Regeling vervallen per 01-01-2023

Subsidieregeling dorps- en wijkbudgetten Eemsdelta 2022

Geldend van 27-01-2022 t/m 31-12-2022

Intitulé

Subsidieregeling dorps- en wijkbudgetten Eemsdelta 2022

Burgemeester en wethouders van de gemeente Eemsdelta;

gelet op artikel 156 van de Gemeentewet, artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Eemsdelta 2021;

besluiten vast te stellen de volgende regeling:

Subsidieregeling dorps- en wijkbudgetten Eemsdelta 2022

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    ASV: Algemene subsidieverordening Eemsdelta 2021;

  • b.

    College: college van burgemeester en wethouders van Eemsdelta;

  • c.

    Leefbaarheid: Leefbaarheid is de mate waarin de omgeving aansluit bij de eisen en wensen die er door bewoners aan worden gesteld;

  • d.

    Sociale samenhang: sociale en maatschappelijke participatie van inwoners in Eemsdelta

  • e.

    Vertegenwoordigers: een maatschappelijke vereniging of stichting die statutair gevestigd is in de gemeente Eemsdelta met als doel een dorp of wijk te vertegenwoordigen zoals een vereniging dorpsbelangen of wijkvereniging;

  • f.

    Initiatiefnemers : twee of meer natuurlijke personen woonachtig in de gemeente Eemsdelta met een initiatief ter bevordering van de sociale samenhang in een dorp of wijk;

  • g.

    Initiatief: een niet-commerciële activiteit of evenement georganiseerd en/of uitgevoerd door een groep inwoners en die ten goede komt aan de leefbaarheid en/of sociale samenhang.

Artikel 2 Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze regeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor het in artikel 3 genoemde doel.

Artikel 3 Doel

Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt aan een initiatief dat de leefbaarheid en/of sociale

samenhang in een dorp of wijk bevordert en een langdurig effect heeft.

Artikel 4 Doelgroep

Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan dorpsverenigingen, bewonerscommissies, wijkverenigingen en wijkplatforms, hierna te noemen:

Stichting Dorpsbelangen Spijk, Stichting Dorpsbelangen Bierum, Vereniging Dorpsbelangen Godlinze, Stichting Dorpsbelangen Losdorp, Stichting Dorpsbelangen De Drie Maren Holwierde, Stichting Dorpsbelangen Krewerd, Biessum-Uitwierde (geen dorpsbudget, krijgt jaarlijks een bijdrage vanuit het wijkbudget Delfzijl Noord), Vereniging Dorpsbelangen en Volksvermaken Farmsum, Vereniging Dorpsbelangen Meedhuizen, Vereniging Dorpsbelangen Wagenborgen, Stichting Klankbordgroep Woldendorp, Klankbordgroep Termunten-Termunterzijl, Dorpsbelangen Borgsweer, Bewonerscommissie Centrum Delfzijl, Wijkbelangen Delfzijl Noord, Stichting Bewonerscommissie Tuikwerd, Wijkplatform Over de Gracht Scheepvaartbuurt, Bewonerscommissie FFD Fivelmonde, Fivelzigt, Dethmerseiland en Steenbakkersbuurt

Artikel 5 Voorwaarden aanvraag

  • 1.

    In elk dorp of wijk is de eigen (dorps) vertegenwoordiging verantwoordelijk voor het budget. Het uitgangspunt van de budgetten is dat de dorpen en wijken er zelf mee aan de slag gaan en inhoudelijk verantwoordelijk zijn. De ondersteuning vindt op aanvraag plaats via het opbouwwerk. Gebiedsregie kan hierin adviseren.

  • 2.

    Initiatieven moeten bijdragen aan het verbeteren van de leefbaarheid van het dorp en/of wijk op het gebied van welzijn, cultuur (historisch), gezondheid, sport, recreatie, educatie, natuur of milieu.

  • 3.

    Initiatieven hebben een breed draagvlak onder bewoners. Daarmee bedoelen we dat de aanvrager aantoont dat bewoners en/of bewonersorganisaties het voorstel ondersteunen en/of dat er gezamenlijk met inwoners wordt besloten welke initiatieven steun mogen verwachten vanuit het budget.

  • 4.

    Betrokkenen moeten bereid zijn zelf een bijdrage te leveren in de vorm van meedenken en handen-uit-de-mouwen-steken, etc.

  • 5.

    Aan de initiatieven mogen geen commerciële belangen verbonden zijn.

  • 6.

    De wijk- en dorpsbudgetten zijn niet bedoeld om (structurele) subsidies te verstrekken aan verenigingen in het dorp of de wijk. Een incidenteel project kan wel.

  • 7.

    Het budget kan dienen als cofinanciering (bijv. bij provinciale subsidie of fondsen)

  • 8.

    De initiatieven mogen zich nadrukkelijk niet richten op structurele, fysieke maatregelen in de openbare ruimte die vallen onder de reguliere werken en budgetten van de gemeente, dan wel fysieke nieuwe projecten die voortvloeien uit de uitvoeringsprogramma’s van de dorps- en wijkvisies.

  • 9.

    Van het budget mag wel op projectmatige basis ondersteuning, zoals opbouwwerk, worden ingehuurd. Het project moet wel onder de andere voorwaarden van de regels voor wijk- en dorpsbudget vallen. Te denken valt aan ondersteuning bij de dorpsraad, een project om bijvoorbeeld overlast van hondenpoep tegen te gaan, een plan om zomeractiviteiten voor de jeugd te organiseren etc. Het project wordt niet uitgevoerd vanuit reguliere middelen van de gemeente (bijvoorbeeld inkopen voor een vuurwerkproject wanneer de gemeente al subsidie verstrekt aan een instelling om dit te regelen).

  • 10.

    Van het totale wijk- of dorpsbudget mag maximaal 10 procent worden besteed aan huur vergaderruimtes, koffie, thee, printen etc.

  • 11.

    Beschadigingen of vernielingen aan objecten met dorps- en wijkbudget gerealiseerd worden niet vergoed door gemeente. Onderhoud en vervanging dienen zo nodig via het budget te worden ondervangen en/of in de aanvraag te worden mee gecalculeerd.

  • 12.

    Een initiatief moet passen bij gemeentelijk beleid en/of wetgeving.

  • 13.

    De productie en verspreiding van dorps- en wijkkranten mag gefinancierd worden uit de dorps- en wijkbudgetten.

Artikel 6 Berekening van de subsidie

Bij de berekening van de subsidie geldt een basisbedrag van € 2.000,- per dorp of wijk, aangevuld met € 1,- euro per inwoner voor het jaar 2022.

Artikel 7 Subsidieplafond en verdeling

  • 1.

    Het subsidieplafond bedraagt voor (de looptijd van) deze regeling € 61.750,-

  • 2.

    Het subsidieplafond is berekend op basis van de verdeling uit artikel 6. Alle dorpen en wijken uit artikel 4 komen daarmee in aanmerking voor een bijdrage.

Artikel 8 Aanvraag en beslistermijn

  • 1.

    In afwijking van artikel 6 van de ASV moeten initiatiefnemers de volgende gegevens verstrekken aan de betreffende dorps- en wijkvertegenwoorders:

    • a.

      Een ingevuld aanvraagformulier (bijlage 1)

    • b.

      De aanvraag moet passen binnen de gestelde voorwaarden uit artikel 5

Artikel 9 Verstrekking en verantwoording

  • 1.

    Een dorps- of wijkbudget wordt in drie gelijke termijnen door de gemeente overgemaakt op de rekening van de dorpsvereniging, klankbordgroep of wijkplatform op basis van de projectaanvraagformulieren. Als er nog geen sprake is van een stichting of vereniging (juridische vorm), zal het budget in beheer blijven van de gemeente.

  • 2.

    De vierde termijn volgt na overleg met team Gebiedsregie op basis van een eerste verantwoording door dorps- en wijkvertegenwoordigers van het budgetjaar.

  • 3.

    In afwijking van artikel 14 van de ASV is de uiterste datum voor het inleveren van de totale financiële verantwoording bij de gemeente, inclusief bonnen, op 15 januari van het jaar daarop volgend. Ook worden dorpsverenigingen, klankbordgroepen en/of wijkplatformen gevraagd in hun dorps- of wijkkranten of internetpagina’s te publiceren wat met het budget is gerealiseerd.

Artikel 10 Hardheidsclausule

Van deze regeling kan worden afgeweken als daaraan vasthouden voor een subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zouden zijn tot de daarmee te dienen belangen.

Artikel 11 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de dag nadat zij bekend is gemaakt en vervalt van rechtswege op 1 januari 2023.

  • 2.

    Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling dorps- en wijkbudgetten Eemsdelta 2022.

  • 3.

    Aanvragen die na 31 december 2022 worden ingediend worden niet in behandeling genomen.

Ondertekening

Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van Eemsdelta op 21-12-2021

Gerard Beukema

(burgemeester)

Ronald Koch

(secretaris)