Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR671149
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR671149/1
Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs gemeente Vijfheerenlanden 2022
Geldend van 04-01-2022 t/m heden
Intitulé
Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs gemeente Vijfheerenlanden 2022HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsbepaling
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vijfheerenlanden;
- b.
schoolbestuur: bevoegd gezag van een volgens de Wet op het primair onderwijs en de Wet op het voortgezet onderwijs bekostigde in de gemeente gelegen openbare of bijzondere school;
- c.
school: school voor basisonderwijs, speciale school voor basisonderwijs, school of scholengemeenschap voor voorbereidend wetenschappelijk onderwijs, voor algemeen voortgezet onderwijs en voor voorbereidend beroepsonderwijs;
- d.
voorziening: een voorziening zoals opgenomen in de bijlage Voorzieningen van deze verordening;
- e.
aanvullende voorziening: een door het college vastgestelde nieuwe voorziening waarmee de verordening tijdelijk wordt aangevuld;
- f.
aanvraag: verzoek om het bekostigen van een voorziening;
- g.
indieningsdatum: uiterst moment zoals opgenomen in de bijlage Voorzieningen van deze verordening, waarvoor een aanvraag voor een voorziening voor het eerste daaropvolgende tijdvak moet zijn ingediend;
- h.
toekenningscriteria: de omstandigheden zoals opgenomen in de bijlage Voorzieningen van deze verordening, waaronder een schoolbestuur in aanmerking komt voor een voorziening of een aanvullende voorziening;
- i.
tijdvak: periode zoals opgenomen in de bijlage Voorzieningen van deze verordening, waarvoor een voorziening wordt toegekend;
- j.
subsidieplafond: het door de raad of het college vastgestelde bedrag, voor een door de raad aan gewezen voorziening, dat ten hoogste beschikbaar is binnen een bepaald tijdvak;
- k.
feitelijke beschikbaarstelling: de beschikking van het college waarbij een voorziening of aanvullende voorziening in natura beschikbaar wordt gesteld;
- l.
subsidievaststelling: de beschikking van het college waarin het subsidiebedrag voor een voorziening of aanvullende voorziening definitief wordt vastgesteld en een recht op uitbetaling ontstaat.
- m.
wet: de Algemene wet bestuursrecht.
- n.
IHPO het Integrale huisvestingsplan onderwijs Vijfheerenlanden
Artikel 2 Subsidieplafond en verdelingsregels
-
1. De raad kan voor een voorziening een subsidieplafond vaststellen. Hierbij bepaalt de raad hoe het beschikbare bedrag wordt verdeeld. Hierbij gelden de voorschriften voor het vaststellen van een subsidieplafond zoals omgeschreven in de awb (titel 4.2.2).
-
2. De raad kan voor een voorziening het gestelde in het eerste lid overdragen aan het college. Het college neemt daarbij de gemeentebegroting in acht.
-
3. Het college maakt het subsidieplafond en de wijze van verdeling van het beschikbare bedrag, uiterlijk zes weken voor de indieningsdatum aan de schoolbesturen bekend. Hierbij gelden de voorschriften voor het bekendmaking zoals omgeschreven in de awb (titel 4.2.2).
Artikel 3 Aanvullende voorziening
-
1. Het college kan bepalen dat de verordening tijdelijk wordt aangevuld met een voorziening.
-
2. Het college stelt de toekenningscriteria vast waaronder aanspraak bestaat op de aanvullende voorziening.
Artikel 4 Jaarlijks overzicht
Jaarlijks voor 15 februari zendt het college aan de schoolbesturen een overzicht van de op basis van deze verordening toegekende voorzieningen voor het lopende kalenderjaar. Het overzicht omvat de periode van 1 januari tot en met 31 december van het lopende kalenderjaar.
HOOFDSTUK 2 PROCEDURES
Paragraaf 2.1 Aanvraag voorzieningen; weigeringsgronden
Artikel 5 Toevoegen, wijzigen en intrekken
Een wijziging van de verordening die leidt tot het toevoegen, wijzigen of intrekken van een voorziening, wordt uiterlijk vier weken voor de indieningsdatum bekendgemaakt door het college.
Artikel 6 Indiening aanvraag
-
1. Het schoolbestuur dat een voorziening voor het eerste daarop volgend kalenderjaar wenst, dient voor de indieningsdatum een aanvraag in bij het college. De indieningsdatum is niet van toepassing indien voor de voorziening is bepaald dat een indieningsdatum niet is voorgeschreven. Indien de aanvraag niet voor de indieningsdatum is ingediend, besluit het college om de aanvraag niet te behandelen.
-
2. Bij de indiening van een aanvraag en de verstrekking van de gegevens dient het schoolbestuur gebruik te maken van het vastgestelde formulier door het college. De aanvraag vermeldt:
- a.
naam en adres van het schoolbestuur;
- b.
de dagtekening;
- c.
de gewenste voorziening;
- d.
de naam van de school en de onderwijssoort indien de voorziening is bestemd voor een school;
- e.
een motivering dat wordt voldaan aan de toekenningscriteria.
- a.
-
Bij het ontbreken van één of meer gegevens deelt het college dit schriftelijk mee aan het schoolbestuur. Daarbij krijgt het schoolbestuur de gelegenheid om binnen drie weken na de datum van verzending van de mededeling de gegevens schriftelijk aan te vullen. Indien het schoolbestuur de ontbrekende gegevens niet binnen deze termijn verstrekt, beslist het college de aanvraag niet te behandelen.
Artikel 7 Beslissingstermijn
-
1. Het college beslist over een aanvraag uiterlijk op 31 december van het jaar waarin indieningsdatum valt.
-
2. Het college kan de termijn met vier weken verlengen. Bij verlenging wordt uiterlijk twee weken voor 31 december van het jaar waarin indieningsdatum valt door het college schriftelijk mededeling gedaan aan het schoolbestuur. Hierbij geeft hij de reden voor de verlenging aan.
-
3. Het college stelt binnen zes weken na de datum van de beschikking op de aanvraag het schoolbestuur hiervan schriftelijk in kennis.
Artikel 8 Weigeringsgronden
Het college weigert de voorziening in ieder geval indien:
- a.
de gewenste voorziening geen voorziening is in de zin van de verordening;
- b.
niet is voldaan aan één van de toekenningscriteria;
- c.
door verstrekking van de subsidie het subsidieplafond zou worden overschreden.
Paragraaf 2.2 Aanvraag aanvullende voorzieningen; weigeringsgronden
Artikel 9 Indiening aanvraag
-
1. Het schoolbestuur dat een aanvullende voorziening wenst, dient een aanvraag in bij het college.
-
2. Op de aanvraag is artikel 6, tweede en derde lid, van toepassing.
Artikel 10 Beslissingstermijn
-
1. Het college beslist over een aanvraag uiterlijk op 31 december van het jaar waarin indieningsdatum valt.
-
2. Het college kan de termijn met vier weken verlengen. Bij verlenging wordt uiterlijk twee weken voor 31 december van het jaar waarin indieningsdatum valt door het college schriftelijk mededeling gedaan aan het schoolbestuur. Hierbij geeft hij de reden voor de verlenging aan.
-
3. Het college stelt binnen zes weken na de datum van de beschikking op de aanvraag het schoolbestuur hiervan schriftelijk in kennis.
Artikel 11 Weigeringsgronden
Het college weigert de aanvullende voorziening in ieder geval indien:
- a.
de gevraagde voorziening geen aanvullende voorziening zoals bedoeld in artikel 3 is;
- b.
niet is voldaan aan een van de toekenningscriteria.
- c.
door verstrekking van de subsidie het subsidieplafond zou worden overschreden.
Paragraaf 2.3 Toekenning intrekking of wijziging; verbod van vervreemding
Artikel 12 Inhoud beschikking tot toekenning; betaling
-
1. De beschikking van het college tot toekenning van een voorziening of een aanvullende voorziening kan inhouden:
- a.
feitelijke beschikbaarstelling van de voorziening; of
- b.
een subsidievaststelling.
- a.
-
2. De beschikking bevat:
- a.
het tijdvak en het doel waarvoor de voorziening is toegekend;
- b.
de wijze waarop het schoolbestuur de voorziening dient uit te voeren.
- a.
-
3. De beschikking tot subsidievaststelling bevat voorts:
- a.
het bedrag van de subsidie;
- b.
voor zover van belang de wijze waarop rekening en verantwoording door het schoolbestuur wordt afgelegd aan het college.
- a.
-
4. De betaling van het subsidiebedrag vindt binnen zes weken na de subsidievaststelling plaats.
Artikel 13 Intrekken of wijzigen beschikking; terugvordering
Ten aanzien van het beleid tot intrekking, wijziging, stopzetting of verlaging van de afgegeven subsidiebeschikking dan wel terugvordering van gegeven subsidie is titel 4:2 van de wet van toepassing.
- 1.
Het college kan een beschikking intrekken of ten nadele van het schoolbestuur wijzigen:
- a.
op grond van feiten en omstandigheden waarvan het college bij de toekenning van de voorziening redelijkerwijs niet op de hoogte kon zijn en op grond waarvan de toekenning van de voorziening anderszins zou hebben plaatsgevonden;
- b.
indien het schoolbestuur niet voldoet aan de in de beschikking gestelde verplichtingen;
- c.
indien de beschikking onjuist was en het schoolbestuur dit wist of behoorde te weten.
- a.
- 2.
De intrekking of wijziging van een beschikking tot subsidievaststelling werkt terug tot en met het tijdstip van toekenning van de voorziening, tenzij bij de intrekking of wijziging anders is bepaald.
Artikel 14 Verbod tot vervreemding
Vervreemding door het schoolbestuur van op basis van deze verordening toegekende voorzieningen, is niet toegestaan zonder toestemming van het college tenzij sprake is van een overdracht van voorzieningen aan een ander schoolbestuur als gevolg van fusie c.q. overdracht van een school.
HOOFDSTUK 3 SLOTBEPALINGEN
Artikel 15 Informatieverstrekking
Het schoolbestuur verstrekt op verzoek van het college nadere gegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van het bepaalde in deze verordening.
Artikel 16 Beslissing van het college in gevallen waarin de verordening niet voorziet
In gevallen, de uitvoering van de verordening betreffende, waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.
Artikel 17 Citeertitel: inwerkingtreding
-
1. De verordening kan worden aangehaald als “Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs Vijfheerenlanden 2022”.
-
2. De verordening treedt in werking op 1 januari 2022.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Vijfheerenlanden [datum].
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
Bijlage 1: Voorziening haalbaarheidsonderzoek
I Aanduiding van de voorziening
Onderzoek naar de mogelijkheden om te komen tot het realiseren van één van de volgende voorzieningen huisvesting onderwijs:
- a.
nieuwbouw,
- b.
vervangende nieuwbouw,
- c.
renovatie.
De noodzaak voor nieuwbouw en renovatie/nieuwbouw blijkt uit de opname van de voorziening in het IHPO.
II Datum indienen aanvraag
- 1.
De aanvraag voor het bekostigen van deze voorziening moet jaarlijks worden ingediend voor 1 februari van het jaar waarin het programma voorzieningen huisvesting onderwijs voor het daaropvolgende jaar wordt vastgesteld.
- 2.
Aanvragen die na de in het eerste lid genoemde datum worden ingediend worden door het college niet in behandeling genomen.
III Periode waarvoor de voorziening wordt toegekend
De voorziening wordt toegekend voor het kalenderjaar waarop het vastgestelde programma voorzieningen huisvesting onderwijs van toepassing is.
IV Criteria voor het vaststellen van de voorziening
Aanspraak op deze voorziening ontstaat op het moment dat:
- 1.
in het IHPO is opgenomen dat een haalbaarheidsonderzoek naar vervangende nieuwbouw en/of renovatie van dit schoolgebouw dient te worden uitgevoerd, waarbij onderzoek moet uitwijzen of één van de onder I genoemde voorzieningen moet worden gerealiseerd;
- 2.
het voornemen bestaat te komen tot het realiseren van een uitbreidingsgebied of een herstructurering van een wijk, waarbij in het IHPO is opgenomen dat onderzoek moet uitwijzen of één van de onder I genoemde voorzieningen moet worden gerealiseerd.
Het onderzoek moet uitwijzen:
- 1.
In het een geval dat het haalbaarheidsonderzoek is opgenomen in het IHPO:
- a.
of renovatie of vervangende nieuwbouw op de huidige locatie mogelijk is;
- b.
of renovatie haalbaar is, dan wel dat vervangende nieuwbouw noodzakelijk is;
- c.
de omvang van deze voorziening, mogelijk in relatie met het realiseren van een multifunctionele accommodatie;
- d.
de locatie van de voorziening als a. niet aan de orde is, en
- e.
wat de geraamde kosten zijn voor het realiseren deze voorziening.
- a.
- 2.
In het geval dat het voornemen bestaat te komen tot het realiseren van een uitbreidingsgebied of een herstructurering van een wijk:
- a.
dat een voorziening noodzakelijk is;
- b.
de omvang van deze voorziening, mogelijk in relatie met het realiseren van een multifunctionele accommodatie;
- c.
de locatie van de voorziening in relatie met herschikking van de schoolgebouwen respectievelijk met herstructurering van een wijk, en.
- d.
wat de geraamde kosten zijn voor het realiseren deze voorziening.
- a.
V Wijze waarop de voorziening wordt toegekend
- 1.
De omvang van voorziening wordt door het college berekend in relatie met het ontwikkelen van:
- a.
een meerjarenperspectief voor de omvang en spreiding van de voorzieningen huisvesting onderwijs, en
- b.
een projectplan in relatie met de herstructurering van een wijk.
- a.
- 2.
De voorziening wordt beschikbaar gesteld aan of het schoolbestuur tenzij het college besluit de opdracht te verstrekken voor het haalbaarheidsonderzoek.
VI Subsidieplafond
De kosten maken onderdeel uit van de totale kosten van de planontwikkeling en worden per afzonderlijk krediet beschikbaar gesteld. Er geldt geen bekostigingsplafond.
VII Verantwoording
Na het afronden van de werkzaamheden wordt door het schoolbestuur of het college inzicht gegeven in de gemaakte kosten. Daarbij wordt vermeld of tot de kosten ook behoren de kosten van het maken van een (schets)ontwerp voor de te realiseren accommodatie. Wordt besloten het project te realiseren conform het in het projectplan opgenomen (schets)ontwerp, dan worden de kosten van het maken van het (schets)ontwerp in mindering gebracht op investeringsbedrag dat voor het realiseren van deze voorziening is opgenomen op het programma voorzieningen huisvesting onderwijs.
Toelichting – situatie afweging renovatie of vervangende nieuwbouw
In de situatie dat een afweging moet worden gemaakt tussen nieuwbouw of vervangende nieuwbouw op de huidige locatie wordt over het algemeen eerst een onderzoek ingesteld met de volgende vragen:
- -
wat moet de capaciteit van het schoolgebouw worden;
- -
moeten er meerdere functies in het gebouw komen en zo ja, welke;
- -
past deze voorziening op de huidige locatie of dient een andere locatie te worden gezocht;
- -
is renovatie mogelijk: leidt dit functioneel en technisch goed schoolgebouw.
- -
Is renovatie haalbaar: financieel
Dit betekent dat er in principe een haalbaarheidsonderzoek plaatsvindt naar de mogelijkheid van renovatie of vervangende nieuwbouw op een locatie, zonder dat er zekerheid bestaat of de voorziening op deze locatie moet worden gerealiseerd.
Wanneer duidelijk is op welke locatie en in welke vorm de voorziening wordt gerealiseerd, dan kan het betreffende schoolbestuur een aanvraag indienen voor het bekostigen van de voorziening. De kosten van het haalbaarheidsonderzoek komen volledig voor rekening van de gemeente, tenzij er gedurende het onderzoek kosten zijn gemaakt die een relatie hebben met de ontwikkeling van het bouwplan.
Zijn het aanwijsbare kosten, dan worden deze kosten betrokken bij het beschikbaar stellen van het investeringsbedrag op het moment dat de voorziening op het programma is opgenomen. Dit bedrag wordt dan in mindering gebracht op het bedrag dat het schoolbestuur ontvangt voor het realiseren van de investering. Deze kosten zijn in principe vergelijkbaar met het voorbereidingskrediet, waarvan sprake is in artikel 3 van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Vijfheerenlanden.
Toelichting - situatie realisatie nieuwbouwwijk of herstructurering wijk
In de situatie dat een nieuwbouwwijk wordt gerealiseerd, of er een herstructurering van een wijk plaatsvindt wordt over het algemeen eerst een onderzoek ingesteld met de volgende vragen:
- -
wat is de omvang van de (nieuwbouw)wijk;
- -
welk soort woningen worden er gerealiseerd;
- -
is op basis van deze verwachting een basisschool in de (nieuwbouw)wijk noodzakelijk;
- -
wat moet de capaciteit van het schoolgebouw worden;
- -
moeten er meerdere functies in het gebouw komen en zo ja, welke;
- -
welke richting komt in aanmerking voor het realiseren van deze voorziening.
Dit betekent dat er in principe een haalbaarheidsonderzoek plaatsvindt naar de noodzaak en omvang van de voorzieningen in het gebied, zonder dat er zekerheid bestaat of er een voorziening moet worden gerealiseerd.
De conclusie op basis van het onderzoek kan zijn dat er geen voorziening wordt gerealiseerd, of dat er een voorziening wordt gerealiseerd. Is de conclusie dat er een voorziening wordt gerealiseerd dat kan het betreffende schoolbestuur een aanvraag indienen voor het bekostigen van de voorziening.
De kosten van het haalbaarheidsonderzoek komen volledig voor rekening van de gemeente, tenzij er gedurende het onderzoek kosten zijn gemaakt die een relatie hebben met de ontwikkeling van het bouwplan.
Zijn het aanwijsbare kosten, dan worden deze kosten betrokken bij het beschikbaar stellen van het investeringsbedrag op het moment dat de voorziening op het programma is opgenomen. Dit bedrag wordt dan in mindering gebracht op het bedrag dat het schoolbestuur ontvangt voor het realiseren van de investering. Deze kosten zijn in principe vergelijkbaar met het voorbereidingskrediet, waarvan sprake is in artikel 3 van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Vijfheerenlanden.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl