Besluit ondermandaat gemeentesecretaris/ algemeen directeur – afdelingshoofden

Geldend van 05-04-2024 t/m heden

Intitulé

Besluit ondermandaat gemeentesecretaris/ algemeen directeur – afdelingshoofden

De gemeentesecretaris/ algemeen directeur van de gemeente Leudal,

overwegende dat het doelmatig is dat de gemeentesecretaris/ algemeen directeur gebruik maakt van ondermandaat bij de uitoefening van de aan hem gemandateerde bevoegdheden;

gelet op het Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Leudal, de geldende Budgethouderregeling en het organogram van de organisatiestructuur 2021 en de daarbij behorende indeling van medewerkers over de diverse afdelingen en teams;

B E S L U I T :

Artikel 1 Ondermandaat

  • 1. De gemeentesecretaris/ algemeen directeur wijst op grond van artikel 3 van het Mandaat- volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Leudal de afdelingshoofden van de organisatie aan als degenen die binnen de grenzen van de aan haar afdeling opgedragen taken het ondermandaat kunnen uitoefenen.

  • 2. Onderstaande handelingen berusten bij alle afdelingshoofden en komen daarom niet voor ondermandaat, volmacht en machtiging in aanmerking:

    • a.

      besluiten tot (tijdelijke) inhuur van personeel;

    • b.

      besluiten omtrent gunning (inclusief voorfase) alsmede het aangaan van overeenkomsten met betrekking tot Leveringen, Diensten en Werken (niet zijnde Europese aanbestedingen) boven de € 25.000,- exclusief BTW;

    • c.

      het aanwijzen van een medewerker:

      • *

        met de taak van prestatie akkoord verklaarder (pav’er); en/of

      • *

        met de taak van budgetbeheerder.

    • d.

      uitzonderlijke c.q. bijzondere (voorgenomen) besluiten voortvloeiende uit de Cao Gemeenten:

      • *

        hoofdstuk 2: Aanstellen van medewerkers voor zijn afdeling, waarbij rekening wordt gehouden met de uitzondering zoals opgenomen in artikel 5 lid 1 onder sub f de Mandaatbesluit;

      • *

        hoofdstuk 3: overeenkomen van het salaris, ook in de aanloopschaal (3.3), toelage onregelmatige dienst (3.11), buitendagvenstertoelage (3.12), toelage beschikbaarheidsdienst (3.13), overwerkvergoeding (3.19), vergoeding BHV, EHBO en interventieteam (3.20), reis- en verblijfskostenvergoeding (3:21) en reis- en verblijfskostenvergoeding woon-werk (3:22);

      • *

        hoofdstuk 6: langdurig zorgverlof (6.8);

      • *

        hoofdstuk 9: het starten en begeleiden van het werk-naar-werk traject, met uitzondering van de tussentijdse beëindiging ervan zoals bepaald in 9.10;

    • e.

      het indienen van het verweerschrift ten behoeve van de behandeling door de Commissie Bezwaarschriften dan wel bij het voeren van een gerechtelijke procedure, mits het akkoord is bevonden door de verantwoordelijk portefeuillehouder;

    • f.

      het nemen van een procesbesluit in gerechtelijke procedures;

    • g.

      aanwijzen van medewerkers van zijn afdeling voor het vertegenwoordigen van de gemeente in gerechtelijke procedures.

  • 3. Naast de handelingen opgenomen in het tweede lid van dit artikel, berusten de onderstaande handelingen bij het afdelingshoofd Dienstverlening en komen daarom niet voor ondermandaat, volmacht en machtiging in aanmerking:

    • a.

      Aansprakelijkheid/ verzekeringen:

      • *

        het besluit tot het afhandelden van aansprakelijkheidsstellingen vanaf een bedrag van € 2.500,- en tot een bedrag € 25.000,-;

      • *

        het besluit tot het aansprakelijk stellen van derden voor aan de gemeente toegebrachte schade.

    • b.

      Verkopen, overdragen of vernietigen van een zaak:

      • *

        het besluit tot het verkopen dan wel het om niet aan een derde overdragen of vernietigen van een meegevoerde en opgeslagen zaak als gesteld in artikel 172 lid 2 WvW 1994 en artikel 5:30 Awb;

      • *

        het besluit tot het verkopen dan wel het om niet aan een derde overdragen of vernietigen van een zaak als bedoeld in Boek 5, titel 2, artikel 6 lid 2 Burgerlijk Wetboek (BW);

      • *

        het besluit tot het verkopen, overdragen om niet of vernietigen van een zaak als bedoeld in Boek 5, titel 2 artikel 8 lid 1 en 2 BW.

    • c.

      Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG):

      • *

        het toetsen van (overige) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving ingevolge art 11 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;

      • *

        het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers ingevolge BAG;

      • *

        het, op grond van het bepaalde in artikel 10, lid 2 BAG, inschrijven van de in of op grond van art 10 lid 1 BAG aangewezen brondocumenten in het adressenregister dan wel gebouwenregister;

      • *

        het op basis van de brondocumenten opnemen van gegeven in de adressenregistratie en de gebouwenregistratie overeenkomstig de voorschriften uit de art 14A en 15 BAG.

    • d.

      Buitengewoon Ambtenaar van de burgerlijke stand:

      • *

        het aanwijzen van huwelijkslocaties als bedoeld in artikel 1:63 BW;

      • *

        het benoemen als ambtenaar van de burgerlijke stand (ABS);

      • *

        het benoemen als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS) voor de duur van één dag.

  • 4. De in het eerste lid bedoelde functionarissen oefenen het ondermandaat uit met inachtneming van de artikelen 4 en 5 van het Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Leudal.

  • 5. De gemeentesecretaris/ algemeen directeur kan ten aanzien van de uitoefening van dit ondermandaat per geval of in het algemeen instructies geven ter zake van de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid.

  • 6. De afdelingshoofden kunnen het aan hem verleende mandaat ondermandateren. Voor ondermandaat door een afdelingshoofd is goedkeuring door de gemeentesecretaris/algemeen directeur vereist.

Artikel 2 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Ondertekening

Heythuysen, 16 november 2021

mr. drs. J.J. Th. L. Geraedts
De gemeensecretaris/algemeen directeur van de gemeente Leudal