van deze procedure in behandeling is genomen is het voor een horeca-exploitatievergunning met de aantekening coffeeshop genoemde legesbedrag verschuldigd. Dit bedrag is te vinden in de tarieventabel, behorende bij de op dat moment van kracht zijnde legesverordening.
Artikel 17. Inwerkingtreding
Deze beleidsregels treden in werking op de eerste dag na de datum van bekendmaking.
Artikel 18. Citeertitel
Deze beleidsregels worden aangehaald als: Aanvraag- en selectieprocedure horeca-exploitatievergunning met de aantekening coffeeshop – 2022.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door de locoburgemeester van de gemeente Zaanstad op 11-01-2022
S. Mutluer, locoburgemeester
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl