Reglement burgerlijke stand Maasdriel 2021

Geldend van 02-02-2022 t/m heden

Intitulé

Reglement burgerlijke stand Maasdriel 2021

Het college van de gemeente Maasdriel,

gelet op het bepaalde in afdeling 1 van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

besluit:

vast te stellen het volgende:

Reglement burgerlijke stand Maasdriel 2021

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder:

  • a.

    Het college: het college van burgemeester en wethouders;

  • b.

    Belanghebbende: degene die wettelijk een belang heeft bij het doen van een verrichting in het kader van de burgerlijke stand;

  • c.

    Omzettingen: het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk;

  • d.

    Ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd op grond van artikel 1:16, tweede en derde lid van het Burgerlijk Wetboek (BW);

  • e.

    Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (hierna babs): een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig aangewezen op grond van artikel 1:16, tweede en derde lid, BW;

  • f.

    Gemeentehuis (huis der gemeente): alle locaties die als zodanig door het bevoegde bestuursorgaan zijn aangewezen.

Artikel 2 De ambtenaren

  • 1. Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen:

    • a.

      Ambtenaren in dienst van de gemeente, die werkzaam zijn bij het organisatieonderdeel waar de taak burgerlijke stand ondergebracht is.

  • 2. Het college kan tot babs aanwijzen:

    • a.

      Ambtenaren in dienst van de eigen of een andere gemeente.

    • b.

      Personen niet in gemeentelijke dienst die op verzoek van een bruidspaar een huwelijk sluiten.

Artikel 3 Aanwijzing

  • 1. De aanwijzing van de ambtenaren van de burgerlijke stand geldt maximaal voor de periode waarin zij in dienst zijn bij de gemeente.

  • 2. De aanwijzing van de babs vindt plaats onder de volgende voorwaarden:

    • a.

      De babs wordt voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen.

    • b.

      De babs wordt uitsluitend benoemd voor het doen van huwelijksvoltrekkingen, partnerschapsregistraties of omzettingen.

    • c.

      Als de babs lid is van het college of van de gemeenteraad, is de aanwijzingstermijn maximaal de termijn die samenvalt met de zittingsperiode van het betreffende college- of raadslid.

    • d.

      Voor personen die eenmalig een huwelijk of partnerschap in de gemeente Maasdriel sluiten, geldt de aanwijzing voor de dag waarop dit huwelijk of partnerschap plaatsvindt.

    • e.

      Het college kan nadere regels stellen over de aanwijsbaarheid van een babs.

Artikel 4 Leiding van de dienst

De manager van het team Publieke Dienstverlening is belast met de leiding aan de ambtenaren burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 5. Werklocatie

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis, dan wel in een ander huis der gemeente.

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

Artikel 6 Openstelling bureau burgerlijke stand

  • 1. Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • a.

      Voor huwelijksvoltrekkingen, partnerschapsregistraties of omzettingen in het gemeentehuis in Kerkdriel: elke dag op afspraak tussen 9:00 en 17:00 uur.

    • b.

      Voor huwelijksvoltrekkingen, partnerschapsregistraties of omzettingen in andere huizen der gemeente dan het gemeentehuis in Kerkdriel elke dag op afspraak tussen 9:00 en 17:00 uur.

    • c.

      Voor overige werkzaamheden, desgewenst op afspraak, tijdens de uren waarin het gemeentehuis in Kerkdriel voor het publiek is geopend.

  • 2. Het bureau is gesloten indien de in het eerste lid vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door of namens het college aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3. Het bureau kan op dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door of namens het college, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4. Het bureau kan op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college, worden geopend op andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende reguliere openstelling van het bureau.

  • 5. In bijzondere gevallen kan namens het college worden besloten tot afwijking van in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 7 Kosteloze voltrekking van een huwelijk

Twee maal per week is er de mogelijkheid tot kosteloze voltrekking van een huwelijk.

  • 1.

    De ceremonie vindt plaats in een spreekkamer in het gemeentehuis.

  • 2.

    Behalve het bruidspaar worden alleen de getuigen (minimaal 2, maximaal 4) toegelaten.

  • 3.

    De randvoorwaarden bij de kosteloze ceremonie zijn:

    • a.

      De tijdstippen voor de kosteloze ceremonies zijn iedere dinsdag om 10:00 uur en 10:15 uur, met inachtneming van de in de algemene termijnenwet aangewezen feestdagen of daarmee gelijkgestelde dagen.

    • b.

      De ceremonie duurt maximaal 10 minuten.

    • c.

      Er kan geen voorkeur worden uitgesproken voor een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die het huwelijk voltrekt.

    • d.

      Er vindt geen voorgesprek plaats met de ambtenaar.

    • e.

      Er wordt geen toespraak gegeven tijdens de ceremonie.

Artikel 8 Voltrekking van een huwelijk met een eenvoudige ceremonie (sober huwelijk)

Twee maal per week is er de mogelijkheid tot voltrekking van een huwelijk met een eenvoudige ceremonie.

  • 1.

    De eenvoudige ceremonie vindt plaats in de raadzaal van het gemeentehuis

  • 2.

    De rand voorwaarden bij de eenvoudige ceremonie zijn:

    • a.

      De tijdstippen voor de eenvoudige ceremonie zijn iedere maandag om 10:00 uur en 10:15 uur, met inachtneming van de in de algemene termijnenwet aangewezen feestdagen of daarmee gelijkgestemde dagen.

    • b.

      De ceremonie duurt maximaal 15 minuten.

    • c.

      Er kan geen voorkeur worden uitgesproken voor een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die het huwelijk voltrekt.

    • d.

      Er vindt geen voorgesprek plaats met de ambtenaar.

    • e.

      Er wordt een standaard toespraak gehouden tijdens de ceremonie.

Artikel 9 Citeertitel, inwerkingtreding en intrekking

  • 1. Dit reglement kan worden aangehaald als “Reglement burgerlijke stand Maasdriel 2021” en treedt in werking met ingang van de eerste dag volgende op de bekendmaking daarvan.

  • 2. Op het moment van inwerkingtreding als genoemd in het eerste lid vervalt het Reglement, zoals vastgesteld op 29 maart 2016.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 9 november 2021.

Burgemeester en wethouders van Maasdriel,

de secretaris,

G.T. Wildeman

de burgemeester,

H. van Kooten