Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR670931
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR670931/1
Regeling vervallen per 01-01-2023
Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen
Geldend van 01-01-2022 t/m 31-12-2022
Intitulé
Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingenDE RAAD VAN DE GEMEENTE GILZE EN RIJEN;
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders nr. 349674
gelet op het bepaalde in artikel 255 van de Gemeentewet, artikel 26 van de Invorderingswet 1990 alsmede de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990;
b e s l u i t :
vast te stellen de:
Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen
Artikel 1 Reikwijdte beleidsregel kwijtschelding
Bij de invordering kan slechts gehele of gedeeltelijke kwijtschelding worden verleend aan gemeentelijke heffingen indien dit op basis van de betreffende belastingverordening is toegestaan.
Artikel 2 Gehanteerde normen van kwijtschelding
-
1. Bij de berekening van het bedrag van de kwijtschelding worden de kosten van het bestaan gesteld op 100% van de genormeerde bijstandsuitkering.
-
2. Met betrekking tot een verzoek om kwijtschelding van gemeentelijke belastingen verschuldigd door een natuurlijk persoon die een bedrijf of zelfstandig beroep uitoefent, zijn de afdelingen 1, 2 en 5 van Hoofdstuk II van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 van overeenkomstige toepassing, indien de belastingen geen verband houden met de uitoefening van dat bedrijf of beroep.
-
3. Bij de beoordeling van kwijtscheldingsverzoeken worden de kwijtscheldingsnormen voor personen op AOW-gerechtigde leeftijd verhoogd tot 100% van de toepasselijke netto AOW-bedragen.
-
4. Bij de beoordeling van kwijtscheldingsverzoeken wordt bij het bepalen van het netto-besteedbaar inkomen rekening gehouden met de netto-kosten van kinderopvang.
-
5. De vermogensnorm genoemd in artikel 12 lid 2 onder d van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 na formalisatie te verhogen met € 2.000,00. Dit heeft betrekking op pensioengerechtigden en volledig arbeidsongeschikten.
Artikel 3 Aanvraag
-
1. Een belastingplichtige kan een verzoek tot kwijtschelding indienen door een hiertoe bestemd formulier in te vullen.
-
2. Indien er, na jaarlijkse toetsing door het Inlichtingenbureau, geen belemmeringen zijn, wordt het jaar na aanvraag en volgende jaren automatisch kwijtschelding verleend.
Artikel 4 Overgangsrecht
De besluiten vastgesteld bij raadsbesluit van 16 december 1996 en 4 februari 2013 worden op de in artikel 5 genoemde datum ingetrokken, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de verzoeken om kwijtschelding die zijn ingediend voor de in artikel 5 genoemde datum.
Artikel 5 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2022.
Artikel 6 Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: ‘Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen’.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 20 december 2021
DE RAAD VOORNOEMD,
de griffier,
S. (Saskia) van Dijk
de voorzitter,
D.A. (Derk) Alssema
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl