Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR672551
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR672551/1
Treasurystatuut GR Bedrijvenschap Hoefweg 2019
Geldend van 09-02-2022 t/m heden
Intitulé
Treasurystatuut GR Bedrijvenschap Hoefweg 20191. Algemeen
Artikel 1. Begrippenkader
In dit statuut wordt verstaan onder:
Begrip |
Definitie |
Begrotingstotaal |
Totale fasten op de begroting |
Daggeldlening |
Opgenomen of uitgezette middelen voor onbepaalde tijd die dagelijks gewijzigd kunnen worden |
Deposito |
Geldbedrag dat aan een financiele instelling wordt toevertrouwd voor een bepaalde periode tegen een bepaalde rentevergoeding. Gedurende de afgesproken periode kan niet vrij over dat geld worden beschikt |
Financiering |
Dit omvat het aantrekken van de benodigde financiele middelen voor een periode van minimaal een jaar. Deze middelen kunnen bestaan uit zowel eigen vermogen als vaste schulden |
Geldstromenbeheer |
AI die activiteiten die nodig zijn om liquiditeiten te transfereren zowel binnen de organisatie zelf als tussende organisatie en derden (betalingsverkeer) |
Intern liquiditeitsrisico |
De risico's van mogelijke wijzigingen in de liquiditeitenplanning en meerjaren investeringsplanning waardoor financiele resultaten kunnen afwijken van de verwachtingen |
Kasgeldlening |
Niet verhandelbare leningen voor een vast bedrag en voor een vaste periode (van maximaal een jaar) tegen een vooraf overeengekomen rentepercentage |
Kasgeldlimiet |
De kasgeldlimiet begrenst de omvang van de korte financiering (korter dan een jaar) tot een percentage van het begrotingstotaal bij aanvang van het jaar |
Koersrisico |
Het risico dat de financiele activa van de organisatie in waarde verminderen door negatieve koersontwikkelingen |
Kredietrisico |
De risico's op een waardedaling van een vordering ten gevolge van het niet (tijdig) na kunnen komen van de verplichtingen door de tegenpartij als gevolg van insolventie of deficit |
Liquiditeitenbeheer |
Het financieren en uitzetten van financiele middelen voor een periode tot een jaar |
Liquiditeitenplanning |
Een gestructureerd overzicht van de toekomstige inkomsten en uitgaven ingedeeld per tijdseenheid |
Onderhandse leningen |
Leningen waarbij de geldgever (aanbieder) en de geldnemer (vrager) rechtstreeks met elkaar onderhandelen over de voorwaarden van een krediet |
Rekening courant krediet |
Een rekening bij een bank waarbij een onderneming "rood' mag staan. De rekening courant met kredietfaciliteit is een doorlopend krediet die een onderneming kan gebruiken voor de dagelijkse betalingen. Als vergoeding voor het krediet betaalt de onderneming renteaan de bank |
Relatiebeheer |
Het omvat het onderhouden van relaties met instellingen waarmee in het kader van de uitvoering van het treasurybeleid contacten worden onderhouden |
Begrip |
Definitie |
Renterisico op de vaste schuld |
Mate waarin het saldo van rentelasten en rentebaten van het openbaar lichaam verandert door wijzigingen in het rentepercentage op leningen en uitzettingen met een oorspronkelijke rentetypische looptijd van Ianger dan eenjaar |
Renterisiconorm |
Een bedrag ter grootte van een bij de Wet fido gefixeerd percentage van het begrotingstotaal van een bepaald jaar van het openbaar lichaam. De aflossingen en renteherzieningen van de bestaande leningenportefeuille mogen op jaarbasis deze norm niet overschrijden |
Rentetypische looptijd |
Het tijdsinterval gedurende de looptijd van een geldlening, waarin op basisvan de lening voorwaarden van de geldlening sprake is van een door de verstrekker van de geldlening niet be'invloedbare constante rentevergoeding |
Saldobeheer |
Het beheer van de dagelijkse saldi op de rekeningen |
Treasuryfunctie |
De treasuryfunctie omvat aile activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiele vermogenswaarden, de financiele stromen, de financiele posities en de hieraan verbonden risico's. De treasuryfunctie bestaat uit vier deelfuncties: risicobeheer, financiering, kasbeheer en debiteuren- en crediteurenbeheer |
Treasurer |
De daartoe door het dagelijks bestuur van GR Bedrijvenschap Hoefweg aangewezen functionaris die verantwoordelijk is voor een continue beschikbaarheid van financiele middelen en de daaraanverbonden kosten en risico·s |
Treasurybeleid |
Vastlegging van de uitgangspunten, doelstellingen, richtlijnen en limieten, de organisatorische en administratieve kaders, de informatievoorziening en de administratieve organisatie ter uitvoering van de treasuryfunctie |
Treasuryparagraaf |
Het begrotingsonderdeel c.q. rekeningsonderdeel waarin het beleid voor het komende jaar wordtvastgelegd, respectievelijk waarin de verantwoording wordt afgelegd van de realisatie van het voorgenomen beleid |
Treasurystatuut |
Het document waarin de beleidsmatige infrastructuur voor de uitvoering van de treasury is vastgelegd |
Uitzetting |
Het tijdelijk toevertrouwen van liquiditeiten aan derdentegen vooraf overeengekomen condities en bedingen. Kortlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode tot een jaar en langlopende uitzettingen hebben betrekking op een periodevan een jaar of langer |
Vaste schuld |
Het gezamenlijk bedrag van:
|
Vier-ogen principe |
Het principe dat minimaal twee functionarissen zijn betrokken bij het afsluiten van een transactie |
Wet fido |
De Wet financiering decentrale overheden |
Artikel 2. Doelstellingen treasuryfunctie
De treasuryfunctie van GR Bedrijvenschap Hoefweg dient tot:
- 1.
Het verzekeren van een duurzame relatie met de financiele markten om tegen acceptabele condities te financieren;
- 2.
Het beschermen van vermogens- en (rente-) resultaten tegen ongewenste financiele risico's;
- 3.
Het minimaliseren van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiele posities;
- 4.
Het optimaliseren van de renteresultaten binnen de kaders van de wet en richtlijnen van dit treasurystatuut;
- 5.
Het opzetten en onderhouden van een goede en efficiente financiele infrastructuur;
- 6.
Het realiseren van een flexibel en controleerbaar cash management in de organisatie;
- 7.
Het realiseren van efficiente en transparante informatiestromen ter ondersteuning van het beleid.
2. Risicobeheer
Artikel 3. Uitgangspunten risicobeheer
GR Bedrijvenschap Hoefweg zal ten aanzien van financieel risico een defensief en risicomijdend beleid voeren. Het verstrekken van leningen of garanties is toegestaan na instemming van het dagelijks bestuur van GR Bedrijvenschap Hoefweg.
Artikel 4. Renterisicobeheer
-
1. De kasgeldlimiet wordt niet overschreden conform de Wet fido;
-
2. De renterisiconorm wordt niet overschreden conform de Wet fido;
-
3. Nieuwe leningen worden afgestemd op de bestaande financiele positie en de liquiditeitenplanning;
-
4. De (spreiding van) rentetypische looptijd en het renteniveau van de betreffende lening wordt afgestemd op de actuele rentestand.
Artikel 5. Koersrisicobeheer
-
1. (Tijdelijke) overtollige middelen worden, overeenkomstig artikel 2, eerste lid, van de Wet financiering decentrale overheden, in 's rijks schatkist aangehouden;
-
2. In afwijking van het eerste lid kan door het dagelijks bestuur worden besloten overtollige liquide middelen uit te zetten bij een andere openbare lichamen, met dien verstande dat deze openbare lichamen geen financiele toezichtrelatie hebben met GR Bedrijvenschap Hoefweg.
Er is derhalve geen sprake van koersrisico.
Artikel 6. Kredietrisicobeheer
-
1. (Tijdelijke) overtollige middelen worden, overeenkomstig artikel 2, eerste lid, van de Wet financiering decentrale overheden, in 's rijks schatkist aangehouden;
-
2. In afwijking van het eerste lid kan door het dagelijks bestuur worden besloten overtollige liquide middelen uit te zetten bij een andere openbare lichamen, met dien verstande dat deze openbare lichamen geen financiele toezichtrelatie hebben met GR Bedrijvenschap Hoefweg.
Er is derhalve geen sprake van kredietrisico.
Artikel 7. Intern liquiditeitsrisicobeheer
-
1. Het openbaar lichaam beperkt haar interne liquiditeitsrisico's door haar treasury activiteiten te baseren op een korte termijn liquiditeitenplanning (looptijd tot een jaar), alsmede een meerjarige liquiditeitenplanning met een looptijd van minimaal 4 jaar;
-
2. Bij het jaarlijkse opstellen van de begroting wordt de meerjarige liquiditeitenplanning geactualiseerd;
-
3. Bij het jaarlijks actualiseren van de grondexploitatie wordt de liquiditeitsprognose voor de gehele looptijd van de grondexploitatie bepaald;
-
4. De treasurer zorgt per kwartaal voor een actuele korte termijn liquiditeitsprognose en voorziet deze van een advies omtrent de wijze waarop in de financiering hiervan kan worden voorzien;
-
5. Maandelijks wordt de kasgeldlimiet bewaakt.
Artikel 8. Valutarisicobeheer
Valutarisico's worden in het openbaar lichaam uitgesloten door uitsluitend leningen aan te gaan in de Nederlandse geldeenheid (de euro).
3. Financiering
Artikel 9. Financiering
Bij het aantrekken van financieringen voor een periode van een jaar en Ianger gelden de volgende uitgangspunten:
- 1.
Financieringen worden enkel aangetrokken ten behoeve van de realisatie van de taakstelling, zoals opgenomen in de Gemeenschappelijk regeling Bedrijvenschap Hoefweg;
- 2.
Het aantrekken van middelen ten einde deze te beleggen is niet toegestaan;
- 3.
Toegestane instrumenten bij het aantrekken van financieringen zijn daggeldleningen, kasgeldleningen, krediet in rekening courant en onderhandse leningen;
- 4.
De voorwaarden dienen marktconform te zijn;
- 5.
Het aantrekken van langlopende leningen geschiedt door offertes aan te vragen bij ten minste twee financiele instellingen I tussenpersonen. Bij een lening groter dan € 15 miljoen worden er drie offertes aangevraagd. Hierbij zijn de voorwaarden benoemd in artikel 11 van toepassing. Tevens dient hierbij gebruik te worden gemaakt van een actuele liquiditeitenplanning. Gekozen wordt voor de financiele instelling waarbij de lening de laagste lasten oplevert.
Artikel 10. Langlopende uitzettingen
(Tijdelijke) overtollige middelen worden, overeenkomstig artikel 2, eerste lid, van de Wet financiering decentrale overheden, in 's rijks schatkist aangehouden.
Artikel 11. Relatiebeheer
GR Bedrijvenschap Hoefweg beoogt het realiseren van gunstige of marktconforme condities voor af te nemen financi le diensten. Hierbij gelden de volgende uitgangspunten:
- 1.
Bankrelaties en hun condities worden eens in de vijf jaar ge valueerd;
- 2.
Financiele instellingen (kredietinstellingen, beleggingsinstellingen, effecteninstellingen, verzekeraars en pensioenfondsen) dienen onder Nederlands toezicht te vallen, zoals de Nederlandse Bank, conform de Wet Toezicht Kredietwezen;
- 3.
Tussenpersonen dienen geregistreerd te staan bij de Autoriteit Financi le Markten (AFM) en daarvan een vergunning als makelaar te hebben ontvangen.
4.Kasbeheer
Artikel 12. Geldstromenbeheer
Teneinde de kosten van het geldstromenbeheer te beperken wordt:
- 1.
Het liquiditeitsgebruik beperkt door de geldstromen op elkaar af te stemmen zodat het gebruik van kredietfaciliteiten wordt beperkt. Hierbij wordt erop toegezien dat de liquiditeitspositie voldoende is om te garanderen dat de verplichtingen tijdig kunnen worden nagekomen;
- 2.
Het betalingsverkeer zoveel mogelijk uitgevoerd door een bank.
Artikel 13. Saldo- en liquiditeitenbeheer
Voor het saldobeheer en het liquiditeitenbeheer gelden de volgende specifieke richtlijnen:
- 1.
De GR Bedrijvenschap Hoefweg streeft naar concentratie van de overtollige liquiditeiten binnen een rentecompensatiecircuit bij de bank met de gunstigste condities;
- 2.
lndien er een liquiditeitsbehoefte ontstaat, kan het openbaar lichaam kortlopende middelen aantrekken. Hierbij wordt - conform artikel 4- de kasgeldlimiet niet overschreden;
- 3.
Toegestane instrumenten bij het aantrekken van kortlopende middelen zijn daggeld, kasgeldleningen, kredietlimiet op rekening-courant en rekening-courant bank.
5. Administratieve organisatie en interne controle (AOIC)
Artikel 14. Uitgangspunten AOIC
In het kader van de treasuryfunctie, rekeninghoudend met de omvang van de projectorganisatie, gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle:
- 1.
De verantwoordelijkheden en bevoegdheden van treasuryactiviteiten zijn op eenduidige wijze schriftelijk vastgelegd;
- 2.
Bij de uit te voeren treasuryactiviteiten is functiescheiding doorgevoerd metals belangrijkste voorwaarden:
- -
iedere transactie wordt door minimaal twee functionarissen geautoriseerd (het vier-ogen principe);
- -
de uitvoering en controle geschieden door afzonderlijke functionarissen;
- -
de uitvoering en registratie in de financiele administratie geschiedt door afzonderlijke functionarissen;
- -
Tegenpartijen wordt opdracht gegeven de bevestigingen van iedere transactie te versturen naar de financiele administratie zonder tussenkomst van de personen die bevoegd zijn tot het sluiten van de transacties;
- -
De transacties worden onmiddellijk geregistreerd door de functionaris die de transactie heeft afgesloten en gecontroleerd door de functionaris die belast is met de interne controle.
- -
Artikel 15. Verantwoordelijkheden
De verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van GR Bedrijvenschap Hoefweg zijn in onderstaande tabel gedefinieerd.
Functie |
Verantwoordelijkheden |
Algemeen Bestuur |
|
Dagelijks Bestuur |
|
Directeur |
|
Controller |
|
Treasurer |
|
Externe accountant |
|
Artikel 16. Bevoegdheden
In onderstaande tabel staan bevoegdheden met betrekking tot treasury activiteiten weergegeven alsmede de daarbij benodigde fiattering. De directeur wordt bij verhindering of ontstentenis vervangen door de secretaris.
|
Bevoegd functionaris (1e handtekening} |
Autorisatie door {2ehandtekening} |
Saldo-, liquiditeiten- en geldstromenbeheer |
|
|
Het uitzetten van geld via daggeld, deposito en spaarrekening |
Treasurer |
Directeur |
Het aantrekken van geld via daggeld of kasgeld |
Treasurer |
Directeur |
Betalingsopdrachten voorbereiden en versturen |
Treasurer |
Directeur |
|
|
|
Bankrelatiebeheer |
|
|
Bankrekeningen openen/sluiten/wijzigen |
Directeur |
Dagelijks bestuur |
Bankcondities en tarieven afspreken |
Directeur |
Dagelijks bestuur |
|
|
|
Financiering en uitzetting |
|
|
Het afsluiten van kredietfaciliteiten |
Treasurer |
Directeur |
Het aantrekken van gelden via langlopende of onderhandse leningen zoals vastgelegd in de treasuryparagraaf |
Treasurer |
Directeur |
Het uitzetten van gelden zoals vastgelegd in de treasuryparagraaf |
Treasurer |
Directeur |
Het verstrekken van leningen aan derden uit hoofde van haar taakstelling, zoals opgenomen in de Gemeenschappelijk regeling Bedrijvenschap Hoefweg |
Dagelijks bestuur |
Algemeen bestuur |
Het garanderen van gelden uit hoofd van haar taakstelling, zoals opgenomen in de Gemeenschappelijk regeling Bedrijvenschap Hoefweg |
Oagelijks bestuur |
Algemeen bestuur |
Artikel 17. lnformatievoorziening
Bij de begroting en bij de jaarrekening informeert het Algemeen Bestuur de organisatie en externen omtrent het treasurybeleid en treasurybeheer via de paragraaf Financiering.
Artikel 18. Takenlijst
De taken van de treasurer zijn:
Thema |
Taak |
Wanneer |
Risicobeheer |
Bewaken kasgeldlimiet |
wekelijks / maandelijks |
Bewaken renterisiconorm |
bij begroting en jaarrekening |
|
Monitoren actuele rentestand |
wekelijks I maandelijks |
|
Beheren van risico's, zeals renterisico's en liquiditeitsrisico's |
continu |
|
Opstellen liquiditeitsplanning lange termijn (4 jaar) |
bij begroting en jaarrekening |
|
Opstellen liquiditeitsplanning korte termijn (1 jaar) |
per kwartaal |
|
Financiering & kasbeheer |
Aantrekken van lange financiering |
Naarbehoefte |
Uitzetten van middelen, waaronder in 's Rijks schatkist |
Continu |
|
Beheren van relaties met financieHe instellingen |
Continu |
|
Aantrekken van korte financiering t.b.v. liquiditeit |
Naarbehoefte |
|
Het adviseren van de afdelingen over financieringsvraagstukken en financieHe gevolgen van hun activiteiten en projecten |
Continu |
|
P&C |
Opstellen paragraaf Financiering in de begroting |
bij begroting |
Opstellen paragraaf Financiering in de jaarrekening |
bij jaarrekening |
|
Beleid |
Het voorbereiden van beleidsvoorstellen op treasurygebied |
jaarlijks |
Artikel 19. lnwerkingtreding
Het treasurystatuut treedt in werking op de dag na bekendmaking.
Artikel 20. Hardheidsclausule
Bij bijzondere problemen of onbillijkheden in de uitvoering kan het bestuur afwijken van het bepaalde in dit treasurystatuut.
Artikel 21. Citeertitel
Dit statuut kan worden aangehaald onder de naam "Treasurystatuut GR Bedrijvenschap Hoefweg
2019"
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van het Algemeen Bestuur van GR Bedrijvenschap Hoefweg
11 december 2018.
De secretaris,
De voorzitter,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl