Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR671996
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR671996/1
Regeling vervallen per 01-10-2022
Regeling budgetbeheer en contractbeheer gemeente De Ronde Venen 2022
Geldend van 01-02-2022 t/m 30-09-2022
Intitulé
Regeling budgetbeheer en contractbeheer gemeente De Ronde Venen 2022Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Ronde Venen;
Gelet op de Gemeentewet, het Burgerlijk Wetboek (contractenrecht), het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV),
de verordeningen ex artikel 212, 213 en 213a Gemeentewet, het Organisatiebesluit en het Algemeen
mandaatbesluit;
Overwegende dat de gemeente streeft naar een transparante bedrijfsvoering die zich richt op kwalitatieve dienstverlening en een doelmatige en doeltreffende inzet van middelen;
besluit :
vast te stellen de volgende regeling:
Regeling budgetbeheer en contractbeheer gemeente De Ronde Venen 2022
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
Budget:
-
een bedrag voor geraamde uitgaven of inkomsten gerelateerd aan de daarvoor te leveren prestatie of product, of een budget met contractverplichtingen of –afspraken.
- b.
Contract:
-
een overeenkomst als bedoeld in het Burgerlijk Wetboek.
- c.
Budgethouder:
-
de teamleider, zoals bedoeld in het Organisatiebesluit, de griffier en de voorzitter van de Ondernemingsraad.
- d.
Budgetbeheerder:
-
medewerker die door de budgethouder gemandateerd is en belast is met de bewaking en het beheer van een bepaald budget en / of contract.
- e.
Beheer:
-
het zorgdragen voor het handhaven of bereiken van een vooraf vastgesteld kwaliteitsniveau van het beheerde object of de beheerde functie.
- f.
Product:
-
een product van een productraming of productrealisatie; het resultaat van een samenhangend handelen, meetbaar gemaakt in de tijd, geld en kwaliteit.
- g.
Medewerker:
-
een ambtenaar conform artikel 1 lid 1 van de CAR, in dienst van de gemeente De Ronde Venen.
- h.
Extern medewerker:
-
een medewerker die op basis van een detacheringsovereenkomst of een overeenkomst van opdracht werkzaam is bij de gemeente De Ronde Venen.
Artikel 2 Mandatering
-
1. Het college is belast met de uitvoering van de programmabegroting. Het college heeft deze programmabudgetten verder onderverdeeld naar productbudgetten. Deze budgetten staan in de productenraming. Het college heeft de budgetten via het Algemeen mandaatbesluit gemandateerd aan de gemeentesecretaris, zijnde het hoofd van de ambtelijke organisatie.
-
2. De gemeentesecretaris mandateert de budgetten aan de budgethouders.
-
3. De budgethouders mandateren budgetten aan budgetbeheerders.
-
4. Bij de uitvoering van deze regeling is het vier-ogen-principe leidend. Een medewerker mag niet zowel budgetbeheerder als budgethouder zijn.
-
5. Vóór aanvang van het begrotingsjaar worden lijsten vastgesteld waarmee budgetten worden toegedeeld. Op de lijsten worden tevens plaatsvervangers vermeld. Bij ongeplande langdurige afwezigheid is de applicatiebeheerder van het financiële pakket bevoegd, op aangeven van de leidinggevende van de desbetreffende functionaris, de plaatsvervanger van die functionaris op de lijst in het financiële systeem in te regelen.
-
6. Aangezien budgetbeheer uitgaat van de totale planning & control-cyclus, geldt als uitgangspunt dat een functionaris de totale cyclus zijn rol blijft uitvoeren, zoals deze in deze regeling is beschreven. In uitzonderlijke gevallen kan de mandatering gedurende het begrotingsjaar worden gewijzigd. De mandateringen kunnen één maal per kwartaal worden aangepast door de budgethouder.
-
7. De budgethouder is uitsluitend onder de volgende voorwaarden bevoegd budgetten te mandateren aan een extern medewerker:
- 1.
De gemeentesecretaris heeft vooraf toestemming verleend aan de budgethouder.
- 2.
De looptijd van de overeenkomst met de externe medewerker is langer dan zes maanden.
- 3.
Risico’s worden beperkt door een strikte toepassing van het vier-ogen-principe.
- 1.
Artikel 3 Bevoegdheden en verantwoordelijkheden budgethouder
-
1. De budgethouder legt tijdig en conform de planning & control-cyclus verantwoording af aan het college over de voortgang van de beleidsuitvoering en de inzet van de tot de budgetten behorende middelen, en beheer van contracten.
-
2. Tot het budgethouderschap behoort ook het beheer van risico's. Hiertoe wordt gerekend het benoemen van risico's, het waar mogelijk bepalen van de omvang van het risico en het nemen van maatregelen ter beperking van de risico's.
-
3. De budgethouder is verantwoordelijk voor de analyse van afwijkingen in de jaarrekening.
-
4. De budgethouder is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van prestatiegegevens, zoals normen en contractafspraken, en kengetallen en verschaft hieromtrent de nodige informatie. Hij is tevens verantwoordelijk voor de kwaliteit van de te realiseren producten en het vastleggen van de daadwerkelijke prestatielevering.
-
5. De budgethouder is bevoegd tot het doen van uitgaven:
- a.
Tot maximaal de in de exploitatiebegroting (productenraming) opgenomen budgetten;
- b.
Tot maximaal het saldo van de voorziening, voor zover dit door de gemeenteraad of het college is vrijgegeven;
- c.
Tot maximaal het bedrag van de door de gemeenteraad vastgestelde investeringsbudgetten.
- a.
-
6. Uitsluitend de budgethouder is bevoegd voorstellen tot wijziging van de begroting, voor zover het de budgetten van zijn eigen afdeling betreft, voor te (laten) leggen aan het college.
-
7. De budgethouder is bevoegd tot het genereren en innen van niet begrote inkomsten, indien dit geen negatieve gevolgen heeft voor de voorbereiding en uitvoering van het afgesproken product.
-
8. De budgethouder is verantwoordelijk voor de overdracht bij wijziging van mandatering, als bedoeld in artikel 2 lid 7 van deze regeling.
Artikel 4 Bevoegdheden en verantwoordelijkheden budgetbeheerder
-
1. De budgetbeheerder legt tijdig en conform de planning & control-cyclus verantwoording af aan de budgethouder over de inzet van de tot de budgetten behorende middelen, en beheer van contracten.
-
2. Onverlet de verantwoordelijkheid van de budgethouder is de budgetbeheerder gehouden de budgethouder onmiddellijk te informeren omtrent de door hem gesignaleerde en verwachte afwijkingen van het toegekend budget. Dit betreft zowel over- als onderschrijdingen van de in het budget opgenomen uitgaven of inkomsten. En daarnaast afwijkingen in prestatie-eenheden (zowel in hoeveelheden als in tijd) en kostendekkingspercentages, contractafspraken, kengetallen en risico’s.
-
3. De budgetbeheerder zorgt voor controle op de prijs, hoeveelheid en kwaliteit van de geleverde goederen en diensten.
-
4. De budgetbeheerder is bevoegd tot het doen van uitgaven:
- a.
Tot maximaal de in de exploitatiebegroting (productenraming) opgenomen budgetten;
- b.
Tot maximaal het saldo van de voorziening, voor zover dit door de gemeenteraad of het college is vrijgegeven;
- c.
Tot maximaal het bedrag van de door de gemeenteraad vastgestelde investeringsbudgetten.
- a.
Artikel 5 Administratie
-
1. De budgetbeheerder en budgethouder zijn verantwoordelijk voor een tijdige en juiste registratie in de financiële administratie van de gemeente De Ronde Venen van op hun budgetten betrekking hebbende ontvangen en uitgaande facturen.
-
2. De budgetbeheerder en budgethouder zijn verantwoordelijk om bij het aangaan van contracten en dergelijke waaruit een betaling volgt van minimaal € 2.500, om hiervoor direct bij het aangaan een financiële verplichting in de financiële administratie aan te maken.
-
3. De budgethouder en budgetbeheerder dienen zich te houden aan het Besluit Begroting en Verantwoording en alle verordeningen en procedures die betrekking hebben op de organisatie van de financiële administratie en het beheer van geldmiddelen, en alle overige interne en externe voorschriften.
-
4. De gemeente hanteert als uitgangspunt dat facturen binnen 14 dagen worden betaald.
-
5. Het team Financiën voorziet de budgethouder en budgetbeheerder van informatie met betrekking tot de uitputting van budgetten ten behoeve van een goede budgetbewaking.
-
6. De Senior salarisadministrateur is bevoegd om salarissen en daarmee samenhangende rechtspositionele vergoedingen betaalbaar te stellen.
Artikel 6 Slotbepalingen
-
1. Deze regeling treedt in werking op 1 februari 2022.
-
2. De Regeling Budgetbeheer gemeente De Ronde Venen 2017 wordt ingetrokken. Met dien verstande dat de oude regeling van kracht blijft voor de verantwoording in de programmarekening 2021.
-
3. Deze regeling kan worden aangehaald als de Regeling budgetbeheer gemeente De Ronde Venen 2022.
Ondertekening
Mijdrecht, 18 januari 2022,
Burgemeester en wethouders van de gemeente De Ronde Venen,
De loco-secretaris,
Monique Treur
De burgemeester,
Maarten Divendal
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl