Besluit van het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum van de gemeente Amsterdam namens het college van burgemeester en wethouders tot het vaststellen van het marktreglement Waterloopleinmarkt als themamarkt

Geldend van 21-12-2021 t/m heden

Intitulé

Besluit van het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum van de gemeente Amsterdam namens het college van burgemeester en wethouders tot het vaststellen van het marktreglement Waterloopleinmarkt als themamarkt

De Manager Markten van het Marktbureau van de gemeente Amsterdam,

Overwegende dat

  • -

    Het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum namens het college van burgemeester en wethouders op 7 december 2021 het instellings- en inrichtingsbesluit van de Waterloopleinmarkt als themamarkt heeft vastgesteld.

en

gelet op,

  • -

    Artikel 160, lid 1, aanhef en onder h Gemeentewet jo. Artikel 5.1 van de Marktverordening;

  • -

    Artikel 9 van de Verordening op het lokaal bestuur in Amsterdam in combinatie met bijlage 3, onderdeel G2;

heeft de volgende besluiten genomen:

1 Inleiding

Conform artikel 5.1 Marktverordening kunnen in een Marktreglement nadere regels worden gesteld voor de onderstaande onderwerpen:

Hoofdstuk 2 Het gebruik, de inrichting en de uitvoering van kramen en verkoopinrichtingen

Hoofdstuk 3 De aanvoer, afvoer en opslag van materialen en waren

Hoofdstuk4 De energie- en watervoorziening op de markt

Hoofdstuk 5 De orde en de veiligheid op de markt

Hoofdstuk 6 De wijze van afvalinzameling en het afvoeren van afval op de markt

Hoofdstuk 7 Het maken van reclame op het marktterrein

Hoofdstuk 8 Marktplaats met opslagbox

Hoofdstuk 9 Digitaal indelen;

Alle partijen die werken op markten zijn verplicht zich te houden aan de regels uit de Marktverordening en de nadere regels zoals bepaald in dit Marktreglement.

Dit document bevat de nadere regels voor de themamarkt Waterlooplein.

2 Het gebruik, de inrichting en de uitvoering van kramen en verkoopinrichtingen

Artikel 2.1 Gebruik, inrichting en uitvoering van kramen en eigen mobiele verkoopinrichtingen

  • 1. De verkooptijden van de markt zijn van 9:00 tot 17:30. De marktondernemer bezet zijn marktplaats gedurende de openingstijden van de markt.

  • 2. Het plaatsen van een eigen mobiele verkoopinrichting moet tussen 8:00 en 9:00 uur.

  • 3. De marktondernemer is verplicht om materiaal bij zich te hebben waarmee, in geval van toename van de wind, de marktkraam deugdelijk kan worden vastgezet aan de stormankers.

  • 4. Het is niet toegestaan handelswaar, borden of reclame-uitingen te plaatsen, te hangen of te bevestigen buiten de aangeven marktplaats; goederen mogen tot onder de kap worden uitgestald of opgehangen. In ieder geval binnen de aangegeven markeringstegels. Dit ter beoordeling van de markttoezichthouder.

  • 5. Het is verboden om aan de achterzijde van de marktkraam goederen aan te bieden of te verhandelen. Dit verbod geldt niet voor grondplaatsen;

  • 6. Het is verboden om overspanningen of luifels te bevestigen aan de marktkraam, met uitzondering van zonne- of regenluifels, niet hoger dan de hoogte van de kraam, met een doorloopruimte onder de luifel bedraagt 2,00 meter en tot een maximumuitval van 0,6 meter.

  • 7. Voor plaatsen waarop een verkoopinrichting is toegestaan geldt dat dissels, zij- en achterkleppen, deuren en andere voorwerpen in de verkoopopstelling niet mogen uitsteken buiten de toegewezen marktplaats.

  • 8. De achterzijde van de kraam mag uitsluitend worden afgedicht met:

    • a.

      een demontabel zeil;

    • b.

      een voertuig of overig aanvoermateriaal dat niet langer is dan de breedte van de toegewezen marktplaats(en) en niet hoger dan 3,20 meter hoogte;

  • 9. Voor de marktplaats met opslagbox is het de boxhouder niet toegestaan een marktkraam te plaatsen. Voor de marktplaats met opslagbox is uitstalling met eigen materieel toegestaan, niet zijnde een eigen (mobiele) verkoopinrichting.

  • 10. De vaste plaatshouder met opslagbox mag geen andere marktplaats innemen bij de dagelijkse indeling, Toewijzing van een marktplaats met opslagbox als vaste plaats is niet gebonden aan een herindeling.

Artikel 2.2 Dagelijkse indeling

  • 1. De vaste plaatshouders zijn uiterlijk 8:30 uur aanwezig, waarbij tot 8:45 uur aan de markttoezichthouder kenbaar kan worden gemaakt of zij willen verschuiven.

  • 2. Tijdelijke vaste plaatshouders zijn uiterlijk 8:45 aanwezig.

  • 3. De dagelijkse indeling begint om 9:00 waarbij alle sollicitanten persoonlijk aanwezig zijn.

  • 4. Bij de dagelijkse indeling worden respectievelijk de grondplaatsen, consumptieplaatsen en marktplaatsen met kraam uitgegeven.

  • 5. Het is na de dagelijkse indeling niet toegestaan de aangewezen plek te ruilen met een andere marktondernemer.

  • 6. Het is voor sollicitanten niet toegestaan voor de dagelijkse indeling van 9:00 uur een plaats in te nemen.

Artikel 2.3 Vergunning eigen verkoopinrichting

  • 1. Een vergunning voor een eigen mobiele verkoopinrichting wordt alleen verleend aan vaste plaatshouders en tijdelijke vaste plaatshouders.

  • 2. De vergunning wordt in ieder geval geweigerd indien:

    • a.

      Het eigen materiaal technisch niet inpasbaar is binnen de beschikbare ruimte op de markt;

    • b.

      Het eigen verkoopmateriaal niet voldoet aan de technische en esthetische eisen daaraan door of namens het dagelijks bestuur te stellen.

  • 3. Bij de vergunningaanvraag voor een eigen verkoopinrichting moet de volgende informatie en documenten worden bijgevoegd:

    • a.

      Offerteaanvraag voor een nieuwe verkoopinrichting met een heldere opgave van het uiterlijk van de verkoopinrichting, schaaltekening en vermelding van afmetingen (lengte, hoogte, breedte en gewicht) bij in- en uitgeklapte toestand, of;

    • b.

      Beschrijving van de bestaande verkoopinrichting, schaaltekening en vermelding van afmetingen (lengte, hoogte, breedte en gewicht) bij in- en uitgeklapte toestand;

    • c.

      Foto’s van de (bestaande) verkoopinrichting, indien van toepassing.

  • 4. Bij elke verkoopinrichting waar gefrituurd, gebakken, gebraden of verhit wordt, dient een doelmatig blusapparaat (geen water) evenals een deksel voor afsluiting van de pan(nen) aanwezig te zijn.

  • 5. Bij vervanging van een eigen verkoopinrichting moet een nieuwe vergunning worden aangevraagd.

Artikel 2.4 Verwarmingstoestellen, bak- en kookinstallaties

  • 1. Het is verboden om gebruik te maken van verwarmingstoestellen, bak- en/of kookinstallaties voor het bereiden van voedsel op andere plaatsen dan die daarvoor zijn aangewezen in het inrichtingsbesluit als bakplaats.

  • 2. Het is verboden om gebruik te maken van open vuur, olie of frituurvet op andere plaatsen dan die daarvoor zijn aangewezen in het inrichtingsbesluit als bakplaats.

  • 3. Verwarmingstoestellen, bak- en kookinstallaties moeten voldoen aan alle wettelijke eisen. Van toepassing zijnde keuringsrapporten moeten op verzoek van de markttoezichthouder direct worden getoond en bij het indienen van een aanvraag voor een eigen verkoopinrichting.

  • 4. De marktondernemer moet voorkomen dat brandgevaarlijke situaties en/of overlast van rook, geur of anderszins ontstaan. Brandweer- en milieuvoorschriften moeten stipt worden gevolgd en uitgevoerd.

3 De aanvoer, afvoer en opslag van materialen en waren

Artikel 3.1 De aanvoer, afvoer en opslag van materialen en waren

  • 1. Het aanvoeren van materialen en waren naar de marktplaats is toegestaan van 8.00 uur tot 10.00 uur.

  • 2. Het marktterrein is op marktdagen tussen 07:00 en 10:00 uur en tussen 17.30 en 20.30 uur toegankelijk is voor gemotoriseerd en ongemotoriseerd verkeer ter plaatsing of verwijdering van de marktkramen en de eigen mobiele verkoopinrichtingen en voorts voor de inrichting of afbouw van de marktplaats en de bevoorrading of afvoer door de marktkooplieden. Buiten deze tijdvakken zijn voertuigen niet welkom op het marktterrein.

  • 3. Aanvoermateriaal en kramen mag bij de aanvoer en afvoer van materialen geen hinder opleveren of de openbare weg blokkeren.

  • 4. Aanvoermateriaal moet zijn voorzien van rubberwielen, om geluidsoverlast te voorkomen.

  • 5. Het afvoeren van materialen en waren van de marktplaats is toegestaan van 17.30 uur tot19.00 uur.

  • 6. Tenzij door of namens het dagelijks bestuur bij besluit anders is beslist, is het niet toegestaan om na 19.00 uur verkoopinrichtingen en overige materialen en waren op de markt aanwezig te hebben of te laten staan.

  • 7. Het rijden met voertuigen op de markt mag niet sneller dan stapvoets.

  • 8. Aanvoermateriaal dat achter de marktplaats is geplaatst, mag niet hoger zijn dan 3,50 meter en in lengte niet langer dan de toegewezen marktplaats.

  • 9. Het is niet toegestaan voertuigen te parkeren op de markt, behalve op de hiervoor aangewezen plaatsen achter de marktkraam of eigen verkoopinrichting.

4 De energie- en watervoorziening op de markt

Artikel 4.1 Energievoorziening

  • 1. Tijdens de openingstijden van de markt kan op een beperkt aantal marktplaatsen de energievoorziening beschikbaar worden gesteld aan de marktondernemer.

  • 2. Het beheer voor de energievoorziening wordt uitgevoerd door de gemeente.

  • 3. Per enkelvoudige marktplaats mag één 230 Voltaansluiting worden gebruikt.

  • 4. De maximale elektrische belastbaarheid mag niet worden overschreden. Voor deze markt geldt dat de stroomafname niet hoger mag zijn dan 920 Watt per aansluiting. Voor de berekening van het maximale gebruik geldt: aantal Ampère x Volt = Watt.

  • 5. Het is verboden om apparaten aan te sluiten op een reguliere energievoorziening die meer verbruiken dan de maximale elektrische belastbaarheid.

  • 6. De marktondernemer maakt uitsluitend gebruik van volgens de geldende NEN-normen goedgekeurde stekkers, snoeren en overige componenten en zorgt ervoor dat deze geen gevaarlijke situaties opleveren;

  • 7. De marktondernemer maakt uitsluitend gebruik van het stekkercompartiment in de daartoe geplaatste energievoorziening;

  • 8. Gebruik van een 400 Voltaansluiting (krachtstroom) mag alleen na toestemming van de markttoezichthouder:

  • 9. Sollicitanten geven bij de dagelijkse indeling aan of zij gebruik willen maken van krachtstroom.

  • 10. De kosten voor het gebruik van krachtstroom worden afzonderlijk belast, conform de Heffingsverordening markt en staanplaatsgelden 2016.

  • 11. De marktondernemer houdt de energievoorziening vrij van obstakels en toegankelijk.

  • 12. De marktondernemer meldt storing of schade direct bij de markttoezichthouder.

5 De orde en de veiligheid op de markt

Artikel 5.1 Gevaarlijke situaties

  • 1. Het Marktbureau is op grond van artikel 7.2 Marktverordening belast met het toezicht op de naleving: de door het college aangewezen ambtenaren, personen of categorieën ambtenaren zien toe op de orde en veiligheid op de markt en kan - naar haar oordeel - in gevaarlijke situaties de activiteit geheel of gedeeltelijk per direct laten beëindigen.

  • 2. Het is voor de marktondernemer verboden om gedurende marktdag onder invloed te zijn van: verdovende middelen, stimulerende middelen, bedwelmingsmiddelen, roesmiddelen, geestverruimende middelen of alcohol, dan wel deze tijdens de markttijden tot zich te nemen.

Artikel 5.2 Weer en calamiteiten

  • 1. Toetsing van en het besluit over weersinvloeden en calamiteiten vindt plaats op grond van artikel 3.22 Marktverordening, door het Marktbureau.

Artikel 5.3 Sneeuwval

  • 1. Bij sneeuwval tijdens de verkoopuren van de markt wordt de marktondernemer geacht de omgeving van zijn marktplaats sneeuwvrij te maken en te houden.

6 De wijze van afvalinzameling en het afvoeren van afval op de markt

Artikel 6.1 Afval

  • 1. De marktondernemer die waren verkoopt die bedoeld zijn voor onmiddellijke consumptie, plaatst aan de voorzijde van zijn marktplaats minimaal één afvalbak.

  • 2. Op eerste aanwijzing van de markttoezichthouder verwijdert de marktondernemer het aanwezige vuil en/of afval.

  • 3. De marktondernemer levert de marktplaats schoon op.

  • 4. Het is verboden om de volgende vormen van afval achter te laten of aan te bieden bij de afvalvoorzieningen op de markt:

    • a.

      Vloeibaar afval in de vorm van oliën of vetten;

    • b.

      Dierlijk afval;

    • c.

      Chemisch afval;

    • d.

      Grofvuil;

    • e.

      Witgoed;

    • f.

      Metaal.

  • 5. De marktondernemer biedt het afval aan op de in het inrichtingsbesluit aangewezen locaties voor afvalverzameling.

  • 6. De kosten voor het verwijderen of verwerken van onjuist aangeboden of niet opgeruimd afval worden bij de vergunninghouder in rekening gebracht.

7 Het maken van reclame op het marktterrein

Artikel 7.1 Goede doelen

  • 1. Op de markt kan een locatie beschikbaar worden gesteld ter promotie van de markt op het Waterlooplein.

  • 2. Op de markt kan een locatie beschikbaar worden gesteld voor een goed doel, of een andere zaak van algemeen belang dit ter beoordeling van het marktbureau.

8 Marktplaats met opslagbox

Artikel 8.1 Het gebruik van de opslagbox

  • 1. De wijze van vergunning van de marktplaatsen met opslagbox. De vrijgekomen opslagboxen zullen eerst worden aangeboden aan de marktondernemers die op dat moment een marktplaats met opslagbox vergund hebben gekregen en vervolgens aan de overige vaste plaatshouders op de hele markt op volgorde van anciënniteit.

  • 2. Op de marktplaatsen die direct zijn gelegen naast een marktplaats met opslagbox en die is vergund aan de vergunninghouder van de (naastgelegen) marktplaats met opslagbox of die deze marktplaats op dagbasis wil gebruiken, is het niet toegestaan een auto te parkeren.

  • 3. De boxhouder dient de opslagbox in goede staat te houden

  • 4. De boxhouder mag geen voorwerpen op de opslagbox plaatsen.

  • 5. De boxhouder mag de opslagbox niet beplakken, beschilderen of er wijzigingen in aanbrengen.

  • 6. De boxhouder mag geen zeilen gebruiken, dan uitsluitend standaard zeilen, welke door de gemeente zijn geleverd.

  • 7. De boxhouder dient de opslagbox aan de binnenzijde en de buitenzijde schoon te houden en mag aan de binnenzijde en de buitenzijde geen verf of graffiti aanbrengen. Voor het verwijderen van door derden aangebrachte graffiti is door de gemeente een contract afgesloten met een schoonmaakbedrijf. De gemeente draagt zorg voor periodieke verwijdering van graffiti die op de opslagbox is aangebracht.

  • 8. De boxhouder mag de opslagbox, noch geheel noch gedeeltelijk, aan derden verhuren of in gebruik geven.

  • 9. Het is boxhouder niet toegestaan in de opslagbox milieugevaarlijke zaken te hebben, waaronder stank verspreidende, brandgevaarlijke of ontplofbare. De gemeente heeft te allen tijde toegang tot de opslagbox teneinde werkzaamheden en onderzoek uit te voeren (of te laten uitvoeren) in het kader van onderhoud, herstel en uitbreiding, inclusief het aanbrengen van extra voorzieningen.

  • 10. Herstel of onderhoudswerkzaamheden van of aan de opslagbox leveren geen tekortkoming in de nakoming door de gemeente op, ook niet als deze werkzaamheden enerzijds (tijdelijk) het genot en gebruik van de opslagbox beperken of verhinderen, anderzijds ervoor zorgen dat de gemeente toegang krijgt tot de opslagbox. De boxhouder zal de herstel of onderhoudswerkzaamheden gedogen en de gemeente daartoe in de gelegenheid stellen, zonder recht op vermindering van de marktgelden of enige andere betalingsverplichting en/of schadevergoeding als gevolg van de werkzaamheden.

  • 11. De boxhouder neemt de nodige voorzorgsmaatregelen teneinde schade te voorkomen aan de opslagbox of de eigendom van derden. In het geval van schade aan de eigendom van derden of van de gemeente, is de gemeente te allen tijde gerechtigd om herstellingen uit te voeren ten koste van de boxhouder.

  • 12. In het geval dat de gemeente toegang nodig heeft tot de opslagbox of indien de goederen vanuit de opslagbox dienen verplaatst te worden voor de hierboven vermelde doeleinden, zal de gemeente de boxhouder hiervan inlichten indien de tijd en omstandigheden dit toelaten. Indien nodig zal de gemeente aan de boxhouder verzoeken de goederen binnen een redelijke termijn te verplaatsen naar een andere ruimte. Indien de boxhouder nalaat dit te doen kan de gemeente de opslagbox betreden teneinde de goederen, met de nodige zorg maar op risico van de boxhouder, zelf naar een andere ruimte te verplaatsen.

  • 13. In principe zullen de gemeente en haar medewerkers de opslagbox pas betreden met voorafgaande toestemming van de boxhouder tenzij in deze overeenkomst anders is bepaald.

  • 14. In noodgevallen kan de gemeente ook zonder toestemming van de boxhouder of waarschuwing aan de boxhouder de opslagbox betreden (zo nodig door middel van openbreking). Met noodgevallen wordt hier onder meer bedoeld onderhoud en herstellingen alsook alle plotselinge gebeurtenissen die een dringende toegang noodzakelijk maken.

  • 15. Bovendien heeft de gemeente op verzoek van het bevoegd gezag te allen tijde het recht zichzelf en het bevoegd gezag toegang te verschaffen tot de opslagbox.

  • 16. De gemeente heeft tevens het recht alle sloten te verwijderen, zonder toestemming de opslagbox te betreden en de boxhouder de toegang tot de opslagbox te ontzeggen indien de boxhouder (één van) de verplichtingen voortkomend uit het onderhavige marktreglement niet of niet correct nakomt of wanneer de gemeente vermoedt dat deze niet of niet correct worden nagekomen. Meer in het bijzonder heeft de gemeente het recht de boxhouder de toegang tot de opslagbox te ontzeggen en de opslagbox te betreden bij wanbetaling betreffende verschuldigde gebruiksvergoedingen en andere kosten.

  • 17. Na de opslagbox te hebben betreden in overeenstemming met dit artikel heeft de gemeente het recht (maar niet de verplichting) om een inventaris van de opgeslagen goederen op te stellen.

  • 18. Wanneer een boxhouder zonder kennis te nemen van het gebruikershandboek schade veroorzaakt, dat hij aansprakelijk gesteld kan worden voor de schade.

  • 19. Het is niet toegestaan om wijzigingen aan te brengen aan de buitenzijde van de box. Hieronder wordt ook verstaan het boren, schroeven of lijmen in of aan de buitenwanden van de box, inclusief de (uitschuifbare) luifel.

  • 20. Het is niet toegestaan het dak van de luifel te betreden. Het dak mag evenmin gebruikt worden voor het (tijdelijk) opslaan van goederen of materialen.

  • 21. Voor de verlenging van de luifel en voor de afscherming van de zijkanten van de luifel dient gebruik gemaakt te worden van de meegeleverde zeilen. Gebruik van eigen materiaal voor dit doel is niet toegestaan.

  • 22. De luifel mag niet worden vastgezet aan een grondanker. Dit kan schade veroorzaken aan de luifel en/of het hydraulisch systeem.

  • 23. Aan de constructieve delen van de box die binnen zichtbaar zijn mogen geen veranderingen worden aangebracht. Daartoe worden ook gerekend de stalen panelen aan weerskanten van de ingang van de box. Hieronder wordt verstaan het boren, schroeven of lijmen in of aan die constructieve delen.

  • 24. Met uitzondering van de rood geschilderde delen van de houten binnen-afwerking kan in de houten wand geboord, geschroefd of gelijmd worden. Achter de rood geschilderde delen bevinden zich leidingen die essentieel zijn voor het functioneren van de box en mogen niet doorboord worden.

  • 25. De in de box aanwezige bedieningskast voor de luifel is alleen toegankelijk voor bevoegd personeel. De vergunninghouder mag deze niet zonder toestemming openen, aanpassen of aan het zicht onttrekken. Ook moet de kast bereikbaar zijn in geval van storing.

  • 26. Aan de binnenzijde van de box is een stikker aanwezig waarop het identificatienummer van de box staat vermeld. In geval van storing dient altijd dit nummer te worden vermeld om een goede afhandeling te kunnen garanderen. Storingen dienen te worden gemeld bij het Marktbureau (zie telefoonnummer op de sticker).

9 Digitaal indelen

Artikel 9.1 De wijze van digitaal indelen

  • 1.

    de dagelijkse indeling van de markt gebeurt door middel van het digitale systeem als bedoeld in artikel 1.1 sub g Marktverordening;

  • 2.

    het zich afmelden als bedoeld in artikel 3.21 sub e Marktverordening moet gebeuren voor 21.00 uur voorafgaande aan de marktdag.

Ondertekening

Aldus besloten op 7 december 2021.

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

namens hen,

Het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum,

De voorzitter

Dehlia Timman

De secretaris

Wolfgang Hövelmann