Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR672672
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR672672/1
Regeling vervallen per 01-03-2023
Ondermandaatbesluit secretaris 2022
Geldend van 11-02-2022 t/m 28-02-2023
Intitulé
Ondermandaatbesluit secretaris 2022De secretaris,
Gelet op:
- •
afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
- •
het Mandaatbesluit van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland voor de provinciale organisatie 2022;
- •
het Mandaat- en volmachtbesluit van de commissaris van de Koning in de provincie Zuid-Holland voor de provinciale organisatie 2018;
Besluit vast te stellen het Ondermandaatbesluit secretaris 2022
Artikel 1 Ondermandaat leidinggevenden en ambtelijk opdrachtgevers
-
1. Aan leidinggevenden, mede in hun rol als ambtelijk opdrachtgever van opgaven en klussen binnen hun organisatieonderdeel, anders dan opgaven en klussen als bedoeld in artikel 2, eerste lid, en overige daartoe aangewezen functionarissen wordt ondermandaat verleend om besluiten te nemen overeenkomstig de bij dit besluit behorende lijst, opgenomen in bijlage 1.
-
2. Aan de concerndirecteur wordt ten aanzien van degenen die formatief bij hem zijn ondergebracht dezelfde ondermandaten verleend als was hij bureauhoofd en voor zover het betreft aanstelling, benoeming en ontslag als was hij afdelingshoofd.
Artikel 2 Ondermandaat projecten en programma’s
-
1. Aan ambtelijk opdrachtgevers van een klus of lijnopgave die projectmatig of programmamatig wordt uitgevoerd en functionarissen die blijkens een schriftelijke aanwijzing van een ambtelijk opdrachtgever de functie vervullen van ambtelijk opdrachtnemer van een zodanige klus of lijnopgave, wordt ondermandaat verleend om besluiten te nemen overeenkomstig de bij dit besluit behorende lijst, opgenomen in bijlage 1.
-
2. De ondermandaten worden door de ambtelijk opdrachtnemer uitgeoefend in overleg en afstemming met de ambtelijk opdrachtgever van de betreffende klus of opgave.
-
3. De in het eerste lid bedoelde schriftelijke aanwijzing vermeldt in ieder geval:
- a.
de naamsaanduiding van de betreffende klus of opgave;
- b.
De naam van de aangewezen ambtelijk opdrachtnemer;
- c.
de datum van aanvang van de aanwijzing.
- a.
-
4. Van de in het eerste lid bedoelde schriftelijke aanwijzing wordt een afschrift gezonden aan de secretaris en door deze gearchiveerd in het mandaatregister als bedoeld in artikel 11 van het Mandaatbesluit van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland voor de provinciale organisatie 2021.
-
5. Het ondermandaat aan een functionaris als bedoeld in het eerste lid eindigt op het moment waarop in plaats van de betreffende functionaris een opvolgende ambtelijk opdrachtnemer is aangewezen.
Artikel 3 Voorwaarden
-
1. De ondermandaten als bedoeld in artikel 1 en 2 worden uitgeoefend met inachtneming van de voorwaarden en beperkingen, welke gesteld zijn in:
- •
het mandaatbesluit van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland voor de provinciale organisatie 2022;
- •
het mandaat- en volmachtbesluit van de commissaris van de Koning in de provincie Zuid-Holland voor de provinciale organisatie 2018.
- •
-
2. De concerndirecteur kan de hem gegeven ondermandaten uitsluitend uitoefenen ten aanzien van besluiten welke behoren tot de taken van de afdelingen Facilitaire Zaken, Informatisering en Automatisering, Projecten en Programma’s, Opdrachtgeverschap, Mobiliteit en Milieu, Water en Groen (inclusief Grondzaken) en de Dienst Beheer Infrastructuur, waaronder begrepen het uitoefenen van de aan hem verleende personele ondermandaten ten aanzien van medewerkers van genoemde afdelingen.
-
3. In gevallen waarin de concerndirecteur of een ambtelijk opdrachtgever van een opgave of klus kenbaar maakt met gebruikmaking van een aan hem gegeven ondermandaat een besluit te willen nemen, onthouden de functionarissen binnen de in het tweede lid genoemde afdelingen of de opdrachtnemer van de opgave of klus aan wie een gelijkluidend ondermandaat tot het nemen van het desbetreffende besluit is gegeven zich in die gevallen van uitoefening daarvan.
Artikel 4 Intrekken mandaatbesluit
Het Ondermandaatbesluit secretaris 2021 wordt ingetrokken.
Artikel 5 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het provinciaal blad waarin het wordt geplaatst.
Artikel 6 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als: Ondermandaatbesluit secretaris 2022.
Ondertekening
Den Haag, 1 februari 2022
De secretaris van de Provincie Zuid-Holland,
Drs. H.M.M. Koek
Bijlage 1 behorende bij artikel 1, eerste lid, artikel 2 eerste lid en artikel 3, eerste lid van het Ondermandaatbesluit secretaris 2021
Ten geleide bij de lijst In de “Organisatieregeling opgavegericht werken 2018” zijn de leidinggevenden van bureaus benoemd als “manager”. In het spraakgebruik werd en wordt voor deze managers echter nog vaak de term “bureauhoofd” gebruikt. Als gevolg van de steeds verdere invoering van het zogenoemde opgavengerichte werken hebben een aantal afdelingen zich bovendien op van elkaar verschillende wijzen gereorganiseerd. Daarbij is in sommige gevallen de bureaustructuur losgelaten. De vroegere bureauhoofden binnen die afdelingen fungeren echter nog steeds als leidinggevenden onder het afdelingshoofd. Met het oog op deze ontwikkeling dient de functionele aanduiding van “bureauhoofd” in het kader van de onderhavige ondermandaatverlening begrepen te worden als zijnde een lijnmanager die de rol vervult van manager van een bureau als bedoeld in de Organisatieregeling Opgavegericht werken 2018, dan wel een daarmee gelijk te stellen rol als leidinggevende binnen een afdeling. Daar waar in de tabel een kruis is geplaatst brengt dit tot uitdrukking dat mandaat is verleend aan alle leidinggevenden, waarop de kolom betrekking heeft. Waar in de tabel één of meerdere specifieke organisatieonderdelen worden genoemd, is het mandaat uitsluitend verleend aan de leidinggevende van die organisatieonderdelen waarop de betreffende kolom betrekking heeft. De betreffende organisatieonderdelen staan vermeld door middel van afkortingen, welke verklaard worden in bijlage A bij deze bijlage. De mandaten welke gegeven zijn aan bureauhoofden, afdelingshoofden, het afdelingshoofd opdrachtgeverschap en het hoofd van de Dienst Beheer Infrastructuur kunnen door hen mede in hun rol als ambtelijk opdrachtgever van opgaven binnen hun organisatieonderdeel worden uitgeoefend. Bij de ondermandatering van de AP-mandaatnummers (personeelsmandaten) is er van uitgegaan dat personeelsbevoegdheden ten aanzien van een functionaris in beginsel worden uitgeoefend door diens naast hogere. |
Mandaat nr. |
BH |
AH |
Concern- directeur |
Hoofd DBI |
AO (PP) |
AON (PP) |
Functionaris |
Personele aangelegenheden |
|
|
|
|
|
|
|
APS02 |
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
APC01 |
P&O-BO |
|
|
|
|
|
|
APC02 |
P&O-BO |
|
|
|
|
|
|
APC03 |
P&O-BO |
|
|
|
|
|
|
APC04 |
P&O-BO |
|
|
|
|
|
|
APC06 |
P&O-E&B |
|
|
|
|
|
|
APC07 |
|
X |
X |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
AP01 |
X |
|
X |
X |
|
|
EAA, PvW |
AP02 |
|
X |
X |
X |
|
|
|
AP03 |
|
X |
X |
X |
|
|
|
AP04 |
X |
X |
X |
X |
|
|
EAA, PvW |
AP07 |
|
X |
X |
X |
|
|
|
AP08 |
|
X |
X |
X |
|
|
|
AP09 |
|
X |
X |
X |
|
|
|
AP10 |
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Algemeen |
|
|
|
|
|
|
|
AAA01 |
X |
AOG |
X |
X |
X |
X |
|
AAA02 |
X |
AOG |
X |
X |
X |
X |
|
AAA03 |
X |
AOG |
X |
X |
X |
|
|
AAA04 |
X |
|
X |
X |
X |
|
|
AAA05 |
|
X |
X |
X |
X |
|
|
AAA06 |
|
X |
X |
X |
|
|
|
AAA07 |
|
X |
X |
X |
X |
|
|
AAA08 |
|
X |
X |
X |
X |
|
|
AAA10 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
AAA11 |
X |
AOG |
X |
X |
X |
X |
|
AAA11a |
Economie |
|
|
|
|
|
|
AAA12 |
|
X |
X |
X |
X |
|
|
AAA13 |
|
X |
X |
X |
X |
|
|
AAA14 |
X |
AOG |
X |
X |
X |
|
|
AAA15 |
X |
AOG |
X |
X |
X |
|
|
AAA16 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
EAA, PvW, FG |
AAA17 |
|
|
|
|
|
|
Medewerkers die aangesteld zijn in de functies van Specialist, Realisator/Ondersteuner en Regisseur/ Verbinder als bedoeld in bijlage 6 bij de CAO Provinciale Sector. |
AAA18 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
EAA, PvW, FG |
AAA20 |
X |
AOG |
X |
X |
X |
|
|
AAA21 |
X |
AOG |
X |
X |
X |
X |
|
AAA22 |
X |
AOG |
X |
X |
X |
X |
|
AAA23 |
X |
AOG |
X |
X |
X |
X |
|
AAA24 |
X |
AOG |
X |
X |
X |
X |
|
AAA26 |
X |
AOG |
X |
X |
X |
|
|
AAA27 |
|
|
X |
|
|
|
|
AAA28 |
X |
AOG |
X |
X |
X |
|
|
AAA29 |
X |
AOG |
X |
X |
X |
|
|
AAA30 |
X |
AOG |
X |
X |
X |
|
|
AAA31 |
X |
AOG |
X |
X |
X |
|
|
AAA32 |
X |
AOG |
X |
X |
X |
|
|
AAA33 |
X |
|
X |
X |
X |
X |
|
AAA34 |
X |
|
X |
X |
X |
X |
|
AAA35 |
|
X |
X |
X |
X |
|
|
AAA35a |
X |
|
X |
X |
X |
X |
|
AAA36 |
X |
AOG |
X |
X |
X |
|
|
AAA37 |
X |
AOG |
X |
X |
X |
X |
|
AAA38 |
X |
AOG |
X |
X |
X |
|
|
AAA39 |
X |
AOG |
X |
X |
X |
|
|
AAA40 |
X |
AOG |
X |
X |
X |
X |
|
AAA41 |
|
X |
X |
X |
X |
|
|
AAA42 |
X |
AOG |
X |
X |
X |
X |
|
AAA43 |
|
X |
X |
X |
X |
|
|
AAA44 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
AAA45 |
X |
|
X |
X |
|
X |
|
AAA46 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
EAA, PvW, FG |
|
|
|
|
|
|
|
|
Financiële zaken |
|
|
|
|
|
|
|
ACF01 |
|
AH FJZ & Treasurer tezamen |
|
|
|
|
Treasurer & AH FJZ tezamen |
ACF02 |
TFAI |
|
X |
|
|
|
|
ACF03 |
TFAI |
|
X |
|
|
|
|
ACF04 |
TCF |
|
X |
|
|
|
|
ACF05 |
TCF |
|
X |
|
|
|
|
ACF07 |
TFAI |
|
X |
|
|
|
|
ACF08 |
TFAI |
|
X |
|
|
|
|
ACF09 |
TFAI |
|
X |
|
|
|
|
ACF10 |
|
FJZ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Juridische zaken |
|
|
|
|
|
|
|
ACJ01 |
TJZ |
|
X |
|
|
|
|
ACJ02 |
TJZ |
|
X |
|
|
|
|
ACJ03 |
TJZ |
|
X |
|
|
|
|
ACJ04 |
TJZ |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bezwarencie. & bijzondere wetten |
|
|
|
|
|
|
|
ABB01 |
TJZ |
|
X |
|
|
|
|
ABB02 |
TJZ |
|
X |
|
|
|
|
ABB03 |
TJZ |
|
X |
|
|
|
|
ABB04 |
TJZ |
|
X |
|
|
|
|
ABB05 |
TJZ |
|
X |
|
|
|
|
ABB06 |
TJZ |
|
X |
|
|
|
|
ABB07 |
TJZ |
|
X |
|
|
|
|
ABB08 |
TJZ |
|
X |
|
|
|
|
ABB09 |
TJZ |
|
X |
|
|
|
|
ABB010 |
TJZ |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ontwikkeling- & Grondzaken |
|
|
|
|
|
|
|
ACOG01 |
BGZ |
|
X |
|
|
|
|
ACOG02 |
BGZ |
|
X |
X |
|
|
|
ACOG03 |
BGZ |
|
X |
|
|
|
|
ACOG04 |
BGZ |
|
X |
|
|
|
|
ACOG05 |
BGZ |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Openstelling elektr. weg |
|
|
|
|
|
|
|
AIA01 |
|
I&A |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aanbestedingen |
|
|
|
|
|
|
|
ABIR01 |
Inkoop |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Omgevingsdiensten |
|
|
|
|
|
|
|
ADMR01 |
|
AOG |
X |
|
|
|
|
ADMR02 |
|
AOG |
X |
|
|
|
|
ADMR03 |
|
M&M; W&G |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ruimtelijke ontwikkeling & beheer |
|
|
|
|
|
|
|
AR10 |
Beoordeling |
|
|
|
|
|
|
AR11 |
Beleid |
|
|
|
|
|
|
AR12 |
X |
|
|
|
|
|
|
AR13 |
Beoordeling |
|
|
|
|
|
|
AR14 |
|
RWB |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mobiliteit |
|
|
|
|
|
|
|
AV01 |
OV |
|
X |
|
|
|
|
AV02 |
OV |
|
X |
|
|
|
|
AV03 |
OV |
|
X |
|
|
|
|
AV04 |
OV |
|
X |
|
|
|
|
AV05 |
OV |
|
X |
|
|
|
|
AV06 |
OV |
|
X |
|
|
|
|
AV08 |
|
M&M; AOG |
X |
|
|
|
|
AV09 |
|
M&M; AOG; |
X |
X |
X |
X |
|
AV10 |
|
M&M; AOG; |
X |
X |
|
|
|
AV11 |
OV |
|
X |
|
|
|
|
AV12 |
OV |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Beheer infrastructuur |
|
|
|
|
|
|
|
ABI01 |
|
|
X |
X |
|
|
|
ABI02 |
|
|
X |
X |
|
|
|
ABI03 |
|
|
X |
X |
|
|
|
ABI04 |
|
|
X |
X |
|
|
|
ABI06 |
|
|
X |
X |
|
|
|
ABI07 |
|
|
X |
X |
|
|
|
ABI08 |
|
|
X |
X |
X |
|
|
ABI09 |
|
|
X |
X |
|
|
|
ABI10 |
|
|
X |
X |
|
|
|
ABI11 |
|
|
X |
X |
|
|
|
ABI12 |
|
|
X |
X |
|
|
|
ABI13 |
|
|
X |
X |
|
|
|
ABI14 |
|
|
X |
X |
|
|
|
ABI15 |
|
|
X |
X |
|
|
|
ABI17 |
|
|
X |
X |
|
|
|
ABI18 |
|
|
X |
X |
|
|
|
ABI19 |
|
|
X |
X |
|
|
|
ABI20 |
|
|
X |
X |
|
|
|
ABI21 |
|
|
X |
X |
|
|
|
ABI22 |
|
|
X |
X |
|
|
|
ABI23 |
|
|
X |
X |
|
|
|
ABI24 |
|
|
X |
X |
|
|
|
ABI25 |
|
|
X |
X |
|
|
|
ABI26 |
|
|
X |
X |
|
|
|
ABI27 |
|
|
X |
X |
|
|
|
ABI28 |
|
|
X |
X |
|
|
|
ABI29 |
|
|
X |
X |
|
|
|
ABI30 |
|
|
X |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Programma’s & Projecten |
|
|
|
|
|
|
|
ABI08 |
|
APP |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Milieu |
|
|
|
|
|
|
|
AM01 |
Milieu |
|
X |
|
|
|
|
AM03 |
|
M&M |
X |
|
|
|
|
AM04 |
Milieu |
|
X |
|
|
|
|
AM05 |
Milieu |
|
X |
|
|
|
|
AM06 |
Milieu |
|
X |
|
|
|
|
AM07 |
Milieu |
|
X |
|
|
|
|
AM08 |
|
M&M |
X |
|
|
|
|
AM09 |
Milieu |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bodem |
|
|
|
|
|
|
|
ARB01 |
Ontwikkeling |
|
|
|
|
|
|
ARB02 |
Ontwikkeling |
|
|
|
|
|
|
ARB04 |
Beoordeling |
|
|
|
|
|
|
ARB05 |
|
RWB |
|
|
|
|
|
ARB06 |
|
RWB |
|
|
|
|
|
ARB07 |
|
RWB |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nazorg |
|
|
|
|
|
|
|
ARW01 |
Beoordeling |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ontgronding |
|
|
|
|
|
|
|
ARG01 |
|
RWB |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Huisvestings- verordening & Woonvisies |
|
|
|
|
|
|
|
ARV01 |
|
RWB |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cultureel erfgoed / kunsten |
|
|
|
|
|
|
|
AZ02 |
CVT |
|
|
|
|
|
|
AZ03 |
CVT |
|
|
|
|
|
|
AZ04 |
CVT |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Onderwijs |
|
|
|
|
|
|
|
AZ05 |
CVT |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wob |
|
|
|
|
|
|
|
AWOB01 |
B&A |
|
|
|
|
|
|
AWOB02 |
B&A |
|
|
|
|
|
De als zodanig aangewezen WOB-functionarissen |
|
|
|
|
|
|
|
|
Bibob |
|
|
|
|
|
|
|
ABIB01 |
B&A |
|
|
|
|
|
De als zodanig aangewezen BIBOB-functionarissen |
ABIB02 |
B&A |
|
|
|
|
|
|
ABIB03 |
|
Bestuur |
|
|
|
|
|
ABIB04 |
|
Bestuur |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hergebruik overheidsinformatie |
|
|
|
|
|
|
|
AWHO01 |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Archief |
|
|
|
|
|
|
|
APA01 |
|
|
|
|
|
|
Pr.arch |
APA02 |
|
|
|
|
|
|
Pr.arch |
APA03 |
|
|
|
|
|
|
Pr.arch |
APA04 |
|
|
|
|
|
|
Pr.arch |
|
|
|
|
|
|
|
|
Communicatie |
|
|
|
|
|
|
|
ACM01 |
Webteam I&A-FB |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Facilitaire zaken |
|
|
|
|
|
|
|
AFZ01 |
|
FZ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Interbestuurlijk toezicht |
|
|
|
|
|
|
|
AFT01 |
BZT |
|
|
|
|
|
|
AFT02 |
BZT |
|
|
|
|
|
|
AFT03 |
BZT |
|
|
|
|
|
|
AFT04 |
BZT |
|
|
|
|
|
|
AFT05 |
BZT |
|
|
|
|
|
|
AFT06 |
BZT |
|
|
|
|
|
|
AFT07 |
BZT |
|
|
|
|
|
|
AFT08 |
BZT |
|
|
|
|
|
|
AFT09 |
BZT |
|
|
|
|
|
|
AFT10 |
BZT |
|
|
|
|
|
|
AFT11 |
BZT |
|
|
|
|
|
|
AFT12 |
BZT |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gemeentelijke herindeling |
|
|
|
|
|
|
|
ABZT01 |
BZT |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Groen gerelateerd |
|
|
|
|
|
|
|
AG01 |
Groen; RWG |
|
X |
|
|
|
|
AG02 |
Groen |
|
X |
|
|
|
|
AG03 |
Groen |
|
X |
|
|
|
|
AG04 |
Groen |
|
X |
|
|
|
|
AG06 |
RWG |
|
X |
|
|
|
|
AG10 |
RWG |
|
X |
|
|
|
|
AG11 |
Groen |
|
X |
|
|
|
|
AG12 |
Groen |
|
X |
|
|
|
|
AG13 |
Groen |
|
X |
|
|
|
|
AG14 |
Groen |
|
X |
|
|
|
|
AG15 |
Groen |
|
X |
|
|
|
|
AG16 |
Groen |
|
X |
|
|
|
|
AG17 |
RWG |
|
X |
|
|
|
|
AG18 |
V&M |
|
X |
|
|
|
|
AG19 |
RWG |
|
X |
|
|
|
|
AG20 |
Groen |
|
X |
|
|
|
|
AG21 |
|
|
X |
|
|
|
Frank de Vogel en Thomas Arts |
Water gerelateerd |
|
|
X |
|
|
|
|
AW01 |
Water |
|
X |
|
|
|
|
AW02 |
Water |
|
X |
|
|
|
|
AW03 |
Water |
|
X |
|
|
|
|
AW05 |
Water |
|
X |
|
|
|
|
AW07 |
Water |
|
X |
|
|
|
|
AW08 |
Water |
|
X |
|
|
|
|
AW09 |
Water |
|
X |
|
|
|
|
AW10 |
Water |
|
X |
|
|
|
|
AW13 |
Water |
|
X |
|
|
|
|
AW14 |
Water |
|
X |
|
|
|
|
AW17 |
Water |
|
X |
|
|
|
|
Bijlage A Lijst van afkortingen
AH: afdelingshoofd
AO (CO): ambtelijk opdrachtgever van een concernopgave
AO (PP): ambtelijk opdrachtgever van een klus of opgave, die projectmatig of programma matig wordt uitgevoerd, een en ander als bedoeld in artikel 2, eerste lid
AOG: afdelingshoofd opdrachtgeverschap
AON (CO): ambtelijk opdrachtnemer van een concernopgave
AON (PP): ambtelijk opdrachtnemer van een klus of opgave, die projectmatig of programma matig wordt uitgevoerd, een en ander als bedoeld in artikel 2, eerste lid
APP: Afdeling Projecten en Programma's
B&A: bureau Beleidscoördinatie en Advies
Beleid: bureau Beleid (van de afdeling RWB)
Beoordeling: bureau Beoordeling (van de afdeling RWB)
Bestuur: Afdeling Bestuur
BGZ: bureau Grondzaken
BH: bureauhoofd (zijnde lijnmanager die de rol vervult van manager van een bureau als bedoeld in de Organisatieregeling Opgavegericht werken 2018, dan wel een daarmee gelijk te stellen rol als leidinggevende binnen een afdeling)
BZT: bureau Bestuurlijke Zaken en Toezicht
CVT: bureau Cultuur en Vrije Tijd
DBI: Dienst Beheer Infrastructuur
Hoofd DBI: het hoofd van de Dienst Beheer Infrastructuur
EAA: hoofd van de eenheid Audit en Advies
Economie: het hoofd van bureau Economie
FG: de functionaris gegevensbescherming als bedoeld in de Algemene verordening gegevensbescherming.
FJZ: afdeling Financiële en Juridische Zaken
FZ: afdeling Facilitaire Zaken
Groen: bureau Groen
I&A: afdeling Informatisering en Automatisering
I&A-FB: bureau Functioneel beheer van de afdeling I&A
Inkoop: bureau Inkoop
Milieu: bureau Milieu
M&M: afdeling Mobiliteit en Milieu
Ontwikkeling: bureau Ontwikkeling (van de afdeling RWB)
OV: bureau Openbaar Vervoer
PvW: programmamanager Provincie van Waarde
P&O: afdeling Personeel en Organisatie
P&O-BO: bureau backoffice (afd. P&O)
P&O-E&B: bureau Expertise & Beleid (afd. P&O)
Pr.arch: Provinciearchivaris
RWB: afdeling Ruimte Wonen en Bodem
RWG: bureau Realisatie Water en Groen
TCF: bureau “Team Concern Financiën”
TFAI: bureau “Team Financiële Administratie en Informatievoorziening”
TJZ: bureau “Team Juridische Zaken” (afd. FJZ)
V&M: bureau Verkenning en Monitoring
Water: bureau water
Webteam: bureau “Webteam” (afd. Communicatie)
W&G: afdeling Water en Groen
Toelichting bij Ondermandaatbesluit secretaris 2021
Algemeen
Namens Gedeputeerde Staten worden op verschillende niveaus binnen de provincie Zuid-Holland bevoegdheden uitgeoefend. Dit gebeurt krachtens mandaat van het college, waartoe de Algemene wet bestuursrecht de mogelijkheden biedt.
Het mandaatsysteem bij de provincie Zuid-Holland is getrapt ingericht. Alle bevoegdheden die door medewerkers van de provinciale organisatie mogen worden uitgeoefend, worden door het college van Gedeputeerde Staten in eerste instantie in mandaat aan de provinciesecretaris toegekend. Daarbij wordt het de secretaris toegestaan deze mandaten op zijn beurt vervolgens onder te mandateren naar functionarissen op lager gelegen ambtelijke niveaus. Dit ondermandateren vindt plaats door middel van het onderhavige “Ondermandaatbesluit secretaris 2019”. Het is dit besluit, wat er uiteindelijk voor zorgt dat de verschillende in mandaat uit te oefenen bevoegdheden op de verschillende daartoe bestemde plaatsen en bij personen “landen”.
Ondermandaat en opgavegericht werken
De opzet van dit ondermandaatbesluit volgt grotendeels de wijze waarop bij de provincie Zuid-Holland gewerkt wordt. De Organisatieregeling opgavegericht werken 2018 gaat er van uit dat al het werk binnen de provinciale bestaat uit klussen die bijdragen aan de opgaven waar we voor staan. Een opgave is daarbij een (maatschappelijk of intern) vraagstuk waarvoor een oplossing bereikt moet worden.
Iedere opgave en iedere klus heeft een bestuurlijk en een ambtelijk opdrachtgever en een behandelend ambtenaar (in het spraakgebruik inmiddels veelal de “ambtelijk opdrachtnemer” genoemd). Bij een klus of opgave die binnen de lijnorganisatie wordt uitgevoerd wordt de rol van ambtelijk opdrachtgever uitgeoefend door een (veelal) direct leidinggevende. Deze leidinggevende wijst een ambtelijk opdrachtnemer aan. In gevallen waarin opgaven projectmatig of programmamatig worden uitgevoerd, wordt de ambtelijk opdrachtnemer veelal ondersteund door een team dat helpt bij het uitoefenen van deze rol. De ambtelijk opdrachtnemer treedt dan op als project- of programmaleider en geeft functioneel en operationeel leiding aan het team dat onder zijn/haar verantwoordelijkheid werkt aan de realisatie van de opdracht.
Naast de opgaven die binnen de kaders van de lijnorganisatie worden uitgevoerd, bestaan er opgaven die zodanig van aard en omvang zijn en/of zodanige specifieke expertise vragen dat deze afdelingsoverstijgend geprogrammeerd en uitgevoerd moeten worden. Deze opgaven worden concernopgaven genoemd. De rollen van ambtelijk opdrachtgever en van ambtelijk opdrachtnemer voor deze opgave worden ingevuld via organisatiebrede matching.
Om het lopende werk in de lijn zo soepel mogelijk te laten verlopen en de verschillende opdrachtgevers en opdrachtnemers zo goed mogelijk hun in staat te stellen hun verantwoordelijkheid te nemen voor de realisatie van de opgaven en klussen die zij onderhanden hebben, worden alle betrokken functionarissen met dit ondermandaatbesluit voorzien van een relevant pakket aan bevoegdheden. De systematiek waarmee dit plaatsvindt is ten opzichte van eerdere ondermandaatbesluiten van de secretaris gewijzigd. Zo werd er in de ondermandaatbesluiten van de secretaris voor 2017 en 2018 nog primair uitgegaan van een ondermandaat aan leidinggevenden, c.q. ambtelijk opdrachtgevers van opgaven en klussen. Vervolgens werd door deze functionarissen verder ondermandaat verleend aan de ambtelijk opdrachtnemers van de verschillende opgaven en klussen. Met het groeien van het aantal opgaven en klussen waarvoor ondermandaatsverlening aan ambtelijk opdrachtnemers benodigd was, betekende dit dat in aansluiting op het ondermandaatbesluit van de secretaris door leidinggevenden en ambtelijk opdrachtgevers nog een aanzienlijk aantal ondermandaatbesluiten genomen (en onderhouden) diende te worden. Deze systematiek brengt inmiddels echter praktische en administratieve nadelen met zich mee. Zo kan bijvoorbeeld niet snel worden ingespeeld op wisselingen van opdrachtgevers en opdrachtnemers, is het geheel aan verleende ondermandaten niet altijd even overzichtelijk en is er een flinke administratieve (beheers)last aan deze werkwijze verbonden. In het onderhavige ondermandaat wordt nu voor een systematiek gekozen, waarbij de secretaris zowel aan leidinggevenden en ambtelijk opdrachtgevers, als aan ambtelijk opdrachtnemers van lijn- en concernopgaven direct ondermandaten toedeelt. Bij benoeming in één van deze functies, verkrijgen deze functionarissen automatisch de bij hun rollen meest benodigde mandaten. Dit laat overigens onverlet dat de secretaris, leidinggevenden of ambtelijk opdrachtgevers deze ondermandaat-pakketten in individuele gevallen zo nodig nog verder kunnen verfijnen.
In het onderstaande zal nader op de bijzonderheden van dit ondermandaatbesluit worden ingegaan.
Ondermandaat aan leidinggevenden
Artikel 1 van het besluit voorziet in ondermandaat aan leidinggevenden. Het betreft hier in de eerste plaats personele bevoegdheden en de bevoegdheden die nodig zijn in het kader van de alledaagse opgaven en klussen van de verschillende onderdelen binnen de lijnorganisatie. Hieronder vallen echter niet de (doorgaans wat groetere) klussen en opgaven die projectmatig of programmamatig worden uitgevoerd. De ondermandaten voor deze opgaven en klussen worden aan de opdrachtgever verleend krachtens artikel 2, eerste lid van het ondermandaatbesluit. Het mandaatpakket wat ten behoeve van de behartiging van deze opgaven verleend wordt is ook ruimer, gezien de aard en omvang die deze opgaven en klussen veelal hebben.
Artikel 1, tweede lid voorziet verder nog in de benodigde personele mandaten voor enkele met name genoemde functionarissen, die op zich geen afdeling onder zich hebben, maar wel over stafmedewerkers beschikken die zij als leidinggevenden aansturen. Ten aanzien van deze medewerkers moeten de betrokken functionarissen ook de personele bevoegdheden kunnen uitoefenen, die normaal gesproken door bureauhoofden en afdelingshoofden worden uitgeoefend.
Ondermandaat ambtelijke opdrachtnemers projecten en programma’s
Van alle opgaven en klussen die binnen de organisatie worden behartigd, wordt een aanmerkelijk aantal opgaven en (grote) klussen op projectmatige of programmamatige wijze ten uitvoer gelegd. Artikel 2 van het ondermandaatbesluit voorziet in een rechtstreekse ondermandatering van een set basisbevoegdheden voor zowel de opdrachtgevers als de opdrachtnemers van deze opgaven en klussen. Diegenen die binnen de organisatiestructuur als ambtelijk opdrachtgever verantwoordelijk zijn voor deze opgaven en klussen, alsmede de functionarissen die blijkens een schriftelijke aanwijzing van de verantwoordelijke ambtelijk opdrachtgever de functie van ambtelijk opdrachtnemer (veelal project- of programmaleider genoemd) van een met name gespecificeerde opgave of klus vervullen, komen met het verkrijgen van die hoedanigheid automatisch over de aan die functie verbonden ondermandaten te beschikken. Afschriften van deze aanwijzingen worden aan de secretaris gezonden en gearchiveerd in het mandaatregister als bedoeld in artikel 11 van het Mandaatbesluit van Gedeputeerde Staten (artikel 2, vierde lid). De vorm waarin deze aanwijzingen kunnen plaatsvinden is vrij. Van belang is wel dat de aanwijzing plaatsvindt in een formeel document, wat door de ambtelijk opdrachtgever van de betreffende opgave of klus is ondertekend of vastgesteld. De denken valt aan een brief waarmee de aanwijzing aan de ambtelijk opdrachtnemer kenbaar gemaakt wordt. Maar een aanwijzing kan ook besloten liggen in een door de ambtelijk opdrachtgever formeel vastgesteld programmaplan, waarin de naam van de opdrachtnemer en de ingangsdatum van diens aanwijzing vermeld staan.
Door deze rechtstreekse ondermandatering aan zowel ambtelijk opdrachtgevers als opdrachtnemers zijn afzonderlijke individuele ondermandaatbesluiten in beginsel niet meer nodig. Bij dit alles wordt ervan uitgegaan dat de ambtelijk opdrachtnemer diens ondermandaten uitoefent in overleg en afstemming met de ambtelijk opdrachtgever van de betreffende opgave of klus (artikel 2, tweede lid). In gevallen waarin in aanvulling op het aan een ambtelijk opdrachtnemer verleende ondermandaat nog specifieke bevoegdheden benodigd zijn, kan de opdrachtgever van de desbetreffende opgave of klus daar op grond van het bepaalde in artikel 7, tweede lid van het mandaatbesluit van Gedeputeerde Staten zelf in voorzien. Gezien de samenstelling van het aan de ambtelijk opdrachtnemers verleende pakket aan ondermandaten, mag de verwachting bestaan dat dit echter niet veelvuldig nodig zal zijn.
Elke opgave of klus kent blijkens de Organisatieregeling opgavegericht werken 2018 slechts één ambtelijk opdrachtgever en één ambtelijk opdrachtnemer. Om te voorkomen dat eerder verleende ondermandaten bij mutaties in het opdrachtgever- en opdrachtnemerschap nog zouden blijven bestaan, bijvoorbeeld wanneer de aanwijzing van een scheidende functionaris niet formeel mocht worden ingetrokken, voorziet artikel 2, vijfde lid erin dat het ondermandaat aan een scheidende functionaris van rechtswege eindigt, c.q. vervalt bij aanwijzing van een hem of haar opvolgende functionaris.
Voorwaarden
De ondermandaten die in het onderhavige besluit verleend worden, dienen uitgeoefend te worden met inachtneming van de voorwaarden en beperkingen die gesteld zijn in de besluiten waarop dit ondermandaatbesluit berust (artikel 4, eerste lid). Het betreft hier het Mandaatbesluit van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland voor de provinciale organisatie 2019 en het Mandaat- en volmachtbesluit van de commissaris van de Koning in de provincie Zuid-Holland voor de provinciale organisatie 2018.
Vanuit het mandaatbesluit van Gedeputeerde Staten zijn met name de volgende voorwaarden van overeenkomstige toepassing op de verleende ondermandaten (de hernoemde artikelnummers betreffen de bepalingen in met mandaatbesluit van GS):
- •
Het ondermandaat houdt zowel een beslissings- als een ondertekeningsmandaat in (artikel 6, tweede lid)
- •
Het ondermandaat dient te worden uitgeoefend binnen de reguliere werkzaamheden van betrokkene of de taken van het organisatieonderdeel waarvoor de betrokkene verantwoordelijk is, dan wel in het kader van de uitvoering van de opgedragen opgave of klus (artikel 6, derde lid).
- •
Het is leidinggevenden en ambtelijk opdrachtgevers aan wie ondermandaat is verleend toegestaan hun ondermandaat verder onder te mandateren aan leidinggevenden of aan ambtelijk opdrachtnemers, tenzij verdere ondermandatering ten aanzien van een concreet mandaat in de mandaatlijst is uitgesloten (artikel 7, tweede lid).
- •
De functionarissen aan wie ondermandaat is verleend zijn gemachtigd om namens Gedeputeerde Staten feitelijke handelingen te verrichten, zijnde handelingen die geen rechtsgevolg hebben (artikel 8, tweede lid).
- •
Ingeval van afwezigheid van de functionaris aan wie ondermandaat is verleend, kan het mandaat worden uitgeoefend door diens formele plaatsvervanger. Bij gelijktijdige afwezigheid van de functionaris en diens formele plaatsvervanger kan het ondermandaat worden uitgeoefend door de naast hogere leidinggevende van de betreffende functionaris (artikel 10).
Van het Mandaat- en volmachtbesluit van de commissaris van de Koning is met name artikel 5 van belang voor ondermandaathouders. Krachtens deze bepaling zijn functionarissen op basis van het door Gedeputeerde Staten verleende mandaat gemachtigd de provincie buiten rechte te vertegenwoordigen, voor waar het besluiten betreft die een gebondenheid van de provincie als rechtspersoon tot gevolg hebben.
In artikel 4, tweede lid van het onderhavige ondermandaatbesluit wordt het verantwoordelijkheidsgebied van de concerndirecteur gedefinieerd, gekoppeld aan een voorbehoudsbepaling (artikel 4, derde lid) . In de praktijk van alle dag wordt er van uitgegaan dat de afdelings- en bureauhoofden in de regel met gebruikmaking van de hen gegeven ondermandaten alle benodigde besluiten nemen. Dit zowel op personeel, als sectoraal-inhoudelijk gebied. In voorkomende gevallen kan de concerndirecteur echter besluitvorming aan zich houden. Wanneer de concerndirecteur aangeeft een bepaald besluit zelf te willen nemen, dienen de overige houders van het gelijkluidende ondermandaat zich ten aanzien daarvan van besluitvorming te onthouden
Een soortgelijke voorbehoudsmogelijkheid is gecreëerd voor ambtelijk opdrachtgevers van opgaven of klussen. In gevallen waarin een ambtelijk opdrachtgever kenbaar maakt met gebruikmaking van een aan hem gegeven ondermandaat een bepaald besluit te willen nemen, onthoudt de opdrachtnemer van de opgave of klus zich in dat geval van uitoefening daarvan.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl