Regeling vervalt per 01-01-2032

Aanwijsbesluit cameratoezicht binnenstad 2022 - 2032

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 18-03-2025 t/m 31-12-2031

Intitulé

Aanwijsbesluit cameratoezicht binnenstad 2022 - 2032

De burgemeester van Haarlem,

Gelet op het overleg met de officier van justitie d.d. 21 december 2021

Gelet op artikel 2:77 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Haarlem;

Overwegende:

  • dat ik op 11 januari 2016 heb besloten tot het plaatsen van vaste camera’s op tien locaties in de binnenstad van Haarlem voor de duur van 1 jaar met ingang van 1 februari 2016;

  • dat ik op basis van de evaluatie van deze pilot cameratoezicht d.d. 20 december 2017 heb besloten het camera toezicht in de binnenstad van Haarlem te verlengen voor de duur van 4 jaar;

  • dat het aantal ordeverstoringen in het gehele horecagebied en de straten waar camera’s zijn geplaatst nog altijd substantieel is;

  • dat ik het noodzakelijk acht om het cameratoezicht voort te zetten in het belang van de openbare orde

  • dat dit cameratoezicht wordt voortgezet en uitgebreid voor de duur van 10 jaar.

Gelet op artikel 151c van de Gemeentewet juncto artikel 2.77 van de APV,

besluit

  • 1.

    tot het geplaatst houden van camera’s ter handhaving van de openbare orde in het gebied dat wordt begrensd door het Spaarne, Damstraat, Klokhuisplein, Riviervismarkt, Grote Markt, Smedestraat, Krocht, Nieuwe Groenmarkt, Zijlstraat, Zijlbrug, Zijlsingel, Raaksbrug, Raaks, Gedempte Oudegracht, Jacobijnestraat, Koningstraat, Grote Markt, Grote Houtstraat, Spekstraat, Oude Groenmarkt, Lange Veerstraat, Korte Veerstraat en het Spaarne conform bijgevoegde plattegrond;

  • 2.

    dat het gebruik van deze camera’s wordt voortgezet tot 1 januari 2032;

  • 3.

    dat de camerabeelden onder regie van de Nationale Politie, Eenheid Noord-Holland worden opgeslagen en gedurende 28 dagen worden bewaard;

  • 4.

    dat de camerabeelden rechtstreeks worden bekeken van 23:00 - 06:00 uur op vrijdag en zaterdag en tijdens grote evenementen in de binnenstad;

  • 5.

    dat de cameralocatie kan wijzigen op basis van geconstateerde openbare orde problematiek.

Motivering

In 2016 is een pilot cameratoezicht uitgevoerd in de binnenstad van Haarlem. Uit deze evaluatie blijkt dat het aantal openbare orde incidenten aanzienlijk was toegenomen, ook in de straten waar camera’s waren geplaatst. Tussen 2018 en 2022 is het aantal openbare orde incidenten, hoewel enigszins gedaald onder invloed van de coronamaatregelen, nog steeds substantieel. Op grond hiervan concludeer ik dat de handhaving van de openbare orde gediend blijft bij en noodzaakt tot voortzetting van het cameratoezicht.

Ik heb hierbij het belang van een effectieve handhaving van de openbare orde enerzijds en de daarmee gepaard gaande mogelijke inperking van het recht op privacy door de inzet van cameratoezicht anderzijds tegen elkaar afgewogen. Bij die afweging moet aan het algemene belang om de verstoring van de openbare orde te herstellen meer gewicht worden toegekend dan aan het belang om geen inmenging te dulden in de privacy. Om de inbreuk op de privacy tot een aanvaardbaar minimum te beperken, worden de camerabeelden alleen rechtstreeks uitgekeken tijdens de horecanachten op vrijdag en zaterdag van 23.00 – 7.00 uur en tijdens grote evenementen.

Ten aanzien van het verwerken van persoonsgegevens door middel van cameratoezicht op openbare plaatsen in het belang van de handhaving van de openbare orde, geldt een wettelijke bewaartermijn van maximaal vier weken (artikel 151c, lid 9, Gemeentewet). Indien deze persoonsgegevens verder worden verwerkt ten behoeve van de opsporing van een concreet strafbaar feit, dan wordt de duur van de opslag bepaald door dit nieuwe doel. In de wet politiegegevens worden deze termijnen nader gespecificeerd.

Ondertekening

Haarlem, 24 december 2021

De burgemeester van Haarlem,

Drs. J. Wienen

afbeelding binnen de regeling