Deelverordening Gemeentelijke accommodaties 2021

Geldend van 01-01-2022 t/m heden

Intitulé

Deelverordening Gemeentelijke accommodaties 2021

De raad van de gemeente Landerd;

Gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van Landerd d.d. 2 november 2021;

BESLUIT:

Vast te stellen:

“Deelverordening gemeentelijke accommodaties 2021”

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

Gemeentelijke accommodaties: Accommodaties die in eigendom zijn van de gemeente en zijn verhuurd aan zogenaamde beheersstichtingen ten behoeve van activiteiten die primair gericht zijn op de verbeteringen van de leefomgeving in directe of indirecte zin.

Artikel 2. Reikwijdte

De “Algemene Subsidieverordening gemeente Landerd 2010” is op subsidiëring van gemeentelijke accommodaties van toepassing voor zover in deze verordening daarvan niet uitdrukkelijk wordt afgeweken.

Artikel 3. Te subsidiëren instellingen

Voor subsidie komen in aanmerking de besturen van gemeentelijke accommodaties die belast zijn met het beheer van deze accommodaties en die activiteiten uitvoeren, dan wel werkzaamheden verrichten ten behoeve van inwoners van de gemeente Landerd op het terrein van het maatschappelijk en sociaal cultureel welzijn.

De gemeenteraad kan besluiten deze deelverordening ook van toepassing te verklaren op andere, met namen te noemen, besturen van accommodaties op het grondgebied van de gemeente Landerd die werkzaamheden verrichten ten behoeve van inwoners van de gemeente Landerd op het terrein van het maatschappelijk en sociaal cultureel welzijn.

Artikel 4. Voorwaarden voor subsidiëring

Subsidie wordt verleend onder de volgende voorwaarden:

  • a.

    Aanwending subsidie: Het subsidie mag uitsluitend worden aangewend voor het doel of activiteiten waarvoor zij is verstrekt. Binnen het toegekende budget heeft het bestuur substitutievrijheid binnen de gestelde kaders.

  • b.

    Inventaris: De inventaris dient door de instelling te worden verzekerd tegen brand, rook, water, storm en overige schade.

  • c.

    Afschrijvingen: Er dient in de exploitatie een post ‘afschrijvingen inventaris’ te worden opgenomen. De afschrijvingen dienen op de balans verantwoord te worden in een te vormen ‘voorziening vervanging inventaris’. In deze voorziening worden ook de ‘afschrijvingen’ opgenomen, die boekhoudkundig niet afgeschreven kunnen worden, omdat ze niet het gevolg zijn van een investering, maar waarbij wel sprake is van vervangingsplicht. Als uitgangspunt geldt een lineaire afschrijvingssystematiek en afschrijvingstermijn die is gebaseerd op de verwachte levensduur. Er wordt afgeschreven tot ‘0’. Bij eventuele verkoop dient de restwaarde/verkoopbedrag te worden toegevoegd aan de voorziening. Inventaris aanschaffingen lager dan € 250,- worden rechtstreeks ten laste van de exploitatie gebracht en niet afgeschreven.

  • d.

    Fondsvorming: Het is niet toegestaan om inkomsten die buiten de reguliere exploitatie worden vergaard (erfenissen, legaten, acties, e.d.) in een fonds op de balans op te nemen, waarbij de eventuele bedingen voor aanwending van een dergelijk fonds in de toelichting op de balans dient te worden verantwoord. Fonds- en reservevorming die mogelijk wordt gemaakt als resultaat van een positief resultaat behoeft de goedkeuring van de gemeente.

  • e.

    Eigen vermogen: Het eigen vermogen van de stichting wordt gebruikt als egalisatiefonds, zoals bedoeld in artikel 20 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Landerd.

  • f.

    Instellingen die niet vallen onder de werking van artikel 12, lid 9 van de Algemene Subsidie verordening, dienen jaarlijks een verklaring te overleggen van een kascommissie waarin de penningmeester wordt gedechargeerd voor het gevoerde beleid.

Artikel 5. Grondslag en wijze van berekening van het subsidie voor de accommodaties Vlashoeve, Rekelhof, Sprankel en Piramide

  • 1. 90% bijdrage in de huurkosten.

  • 2. 100% bijdrage in de kosten van het klein onderhoud (gesteld op 15% van de gemeentelijke storting voorgroot onderhoud conform de gemeentebegroting).

  • 3. 100% bijdrage in de afschrijvingen van de gebouw gebonden inventaris, uitgaande termijnen als benoemd in de Notitie waardering en afschrijving vaste activa 2017 (gemeente Landerd).

  • 4. 40% bijdrage in de beheerskosten (zijnde de oppervlakte van de accommodatie maal, afgerond op 2 decimaal € 36,57 (niveau 2021) indien er sprake is van geen beroepsmatig beheer.

  • 5. een vast bedrag bijdrage voor de bestuurskosten ad € 667,06 (niveau 2021).

Artikel 6. Budgetsubsidie en nadere voorwaarden voor subsidiering van de beheerstichtingen voor de Dorpshuizen in Landerd (de accommodaties De Garf, De Phoenix, Het Wapen van Reek en dorpshuis Zeeland)

De hoogte van de te verlenen budgetsubsidie en nadere voorwaarden voor subsidieverlening zijn geregeld in een overeenkomst budgetsubsidiëring. Deze overeenkomst dient integraal beschouwd te worden als uitvoering van dit artikel.

Artikel 7. Grondslag en wijze van berekening van het subsidie voor de accommodaties Bosweg 2 (loods SJB) en Udensedreef 12 (loods Stg. Kindervakantiewerk Schaijk)

  • 1. 100% bijdrage in de verschuldigde huurkosten.

  • 2. Een vast bedrag ten behoeve van het beheer en onderhoud van het gebouw. Voor Bosweg 2 gaat het om: € 2323,25 (niveau 2021) en voor Udensedreef 12 om: € 694,45 (niveau 2021).

  • 3. 100% bijdrage in de kosten van het klein onderhoud (gesteld op 15% van de gemeentelijke storting grootonderhoud conform de gemeentebegroting).

Artikel 8. Indexering.

De indexering van het te verlenen subsidie geschiedt conform het gestelde in artikel 18 van de Algemene subsidieverordening met dien verstande dat er geen indexering plaats vindt op de subsidie in de verschuldigde huur anders dan in de huurovereenkomsten is vastgelegd.

Artikel 9. Inwerkingtreding.

  • 1. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2021 en is van toepassing op de navolgende accommodaties: Rekelhof, Wapen van Reek, De Garf, De Vlashoeve, De Phoenix, Dorpshuis Zeeland, de Piramide, De Sprankel, Bosweg 2 (loods SJB) en Udensedreef 12 (loods Stg. Kindervakantiewerk Schaijk).

  • 2. Gelijktijdig wordt de “Deelverordening gemeentelijke accommodaties 2009”, zoals vastgesteld bij raadsbesluit van 16-04-2009, ingetrokken.

Artikel 10. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Deelverordening Gemeentelijke accommodaties 2021’.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad der gemeente Landerd van 9 december 2021.

De raad voornoemd,

de griffier,

H.S.C. Gloudemans

de voorzitter,

M.C. Bakermans