Regeling vervallen per 22-11-2023

Verordening Auditcommissie provincie Groningen 2021

Geldend van 05-02-2022 t/m 21-11-2023

Intitulé

Verordening Auditcommissie provincie Groningen 2021

[Deze publicatie betreft een rectificatie omdat de beslispunten onder artikel 12 per abuis bekendgemaakt zijn. De oorspronkelijke publicatie is op 29 december 2021 bekendgemaakt, beschikbaar via Provinciaal blad 2021, 12987.]

Provinciale Staten van de provincie Groningen maken bekend dat zij op 15 december 2021, nr. 3.f, voordracht 2021-104461, afdeling SG, dossiernummer K32311, hebben besloten tot vaststelling van de Verordening Auditcommissie provincie Groningen 2021. Het besluit luidt als volgt:

PROVINCIALE STATEN van Groningen:

Gelezen de voordracht van de kwartiermakers werkgroep Auditcommissie van 17 november 2021, nr. 2021-104461, SG.

Gelet op artikel 82 en 143 van de provinciewet.

BESLUITEN:

  • I.

    Vast te stellen hetgeen volgt:

    Verordening Auditcommissie provincie Groningen 2021

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    lid: elk door provinciale staten benoemd lid van de auditcommissie;

  • b.

    voorzitter: de door de auditcommissie uit haar midden benoemde voorzitter;

  • c.

    vicevoorzitter: de door de auditcommissie uit haar midden benoemde vicevoorzitter;

  • d.

    staten: de Provinciale Staten van Groningen;

  • e.

    secretaris: de door de griffier aangewezen secretaris van de auditcommissie;

  • f.

    accountant: de door de Staten benoemde accountant overeenkomstig artikel 217 lid tweede Provinciewet.

  • g.

    auditcommissie: een op grond van artikel 82 Provinciewet door provinciale staten ingestelde commissie die provinciale staten ondersteunt bij het uitvoeren van haar financiële- en controlefunctie.

Artikel 2 Taken

De auditcommissie heeft de volgende taken:

  • 1.

    Het aansturen van de accountant. Meer specifiek gaat het hierbij om:

    • a.

      de voorbereiding en uitvoering van de aanwijzing, opdrachtverlening dan wel beëindiging van de aan een externe accountant opgedragen accountantscontrole. Dit overeenkomstig de Verordening Accountantscontrole Provincie Groningen;

    • b.

      de voorbereiding en uitvoering van het door de staten jaarlijks vast te stellen normenkader, de goedkeurings- en rapporteringstoleranties voor de accountantscontrole op de jaarrekening alsmede het aandragen van aandachtspunten voor de accountant voor de interim-controle en de jaarrekeningcontrole;

    • c.

      het bespreken van de rapportages die gericht zijn aan de staten, waaronder de Boardletter en het accountantsverslag.

    • d.

      het melden van opdrachten aan de accountant door het college: wanneer het college van Gedeputeerde Staten aan de accountant van de staten verzoekt een bepaalde opdracht uit te voeren, dan maakt de accountant hiervan vooraf melding bij de auditcommissie. De auditcommissie kan beoordelen of de onafhankelijke positie van de accountant niet in gevaar komt door het uitvoeren van de opdracht. Elk half jaar biedt de accountant een overzicht aan van de voor de provincie verrichte werkzaamheden. Dat is ook het moment voor de auditcommissie om de onafhankelijkheid van de accountant te bespreken.

  • 2.

    Het bijhouden van een overzicht en alle betrokken partijen informeren over onderzoeken door:

    • a.

      de Noordelijke Rekenkamer;

    • b.

      het college van Gedeputeerde Staten in het kader van de onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid ex artikel 217a Provinciewet.

  • 3.

    Het ten behoeve van de staten adviseren over de kwaliteit van de financiële en controlerende documenten (waaronder de documenten van de Planning& Controlcyclus) die door het college van Gedeputeerde Staten aan de staten worden aangeboden.

  • 4.

    Vergaren en overdragen van kennis aan de staten over relevante thema’s die raken aan de financiële en controlerende rol van de staten.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1. De auditcommissie bestaat uit ten minste vijf en ten hoogste zeven statenleden die door de staten aan het begin van de zittingsperiode worden benoemd. De leden zitten namens de staten in de auditcommissie.

  • 2. De staten streven bij de samenstelling van de auditcommissie naar een evenwichtige vertegenwoordiging van de in de Staten vertegenwoordigde fracties

  • 3. De benoeming geschiedt voor de zittingsperiode, gelijk aan die van de leden van de zittende staten. Dit geldt eveneens voor tussentijdse benoemingen.

  • 4. Het lidmaatschap van de auditcommissie vervalt door het verlies van hoedanigheid van statenlid, door ontslagname of door een met redenen omkleed besluit van de staten.

  • 5. In de tussentijds in de auditcommissie opengevallen plaatsen wordt zo spoedig mogelijk voorzien.

  • 6. Leden van de auditcommissie worden bij afwezigheid niet vervangen.

  • 7. Naast leden kent de auditcommissie ook adviseurs die in principe bij de vergaderingen van de auditcommissie aanwezig zijn. Dat zijn de accountant en de griffier. De gedeputeerde van Financiën is in principe aanwezig als gesprekspartner van de auditcommissie. Hij/zij kan zich laten ondersteunen of vervangen door de concerncontroller. Alleen de leden van de auditcommissie hebben stemrecht. Ook kunnen de leden van de auditcommissie besluiten om zonder een of meerdere adviseurs/gesprekspartners bijeen te komen.

Artikel 4 Voorzitter

De auditcommissie wijst uit haar leden een voorzitter en een vicevoorzitter aan. De voorzitter is tevens woordvoerder namens de auditcommissie in de vergaderingen van de staten of statencommissie.

Artikel 5 Secretariaat en ondersteuning

Het secretariaat van de auditcommissie wordt verzorgd door de griffier of een door deze aangewezen medewerker van de statengriffie. De auditcommissie kan zich verder laten ondersteunen vanuit de ambtelijke organisatie.

Artikel 6 Bevoegdheden auditcommissie

  • 1. De auditcommissie is bevoegd aan de staten over de in artikel 2 genoemde onderwerpen voorstellen uit te brengen voorzien van een advies over door de staten te nemen besluiten.

  • 2. In het kader van de uitoefening van haar in artikel 2 bedoelde taken is de auditcommissie bevoegd informatie in te winnen bij en te overleggen met het college, de Noordelijke Rekenkamer en de accountant als bedoeld in artikel 2.

  • 3. De auditcommissie kan advies inwinnen bij een extern deskundige.

  • 4. De auditcommissie is bevoegd de handelingen te verrichten die nodig zijn voor de werving en de selectie van of het beëindigen van de relatie met dan wel het ontslag van de accountant als bedoeld in artikel 2.

  • 5. De auditcommissie is bevoegd om leden van het college, leden van de Noordelijke Rekenkamer, de accountant als bedoeld in artikel 2, eerste lid, ambtenaren, belanghebbende en deskundigen uit te nodigen voor het verschaffen van inlichtingen of het deelnemen aan vergaderingen van de auditcommissie.

  • 6. Indien de auditcommissie ambtenaren, anderen dan opgenomen in artikel 3 lid 7, uitnodigt informeert zij het college hier van tevoren over.

Artikel 7 Vergaderingen

  • 1. De auditcommissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter dit nodig acht of ten minste twee leden onder opgave van redenen dit aan de voorzitter vragen.

  • 2. De voorzitter belegt de vergaderingen. Hij/zij draagt zorg voor het tijdig verzenden van uitnodigingen voor de vergaderingen. Hierbij wordt – spoedeisende gevallen uitgezonderd – uitgegaan van ten minste zeven dagen voor de betreffende vergadering.

  • 3. De oproepingen vermelden datum, tijd, plaats en te behandelen onderwerpen. De voor de behandeling van die onderwerpen relevante stukken worden tegelijkertijd aan de leden toegezonden.

Artikel 8 Openbaarheid en verslaglegging

  • 1. De vergaderingen van de commissie zijn openbaar.

  • 2. De commissie kan op voordracht van de voorzitter om gewichtige redenen besluiten dat de vergadering of een deel daarvan besloten is.

  • 3. Als gewichtige redenen, genoemd in het tweede lid, kunnen onder andere gelden:

    • a.

      Financieel of economisch nadeel van belanghebbenden;

    • b.

      Betrokken bedrijfsbelangen;

    • c.

      Private belangen van belanghebbenden;

    • d.

      Onevenredige bevoor- of benadeling van belanghebbenden.

  • 4. Besloten vergaderingen zijn ook toegankelijk voor statenleden en fractievertegenwoordigers.

  • 5. Van iedere vergadering van de auditcommissie wordt een verslag opgesteld. Het verslag wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld. Alle statenleden krijgen het verslag van de vergaderingen van de auditcommissie, deze verslagen worden daarmee openbaar.

Artikel 9 Besluitvorming

  • 1. Besluiten van de auditcommissie worden genomen bij meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen; alleen de leden van de auditcommissie hebben stemrecht.

  • 2. De auditcommissie kan slechts beraadslagen en besluiten, wanneer meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 3. Indien over een voorstel door geen van de leden stemming wordt verlangd, is het aangenomen.

  • 4. Bij het staken van de stemmen wordt de besluitvorming over het onderwerp uitgesteld tot aan de eerstvolgende vergadering, waarin meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is. Staken de stemmen ook in die vergadering dan beslist de stem van de voorzitter.

Artikel 10

De auditcommissie of de staten kunnen een evaluatie laten verrichten naar het functioneren van de commissie. In ieder geval wordt 1 keer in de 4 jaar een evaluatie uitgevoerd.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze verordening wordt bekend gemaakt in het Provinciaal Blad en treedt in werking met ingang van 1 januari 2022.

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Auditcommissie provincie Groningen 2021.

Ondertekening

Groningen, 15 december 2021

provinciale staten voornoemd:

F.J. Paas, voorzitter

H. Engels - van Nijen, griffier