Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR667132
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR667132/1
Mandaatbesluit Uitvoering Wvggz Bergeijk 2022
Geldend van 01-01-2022 t/m heden
Intitulé
Mandaatbesluit Uitvoering Wvggz Bergeijk 2022Burgemeester en wethouders van de gemeente Bergeijk,
gelet op:
- •
1 januari 2020 de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (verder afgekort tot Wvggz) in werking is getreden;
- •
De Wvggz de verantwoordelijkheid heeft belegd bij het college van burgemeester en wethouders voor een aantal taken, te weten:
- -
voor het organiseren van een meldpunt voor mensen die het nodig achten dat (verplichte) geestelijke gezondheidszorg voor een ander zou moeten worden onderzocht;
- -
om binnen een redelijke termijn, doch uiterlijk binnen veertien dagen, zorg te dragen voor een verkennend onderzoek, in het geval van een melding Wvggz;
- -
om vervolgens op basis van de resultaten van het verkennend onderzoek te besluiten om wel of geen aanvraag verplichte zorg in te dienen bij de Officier van Justitie.
- -
- •
het, voor een goede uitoefening van deze taken, gewenst is de Directeur van de GGD Brabant-Zuidoost mandaat te verlenen;
- •
het mandaat de bevoegdheid betreft om in naam van het college van burgemeester en wethouders besluiten te nemen;
- •
dit besluit tevens een machtiging (= de bevoegdheid tot het verrichten van een handeling die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling is) wordt gegeven;
- •
de Gemeentewet, het Burgerlijk Wetboek, de Algemene wet bestuursrecht en de Wvggz zich niet verzetten tegen dit besluit;
besluiten:
- 1.
Mandaat te verlenen aan de Directeur van de GGD Brabant-Zuidoost voor de uitvoering van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg, artikelen 5:1, 5:2 & 5:16.
- 2.
Het Mandaatbesluit Uitvoering Wvggz Bergeijk 2021 in te trekken per 1 januari 2022.
zoals hierna uitgewerkt,
I. Mandaat en machtiging
- 1.
De uitoefening van de bevoegdheden, namens het college van burgemeester en wethouders, zoals onder II. beschreven, bij wijze van mandaat en/of machtiging, op te dragen aan de Directeur van de GGD Brabant-Zuidoost.
- 2.
De Directeur van de GGD Brabant-Zuidoost met betrekking tot de bevoegdheid onder I. toestemming te verlenen om ondermandaat en/of ondermachtiging te verlenen aan de medewerkers van Maatschappelijke Dienstverlening, die belast zijn met de uitvoering van de Wvggz.
II. Mandatering bevoegdheden
Omschrijving bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Mandaatgever/Machtiging verleend aan |
Mandaat/Gemachtigde |
Het in behandeling nemen van meldingen. |
Art. 5:1 Wvggz |
B&W |
Directeur van de GGD Brabant-Zuidoost |
Het zorgdragen voor een verkennend onderzoek naar de noodzaak tot verplichte zorg. |
Art. 5:2, lid 2 Wvggz |
B&W |
Directeur van de GGD Brabant-Zuidoost |
Het indienen van een aanvraag voor een verzoekschrift zorgmachtiging bij de Officier van Justitie. |
Art. 5:2, lid 3 Wvggz Art. 5:2, lid 5 Wvggz |
B&W |
Directeur van de GGD Brabant-Zuidoost |
Het informeren van de melder, voor zover familie of essentiële naasten, over het al dan niet indienen van een aanvraag voor een verzoekschrift zorgmachtiging bij de Officier van Justitie. |
Art. 5:2, lid 3 Wvggz Art. 5:2, lid 4 Wvggz |
B&W |
Directeur van de GGD Brabant-Zuidoost |
Het informeren van de melder, voor zover familie of essentiële naasten, over de beslissing van de Officier van Justitie of voldaan is aan de criteria voor verplichte zorg. |
Art. 5:16, lid 2 Wvggz |
B&W |
Directeur van de GGD Brabant-Zuidoost |
III. Slotbepalingen
- 1.
Dit besluit wordt aangehaald als “Mandaatbesluit Uitvoering Wvggz Bergeijk 2022”.
- 2.
Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2022.
Ondertekening
Bergeijk, 14 december 2021
H.A.J. Loos
Secretaris
A. Callewaert-de Groot
Burgemeester
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl