Treasurybesluit Gemeente Hengelo 2021

Geldend van 30-12-2021 t/m heden

Intitulé

Treasurybesluit Gemeente Hengelo 2021

Inleiding

Gelet op artikel 10 van de Financiële Verordening treft u hierbij het treasurybesluit aan van de gemeente Hengelo. Bij het opstellen van het treasurybesluit is rekening gehouden met de bepalingen van de wettelijke kaders (o.a. Gemeentewet, Wet fido, Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden en de Uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden).

In bijlage 1 is het memorie van toelichting opgenomen en worden de belangrijkste artikelen verder toegelicht. In dit besluit staan veel vaktermen vermeld. In artikel 1 is daarom een verklarende woordenlijst opgenomen.

1. Treasurybesluit Gemeente Hengelo

Algemeen

Artikel 1 Verklarende woordenlijst

Activa in uitvoering

Elk werk dat op balansdatum nog niet gereed is en voor eigen gebruik bestemd is.

Cap

Derivaat waarbij een premie wordt betaald om gedurende een bepaalde looptijd de rente te maximeren op een nader overeen te komen niveau.

Consolidatie

Het omzetten van korte financieringsmiddelen in lange financiering.

Contante waarde

Dit is de waarde van toekomstige (uit- en/of ingaande) geldstromen op het huidige tijdstip. Deze wordt berekend door de geldstromen te disconteren naar het huidige tijdstip tegen het nu geldende rentetarief.

Daggeld (callgeld)

Lening of deposito voor één dag tegen een vast rentepercentage

Deposito

Niet-verhandelbare belegging bij een financiële instelling, waarbij een bedrag voor een vaste periode tegen een vast rentepercentage wordt weggezet.

Derivaten

Financiële instrumenten belichaamd in contracten waarin de voorwaarden zijn vastgelegd waartegen een transactie op een bepaald moment zal of kan plaatsvinden en waarvan de waarde afhankelijk is van één of meer onderliggende activa, referentieprijzen of indices.

Drempelbedrag

Een bedrag ter grootte van een percentage van het totaal van de jaarbegroting van de gemeente bij aanvang van het jaar dat niet belegd hoeft te worden bij Rijks schatkist.

Externe financiering

Het aantrekken van middelen uit bronnen die buiten de organisatie liggen.

Financieringsbehoefte

De behoefte om uit interne of externe bronnen vermogen aan te trekken voor de dekking van de vermogensbehoefte.

Financiële vaste activa

Bezittingen van een gemeente waarvan het daarvoor benodigde vermogen voor een periode langer dan een jaar is vastgelegd. Het zijn de bezittingen die een gemeente die bestaan uit kapitaalgoederen zoals deelnemingen in andere organisatie, aandelen, langlopende verstrekte geldleningen en andere financiële vorderingen.

Geldmarkt

Financiële markt voor het aantrekken of uitzetten van gelden met een looptijd van minder dan 1 jaar.

Integrale financiering

Vorm van financiering waarbij de vermogensbehoefte van de organisatie als geheel wordt betrokken, in tegenstelling tot projectgewijze financiering.

Interne financiering

De financiering door het aanwenden van geldmiddelen die al in de organisatie aanwezig zijn.

Kapitaalmarkt

Financiële markt voor het aantrekken of uitzetten van gelden met een looptijd van langer of gelijk aan 1 jaar.

Kasgeldlening

Lening met een looptijd van maximaal 1 jaar tegen een vast rentepercentage en een aflossing ineens aan het einde van de looptijd.

Kasgeldlimiet

Een bedrag ter grootte van een percentage van het totaal van de jaarbegroting van de gemeente bij aanvang van het jaar.

Koersrisico

Het risico dat voortvloeit uit de mogelijkheid dat de financiële activa van de organisatie in waarde verminderen door negatieve koersontwikkelingen.

Kredietrisico

Het risico dat voortvloeit uit de mogelijkheid op een waardedaling van de vorderingspositie ten gevolge van het niet (tijdig) na kunnen komen van de verplichtingen door de tegenpartij als gevolg van insolventie.

Materiële vaste activa

Bezittingen van een gemeente waarvan het daarvoor benodigde vermogen voor een periode langer dan een jaar is vastgelegd. Het zijn de bezittingen die een gemeente gebruikt voor de bedrijfsvoering, niet om te verkopen. Deze bezittingen zijn, in tegenstelling tot immateriële en financiële vaste activa, stoffelijk van aard.

Lidstaat

Een staat die lid is van de Europese Unie of een andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte.

Limiet

Een type richtlijn die de (uiterste) grens aangeeft van een bepaalde handeling, verantwoordelijkheid en/of bevoegdheid.

Liquide middelen

De direct opvraagbare financiële middelen van de organisatie.

Liquiditeitsrisico

Het risico dat verbonden is aan het onvoorzien ontstaan van tekorten op kortlopende geldmiddelen.

Mandaat

Het opdragen van taken en bevoegdheden. Degene die de taak overdraagt, blijft zelf verantwoordelijk. Mandaatverlening aan ondergeschikte ambtenaren is altijd mogelijk. Mandaatbesluiten hebben betrekking op de verdeling van interne bevoegdheden en behoeven niet openbaar gemaakt te worden.

Medium Term Note

Verhandelbare schuldtitels aan toonder, met een minimum looptijd van twee jaar en een omvang van minimaal € 500.000. Maakt onderdeel uit van een medium term note programma.

Netto-vlottende schuld

Het gezamenlijk bedrag van:

de opgenomen gelden met een oorspronkelijke rentetypische looptijd van korter dan één jaar de schuld in rekening-courant de voor een termijn van korter dan één jaar ter bewaring in kas gestorte gelden van derden overige geldleningen die geen onderdeel uitmaken van de vaste schuld;

verminderd met het bedrag van:

de contante gelden in kas

de tegoeden in rekening-courant

de overige uitstaande gelden met een rentetypische looptijd van korter dan één jaar.

Onderhandse lening

Schuldpapier op (middel)lange termijn dat niet genoteerd staat aan een beurs maar dat volledig op maat wordt afgesproken tussen geldgever en geldnemer. Soms komen transacties tot stand met behulp van bemiddelaars.

Projectfinanciering

Vorm van financiering waarbij voor een enkel project de financiering wordt geregeld, in tegenstelling tot integrale financiering waarbij de gehele gemeentelijke financieringsbehoefte is betrokken.

Rating

Taxatie van de kredietwaardigheid van een financiële onderneming of een land, bepaald door een ratingbureau.

Rekening-courant

Lopende rekening tussen twee partijen waarop de onderlinge vorderingen of schulden staan vermeld.

Treasurycomité

Het centrale orgaan binnen de Gemeente Hengelo inzake het rente- en treasurymanagement.

Renteomslag-percentage

De rekenrente waarmee de betaalde rente wordt verdeeld over de bestaande investeringen in vaste activa.

Renterisico

Het risico dat voortvloeit uit de mogelijkheid dat in de toekomst de rentelasten van het vreemd vermogen hoger respectievelijk dat de renteopbrengsten van activa lager zullen zijn dan een bestuurlijk wenselijk geacht niveau, c.q. het in de meerjarenraming en begroting geraamde niveau.

Renterisiconorm

Een bedrag ter grootte van een percentage van het totaal van de vaste schuld van het openbare lichaam bij aanvang van het jaar.

Rentetypische looptijd

De looptijd tussen twee momenten waarop een tussentijdse aanpassing van de contractuele rente plaatsvindt.

Rentevisie

Toekomstverwachting over de ontwikkeling van de rente op basis waarvan een financierings- en uitzettingenbeleid wordt gevoerd.

Richtlijn

Een bindend voorschrift c.q. aanwijzing van een te volgen handelswijze.

Roll-over lening

Een financieringsvorm op middellange termijn met een variabele rente die gekoppeld is aan de geldmarktrente. De rente heeft een looptijd van 1, 2, 3, 6 of 12 maanden.

Saldo rentecompen-

De debet- en credit saldi van meerdere rekeningen van een

satie circuit

organisatie bij eenzelfde financiële instellingen worden samengevoegd tot één gecombineerd saldo; en over dit gecombineerde saldo berekent de bank de te betalen of ontvangen rente.

Treasurer

Medewerker die de treasuryfunctie uitvoert.

Treasurybeleid

Bestaat uit de uitgangspunten, doelstellingen, richtlijnen en limieten, de organisatorische en administratieve kaders, de informatievoorziening en de administratieve organisatie ter uitvoering van de treasuryfunctie.

Treasuryfunctie

Omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheren van de financiële stromen en voorraad financiën van een organisatie, alsmede de daaruit voortvloeiende risico’s.

Uitzetting

Belegging in een vastrentende waarde.

Valutarisico

Het risico dat voortvloeit uit de mogelijkheid dat op een bepaald moment de waarde van de vreemde valutastromen, uitgedrukt in eigen valuta, afwijkt van hetgeen verwacht werd op het beslissingsmoment.

Vaste schuld

Schuldtitels met een looptijd van minimaal één jaar en één dag.

Vastrentende waarde

Vermogenstitels met een vaste renteopbrengst.

Vlottende schuld

Schuldtitels met een looptijd van maximaal één jaar.

Artikel 2 Doelstellingen treasurybeleid

De doelstellingen van het treasurybeleid van de gemeente zijn:

  • a.

    het aantrekken van voldoende financiële middelen en het uitzetten van overtollige gelden met als doel het uitvoeren van de programma’s binnen de door de raad vastgestelde kaders van de begroting;

  • b.

    het verzekeren van een duurzame toegang tot financiële markten tegen acceptabele condities;

  • c.

    het beheersen van risico’s verbonden aan de treasury-functie, zoals renterisico’s, koersrisico’s, kredietrisico’s en liquiditeitsrisico’s;

  • d.

    het optimaliseren van renteresultaten binnen de kaders van de wet Fido, aanvullende regelgeving en de voorschriften die in dit besluit zijn opgenomen;

  • e.

    het minimaliseren van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities.

Artikel 3 Uitgangspunten risicobeheer treasuryfunctie

Met betrekking tot risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten voor de treasuryfunctie:

  • 1.

    De gemeente vraagt ten minste twee prijsopgaven bij verschillende financiële instellingen op bij het aantrekken van financieringen en hanteert het vierogen principe;

  • 2.

    Het renterisico op de korte schuld bedraagt maximaal de kasgeldlimiet, waarbij kortdurende overschrijding gedurende 2 kwartalen, in overeenstemming met de Wet Fido artikel 4 lid 2, toegestaan is.

  • 3.

    Het renterisico op de lange schuld bedraagt maximaal de renterisiconorm conform de Wet Fido;

  • 4.

    Overeenkomsten voor het aangaan van financieringen, het uitzetten van middelen en het verlenen van garanties luiden uitsluitend in euro’s om valutarisico’s uit te sluiten.

Financiering en garanties

Artikel 4 Richtlijnen en limieten externe financiering

  • 1.

    Het Treasurycomité beoordeelt wanneer aan de lange financieringsbehoefte wordt voldaan, binnen de grenzen van de wet- en regelgeving.

  • 2.

    In de financieringsbehoefte voor de korte termijn, ter afdekking van de netto-vlottende schuld wordt voorzien door het inzetten van rekeningen-courant, daggeldleningen dan wel kasgeldleningen.

  • 3.

    In een lange financieringsbehoefte wordt voorzien door een of meer leningen aan te trekken, met een zodanige rentetypische looptijd dat het renterisico op de leningenportefeuille voor de komende jaren binnen de renterisiconorm conform de Wet Fido komt of blijft.

  • 4.

    Toegestane leningvormen zijn:

    • a.

      onderhandse geldleningen

    • b.

      roll-over leningen

    • c.

      Medium Term Notes

  • 8.

    Vervroegde aflossing van leningschuld van de gemeente kan plaatsvinden als de contante waarde van de rentebetalingen op een nieuwe lening lager is dan de contante waarde van de rentebetalingen van de oude lening, rekening houdend met de boete, die bij vervroegde aflossing betaald moet worden.

  • 9.

Artikel 5 Afgeleide financiële instrumenten

Het gebruik van afgeleide financiële instrumenten (derivaten) is slechts toegestaan na een voorafgaand collegebesluit. Ze worden uitsluitend ingezet om financiële risico’s te beperken. Hierbij worden alle bepalingen in de Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden (Ruddo) nageleefd. Daarbij kan het college op grond van artikel 169 van de Gemeentewet de gemeenteraad in de gelegenheid stellen wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen.

Artikel 6 Richtlijnen en limieten uitzettingen

  • 1.

    Overtollige liquide middelen worden, met uitzondering van het zogenaamde drempelbedrag, aangehouden bij ’s Rijks schatkist.

  • 2.

    Voor de uitzetting tot aan het zogenaamde drempelbedrag kunnen de volgende producten worden gehanteerd:

    • a.

      rekening-courant

    • b.

      spaarrekening

    • c.

      daggeld

    • d.

      deposito’s

  • 3.

    Risico's bij uitzettingen conform lid 2 in vastrentende waarden dienen te worden beperkt door slechts uitzettingen met een looptijd van 3 maanden of langer te doen bij financiële ondernemingen die:

    • a.

      gevestigd zijn in een lidstaat van de Europese Unie die ten minste beschikt over een AA- rating, afgegeven door ten minste twee vooraanstaande ratingbureaus; of

    • b.

      voor henzelf of voor de door hen uitgegeven waardepapieren kunnen aantonen dat ze ten minste over een AA-rating beschikken, afgegeven door ten minste twee vooraanstaande ratingbureaus.

Artikel 7 Gemeenteleningen en gemeentegaranties

De gemeente is in principe niet bereid om geldleningen aan derden te verstrekken. De Beleidsregels publieke taak leningen en garanties gemeente Hengelo 2021 zijn hier van toepassing.

Artikel 8 Financieringsrelatie tussen concern en overige organisatieonderdelen

  • 1.

    Jaarlijks wordt door de treasurer de omslagrente berekend.

  • 2.

    Bij de jaarrekening volgt mogelijk een herrekening indien het omslagrentepercentage meer dan 0,5% afwijkt van de prognose die is opgenomen in de begroting, dit conform de notitie rente van de commissie BBV.

  • 3.

    De treasurer betrekt de reserves en voorzieningen in de gemeentebrede financiering.

  • 4.

    Er wordt geen rente toegevoegd aan de reserves volgens de regels van het BBV. Dit met uitzondering van rentetoerekening over de eerste vijf miljoen euro van de algemene reserve. De rente hiervan komt echter ook weer ten goede aan de algemene middelen.

Geldstromenbeheer

Artikel 9 Liquiditeitsbeheer

  • 1.

    De gemeente beperkt haar liquiditeitsrisico’s door haar treasuryactiviteiten te baseren op een liquiditeitsprognose van minimaal 1 jaar.

  • 2.

    Om de kosten van het geldstromenbeheer te minimaliseren is er sprake van concentratie van liquiditeiten binnen één saldo- en rentecompensatie circuit bij de huisbankier.

  • 3.

Artikel 10 Betalingsverkeer

  • 1.

    Om de verwerkingskosten te minimaliseren loopt het betalingsverkeer van de gemeente in beginsel alleen over bij de huisbankier aangehouden rekeningen.

  • 2.

    Er wordt middels een betalingsprocedure gewerkt.

Relatiebeheer

Artikel 11 Relatiebeheer

  • 1.

    De treasurer onderhoudt namens de gemeente de contacten met de huisbankier en andere financiële instellingen en bemiddelaars over hun tarieven, producten en diensten.

  • 2.

    Financiële instellingen dienen onder Nederlands toezicht, zoals De Nederlandse Bank en de Verzekeringskamer, te vallen of onder vergelijkbaar toezicht vanuit de lidstaten, en dienen te voldoen aan de eisen als gesteld in de Wet Fido.

  • 3.

Verantwoordelijkheden en bevoegdheden

Artikel 12 Verantwoordelijkheden en taken

De gemeenteraad

* Vaststellen treasuryparagraaf in de begroting volgens het BBV

* Vaststellen treasuryparagraaf in de jaarrekening volgens het BBV

College van Burgemeester en Wethouders

* Vaststellen treasurybeleid vervat in het Treasurybesluit

* Uitvoeren van het treasurybesluit, zoals vastgelegd in het treasurybesluit tezamen met de treasuryparagraaf (formele verantwoordelijkheid)

* Vaststellen van nadere richtlijnen binnen kaders van dit besluit

Treasurycomité

* Stelt de liquiditeitsplanning vast

* Adviseren/monitoren van de treasuryactiviteiten

Treasurer

* Ontwikkelen en herijken van de financieringsstrategie van de gemeente

* Initiëren van financieringstransacties volgens artikel 13

* Voeren van ‘control’ op vastleggen gegevens van leningen en garanties

* Opstellen van de treasuryparagraaf in P&C-producten

* Monitoren van limieten zoals vastgelegd in de treasuryparagraaf

* Relatiebeheer met financiële instellingen

* Geven van aanwijzingen aan financiële administratie inzake het betalingsverkeer

Financiële administratie

* Is verantwoordelijk voor feitelijke inrichting en uitvoering van het betalingsverkeer

* Registreren van opgenomen en verstrekte leningen en garanties

* Verzorgen van betalen van rente en aflossing van opgenomen geldleningen

* Innen van rente- en aflossingsverplichtingen op verstrekte geldleningen

Externe accountant

* In het kader van de reguliere controletaak adviseren en controleren van de treasuryfunctie

Artikel 13 Bevoegdheden

De volgende bevoegdheden, met name de autorisatie, zijn hier opgenomen in overeenstemming met de wettelijke bevoegdheden:

Autorisatie

Uitvoering

Control

a.

Financiering (zie artikel 4 en artikel 5)

Het aantrekken van daggeld en kasgeld-leningen (looptijd < 1 jaar)

College B&W

Treasurer

Treasurycomité

b.

Aantrekken van leningen (looptijd >= 1 jaar)

College B&W

Treasurer

Treasurycomité

c.

Benutten van vervroegde aflossingen en renteherzieningen

College B&W

Treasurer

Treasurycomité

d.

Verstrekte leningen en garanties (zie artikel 7)

Verstrekken van leningen en garanties

College B&W

Treasurer

Treasurycomité

e.

Liquiditeitsbeheer (zie artikel 9)

Bankrekening openen/sluiten/ wijzigen

Treasurer

Treasurycomité

f.

Vaststellen/wijzigen bankcondities bij huidige bankrelaties.

Treasurer

Treasurycomité

g.

Aangaan nieuwe bankrelaties

College B&W

Treasurer

Treasurycomité

h.

Betalingsverkeer (zie artikel 10)

Verrichten betaalopdrachten

Financiële administratie

Financiële administratie

De financiële administratie zorgt bij alle activiteiten voor de registratie.

Informatievoorziening

Artikel 14 Operationele en verantwoordingsinformatie

Informatieverstrekker

Informatieontvanger

Frequentie

Treasurybesluit

Treasurer

Gemeenteraad

1x per 5 jaar

Paragraaf Financiering

Treasurer

Gemeenteraad

Jaarlijks bij begroting en jaarrekening

Kwartaalrapportage transacties en limieten

Treasurer

Treasurycomité

1x per kwartaal

Besluit tot lening en/of garantieverstrekking

Treasurer

Treasurycomité

variabel

Voortgangsrapportag e treasuryfunctie

Treasurer

College van B&W

In tussentijdse rappor-tages (2 x per jaar)

Analyse leningen- en garantieportefeuille

Treasurer

Treasurycomité.

Minimaal 2x per jaar.

Liquiditeitenprognose en -planning

Treasurer

Treasurycomité

Halfjaarlijks

Slotbepalingen

Artikel 15 Beleidsregels publieke taak leningen acten garanties

De Beleidsregels publieke taak leningen en garanties 2021 zijn onlosmakelijk verbonden met dit besluit.

Artikel 16 Inwerkingtreding

Het treasurybesluit treedt in werking op de dag nadat ze op voorgeschreven wijze bekend is gemaakt onder gelijktijdige intrekking van het treasurybesluit 2014.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 14 december 2021

De secretaris

de burgemeester