Beleidsregels uitvoering gemeentelijke taken Wet kinderopvang Maashorst 2022

Geldend van 01-01-2022 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels uitvoering gemeentelijke taken Wet kinderopvang Maashorst 2022

De stuurgHet College van burgemeester en wethouder van gemeente Uden,

gelet op de artikelen 1.61 lid 1, 1.65 lid 1 en 4, 1.66 en 1.72 lid 1 Wet kinderopvang; en artikelen 1:3, vierde lid, en 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht;

b e s l u i t (e n)

vast te stellen de

Beleidsregels uitvoering gemeentelijke taken Wet kinderopvang Maashorst 2022

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    Afwegingsoverzicht: In het afwegingsoverzicht worden per domein de kwaliteitseisen geclusterd weergegeven en voorzien van een hersteltermijn en de hoogte van de bestuurlijke boete en de last onder dwangsom. Het afwegingsoverzicht is als bijlage aan deze beleidsregels toegevoegd.

  • b.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht

  • c.

    college: Het college van burgemeester en wethouders

  • d.

    gemeente: gemeente Maashorst

  • e.

    GGD: GGD Hart voor Brabant

  • f.

    Houder:

    • -

      degene aan wie een onderneming als bedoeld in de Handelsregisterwet 2007 toebehoort en die met die onderneming een kindercentrum of een gastouderbureau exploiteert;

    • -

      de gastouder die een voorziening voor gastouderopvang exploiteert.

  • g.

    Kinderopvangvoorziening: Buitenschoolse opvang op een specifiek adres, dagopvang op een specifiek adres, een gastouderbureau of een voorziening voor gastouderopvang op een specifiek adres.

  • h.

    Kwaliteitseisen: De kwaliteitseisen vastgelegd in voorschriften, welke door de houder nageleefd moeten worden, zoals genoemd in de Wet kinderopvang en alle onderliggende regelgeving

  • i.

    Leges: Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot opname in het Landelijk Register Kinderopvang, worden leges in rekening gebracht.

  • j.

    LRK: Landelijk register kinderopvang

  • k.

    Toezichthouder: De aangewezen toezichthouder van de GGD. De toezichthouder kinderopvang onderzoekt de naleving van de kwaliteitseisen en legt de bevindingen vast in een inspectierapport.

  • l.

    Wko: Wet kinderopvang

Hoofdstuk 2 Toezicht kinderopvang

Artikel 2. Onderzoeken toezichthouder

De toezichthouder van de GGD voert de volgende onderzoeken voor de gemeente Maashorst uit:

  • a.

    Onderzoek voor registratie: naar aanleiding van een ingediende aanvraag tot exploitatie onderzoekt de toezichthouder of de exploitatie redelijkerwijs zal plaatsvinden volgens de voorschriften van de Wko en onderliggende regelgeving.

  • b.

    Onderzoek na registratie: binnen 3 maanden na registratie in het LRK vindt een onderzoek plaats en beoordeelt de toezichthouder of de kinderopvangvoorziening in de praktijk aan de kwaliteitseisen voldoet.

  • c.

    Jaarlijks onderzoek: alle kindercentra (kinderdagverblijven en buitenschoolse opvang) en gastouderbureaus worden jaarlijks onderzocht.

  • d.

    Onderzoek voorzieningen voor gastouderopvang; jaarlijks op basis van een steekproef. Gemeente Maashorst laat jaarlijks (minstens) 20% van de voorzieningen voor gastouderopvang onderzoeken.

  • e.

    Nader onderzoek: een onderzoek naar aanleiding van eerder geconstateerde overtreding(en) en als er een handhavingsmaatregel is ingezet, na verstrijken van de hersteltermijn.

  • f.

    Incidenteel onderzoek: een onderzoek naar aanleiding van onder meer een incident, een signaal, een wijzigingsverzoek van een houder.

Artikel 3. Onaangekondigd en risico-gestuurd toezicht

  • 1. De onderzoeken zoals aangegeven in artikel 2 van deze beleidsregels vinden in principe onaangekondigd plaats.

  • 2. Het toezicht door de GGD is risico-gestuurd: meer toezicht waar het nodig is, minder waar het kan.

Artikel 4. Herstelaanbod toezichthouder

  • 1. Herstelaanbod is het aanbod van de toezichthouder kinderopvang aan de houder om binnen de door de toezichthouder gestelde tijd een geconstateerde overtreding te herstellen. Dit gebeurt vóórdat het conceptrapport wordt opgesteld.

  • 2. Geen herstelaanbod wordt gegeven bij de volgende situaties:

    • a.

      Bij nader onderzoek of onderzoeken voor registratie;

    • b.

      Bij recidive (3 jaar terugkijkend, minimaal één keer dezelfde overtreding);

    • c.

      Bij te veel of te complexe overtredingen, of te lange looptijd herstel (meer dan 4 weken);

    • d.

      Bij het ontbreken van de bereidheid van de houder om mee te werken.

  • 3. Geen herstelaanbod wordt gegeven bij de volgende overtredingen:

    • a.

      Structurele overtredingen bij de opvang in stamgroepen, bij de groepsgrootte, bij de stamgroep-ruimtes;

    • b.

      Structurele overtredingen beroepskracht-kind-ratio;

    • c.

      Geen passende beroepskwalificatie beroepskrachten;

    • d.

      Structureel verkeerde inzet stagiaires en beroepskrachten in opleiding;

    • e.

      Als niet is voldaan aan de voorwaarde dat een beroepskracht gekoppeld is aan een organisatie in het personenregister kinderopvang vóór het starten van de werkzaamheden.

Artikel 5. Schriftelijk bevel door toezichthouder

  • 1. Indien de toezichthouder tijdens een onderzoek een situatie tegenkomt waarin het nemen van maatregelen redelijkerwijs geen uitstel kan lijden, kan de toezichthouder zelf ingrijpen door middel van een schriftelijk bevel.

  • 2. Het schriftelijk bevel heeft een geldigheidsduur van 7 dagen.

  • 3. In het schriftelijk bevel geeft de toezichthouder aan wat de overtreding(en) is of zijn, welke actie de houder moet ondernemen en binnen welke termijn dit dient te gebeuren.

  • 4. De toezichthouder informeert de gemeente over het opgelegde schriftelijk bevel. Hierdoor is de gemeente tijdig op de hoogte om eventueel vervolgstappen (zoals verlenging van het schriftelijk bevel) te nemen.

Hoofdstuk 3 Aanvraag tot exploitatie

Artikel 6. Aanvraag tot exploitatie nieuwe voorziening

  • 1. Een nieuwe kinderopvangvoorziening mag pas in exploitatie genomen worden nadat schriftelijke toestemming daartoe is verleend door het college, op een in dat besluit vastgestelde specifieke datum.

  • 2. Om deze toestemming te verkrijgen dient de houder een aanvraag tot exploitatie in bij de gemeente waar de beoogd te exploiteren kinderopvangvoorziening zich bevindt.

  • 3. Een aanvraag wordt ingediend middels een door de rijksoverheid vastgesteld aanvraagformulier.

  • 4. Bij het indienen van een aanvraag voor een nieuwe kinderopvangvoorziening, worden leges in rekening gebracht.

  • 5. Nadat de aanvraag tot exploitatie is ingediend, doet de toezichthouder een onderzoek voor registratie. Naar aanleiding van de bevindingen van het onderzoek adviseert de toezichthouder aan het college om wel of geen toestemming te geven voor exploitatie van de kinderopvangvoorziening.

  • 6. Wanneer een aanvraag tot exploitatie is afgewezen, kan de houder een nieuwe aanvraag indienen.

  • Er moet dan wel sprake zijn van nieuwe feiten en omstandigheden. Deze moeten door de houder bij de nieuwe aanvraag worden vermeld.

Artikel 7. Houderwijziging dan wel overname

  • 1. Een houderwijziging wordt behandeld als een nieuwe aanvraag.

  • 2. Een houderwijziging wordt ingediend middels een door de rijksoverheid vastgesteld wijzigingsformulier.

  • 3. Bij een houderwijziging worden leges in rekening gebracht.

Artikel 8. Verhuizing van een kindercentrum of voorziening voor gastouderopvang

  • 1. Een verhuizing van een kindercentrum of voorziening voor gastouderopvang wordt behandeld als een nieuwe aanvraag.

  • 2. Bij de gemeente wordt ingediend:

    • a.

      Voor de oude kinderopvangvoorziening een wijzigingsverzoek tot intrekken toestemming exploitatie (uitschrijving). Hierbij moet de aanvrager op het wijzigingsformulier vermelden dat het een verhuizing betreft.

    • b.

      Voor de nieuwe kinderopvangvoorziening een aanvraag tot exploitatie (inschrijving).

  • 3. Bij de verhuizing worden leges in rekening gebracht.

Artikel 9. Verhuizing van een gastouderbureau.

  • 1. Bij de verhuizing van een gastouderbureau is er geen sprake van een nieuwe aanvraag en worden geen leges in rekening gebracht.

  • 2. Bij de gemeente wordt een wijzigingsverzoek ingediend tot wijziging van het vestigingsadres.

Hoofdstuk 4. Handhaving

Artikel 10. Handhaving na herstelaanbod

  • 1. Wanneer een overtreding na het herstelaanbod van de toezichthouder is opgelost treedt de gemeente in de regel niet handhavend op.

  • 2. Als de overtreding na herstelaanbod niet (volledig) is opgelost, handhaaft de gemeente in principe conform de artikelen 11, 12, 13 en 14 van deze beleidsregels.

Artikel 11. Informeel herstellende handhaving

  • 1. Voorafgaande aan de formele handhavingsmiddelen, kan het college een schriftelijk waarschuwing geven. Er is dan nog geen sprake van een bestuurlijke sanctie.

  • 2. Een waarschuwing wordt doorgaans gegeven bij een lichte overtreding.

Artikel 12. Formeel herstellende handhaving

  • 1. Bij het toepassen van formeel herstellende handhaving hanteert het college de volgende stappen

    • a.

      Stap 1: het geven van een schriftelijke aanwijzing

    • b.

      Stap 2: het geven van een last onder dwangsom of een last onder bestuursdwang

    • c.

      Stap 3: het opleggen van een exploitatieverbod

  • 2. Als de overtreding hiertoe aanleiding geeft, kan het college besluiten een bepaalde stap of bepaalde stappen van het herstellend traject over te slaan of meerdere keren toe te passen.

  • 3. De duur van de hersteltermijn is afhankelijk van de prioriteit die is toegekend aan de kwaliteitseis zoals afgeleid kan worden uit het afwegingsoverzicht dat als bijlage is opgenomen bij deze beleidsregels.

  • 4. Bij het geven van een schriftelijke aanwijzing of last onder dwangsom dan wel last onder bestuursdwang gelden de volgende hersteltermijnen:

    • a.

      Prioriteit hoog: maximaal 2 weken

    • b.

      Prioriteit gemiddeld: maximaal 2 maanden

    • c.

      Prioriteit laag: maximaal 6 maanden

  • 5. Alvorens een last onder dwangsom, een last onder bestuursdwang of een exploitatieverbod te geven of de toestemming voor exploitatie in te trekken (artikel 15) stuurt het college een voornemen, waarbij de houder in de gelegenheid wordt gesteld een zienswijze te geven.

Artikel 13. Formeel bestraffende handhaving (bestuurlijke boete)

  • 1. Het college kan een bestuurlijke boete opleggen als bedoeld in artikel 1.72, eerste lid van de Wko, voor een overtreding die in het verleden is begaan.

  • 2. Een boete kan onder ander worden opgelegd bij:

    • a.

      Het overtreden van de kwaliteitseisen uit de Wet kinderopvang en aanverwante regelgeving;

    • b.

      Het niet opvolgen van een bevel of aanwijzing;

    • c.

      Het niet meewerken aan een verzoek van een toezichthouder of het bewust verkeerd informeren van een toezichthouder;

    • d.

      Het starten van de exploitatie, voor de datum van ingang van de toestemming tot exploitatie.

    • e.

      Het niet tijdig melden van wijzigingen van de in het LRK geregistreerde gegevens;

    • f.

      Het overtreden van een exploitatieverbod.

  • 3. Een boete kan gelijktijdig worden opgelegd met een aanwijzing, een last onder dwangsom, een last onder bestuursdwang of een exploitatieverbod.

  • 4. Bij het vaststellen van de hoogte van de boete wordt als uitgangspunt het boetebedrag gehanteerd dat wordt aangegeven in het afwegingsoverzicht dat als bijlage is opgenomen bij deze beleidsregels.

  • 5. In afwijking van het voorgaande lid, geldt voor voorzieningen voor gastouderopvang als uitgangspunt dat het boetebedrag dat wordt aangegeven in het afwegingsoverzicht met 0,5 kan worden vermenigvuldigd.

  • 6. Bij recidive van een overtreding binnen twee jaar nadat eerder een bestuurlijke boete is opgelegd voor eenzelfde overtreding wordt het van toepassing zijnde boetebedrag zoals aangegeven in het afwegingsoverzicht met 1,5 vermenigvuldigd.

  • 7. Het college kan besluiten om de bestuurlijke boete te matigen of af te zien van het opleggen van een boete als de houder aannemelijk maakt dat boeteoplegging volgens deze beleidsregels onevenredig is op grond van:

    • a.

      De ernst van de overtreding;

    • b.

      De mate van verwijtbaarheid;

    • c.

      De omstandigheden waaronder de overtreding is begaan;

    • d.

      De omstandigheden waarin de houder verkeert.

  • 8. De totale bij de beschikking op te leggen boete bestaat, als er sprake is van meerdere overtredingen maximaal uit de som van de per overtreding berekende boetebedragen. De som van de boetes per overtreding gezamenlijk is op grond van artikel 1.72, eerst lid, van de Wko per keer, of in geval van een last onder dwangsom of een last onder bestuursdwang, in totaal niet hoger dan € 45.000,-

Artikel 14. Intrekken toestemming tot exploitatie in vervolg op handhaving

  • 1. Het college kan in vervolg op de handhavingsmiddelen genoemd in artikel 11, 12 en 13 van deze beleidsregels de toestemming tot exploitatie intrekken op de volgende gronden:

    • a.

      indien is gebleken dat de houder de kinderopvangvoorziening niet langer exploiteert;

    • b.

      indien de exploitatie van de voorziening drie maanden na de inschrijving in het LRK niet daadwerkelijk is aangevangen;

    • c.

      indien uit een GGD-onderzoek of anderszins is gebleken dat de houder niet langer voldoet of niet langer zal voldoen aan de bij en krachtens gegeven voorschriften van de Wet kinderopvang.

  • 2. Wanneer de toestemming tot exploitatie is ingetrokken, wordt de voorziening uit het Landelijk Register Kinderopvang (LRK) verwijderd.

Hoofdstuk 5. Slotbepalingen

Artikel 15. Hardheidsclausule

De gemeente kan, onverminderd artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht, in bijzondere gevallen ten gunste van de houder afwijken van deze beleidsregels, als toepassing hiervan leidt tot onredelijke gevolgen

Artikel 16. Citeertitel

Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als “Beleidsregels uitvoering gemeentelijke taken Wet kinderopvang Maashorst 2022”.

Artikel 17. Inwerkingtreding

  • 1. Deze beleidsregels treden na publicatie in werking met ingang van 1 januari 2022.

  • 2. Gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze beleidsregels worden de Beleidsregels handhaving Wet Kinderopvang gemeente Uden 2019 ingetrokken

Ondertekening

Uden, 7 december 2021

Burgemeester en wethouders van Uden

de interim secretaris

R.S.M. Heintjes

de burgemeester

drs. H.A.G. Hellegers

Toelichting op de beleidsregels

Algemeen

Toepassing

Deze beleidsregels zijn van toepassing op de gemeentelijke inzet om:

  • -

    toezicht te houden op de kwaliteit van de kinderopvang;

  • -

    aanvragen tot exploitatie en wijzigingsverzoeken voor kinderopvang af te handelen;

  • -

    te handhaven naar aanleiding van het niet naleven van voorschriften van de bij of krachtens de Wet kinderopvang gestelde regelgeving;

Deze beleidsregels zijn van toepassing op alle gastouderbureaus, voorzieningen voor kinderopvang en gastouderopvang binnen de gemeente.

Waarom deze beleidsregels

In dit document is vastgelegd hoe gemeente Maashorst haar beleid voert met betrekking tot de gemeentelijke taken die voortvloeien uit de Wet kinderopvang.

Het vastleggen van deze beleidsregels draagt bij aan:

  • -

    een transparante werkwijze, waarbij houders, ouders, toezichthouders en andere belanghebbenden vooraf geïnformeerd zijn over de mogelijkheden en bevoegdheden van het college;

  • -

    rechtsgelijkheid, door het vastleggen van beleidsregels die voor iedereen van toepassing zijn.

  • -

    het stimuleren van kwalitatief goede kinderopvang.

Het wettelijk kader

Aan kinderopvang worden kwaliteitseisen gesteld. Deze kwaliteitseisen staan in de Wet kinderopvang (Wko) en in de daarop gebaseerde algemene maatregelen van bestuur en ministeriële regelingen en aanverwante regelingen.

De regelgeving stelt kwaliteitseisen aan de volgende onderwerpen. In de GGD-rapportages worden deze ook wel domeinen genoemd:

  • -

    registratie, wijzigingen en administratie; en naleving;

  • -

    pedagogisch klimaat;

  • -

    personeel en groepen;

  • -

    veiligheid en gezondheid;

  • -

    accommodatie en inrichting;

  • -

    ouderrecht.

De Wko bepaalt dat gemeenten verantwoordelijk zijn voor toezicht op en handhaving van deze eisen. De GGD is bij wet de aangewezen toezichthouder voor kinderopvang. Het college heeft de directeur publieke gezondheid van de GGD aangewezen als toezichthouder.

De Inspectie van het Onderwijs is de tweedelijns toezichthouder en controleert jaarlijks of de gemeente haar wettelijke taken met betrekking tot de registervoering en de uitvoering van het toezicht en de handhaving goed uitvoert.

Landelijke ontwikkelingen

De Wet kinderopvang is sinds 2005 van toepassing. Sindsdien is het speelveld volop in beweging. Zo bestaan er sinds 2018 geen peuterspeelzalen meer en vallen zij ook onder de Wko. Ook is er in datzelfde jaar een personenregister kinderopvang ingevoerd om continue screening van medewekers in de kinderopvang te waarborgen.

Daarnaast is in 2018 en 2019 de wetgeving dankzij de (wijzigings-) Wet innovatie en kwaliteit kinderopvang behoorlijk aangepast. Er is hard gewerkt aan efficiëntere toezicht en handhaving.

Gemeentelijke ontwikkelingen

I.v.m. de herindeling van gemeente Uden en gemeente Landerd in de nieuwe gemeente Maashorst worden deze beleidsregels opnieuw vastgesteld. Hierbij wordt voortgebouwd op de uitgangspunten van gemeente Landerd en Uden, die gericht zijn op herstellend handhaven, en aangesloten op landelijke ontwikkelingen en wetgeving.

Artikelsgewijze toelichting

Hoofdstuk 2 Toezicht kinderopvang

Artikel 2. Onderzoeken toezichthouder

De toezichthouder kinderopvang van de GGD komt jaarlijks op alle kindercentra en gastouderbureaus en ziet wat daar in de dagelijkse praktijk gebeurt. Daarnaast onderzoekt de toezichthouder middels een steekproef van de in het LRK geregistreerde voorzieningen voor gastouderopvang, een deel van deze voorzieningen. De toezichthouder fungeert daarmee als de ogen en oren van de gemeente. Hij onderzoekt de naleving van de kwaliteitseisen en adviseert de gemeente over deze naleving.

De toezichthouder geeft geen advies aan de houder maar kan wel toelichten wat er wordt getoetst en waarom.

Artikel 3. Onaangekondigd en risico-gestuurd toezicht

Om een goed beeld te krijgen van een kindercentrum, gastouderbureau of voorziening voor gastouderopvang, vinden de onderzoeken (met uitzondering van het onderzoek voor registratie) in principe onaangekondigd plaats.

Daarnaast wordt het toezicht op kindercentra en gastouderbureaus die daarvoor in aanmerking komen, risico-gestuurd uitgevoerd. Dit betekent meer toezicht waar het nodig is, minder waar het kan. Om hier invulling aan te geven wordt door de toezichthouder een risicoprofiel opgesteld of aangepast na ieder (daarvoor relevant) onderzoek. Aan de hand hiervan wordt de intensiviteit van het daarna volgende toezicht bepaalt.

Artikel 4. Herstelaanbod toezichthouder

De gemeente Maashorst en de GGD werken met de werkwijze herstelaanbod. Door te werken met herstelaanbod verwacht de gemeente dat een overtreding sneller beëindigd wordt. Dit komt de kwaliteit van de kinderopvang ten goede en de gemeente hoeft minder handhaving in te zetten.

Het herstelaanbod kan aangeboden worden bij alle type voorzieningen, bij een onderzoek na registratie, een jaarlijks onderzoek en een incidenteel onderzoek. Het wordt niet aangeboden bij een onderzoek voor registratie of bij een nader onderzoek.

De toezichthouder beoordeelt of de aard en omstandigheid zich leent voor herstelaanbod. De periode tot herstel is maximaal 4 weken. De toezichthouder schrijft in het inspectierapport het verloop van het aanbod. De houder is niet verplicht om van het aanbod gebruik te maken.

Uitgangspunten:

  • Herstelaanbod aan in principe iedereen;

  • Herstelaanbod voor alle overtredingen (zie uitzonderingen);

Werkwijze

  • Tijdens het onderzoek geeft de toezichthouder de houder een herstelaanbod. Aangegeven wordt welke overtredingen zijn geconstateerd en binnen welke termijn een volgende controle volgt (maximaal 4 weken);

  • Na de inspectie bevestigt de toezichthouder het herstelaanbod per e-mail aan de houder;

  • Na de afgesproken termijn volgt een her-controle of voldaan is aan het herstelaanbod;

  • De toezichthouder zorgt voor het concept-rapport en definitieve rapport;

  • Als is voldaan aan het herstelaanbod volgt in de regel géén handhaving,

  • Als niet is voldaan aan het herstelaanbod volgt wel handhaving door de gemeente conform handhavingsbeleid gemeente.

Hoofdstuk 3 Aanvraag tot exploitatie

In de volgende gevallen spreken we wettelijk gezien van een aanvraag tot exploitatie:

  • Nieuwe voorziening

  • Houderwijziging

  • Verhuizing

Artikel 6. Aanvraag tot exploitatie nieuwe voorziening

Een nieuwe kinderopvangvoorziening mag pas in exploitatie genomen worden na schriftelijke toestemming daartoe verleend door het college, op een in dat besluit vastgestelde specifieke datum. Als er toestemming is gegeven wordt de voorziening vervolgens in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK) geregistreerd. Om deze toestemming te verkrijgen dient de houder een aanvraag tot exploitatie in bij de gemeente waar de beoogd te exploiteren kinderopvangvoorziening zich bevindt. De beslistermijn is 10 weken. Deze termijn kan in bepaalde situaties nog verlengd worden. Het is dus van belang dat de houder een aanvraag tijdig voor de gewenste startdatum indient. Een aanvraag wordt ingediend middels een door de rijksoverheid vastgesteld aanvraagformulier, te vinden op www.rijksoverheid.nl en www.landelijkregisterkinderopvang.nl.

Bij het indienen van een aanvraag voor een nieuwe kinderopvangvoorziening, worden leges in rekening gebracht.

Illegale kinderopvang

Zonder, of voorafgaand aan de schriftelijke toestemming tot exploitatie mag een kinderopvangvoorziening niet geëxploiteerd worden. Indien dit toch gebeurt, wordt dit ook wel aangeduid met illegale kinderopvang. De gemeente Maashorst treedt streng op tegen illegale opvang. Illegale opvang is op grond van de Wet Economische Delicten reden voor aangifte bij het Openbaar Ministerie1 of het opleggen van een bestuurlijke boete door de gemeente.

Ook bij een kinderopvangvoorziening waarvan de toestemming tot exploitatie is ingetrokken en die desondanks in exploitatie blijft, is sprake van illegale opvang met dezelfde gevolgen als hiervoor beschreven.

Streng aan de Poort

De gemeente wil dat er direct vanaf de start van de exploitatie van een kindercentrum of voorziening voor gastouderopvang dat er verantwoorde en kwalitatief goede opvang geboden wordt. Voor een gastouderbureau geldt dat deze direct vanaf de start de werkzaamheden zo moet kunnen uitvoeren dat zowel het gastouderbureau als de door het gastouderbureau te begeleiden gastouders, aan de kwaliteitseisen voldoen. De gemeente laat daarom alle nieuwe aanvragen tot exploitatie uitgebreid toetsen door de GGD.

De toezichthouder zal bij het onderzoek voor registratie toetsen of er voldoende vertrouwen is dat er vanaf datum van exploitatie kwalitatief goede opvang of begeleiding geboden wordt. Uitgangspunt hierbij is dat al bij de aanvraag tot exploitatie (voor zover mogelijk) alle eisen beoordeeld worden. Aanvullend kan een gesprek met de houder duidelijkheid geven of hij ‘redelijkerwijs aan de kwaliteitseisen’ zal gaan voldoen. Op basis van dit totaal onderzoek vormt de toezichthouder een oordeel over de aanvraag tot exploitatie.

De gemeente neemt in de beoordeling van de aanvraag de kwaliteit van andere kinderopvangvoorzieningen van de houder en de daarbij behorende handhavingshistorie mee. Voortdurende, ernstige en/of vele overtredingen op deze voorzieningen vormen een indicatie voor de naleving van de kwaliteitseisen op een nieuwe voorziening. Signalen buiten het advies van de toezichthouder kunnen eveneens meewegen in de beoordeling van de aanvraag.

De gemeente kijkt naast de beoordeling op de eisen vanuit de Wet kinderopvang, bij een nieuwe aanvraag ook naar andere vergunningen die van belang zijn voor de veiligheid en gezondheid van de op te vangen kinderen. De gemeente Maashorst vindt het van groot belang dat wanneer een kinderopvangvoorziening start met exploiteren, ook aan de andere benodigde eisen gesteld aan bijvoorbeeld het brandveilig gebruik, de bouw (het gebouw) en de bestemming is voldaan.

Startdatum exploitatie

Op basis van het onderzoek voor registratie neemt de gemeente een beslissing op de aanvraag. In de beslissing op de aanvraag wordt aangegeven vanaf welke datum de exploitatie mag starten op grond van de wet kinderopvang.

Onderzoek na registratie

Binnen drie maanden na de registratiedatum beoordeelt de toezichthouder of de kinderopvangvoorziening (niet zijnde een voorziening voor gastouderopvang) in de praktijk aan de kwaliteitseisen voldoet. Hierbij wordt met name gekeken naar de uitvoeringspraktijk van het veiligheids-, gezondheids- en pedagogisch beleid, de inzet van het personeel en de wijze waarop de kinderen worden opgevangen.

Artikel 7. Houderwijziging dan wel overname

Een kindercentrum of gastouderbureau dat wordt overgenomen, is vaak al in exploitatie en er worden kinderen opgevangen/bemiddeld.

Het is voor de continuïteit daarom van groot belang dat de oude en nieuwe eigenaar samen een overname goed regelen. Een houderwijziging wordt ingediend middels een door de rijksoverheid vastgesteld wijzigingsformulier. Deze formulieren zijn te vinden op www.rijksoverheid.nl en www.landelijkregisterkinderopvang.nl.

De gemeente Maashorst hanteert de volgende uitgangspunten bij een overname:

  • Een overname moet worden behandeld als een nieuwe aanvraag. Dat betekent dat ook bij een overname streng wordt getoetst. Naleving van de kwaliteitseisen bij andere kinderopvangvoorzieningen en de handhavingshistorie van de nieuwe houder wordt meegewogen.

  • Bij een overname worden leges in rekening gebracht, omdat de overname wordt behandeld als een nieuwe aanvraag, met bijbehorend onderzoek.

  • De nieuwe houder heeft redelijkerwijs tijd nodig om eventuele bestaande tekortkomingen op te heffen. Daar wordt rekening mee gehouden.

Artikel 9. Verhuizing van een gastouderbureau.

Indien de verhuizing naar een andere gemeente is, moet het wijzigingsverzoek gestuurd worden naar de huidige gemeente van vestiging. Deze stuurt het verzoek door (na verwerking in het LRK), waarna de beoogde gemeente van vestiging een besluit zal nemen over het verzoek. Die gemeente kan de GGD vragen advies uit te brengen over het verzoek alvorens dat besluit te nemen.

Hoofdstuk 4. Handhaving

Het college is verantwoordelijk voor toezicht en handhaving en kan een handhavingsbesluit nemen indien is geconstateerd dat de kwaliteitseisen niet nageleefd zijn. Dit zal doorgaans blijken uit de inspectierapporten van de GGD. Het niet naleven van de kwaliteitseisen kan echter ook door de gemeente zelf worden geconstateerd. In beide gevallen zal de gemeente in principe handhaven.

De Wet kinderopvang verplicht gemeenten om na het onherroepelijk worden van een handhavingsbesluit, deze te publiceren in het LRK. Een handhavingsbesluit is pas onherroepelijk wanneer de procedures met betrekking tot bezwaar en beroep ten aanzien van dat besluit zijn afgerond. Hoe in bezwaar en/of beroep gegaan kan worden, wordt bij ieder besluit bekend gemaakt aan de ontvanger.

Preventie

De gemeente Maashorst vindt het van belang om het niet naleven van kwaliteitseisen (zoveel mogelijk) te voorkomen. In dit kader informeren wij houders over ons toezicht-en handhavingsbeleid.

Maatwerk in handhaving

De gemeente heeft een beginselplicht tot handhaven. De wet en regelgeving is hiervoor de basis en in dit gemeentelijk beleid wordt hier invulling aan gegeven. Goed handhaven betekent echter ook dat het college oog heeft voor de specifieke situatie van het geval. Individuele omstandigheden - verzwarend of verzachtend – kunnen van invloed zijn op het wel of juist niet geven van een maatregel nadat geconstateerd is dat een kwaliteitseis niet is nageleefd. Dat doet recht aan het feit dat niet alle situaties ‘standaard’ zijn. Handhaven is maatwerk.

Herstellend en/of bestraffend handhaven

De gemeente Maashorst heeft de mogelijkheid om zowel herstellend als bestraffend te handhaven:

  • Herstellend betekent dat de gemeente de houder ertoe aanzet de overtreding van een kwaliteitseis op te heffen en opgeheven te houden.

  • Bestraffend betekent dat de gemeente een bestuurlijke boete geeft voor bepaalde overtredingen.

Artikel 10. Handhaving na herstelaanbod

Wanneer er herstelaanbod heeft plaatsgevonden, heeft dit invloed op de handhaving die de gemeente inzet op de overtredingen die primair door de toezichthouder geconstateerd zijn. Uitgangspunt is dat geen handhaving wordt ingezet als de overtreding binnen het herstelaanbod is hersteld.

Wanneer het herstelaanbod niet gedaan is, of wanneer de houder het niet aangenomen heeft, wordt dit niet gezien als verzwarende omstandigheid voor de handhaving.

Artikel 12. Formeel herstellende handhaving

Schriftelijke aanwijzing (artikel 1.65, lid 1 Wko )

In beginsel start een herstellend handhavingstraject met een schriftelijke aanwijzing met een hersteltermijn. In een aanwijzing wordt aangegeven op welke punten de bedoelde voorschriften niet of in onvoldoende mate worden nageleefd. Ook wordt aangegeven welke maatregelen door de houder genomen moeten worden. Daarvoor krijgt de houder een hersteltermijn.

Na de hersteltermijn vindt een nader onderzoek plaats.

Blijkt uit het nader onderzoek dat de kwaliteitseis(en) nog niet of niet volledig worden nageleefd en/of is er vrees voor herhaling van de overtreding(en), dan zal er een afweging plaatsvinden over een vervolgstap in de handhaving. Dit is doorgaans het opleggen van een last onder dwangsom.

Last onder dwangsom (artikel 125 Gemeentewet en artikel 5:32 Awb )

De last onder dwangsom is een herstelmaatregel die doorgaans wordt gegeven na het niet opvolgen van een aanwijzing. Of indien in het verleden al eerder een aanwijzing voor eenzelfde overtreding gegeven is.

Met een last onder dwangsom krijgt een houder wederom de plicht (last) opgelegd om een overtreding van een kwaliteitseis te herstellen binnen een aangegeven (begunstigings-)termijn en daarna hersteld te houden.

Na afloop van de begunstigingstermijn geeft de gemeente de GGD opdracht om te controleren of de houder aan de last heeft voldaan. Wanneer de houder de overtreding niet of niet op tijd herstelt verbeurt de dwangsom van rechtswege en moet de houder deze van rechtswege betalen.

Het bedrag is gelijk aan het bedrag dat in het afwegingsoverzicht staat genoemd als boete.

Een dwangsom kan worden opgelegd:

  • Als bedrag ineens.

  • In dat geval wordt er na de begunstigingstermijn eenmalig beoordeeld of wel of niet aan de opgelegde last is voldaan en of de dwangsom dus wel of niet is verbeurd.

  • Per constatering van een overtreding.

  • Hierbij wordt na de hersteltermijn de dwangsom verbeurd elke keer wanneer (door of namens de gemeente) geconstateerd wordt dat de houder de last overtreedt. Er wordt in dit geval wel een maximumbedrag aan gekoppeld, welke in het besluit is opgenomen.

  • Per periode dat de last wordt overtreden.

  • Hierbij wordt na de hersteltermijn per in het besluit aangegeven periode beoordeelt of wel of niet aan de last is voldaan en of deze derhalve is verbeurd of niet. Ook deze vorm is aan een maximumbedrag verbonden. Deze wordt ook in het besluit genoemd. Deze vorm van de last onder dwangsom wordt bij zogenaamde voortdurende overtredingen opgelegd. Dat zijn overtredingen die onafgebroken gedurende een langere periode aanhouden, zoals dat bijvoorbeeld bij een beleidsdocument het geval kan zijn.

Last onder bestuursdwang (artikel 125 Gemeentewet)

Bij een last onder bestuursdwang neemt de gemeente bepaalde maatregelen om de overtreding van de kwaliteitseis op te heffen. De kosten die hierbij gemaakt worden zijn voor rekening van de houder.

Exploitatieverbod (artikel 1.66 Wko )

Bij het exploitatieverbod stelt de gemeente een maximale termijn. Dit is geen hersteltermijn zoals eerder beschreven is. Zodra de houder de maatregelen uit het exploitatieverbod of het eventueel daaraan voorafgaande bevel of de aanwijzing heeft opgevolgd, dient hij de gemeente daarover schriftelijk te berichten. De houder geeft in dat bericht een opsomming van de genomen maatregelen waaruit moet blijken dat hij aan de kwaliteitseisen zal gaan voldoen.

De gemeente kan de GGD opdracht geven om naar aanleiding van deze melding op korte termijn te onderzoeken of de kinderopvangvoorziening voldoet aan de kwaliteitseisen van de Wko en onderliggende regelgeving. Hierna informeert de gemeente de houder of het verbod nog blijft gelden.

Indien bij het verstrijken van de gestelde termijn de kwaliteitseisen niet voldoende worden nageleefd, volgt het besluit tot intrekken van de toestemming tot exploitatie. De houder kan ook zelf verzoeken de gemeente de gegeven toestemming tot exploitatie in te trekken

Handhavingsafwegingen

Om te komen tot de uiteindelijke beoordeling van de situatie en de in te zetten handhaving worden meerdere afwegingen gemaakt om te bepalen of en zo ja welke actie nodig is. De beoordeling van deze afwegingen kan leiden tot gemotiveerd afwijken van de reguliere escalatieladder.

Voor de herstellende handhaving zijn dit onder andere de volgende afwegingen:

  • Wat is de aard van de overtreding?

  • Wat is de ernst van de overtreding?

  • Hoeveel overtredingen zijn er totaal?

  • Betreft het een herhaalde overtreding (recidive)?

  • Wat zijn de omstandigheden waaronder de overtreding begaan is?

  • Komt de overtreding voort uit economisch belang?

Hersteltermijn/begunstigingstermijn

De gemeente geeft de houder bij een op herstel gericht handhavingsmaatregel altijd een termijn om de overtreden kwaliteitseis alsnog na te leven. Dit heet de herstel- of de begunstigingstermijn. De hersteltermijn of begunstigingstermijn van een herstellende maatregel is afgestemd op een redelijke tijd die nodig is om de overtreding te beëindigen en herhaling te voorkomen. Bij de bepaling van de termijn wordt rekening gehouden met de aard en de ernst van de overtreding, waarbij het uitgangspunt is dat de overtreding zo spoedig mogelijk moet worden opgeheven. Zo zullen overtredingen die direct invloed hebben op de kwaliteit van de opvang en daarmee de veilige en gezonde omgeving, of die direct invloed hebben op de ontwikkeling van de kinderen, over het algemeen een korte hersteltermijn kennen.

Als uitgangspunt worden door de gemeente Maashorst de volgende termijnen gehanteerd:

  • a.

    maximaal twee weken voor herstel van overtredingen met gevolgen voor de directe veiligheid, gezondheid of pedagogisch welbevinden van de kinderen in de dagelijkse opvangpraktijk (prioriteit hoog);

  • b.

    maximaal twee maanden voor herstel of wijziging van beleidsvoering en administratieve vereisten die redelijkerwijs moeten leiden tot verantwoorde kinderopvang (prioriteit gemiddeld);

  • c.

    maximaal zes maanden voor herstel van andere overtredingen die geen directe gevolgen hebben voor de veilige en gezonde omgeving van de kinderen (prioriteit laag);

De hersteltermijn zal met deze uitgangspunten bij elk handhavingsbesluit aan de hand van de specifieke situatie conform afwegingsoverzicht worden bepaald.

Artikel 13. Formeel bestraffende handhaving

Een boete bestraft een overtreding die in het verleden begaan is. Er is dus een overtreding geconstateerd en dat feit wordt bestraft. Een boete kan gelijktijdig opgelegd worden met een aanwijzing, een last onder dwangsom of een exploitatieverbod.

Een boete is onvoorwaardelijk en moet altijd worden betaald. Het is, in tegenstelling tot de andere hierboven behandelde maatregelen, een punitieve (bestraffende) sanctie. De boete verschilt daarin van de dwangsom. Bij de dwangsom kan het betalen van het bedrag namelijk worden voorkomen door de overtreding tijdig te herstellen en hersteld te houden. Bij de boete is dat niet het geval.

Hoogte van een boete en grootte van de organisatie

De Wet kinderopvang geeft de gemeente de bevoegdheid om voor een overtreding of het niet naleven van een kwaliteitseis uit de Wko een boete op te leggen van maximaal €45.000. Voor de hoogte van boetes zijn in het afwegingsoverzicht normbedragen opgesteld. Proportionaliteit en een goede dosering zijn een belangrijk uitgangspunt bij handhaving.

Daarom is onder meer lid 5 opgenomen, waardoor de hoogte van de boete zoals opgenomen in het afwegingsoverzicht wordt gehalveerd voor een voorziening voor gastouderopvang.

Wanneer er meerdere overtredingen zijn waar een boete voor wordt opgelegd, worden de bedragen bij elkaar opgeteld tot één bedrag.

Na bepaling van de categorie en het bijbehorende normbedrag kan een verlaging of verhoging van het bedrag van toepassing zijn, afhankelijk van de ernst van het feit, de verwijtbaarheid of de omstandigheden van de overtreding, verzachtend of verzwarend.

Artikel 14. Intrekken toestemming tot exploitatie in vervolg op handhaving

Het intrekken van de toestemming tot exploitatie ( artikel 1.46. lid 5 en 6, artikel 1.47a, lid 2 en 2.4a, lid2 van de Wko) is een uiterste handhavingsmiddel. De gemeente zal in de basis een zo licht mogelijk handhavingsmiddel inzetten om het doel (herstel) te bereiken (subsidiariteits- en proportionaliteitsbeginsel). Het intrekken van de toestemming tot exploitatie vanwege het niet of niet langer voldoen aan de wettelijke voorschriften wordt ingezet wanneer eerder ingezette handhavingsmiddelen zoals een aanwijzing, last onder dwangsom of een exploitatieverbod niet het beoogde (blijvende) herstellende effect hebben.

Wanneer de toestemming tot exploitatie is ingetrokken, wordt de voorziening uit het Landelijk Register Kinderopvang (LRK) verwijderd (artikel 8, lid 1 van het Besluit registers kinderopvang). Dit betekent dat er geen sprake meer is van kinderopvang in de zin van de wet. Er mag geen opvang of bemiddeling meer plaatsvinden. Voortzetten van exploitatie leidt tot illegale opvang en tot een boete of vervolging door het Openbaar Ministerie op basis van overtreding van de Wet Economische Delicten.

De gemeente publiceert het intrekken van de toestemming tot exploitatie en de uitschrijving uit het LRK in de gemeenteberichten (niet wanneer dit een voorziening voor gastouderopvang betreft).


Noot
1

Het exploiteren van een kinderopvangvoorziening zonder toestemming van het college is strafbaar gesteld. Dit is een economisch delict (artikel 1 lid 2 Wet op de economische delicten).