Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR670691
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR670691/1
Besluit van de raad van de gemeente Oosterhout tot vaststelling van de 'Verordening beschikkingstermijn schuldhulpverlening Gemeente Oosterhout 2021'
Geldend van 01-01-2022 t/m heden
Intitulé
Besluit van de raad van de gemeente Oosterhout tot vaststelling van de 'Verordening beschikkingstermijn schuldhulpverlening Gemeente Oosterhout 2021'De raad van de gemeente Oosterhout;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders, 21 juni 2021;
gelet op artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening,
Besluit
Vast te stellen de volgende verordening:
Verordening beschikkingstermijn schuldhulpverlening Gemeente Oosterhout 2021.
Artikel 1. Beschikkingstermijn
De beschikking tot schuldhulpverlening zoals bedoeld in artikel 4a, eerste lid van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, dan wel de afwijzing of beëindiging ervan, wordt door het college gegeven binnen maximaal zes weken na het eerste gesprek, bedoeld in artikel 4, eerste lid van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.
Artikel 2. Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2021.
-
2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening beschikkingstermijn schuldhulpverlening gemeente Oosterhout 2021.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Oosterhout, d.d. 20 juli 2021.
de griffier,
de voorzitter,
Toelichting
Algemene toelichting Verordening beschikkingstermijn schuldhulpverlening 2021
Per 1 januari 2021 wijzigt de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs). Gemeenten krijgen hierdoor nadrukkelijk en expliciet de opdracht om een beschikking af te geven voor schuldhulpverlening. De maximale beschikkingstermijn is volgens de Algemene wet bestuursrecht acht weken.
De Tweede Kamer nam op 10 maart 2020 een amendement aan (Kamerstuk 35 316, vergaderjaar 2019-2020) met daarin het voorstel om het advies van de Nationale ombudsman op te volgen en een wettelijke termijn in de gemeentelijke verordening op te nemen, waarbinnen de gemeente na het eerste gesprek over de hulpvraag moet besluiten of iemand voor een schuldenregeling in aanmerking komt. In de toelichting stellen de indieners: ‘Niet alleen burgers dienen zich aan wettelijke termijnen te houden. Ook van een dienende overheid mag verwacht worden dat zij op een verzoek van een burger binnen een redelijke, door de gemeenteraad in een gemeentelijke verordening vastgestelde, termijn reageert.’
Artikelsgewijze toelichting Verordening beschikkingstermijn schuldhulpverlening 2021
Artikel 1. Beschikkingstermijn
In de gewijzigde Wet gemeentelijke schuldhulpverlening krijgen gemeenten nadrukkelijk en expliciet de opdracht om een beschikking af te geven voor schuldhulpverlening. De maximale beschikkingstermijn is volgens de Algemene wet bestuursrecht acht weken. Op grond van artikel 4a lid 3 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening kan bij gemeentelijke verordening een kortere termijn bepaald worden.
Artikel 2. Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2021. Vanaf die datum is in artikel 4a, derde lid van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening de verordeningsopdracht voor de gemeenteraad neergelegd om een beschikkingstermijn vast te stellen van maximaal zes weken.
- 2.
In dit artikel is de citeertitel van deze verordening neergelegd.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl