Regeling vervallen per 31-12-2022

Verordening Corona noodfonds ondernemers gemeente Noordwijk 2022

Geldend van 31-12-2021 t/m 30-12-2022

Intitulé

Verordening Corona noodfonds ondernemers gemeente Noordwijk 2022

De raad van de gemeente Noordwijk,

Gelezen het raadsvoorstel …..,

Gelet op de artikelen 147, lid 1 en 149 Gemeentewet,

Besluit vast te stellen;

de Verordening Corona noodfonds ondernemers gemeente Noordwijk 2022

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • o

    Acute noodsituatie: de situatie waarbij sprake is van ernstige financiële nood als direct gevolg van de COVID-19 crisis, waarbij het voortbestaan van een Onderneming in gevaar komt.

  • o

    Ambtelijke werkgroep: de werkgroep, die het College adviseert op verzoeken om Noodsteun.

  • o

    Awb: Algemene wet bestuursrecht.

  • o

    Bank: een in Nederland gevestigde kapitaalverstrekker, die beschikt over een vergunning van De Nederlandsche Bank en de Autoriteit Financiële Markten.

  • o

    College: het college van Burgemeester en Wethouders van Noordwijk.

  • o

    COVID-19 c.q. Coronacrisis: de crisis die is ontstaan door het COVID-19 virus, ter bestrijding waarvan maatregelen door de Rijksoverheid en de Veiligheidsregio Hollands-Midden zijn genomen en die voortduurt totdat de Rijksoverheid en de Veiligheidsregio de specifieke maatregelen, die (financiële) gevolgen hebben voor ondernemers, opheft.

  • o

    Gemeente: de gemeente Noordwijk.

  • o

    Gemeenteraad: de gemeenteraad van de gemeente Noordwijk.

  • o

    Noodfonds: het door de Gemeenteraad van Noordwijk ingestelde fonds, waaruit Noodsteun wordt verstrekt.

  • o

    Noodsteun: het bieden van een lokale maatwerk oplossing om acute financiële nood bij een Onderneming als gevolg van de COVID-19 crisis geheel of grotendeels op te lossen, met inachtneming van wet- en regelgeving en de eigen verantwoordelijkheid van deze Onderneming.

  • o

    Onderneming: een rechtspersoon of een onderdeel daarvan, die is gevestigd in de Gemeente en zich richt op het op commerciële basis fabriceren, samenstellen, verwerken, verkopen e.d. of verhandelen van producten of het aanbieden van diensten dan wel de natuurlijke persoon, wiens beroep het is voornoemde activiteiten op commerciële basis te verrichten.

  • o

    Steunpakket rijksoverheid: het maatregelenpakket dat de Rijksoverheid in verband met de COVID-19 crisis heeft vastgesteld en toepast ter ondersteuning van ondernemingen.

  • o

    Vertegenwoordiger(s): de natuurlijke persoon c.q. personen die krachtens de statuten dan wel op een andere basis bevoegd zijn om de Onderneming rechtsgeldig te vertegenwoordigen.

Artikel 2. Het doel van de noodsteun

De Noodsteun heeft tot doel een financieel vangnet te bieden tijdens de COVID-19 crisis als sprake is van een acute (financiële) noodsituatie bij Onderneming, waardoor diens voortbestaan in gevaar komt of op korte termijn dreigt te komen.

Artikel 3. De toepasselijke kaders

Een verzoek van een Onderneming om Noodsteun wordt beoordeeld met inachtneming van de geldende Europese en nationale en gemeentelijke wet- en regelgeving.

Artikel 4. De doelgroep

Voor Noodsteun kan in aanmerking komen een Onderneming die op 1 januari 2022 ten minste zes maanden is gevestigd in de Gemeente Noorwijk.

Artikel 5. Het gebruik van voorliggende voorzieningen

  • a. De Onderneming dient aan te tonen, dat zij niet in staat is om met eigen inkomen of eigen middelen, waaronder opgebouwde reserves, de financiële nood op te lossen,

  • b. De Onderneming dient aan te tonen, dat zij geen of onvoldoende beroep kan doen op het steunpakket van de Rijksoverheid, en

  • c. De Onderneming dient aan te tonen, dat een Bank niet dan wel niet binnen een redelijke termijn bereid is om een financiering aan te bieden tegen marktconforme voorwaarden om de financiële gevolgen van de COVID-19 crisis op te vangen.

Artikel 6. De vorm van Noodsteun

  • a. De vorm van Noodsteun is maatwerk per Onderneming. Het kan -onder meer- gaan om een terug te betalen voorschot, een geldlening of een garantstelling dan wel een andere vorm van (financiële) Noodsteun, die past binnen de kaders benoemd in artikel 3.

  • b. De Noodsteun heeft een incidenteel karakter en is afhankelijk van de duur van de COVID-19 crisis; structurele ondersteuning is uitgesloten.

  • c. De Noodsteun kan worden verleend op aanvraag in te dienen vóór 1 februari 2022.

Artikel 7. Budgetplafond

  • a. Voor uitvoering van deze Verordening is € 500.000 begroot.

  • b. Individuele aanvragen kunnen eenmalig worden ingediend en verleend tot een maximumbedrag van € 15.000.

Artikel 8. De hoogte van de Noodsteun

  • a. De hoogte van de Noodsteun wordt afgestemd op de omstandigheden en de Acute Noodsituatie en is maximaal het in artikel 7 lid b genoemde bedrag dat nodig is om de Acute Noodsituatie bij de Onderneming geheel of grotendeels op te lossen.

  • b. Bij de hoogte van de Noodsteun wordt rekening gehouden met de eigen verantwoordelijkheid van de Onderneming. De Onderneming dient aan te tonen welke (eigen) inspanning zij -in redelijkheid- heeft verricht om de financiële gevolgen van de COVID-19 crisis op te vangen c.q. te verminderen.

Artikel 9. Het aanvragen van ondersteuning

  • a. De rechtsgeldige Vertegenwoordiger(s) van een Onderneming die in aanmerking wenst te komen voor Noodsteun dient daartoe een schriftelijk verzoek in te dienen bij het College. Het College beslist op het verzoek op basis van het advies van de daartoe ingestelde ambtelijke werkgroep.

  • b. De bepalingen van afdeling 4.4.1. van de Awb (De aanvraag) zijn van toepassing op een verzoek om Noodsteun.

  • c. Het verzoek bevat in ieder geval:

    • i.

      de naam en het adres van de Onderneming, de contactgegevens van de Vertegenwoordiger(s) en de dagtekening;

    • ii.

      een schriftelijk bewijs van rechtsgeldige vertegenwoordiging namens de Onderneming dan wel een bewijs van inschrijving bij de Kamer van Koophandel;

    • iii.

      een schriftelijke onderbouwing van de Acute Noodsituatie, waarin de Onderneming verkeert en de gevraagde Noodsteun;

    • iv.

      een beschrijving waarom de Onderneming niet in aanmerking komt voor dan wel gebruik maakt van voorliggende voorzieningen, zoals bedoeld in artikel 5;

    • v.

      een beschrijving welke (eigen) inspanning de Onderneming -in redelijkheid- heeft verricht om de financiële gevolgen van de COVID-19 crisis op te vangen c.q. te verminderen.

    • vi.

      de laatste jaarrekening voorafgaande aan het jaar van aanvraag. Indien geen jaarrekening gepubliceerd hoeft te worden: de laatst opgemaakte financiële verantwoording.

    • vii.

      Het IBAN-bankrekeningnummer waarop de Noodsteun gestort dient te worden.

    • viii.

      In afwijking van de voorgaande leden is het college bevoegd om, indien het daar aanleiding toe ziet, ook meer of minder gegevens te verlangen.

Artikel 10. Verplichtingen van de Onderneming

  • 1. De Onderneming dient:

    • a.

      een zodanig controleerbare administratie te voeren, dat de voor de vaststelling van de Noodsteun van belang zijnde gegevens kunnen worden nagegaan en desgevraagd aan de Gemeente inzage wordt verleend in deze administratie;

    • b.

      direct doch uiterlijk binnen veertien dagen schriftelijk melding te maken aan het College van gewijzigde omstandigheden, die van belang zijn voor het recht op of de hoogte van de toe te kennen dan wel de uitbetaalde Noodsteun;

    • c.

      ten behoeve van de uitvoering en het toezicht op verzoek van de Gemeente inlichtingen te verstrekken, desgevraagd schriftelijk en binnen de door de Gemeente aangegeven termijn.

  • 2. Ingeval Noodsteun wordt verstrekt à fonds perdu (om niet), dan worden met de Onderneming voorafgaand aan een besluit door het College maatwerkafspraken gemaakt over de verantwoording door de Onderneming van de Noodsteun.

Artikel 11. De beslissing op het verzoek voor Noodsteun

  • a. Het College beslist op een verzoek met inachtneming van het advies van de ambtelijke werkgroep. Een afwijking van het advies wordt in het besluit van het College gemotiveerd.

  • b. Het College neemt een integraal besluit op de ingediende aanvragen binnen 4 weken na de uiterste indieningstermijn zoals genoemd in artikel 6 lid c.

  • c. Het besluit wordt genomen op basis van de op de datum van besluitvorming geldende wet- en regelgeving, inclusief het dan geldende steunpakket van de Rijksoverheid.

  • d. Een verzoek wordt slechts toegekend indien en voor zover de financiële middelen in het Noodfonds maatregelen ondersteuning lokale ondernemers vanwege de COVID-19 crisis daartoe toereikend zijn.

Artikel 12. De inhoud van het besluit

  • a. In het besluit van het College wordt aangegeven het doel waarvoor de Noodsteun wordt verleend, welke vorm de Noodsteun heeft, de hoogte van het bedrag c.q. de (periodieke) bedragen, het tijdstip van betaling en de voorwaarden waaronder de Noodsteun wordt verleend.

  • b. Bij het verstrekken van terug te betalen voorschotten of een lening wordt in ieder geval in het besluit opgenomen:

    • i.

      de termijnen waarin het bedrag terug betaald dient te worden;

    • ii.

      de uiterste datum waarop het bedrag terug betaald dient te zijn;

    • iii.

      het minimaal maandelijks terug te betalen bedrag.

Artikel 13. Het afwijzen van een verzoek om Noodsteun

Een verzoek om Noodsteun wordt afgewezen indien:

  • a.

    blijkt dat de Acute Noodsituatie veroorzaakt is door verwijtbaar gedrag van de Onderneming dan wel door de directie die c.q. het bestuur, dat leiding geeft aan de Onderneming;

  • b.

    niet wordt voldaan aan het bepaalde in artikel 4 (De doelgroep);

  • c.

    geen gebruik is gemaakt van de voorliggende voorzieningen, genoemd in artikel 5.

  • d.

    de kosten/tekorten niet door de COVID-19 maatregelen zijn/worden veroorzaakt;

  • e.

    de aanvraag geen directe relatie heeft met de bestrijding van de negatieve gevolgen van de COVID-19crisis;

  • f.

    de aanvraag ziet op een structurele tegemoetkoming;

  • g.

    de aanvraag betrekking heeft op de uitvoering van een wettelijke taak;

  • h.

    de financiële onderbouwing onduidelijk, ondeugdelijk, niet sluitend of onvoldoende is.

  • i.

    de financiële schade al gecompenseerd kan worden door een andere regeling (lokaal, regionaal dan wel nationaal).

  • j.

    het verzoek buiten de indieningsperiode vermeld in artikel 6, lid c is ingediend;

  • k.

    het verzoek niet is ingediend door een rechtsgeldige Vertegenwoordiger of Vertegenwoordigers;

  • l.

    Het niet aannemelijk kan worden gemaakt dat de Onderneming, ook met de tegemoetkoming, na de COVID-19 crisis (nog) levensvatbaar zal zijn.

Artikel 14. Terugvordering van de Noodsteun

  • 1. Het College kan besluiten tot terugvordering van de verleende Noodsteun in geval:

    • a.

      de Onderneming in het kader van (het verzoek om) de Noodsteun onrechtmatig heeft gehandeld;

    • b.

      de Noodsteun ten onrechte of voor een te hoog bedrag is verstrekt;

    • c.

      de Onderneming onjuiste en/of onvolledige informatie heeft verstrekt dan wel informatie heeft achtergehouden;

    • d.

      de Onderneming niet voldoet aan de opgelegde verplichtingen;

  • 2. De Onderneming kan bij een terugvordering geen beroep doen op verrekening, korting of compensatie jegens de Gemeente.

Artikel 15. De terugbetaling van de Noodsteun

  • a. De ontvangende Onderneming draagt zorg voor het tijdig terugbetalen van de verstrekte Noodsteun, indien deze steun is verleend in de vorm van een terug te betalen voorschot c.q. een lening dan wel terugbetaling anderszins is verbonden aan de verleende Noodsteun.

  • b. Indien de Onderneming daartoe om welke reden dan ook niet in staat is, stelt zij het College hiervan direct schriftelijk van in kennis.

  • c. Een verzoek om uitstel van terugbetaling dient de Onderneming schriftelijk bij het College in te dienen.

  • d. Het College neemt binnen vier weken een beslissing op een verzoek zoals bedoeld in lid c.

Artikel 17. Nadere regels en niet voorzienbare gevallen

Het College is bevoegd nadere (uitvoerings-) regels op te stellen dan wel een besluit te nemen in gevallen, die niet voorzienbaar waren bij het vaststellen van deze Verordening. Een en ander binnen het kader dan wel het doel van deze Verordening.

Artikel 18. Slotbepaling

  • a. Het College rapporteert aan de Gemeenteraad over de uitvoering van deze Verordening in het kader van de reguliere Planning & Controlcyclus.

  • b. De ingangsdatum van deze verordening is 1 januari 2022.

  • c. De einddatum van deze verordening is 31 december 2022.

  • d. Deze Verordening treedt in werking op de dag volgend op die van publicatie.

  • e. Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening Corona noodfonds ondernemers gemeente Noordwijk 2022’.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van de raad d.d. 21 december 2021,

De griffier,

M.R. Fabricotti

De burgemeester,

Mevrouw W.J.A. Verkleij