Regeling vervallen per 04-01-2023

Subsidieregeling kindgebonden financiering Voorschools Educatief (VE) aanbod gemeente Oost Gelre 2022

Geldend van 05-04-2022 t/m 03-01-2023 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2022

Intitulé

Subsidieregeling kindgebonden financiering Voorschools Educatief (VE) aanbod gemeente Oost Gelre 2022

Het college van burgemeester en wethouders van Oost Gelre;

gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Oost Gelre;

Besluit:

De volgende “Subsidieregeling kindgebonden financiering Voorschools Educatief (VE) aanbod gemeente Oost Gelre 2022” vast te stellen:

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze nadere regels wordt verstaan onder:

  • a)

    Wko: Wet kinderopvang;

  • b)

    ASV: Algemene subsidieverordening Oost Gelre;

  • c)

    KOT: kinderopvangtoeslag;

  • d)

    aanvrager: de aanbieder van gecertificeerde voorschoolse voorziening;

  • e)

    doelgroep: peuters in de leeftijd van 2 jaar en 3 maanden tot 4 jaar;

  • f)

    gecertificeerde voorschoolse voorziening: een voorziening voor peuteropvang in Oost Gelre die zowel aan de geldende wettelijke eisen, als aan de overige in Oost Gelre van toepassing zijnde kwaliteitseisen voldoet. De voorziening is in het LRK geregistreerd als kinderdagverblijf;

  • g)

    Inkomensafhankelijke bijdrage: voor de eerste 8 uur per week betalen ouders een inkomensafhankelijke bijdrage. Deze is afhankelijk van het bruto jaarinkomen. Hiervoor volgt de aanvrager de ouderbijdragetabel van de kinderopvang die jaarlijks door het Rijk wordt vastgesteld. De aanvullende uren voor peuters met een VVE-indicatie komen volledig voor rekening van de gemeente Oost Gelre;

  • h)

    HBO inzet/Pedagogisch beleidsmedewerker: Wettelijke inzet Pedagogisch beleidsmedewerker voorschoolse educatie: de HBO coach/pedagogisch beleidsmedewerker op de VVE-groep zoals bedoeld in art. 2a van het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie;

  • i)

    LRK: landelijk register kinderopvang;

  • j)

    ouder: persoon met ouderlijk gezag;

  • k)

    peuter: een kind in de leeftijd van 2 jaar en 3 maanden tot 4 jaar dat een peuteropvangplaats heeft op een gecertificeerde voorschoolse voorziening;

  • l)

    Voorschoolse Educatie: een kindplaats met een omvang van maximaal 8 uur per week verdeeld over minimaal 2 dagdelen op een gecertificeerde voorschoolse voorziening, waar het kind een programma voor Voor- en Vroegschoolse educatie aangeboden krijgt. Peuters die een VVE-indicatie hebben, ontvangen gratis een aanvullend aanbod van 4 tot maximaal 8 uur extra per week verdeeld over 1 of 2 dagdelen;

  • m)

    subsidie: een bedrag dat via de aanvrager beschikbaar wordt gesteld aan ouders, waarbij eventuele vergoedingen via de belastingdienst verrekend worden. Indien geen fiscale compensatie mogelijk is, wordt een ouderbijdrage via de aanbieder verrekend;

  • n)

    VVE-indicatie: een door JGZ (consultatiebureau) afgegeven verklaring dat een peuter (doelgroeppeuter) aan de voorwaarden voldoet om voor een aanvullend aanbod in aanmerking te komen;

  • o)

    Wet IKK: Wet Innovatie en Kwaliteit in de Kinderopvang.

Artikel 2. Doel

De doelstelling van deze subsidieregeling is om door middel van subsidieverstrekking te zorgen voor een kwalitatief goed aanbod van voorschoolse educatie. Dit voor de stimulering van de ontwikkeling van peuters en als voorbereiding op de basisschool. Voor peuters met een VVE-indicatie geldt de aanvullende doelstelling dat deze via een aanvullend aanbod met een zo klein mogelijke achterstand aan het basisonderwijs beginnen.

Artikel 3. Subsidieplafond

De hoogte van het subsidieplafond wordt jaarlijks vastgesteld door het college. Voor 2022 is dit subsidieplafond € 350.000,- (inclusief budget voor de inzet van de HBO Pedagogisch beleidsmedewerker). Indien het totaalbedrag van de aangevraagde subsidies het subsidieplafond overschrijdt, wordt de subsidie naar rato van het marktaandeel op 1 mei van het betreffende jaar van de aanvragers verdeeld. Bekostiging doelgroeppeuters en de inzet van de HBO Pedagogisch beleidsmedewerker, ten gunste van de doelgroeppeuter, krijgen voorrang op de verdeling naar rato.

Hoofdstuk 2 Subsidiabele activiteiten

Artikel 4. Criteria

  • 1. Het aanbod van voorschoolse educatie voor reguliere peuters:

    • a)

      is maximaal 8 uur per week verdeeld over minimaal 2 dagdelen;

    • b)

      gedurende maximaal 40 weken per jaar.

  • 2. Het aanbod van voorschoolse educatie voor peuters met een VVE-indicatie:

    • a)

      is minimaal 12 uur en maximaal 16 uur per week verdeeld over minimaal 3 dagdelen per week VE aanbod;

    • b)

      gedurende maximaal 40 weken per jaar.

    • c)

      inzet pedagogisch beleidsmedewerker voorschoolse educatie. Deze subsidie heeft als doel om de kwaliteit van voorschoolse educatie te verhogen door het uitvoeren van kwaliteits-verhogende beleidsmaatregelen en/of coaching van pedagogisch medewerkers.

Artikel 5. Maximum uurtarief Voorschoolse Educatie

  • 1. Het maximum uurtarief waarvoor subsidie voorschoolse educatie geïntegreerd in de dagopvang kan worden verstrekt is € 8,71 per uur (normtarief kinderopvang 2022 ad € 8,50 + opslag ad € 0,21).

  • 2. Het maximum uurtarief waarvoor subsidie voorschoolse educatie kan worden verstrekt is € 9,70 per uur (normtarief kinderopvang 2022 ad € 8,50 + opslag ad € 1,20).

  • 3. In afwijking van lid 1 en 2 bedraagt het maximumuurtarief voor een peuter waarvoor door de Jeugdgezondheidszorg een zgn. VVE-indicatie is afgegeven, het maximum uurtarief uit lid 1 of 2 + extra opslag € 0,24 voor bijkomende werkzaamheden.

  • 4. Het college kan jaarlijks het maximum uurtarief bijstellen.

Artikel 6. Subsidiehoogte

  • 1. De aanvrager ontvangt subsidie van de gemeente voor de uitvoering van VE opvang op basis van de ingediende begroting.

  • 2. De subsidie voor de peuters (niet-KOT) bestaat uit twee componenten:

    • a.

      Een aanvulling op de inkomensafhankelijke ouderbijdrage tot de landelijk vastgestelde maximale uurprijs dagopvang (normtarief kinderopvang), en

    • b.

      Een door het college vastgestelde opslag per uur voor extra voorbereidings- en evaluatietijd en de door de gemeente gehanteerde kwaliteitseisen bovenop de wettelijke minimumeisen.

  • 3. De subsidie voor peuters (KOT) bestaat uit een jaarlijks door het college vastgestelde opslag per uur voor extra voorbereidings- en evaluatietijd en de door de gemeente gehanteerde kwaliteitseisen bovenop de wettelijke minimumeisen.

  • 4. De subsidie voor het aanvullende aanbod voor peuters (KOT en niet-KOT) met een VVE-indicatie bestaat uit drie componenten:

    • a)

      De landelijk vastgestelde maximale uurprijs dagopvang (normtarief kinderopvang),

    • b)

      Een door het college vastgestelde opslag per uur voor extra voorbereidings- en evaluatietijd en de door de gemeente gehanteerde kwaliteitseisen bovenop de wettelijke minimumeisen en

    • c)

      Een door het college vastgestelde opslag per uur voor extra inzet pedagogisch medewerkers voor extra administratieve werkzaamheden voor deze groep peuters.

  • 5. De aanvrager ontvangt voor de inzet van de HBO coach/pedagogisch beleidsmedewerker voorschoolse educatie per peuter met een VVE indicatie, peildatum 1 januari 2022, een toeslag van € 450,- (10 uur à € 45,-), per kalenderjaar.

  • 6. Als er extra ondersteuning nodig is om een kind of groep (tijdelijk) te begeleiden, de ontwikkeling te bevorderen of de veiligheid te borgen kan een extra pedagogisch medewerker worden ingezet. Deze inzet wordt beschreven in het pedagogisch beleidsplan van de aanvrager.

Artikel 7. Ouderbijdrage

  • 1. De aanvrager brengt aan ouders (niet-KOT) een ouderbijdrage in rekening voor de eerste 2 dagdelen voorschoolse opvang (maximaal 8 uur per week). Hierbij volgen zij de ouderbijdragetabel van de kinderopvang welke jaarlijks door het Rijk wordt vastgesteld.

  • 2. De aanvrager brengt het normtarief kinderopvang in rekening bij de ouders (KOT). Op basis van dit bedrag kunnen ouders kinderopvangtoeslag aanvragen. Het bedrag dat na aftrek van de kinderopvangtoeslag overblijft is de ouderbijdrage.

  • 3. Ouders van peuters die een indicatie hebben voor een aanvullend aanbod betalen geen ouderbijdrage over de extra 4 tot 8 uur per week.

Hoofdstuk 3 Subsidieaanvraag

Artikel 8. Subsidieaanvrager

  • 1. De subsidie wordt aangevraagd door de aanvrager.

  • 2. De aanvrager bepaalt, aan de hand van de door de ouders te verstrekken actuele inkomensgegevens, welke ouders in aanmerking komen voor subsidie.

  • 3. De aanvrager voldoet, bovenop de eisen uit de Wko en Wet Innovatie en Kwaliteit in de Kinderopvang, aan het door de gemeente Oost Gelre vastgestelde kwaliteitskader (zie bijlage 1). Deze bijlage maakt onderdeel uit van deze subsidieregeling.

Artikel 9. Aanvraag en aanvraagtermijn

  • 1. Met inachtneming van het bepaalde in hoofdstuk 3 van de ASV vraagt de aanvrager jaarlijks subsidie aan door het indienen van een vastgesteld aanvraagformulier.

  • 2. De aanvraag voor een subsidie wordt gedaan uiterlijk 1 september in het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft. Met uitzondering van de aanvraag voor het subsidiejaar 2022. Deze aanvraag dient uiterlijk voor 1 maart 2022 te zijn ingediend.

  • 3. De aanvraag bevat in ieder geval informatie over de onderverdeling: KOT, niet-KOT, VVE-indicatie ja/nee en een opgave van het aantal bezette dagdelen en uren per peuter.

Artikel 10. Subsidieduur

  • 1. De subsidie wordt betaald aan de aanbieder van de gecertificeerde voorschoolse voorziening voor maximaal 40 schoolweken.

  • 2. De subsidie gaat in op de eerste of de vijftiende van de maand waarin de peuter een peuteropvangplaats bezet.

  • 3. De subsidie eindigt met ingang van de datum waarop de peuter om welke reden dan ook de peuteropvang verlaat.

Artikel 11. Verantwoording en vaststelling subsidie

  • 1. De aanvrager dient uiterlijk vóór 1 mei de verantwoording over het voorafgaande jaar in. Voor de verantwoording dient gebruik te worden gemaakt van het door het college vastgestelde formulier.

  • 2. In de verantwoording dient te worden ingegaan op:

    • -

      De daadwerkelijke besteding van het toegekende budget en de gerealiseerde verplichtingen.

    • -

      Toelichting op significante afwijkingen ten opzichte van de begroting bij het aanvraagformulier.

  • 3. De gemeente toetst aan de hand van de verantwoording of de aanvrager heeft voldaan aan de verplichtingen uit deze regeling. Het college beslist binnen drie maanden na ontvangst van de verantwoording over de vaststelling van de subsidie.

  • 4. De subsidie wordt vastgesteld op de daadwerkelijk bestede uren per peuter aan de hand van het afgesproken uurtarief en onderverdeling naar de verschillende categorieën.

Hoofdstuk 4 Verplichtingen van de subsidieontvanger

Artikel 12. Verplichtingen

  • 1. De aanvrager brengt de subsidie in mindering op het door de ouders van de peuters te betalen uurtarief voor het gebruik van een peuteropvangplaats.

  • 2. De aanvrager rapporteert tussentijds (halfjaarrapportage) aan de gemeente cumulatief per geplaatste peuter de volgende gegevens:

    • a.

      LRK-nummer en adres

    • b.

      Klantnummer

    • c.

      Startdatum van de opvang

    • d.

      Einddatum, indien relevant

    • e.

      KOT/niet-KOT

    • f.

      Aanvullend aanbod ja/nee incl. aantal uren

    • g.

      Ouderbijdrage %

    In deze tussentijdse rapportage wordt de voortgang van de activiteiten aangegeven, een prognose voor de (doorlopende) activiteiten gemaakt en een inzicht in de besteding van de subsidie gegeven.

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

Artikel 13. Hardheidsclausule

Het college kan één of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 14. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze subsidieregeling treedt in werking op de datum na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2022.

  • 2. Deze regeling is van toepassing op aanvragen voor subsidie voor het kalenderjaar 2022.

  • 3. Bij de inwerkingtreding van de Subsidieregeling kindgebonden financiering Voorschools Educatief (VE) aanbod gemeente Oost Gelre 2022 wordt de Subsidieregeling kindgebonden financiering peuteropvang gemeente Oost Gelre 2021, vastgesteld op 5 januari 2021, ingetrokken.

  • 4. Op subsidieaanvragen voor 2021, welke in 2020 zijn ingediend, is de Subsidieregeling kindgebonden financiering peuteropvang gemeente Oost Gelre 2021 van kracht.

  • 5. Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Subsidieregeling kindgebonden financiering Voorschools Educatief (VE) aanbod gemeente Oost Gelre 2022`.

Ondertekening

Vastgesteld te Lichtenvoorde op 18 januari 2022.

Burgemeester en wethouders,

Jeroen Heerkens

Secretaris

Annette Bronsvoort

Burgemeester

Bijlage 1 Kwaliteitskader voorschoolse instellingen gemeente Oost Gelre

De inspectie-eisen zijn gekoppeld aan de subsidiemogelijkheden ‘Kindgebondenbudget’. Deze subsidiemogelijkheid volgt een peuter, die gebruik maakt van een door de gemeente Oost Gelre erkende voorschoolse voorziening uitgevoerd onder de Wet kinderopvang.

Doel : Bewaken, beheersen en verbeteren van de voor- en vroegschoolse educatie (VVE)-kwaliteit in de gemeente Oost Gelre.

Looptijd : Dit eisenpakket gaat in per 1-1-2022 en eindigt per 31-12-2022. Voor 1 november 2022 vindt er een evaluatie plaats aangaande de hieronder beschreven eisen en worden de eisen voor kalenderjaar 2023 vastgesteld.

Nr.

Omschrijving

1.

Wettelijke kaders

  • Wet Kinderopvang

  • Wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang

  • Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie

  • Toezichtkader onderwijsinspectie

  • Controlerende instantie GGD

2.

Uitvoerende condities voor-en vroegschoolse educatie

  • Voor- en vroegschoolse educatie bestaat uit een aanbod van maximaal 8 uur per week verdeeld over 2 dagdelen op verschillende dagen. 

  • Er moet op tenminste 3 dagen/dagdelen per week een VE aanbod zijn.

  • Er mag maximaal 6 uur VE per dag meetellen voor het behalen van de norm van 960 uur voor peuters vanaf 2,5 tot 4 jaar.

  • Het totaalaantal uren voor een peuter met een VVE-indicatie is minimaal 12 uur en maximaal 16 uur per week, verdeeld over minimaal 3 dagdelen.

  • Organisaties die een aanvullend aanbod voor peuters met een VVE-indicatie aanbieden, moeten in het LRK geregistreerd staan als kinderdagverblijf met Voorschoolse educatie.

  • Voor- en vroegschoolse educatie wordt gegeven in een horizontale vaste groep met in principe vaste pedagogische medewerkers. Als er sprake is van een verticale stamgroep wordt deze ten behoeve van de peuteropvang gesplitst in gescheiden groepen.

  • Kinderen kunnen vanaf 2 jaar instromen echter vanaf 2 jaar en 3 maanden tot 4 jaar vallen kinderen onder de door de gemeente gesubsidieerde peuteropvang.

  • Er wordt gewerkt met een door het NJI goedgekeurde integrale VVE-methode en de pedagogisch medewerkers zijn hiervoor geschoold.

  • Om de ontwikkeling van de kinderen structureel te volgen wordt er gewerkt met het kind-volgsysteem overeenkomstig het protocol Voor- en Vroegschoolse Educatie gemeente Oost Gelre.

  • Pedagogisch medewerkers die de voor- en vroegschoolse educatie aanbieden zijn in overeenstemming met de wettelijke eisen geschoold.

3.

Afspraken handleiding Voor- en Vroegschoolse Educatie

gemeente Oost Gelre

Doorgaande lijn:

  • Er wordt gewerkt overeenkomstig de afspraken beschreven in het protocol Voor- en Vroegschoolse Educatie gemeente Oost Gelre.

Resultaten:

  • De resultaten van de kinderen met een VVE-indicatie worden geregistreerd en gerapporteerd overeenkomstig de gemaakte afspraken in het protocol Voor- en Vroegschoolse Educatie gemeente Oost Gelre.

Ouders:

  • Organisaties die voor- en vroegschoolse educatie aanbieden beschrijven in het pedagogisch beleidsplan voor elke locatie de wijze waarop er aandacht is voor ouderbetrokkenheid.

Externe zorg:

  • Organisaties die voor- en vroegschoolse educatie aanbieden nemen actief deel aan de externe zorgstructuur.

Interne kwaliteitszorg voorschoolse instelling:

  • Organisaties die voor- en vroegschoolse educatie aanbieden beschrijven in het pedagogisch beleidsplan op welke wijze de interne kwaliteitszorg is ingericht.

Systematische evaluatie en verbetering van VVE op gemeenteniveau

  • Organisaties die voor- en vroegschoolse educatie aanbieden leveren 1x per jaar de gevraagde gegevens aan bij de gemeente zoals is beschreven in het protocol VVE Gemeente Oost Gelre.

4

Organisaties die voor- en vroegschoolse educatie aanbieden, leggen in het pedagogisch beleidsplan vast op welke wijze door pedagogisch medewerkers invulling wordt gegeven aan de voorbereidings- en evaluatietijd, oudercontactmomenten en overleg momenten.