Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR671429
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR671429/1
Nadere regels tegemoetkoming kosten extra restafval bij een chronisch medische aandoening
Geldend van 13-01-2022 t/m heden
Intitulé
Nadere regels tegemoetkoming kosten extra restafval bij een chronisch medische aandoeningHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wormerland; gelezen het voorstel van 14 dec. 2021, gelet op artikel 23 van de Verordening Afvalstoffenheffing Wormerland 2021;
besluit vast te stellen: Nadere regels tegemoetkoming kosten extra restafval bij een chronisch medische aandoening.
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- 1.
CAPD-afval: verpakkingsmaterialen die benodigd zijn bij de aandoening CAPD;
- 2.
chronisch: langdurig, voortdurend, aanhoudend;
- 3.
incontinentiemateriaal: hulpmiddelen bij het onvermogen om ontlasting of urine op te houden;
- 4.
nierdialysemateriaal: materiaal dat vrijkomt na het dialyseren van de nieren;
- 5.
restafval: dat deel van het huishoudelijk afval dat overblijft na gescheiden inzameling van deelstromen (glas, papier, kunststof en gft en etensresten etc.) passend in een afvalzak.
- 6.
sondevoeding hulpmiddelen: slang en voedingspomp voor sondevoeding en de bijbehorende verpakkingen;
- 7.
stomamateriaal: materiaal en producten die nodig zijn ten behoeve van het verzorgen van een stoma;
- 8.
Tarieventabel: tarieventabel behorende bij de Verordening afvalstoffenheffing Wormerland.
Hoofdstuk 2. Tegemoetkoming kosten extra restafval bij een chronisch medische aandoening
Artikel 2. Tegemoetkoming
-
1. Voor percelen die worden gebruikt of medegebruik door personen die chronisch ziek zijn kan een aanvraag worden gedaan voor een jaarlijkse financiële tegemoetkoming.
-
2. De aanvraag voor de tegemoetkoming wordt ingediend middels het door burgemeester en wethouders vastgestelde digitale aanvraagformulier.
-
2. De financiële tegemoetkoming wordt, mede vanwege het chronische karakter van de medische aandoening, afgegeven voor maximaal drie opeenvolgende belastingjaren.
-
3. De tegemoetkoming wordt toegepast als tegemoetkoming op de aanslag afvalstoffenheffing en gaat bij toekenning in op de datum van ontvangst van de aanvraag tot tegemoetkoming.
Artikel 3. Eisen belastingplichtigen voor tegemoetkoming
-
1. Om in aanmerking te komen voor de tegemoetkoming, bedoeld in artikel 2, wordt voldaan aan de volgende eisen:
- a.
een van de gebruikers van het perceel waarover afvalstoffenheffing is verschuldigd, heeft een chronisch medische aandoening;
- b.
als gevolg van de chronisch medische aandoening, bedoeld onder a, wordt meer afval in het huishouden geproduceerd;
- c.
het afval dat wordt geproduceerd als gevolg van de chronisch medische aandoening bestaat uit:
- i.
Incontinentiemateriaal;
- ii.
Stomamateriaal;
- iii.
Nierdialysemateriaal;
- iv.
CAPD-afval;
- v.
Sondevoeding hulpmiddelen;
- i.
- d.
de belastingplichtige komt niet in aanmerking voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.
- a.
Artikel 4. Berekening tegemoetkoming
-
1. De tegemoetkoming is gelijk aan de variabele kosten van een grijze 240 liter bak met maximaal 13 ledigingen per jaar (elke 4 weken) of een daarmee vergelijkbare vergoeding bij gebruik van een ondergrondse restafvalcontainer met daarbij maximaal 52 aanbiedingen per jaar.
-
2. De tegemoetkoming bedraagt maximaal het in artikel 1.3 van de Tarieventabel in de Verordening Afvalstoffenheffing Wormerland genoemde bedrag.
Hoofdstuk 4. Slotbepalingen
Artikel 5 Slotbepalingen
-
1. Dit besluit treedt in werking op 1-1-2022.
-
2. Dit besluit wordt aangehaald als: Nadere regels tegemoetkoming kosten extra restafval bij een chronisch medische aandoening.
Ondertekening
Vastgesteld in de vergadering van 14 dec. 2021.
de gemeentesecretaris,
R. Kool
de burgemeester,
A.J. Michel-de Jong
Toelichting
Algemeen
De afvalstoffenheffing in gemeente Wormerland bestaat uit twee delen, een vast deel dat voor iedere belastingplichtige gelijk is en een variabel deel. Het variabele deel is gebaseerd op het aanbod van restafval dat de belastingplichtige aanbiedt in de eigen minicontainer voor restafval of in de ondergrondse container voor restafval. Inwoners met een chronisch medische aandoening bieden meer dan gemiddeld restafval aan. De gemeente wil deze inwoners tegemoetkomen door een gedeeltelijke terugbetaling van het variabele deel van de afvalstoffenheffing. Het betreft dit deel dat geacht wordt te zijn veroorzaakt door het extra afval vanwege de chronisch medische aandoening.
Artikelsgewijs
Artikel 3 Eisen belastingplichtigen voor tegemoetkoming
De eisen die worden gesteld, worden in een aanvraagformulier getoetst. Om aan te tonen dat aan de eisen wordt voldaan, overlegt de aanvrager een van de volgende bewijsmaterialen:
- •
Een eigen verklaring, al dan niet bevestigd door een arts.
- •
Een nota van de apotheek of andere leverancier van de hulpmiddelen of materialen die de aanvrager nodig heeft vanwege de chronisch medische aandoening.
- •
Een verklaring van de verzekeraar.
Artikel 4 Berekening tegemoetkoming
Inwoners met een chronisch medische aandoening met extra afval krijgen een maximale tegemoetkoming die gelijkstaat aan 13 aanbiedingen van de 240 liter restafvalcontainer of maximaal 52 aanbiedingen op een ondergrondse afvalcontainer vermenigvuldigd met het vastgestelde variabele tarief voor het verbruiksjaar.
Artikel 5 Aanvraag tegemoetkoming
Alleen inwoners met een chronisch medische aandoening, die als gevolg van de aandoening meer dan gemiddeld restafval aanbieden, komen in aanmerking voor de tegemoetkoming. De aanvraag is, mede vanwege het chronische karakter van de medische aandoening, gedurende drie opeenvolgende jaren geldig. Na deze periode van drie jaar wordt de inwoner, die in aanmerking komt voor de tegemoetkoming, verzocht opnieuw een aanvraag in te dienen en bewijsmateriaal te overleggen bij de aanvraag. Dit om vast te stellen of de inwoner nog in aanmerking komt voor de tegemoetkoming.
De beoordeling van de aanvraag ligt bij de beleidsmedewerker afval die desgewenst een afspraak maakt met de aanvrager.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl