Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR666830
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR666830/1
Beleidsregels huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistratie op locatie gemeente Goes 2021
Geldend van 21-12-2021 t/m heden
Intitulé
Beleidsregels huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistratie op locatie gemeente Goes 2021Burgemeester en wethouders van de gemeente Goes;
Overwegende dat de gemeenteraad op 28 november 2013 de bevoegdheid tot het aanwijzen van een locatie als gemeentehuis, voor zover het betrekking heeft op het voltrekken van huwelijken en het registreren van partnerschappen, heeft gedelegeerd aan ons college;
Gelet op artikel 108 juncto artikel 147 van de Gemeentewet, artikel 1:63 van het Burgerlijk Wetboek en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
BESLUIT:
- 1.
De "beleidsregels huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistratie op locatie gemeente Goes 2013" in te trekken.
- 2.
De "beleidsregels huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistratie op locatie gemeente Goes 2021" vast te stellen.
Artikel 1. Criteria
- -
De a.s. partners dienen, tenminste drie maanden voor de datum van het huwelijk/partnerschapsregistratie, een schriftelijk verzoek in bij burgemeester en wethouders (t.a.v. het hoofd van de afdeling Dienstverlening.
- -
De a.s. partners maken daarbij gebruik van het daartoe vastgestelde aanvraagformulier. Tegelijk met het verzoek wordt een overeenkomst meegestuurd van de a.s. partners met de eigenaar/beheerder van de betreffende locatie/het betreffende gebouw.
- -
Na ontvangst van de aanvraagbescheiden wordt de locatie/het gebouw op geschiktheid beoordeeld door of namens het hoofd van de afdeling Dienstverlening.
- -
De a.s. partners en de eigenaar/beheerder van de locatie/het gebouw worden schriftelijk of digitaal op de hoogte gesteld van het besluit.
- -
De locatie/het gebouw wordt voor één dag aangewezen als huis der gemeente.
- -
Een huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie mag in de buitenlucht plaatsvinden, maar de buitenlocatie mag geen openbare ruimte of behorend bij een woning zijn. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om op locaties met een tuin of een terras, aansluitend aan de "trouwzaal" buiten te trouwen. De tuin of het terras moet zich wel binnen de kadastrale grens van het betreffende pand bevinden. De tuin of dat terras wordt dan aangemerkt als een verlenging van het gebouw. Dit zal worden opgenomen in het aanwijzingsbesluit.
- -
Een huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie in een nog als zodanig in functie zijndekerkgebouw is niet toegestaan.
- -
Het huidige gebruik van de locatie/het gebouw mag niet in strijd zijn met de openbare orde en goede smaak of hetgeen maatschappelijk aanvaard is.
- -
De locatie/het gebouw moet voldoen aan de eisen van de brandveiligheid.
- -
Voor het voltrekken van huwelijken op locatie/in een gebouw wordt alleen toestemming gegeven als er minder dan vijftig personen aanwezig zijn.
- -
Als de locatie/het gebouw beschikt over een zogenaamde gebruiksvergunning geldt het aantal dat in de gebruiksvergunning is opgenomen.
- -
De locatie/het gebouw moet voor iedereen vrij toegankelijk zijn. De locatie/het gebouw moet geschikt zijn voor een huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie.
- -
De locatie mag geen woonfunctie hebben.
- -
De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand moet zijn werkzaamheden ongestoord kunnen verrichten.
- -
Er is geen bode aanwezig ter assistentie van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.
Artikel 2. Aanwijzing tot permanente trouwlocatie
In bijzondere gevallen kan het college locaties/gebouwen aanwijzen als permanente trouwlocatie. Naast de criteria genoemd in artikel 1 moet de locatie/het gebouw een bijzondere uitstraling hebben en bij voorkeur een monumentaal karakter. Daarnaast dient er een gerechtvaardigde verwachting te zijn dat er met enige regelmaat huwelijken zullen worden voltrokken.
Artikel 3. Citeertitel
Deze beleidsregels kunnen worden aangeduid als de "Beleidsregels huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistratie op locatie 2021".
Artikel 4. Inwerkingtreding
Deze beleidsregels treden in werking de dag na bekendmaking van dit besluit.
Ondertekening
Goes, 30 november 2021.
mr. H.E. Schild
Secretaris
drs. M. Mulder MSc.
Burgemeester
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl