Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR672583
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR672583/1
Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand
Geldend van 10-02-2022 t/m heden
Intitulé
Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke standBurgemeester en wethouders van de gemeente Tholen;
Gelet op het bepaalde in artikel 16, boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit Burgerlijke Stand 1994;
b e s l u i t e n :
Vast te stellen het 'Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand'.
Artikel 1 Begripsbepaling
Het reglement verstaat onder:
- a.
De wet:
-
Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
- b.
Het besluit:
-
Besluit Burgerlijke Stand 1994 (Stbl. 1994, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, Stbl. 900).
- c.
Ambtenaar van de burgerlijke stand:
-
Een ambtenaar in dienst van de gemeente of een andere gemeente en als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (art.16 lid 2 en 3 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek)
- d.
Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand:
-
Een ambtenaar als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders;
- e.
Huis der gemeente
Het gemeentehuis aan het Hof van Tholen 2 te Tholen en alle binnen de gemeentegrenzen gelegen locaties, zowel in gebouwen als in de open lucht.
- f.
Bureau van de burgerlijke stand:
loket binnen de gemeentelijke organisatie waar zaken aangaande de burgerlijke staat gemeld moet worden (zoals geboorte, overlijden en huwelijken) en waar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn wettelijk voorgeschreven werkzaamheden verricht:
Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
-
1. Het college van burgemeester en wethouders kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen, de ambtenaren in dienst van de gemeente Tholen of in dienst van een andere gemeente.
-
2. Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is drie.
-
3. Het college van burgemeester en wethouders kan tevens buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand aanwijzen.
-
4. De ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand dienen alle wettige huwelijken en partnerschappen te voltrekken, en als gevolg daarvan kan het college alleen ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand aanwijzen die bereid zijn ook huwelijken en partnerschapsregistraties tussen mensen van hetzelfde geslacht te sluiten.
Artikel 3 Aanwijzing en ontslag
-
1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen. Deze periode is maximaal het tijdvak gedurende hetwelk de ambtenaar in dienst is van de gemeente en werkzaam is bij het team Publiekszaken
-
2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen.
-
3. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt ontslag verleend als de termijn in het aanwijzingsbesluit is verstreken, dan wel op de eerste dag na de maand waarin hij de leeftijd van zeventig jaren heeft bereikt.
-
4. Voor de ambtenaren en de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, welke zijn aangewezen vóór het inwerkingtreden van dit reglement en/of aangewezen zijn voor onbepaalde tijd, geldt, dat zij worden ontslagen:
- a.
op eigen verzoek;
- b.
bij beëindiging van het dienstverband bij deze gemeente of een andere gemeente;
- c.
anders dan op eigen verzoek bij feitelijke beëindiging van de werkzaamheden.
- a.
Artikel 4 Locatie
-
1. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken op de door het college als huis der gemeente aangewezen locaties: Gemeentehuis te Tholen, voormalig stadhuis te Tholen.
-
2. Voor het voltrekken van huwelijken en het registreren of omzetten van partnerschappen heeft het college aangewezen het gemeentehuis aan het Hof van Tholen 2 te Tholen en alle binnen de gemeentegrenzen gelegen locaties, zowel in gebouwen als in de open lucht.
-
3. Voor het voltrekken van huwelijken en het registreren of omzetten van partnerschappen op deze locaties dient wel voldaan te worden aan de hiervoor gestelde voorwaarden.
-
4. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.
-
5. Bij de plechtigheid in het gemeentehuis kunnen maximaal 50 personen, inclusief bruidspaar en getuigen aanwezig zijn.
-
6. Bij de plechtigheid in het oude stadhuis kunnen maximaal 30 personen, inclusief bruidspaar en getuigen aanwezig zijn,
-
7. De aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor incidenteel gebruik is pas effectief nadat het bruidspaar hiervan een schriftelijke bevestiging heeft ontvangen. Het bruidspaar en de locatiebeheerder vullen hiertoe de instemmingsverklaring voor gebruik van de locatie voor een huwelijk of geregistreerd partnerschap “in en leveren dit bij het kenbaar maken van het huwelijk of partnerschap. In deze instemmingsverklaring staan de voorwaarden waar de locatie aan moet voldoen tijdens de plechtigheid.
Artikel 5 Leiding
De teamleider van het team Publiekszaken is belast met de dagelijkse leiding van de Burgerlijke Stand c.q. de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand
Artikel 6 Kosteloze huwelijksvoltrekking
-
1. Ter uitvoering van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand is op dinsdagochtend om 09.00 en 09.30 uur gelegenheid tot kosteloos voltrekken van huwelijken, het registreren van partnerschappen.
-
2. Huwelijksvoltrekkingen op kosteloze tijdstippen zijn alleen mogelijk als ten minste één van de huwelijkskandidaten ingezetene van de gemeente Tholen is (zoals bedoeld in artikel 1.1 van de wet BRP).
-
3. De kosteloze huwelijken en partnerschapsregistraties worden voltrokken door de ambtenaar van de burgerlijke stand.
-
4. Tijdens de kosteloze huwelijksvoltrekking zal invulling worden gegeven aan het wettelijke recht om te kunnen trouwen. Dit betekent dat de ceremonie zich beperkt tot het opmaken van de akte en het geven van het jawoord bij een huwelijk en bij een geregistreerd partnerschap of omzetting het tekenen van de akte.
-
5. Voorafgaand aan de ceremonie vindt er geen gesprek plaats met de ambtenaar van de burgerlijke stand die het huwelijk zal voltrekken.
-
6. Bij de kosteloze huwelijksvoltrekking kunnen maximaal 15 personen (inclusief bruidspaar en getuigen) aanwezig zijn.
-
7. Het geven van een persoonlijke invulling aan de ceremonie, zoals bijvoorbeeld een toespraak, het afspelen van muziek of het drinken van champagne is niet toegestaan.
-
8. Het is verboden om bij de gemeentelijke trouwlocaties te strooien met rijst, confetti of iets dergelijks.
Artikel 7 Openstelling
-
1. Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:
- a.
Voor huwelijksvoltrekkingen, het registreren van partnerschappen of omzetten van een partnerschap in een huwelijk (met ceremonie) op maandag tot en met zaterdag van 09.00 tot 16.30 uur;
- b.
Voor overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 16.30 uur op afspraak.
- a.
-
2. Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.
-
3. Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.
-
4. Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan de burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.
-
5. In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid genoemde openingstijden.
-
6. Op de overige locaties vindt de voltrekking van de huwelijken en de registratie van de partnerschappen plaats op het tijdstip dat is afgesproken tussen de beheerder/eigenaar van de locatie en het aanstaande paar en na de definitieve bevestiging door de medewerker team Publiekszaken
Artikel 8 Aanmelden en afzeggen van het huwelijk of geregistreerd partnerschap
-
1. De datum voor het sluiten van een huwelijk of het registreren van een partnerschap kan maximaal een jaar voorafgaand aan de huwelijksdatum worden vastgelegd.
-
2. De afgesproken datum kan, indien gewenst, geannuleerd worden. Bij een annulering binnen 14 dagen voor de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie worden de leges terugbetaald waarbij €75,00 in mindering wordt gebracht. Indien de leges nog niet betaald zijn, wordt een factuur van €75,00 verstuurd.
Artikel 9 Salaris
De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals bedoeld in artikel 2, lid 3, ontvangt voor ieder door hem afzonderlijk voltrokken huwelijk een salaris conform de regeling rechtspositie buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand van de gemeente Tholen.
Artikel 10 Slotbepalingen
-
1. Het reglement kan worden aangehaald als 'Reglement burgerlijke stand gemeente Tholen 2022’.
-
2. Dit reglement treedt in werking op de eerste dag na die van bekendmaking daarvan onder gelijktijdige intrekking van het Reglement burgerlijke stand gemeente Tholen van 2 januari 2018.
Ondertekening
Tholen, 25 januari 2022
Burgemeester en wethouders van Tholen,
de secretaris
J.K. Fraanje
de burgemeester
M.L.P. Sijbers
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl