Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR666369
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR666369/1
Treasurystatuut 2019 Gemeente Wormerland
Geldend van 14-12-2021 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2019
Intitulé
Treasurystatuut 2019 Gemeente WormerlandII. Begrippenkader
Artikel 1 Verklaring begrippen
In dit statuut wordt verstaan onder:
Agentschap |
Het Agentschap van de Generale Thesaurie is een onderdeel van het Ministerie van Financiën, onder meer verantwoordelijk voor het beleid en de uitvoering van het schatkistbankieren. In dit statuut: het Agentschap. |
Administratieve organisatie |
Het stelsel van organisatorische maatregelen dat gericht is op het tot stand brengen en in stand houden van de goede werking van de informatieverzorging in en over de organisatie, waaronder het invoeren van functiescheiding en interne controle. |
Beheer van geldstromen Commercial Paper (CP) |
Alle activiteiten die nodig zijn om liquiditeiten te transfereren, zowel binnen de organisatie zelf als tussen de organisatie en derden (betalingsverkeer). Ongedekte verhandelbare schuldtitels met een vastgestelde looptijd (maximaal twee jaar) die zijn uitgegeven door een niet-kredietinstelling. |
Deposito |
Het creditbedrag op een aan de rekening-courant bij ’s Rijksschatkist gekoppelde rekening, waarover een vooraf vastgestelde rente wordt vergoed en waarover gedurende een vooraf vastgestelde periode door de gemeente niet vrij kan worden beschikt. |
Derivaten |
Financiële instrumenten die hun bestaan ontlenen aan bepaalde onderliggende waarden. Deze onderliggende waarden kunnen financiële producten zijn, zoals leningen of obligaties. Derivaten worden onder andere gebruikt om renterisico's te sturen en financieringskosten te minimaliseren. |
Drempelbedrag schatkistbankieren |
Het bedrag dat de gemeente over een heel kwartaal bezien gemiddeld buiten de schatkist mag aanhouden. De wijze waarop deze wordt bepaald is vastgelegd in de ‘Regeling schatkistbankieren decentrale overheden’. |
Financieringsparagraaf |
In de financieringsparagraaf bij begroting en jaarrekening wordt een nadere concretisering opgenomen van algemene doelstellingen voor de komende verslagperiode. Deze doelstellingen worden voor deze verslagperiode vertaald in heldere meetbare targets. |
Financiering |
Het aantrekken van benodigde financiële middelen voor de dekking van de vermogensbehoefte. Deze middelen kunnen bestaan uit zowel eigen vermogen als vreemd vermogen. |
Intern liquiditeitsrisico |
De risico's van mogelijke wijzigingen in de liquiditeitenplanning en meerjaren investeringsplanning waardoor financiële resultaten kunnen afwijken van de verwachtingen. |
Interne controle |
Het geheel van controlemaatregelen gericht op het waarborgen van rechtmatigheid, juistheid, volledigheid en tijdigheid van gegevensverstrekking. |
Kasgeld |
Leningen met een looptijd korter dan één jaar. |
Kasgeldlimiet |
Een bedrag dat de omvang van de kortlopende schuldpositie begrenst. De wijze waarop deze wordt bepaald is vastgelegd in de ‘Uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden’. |
Koersrisico |
Het risico dat de financiële activa van de organisatie in waarde verminderen door negatieve koersontwikkelingen. |
Kredietrisico |
De risico's op een waardedaling van een vordering als gevolg van het niet (tijdig) na kunnen komen van de verplichtingen door de tegenpartij. |
Liquiditeitenbeheer |
Het financieren en uitzetten van middelen voor een periode tot één jaar. |
Liquiditeitenplanning |
Een gestructureerd overzicht van de toekomstige inkomsten en uitgaven ingedeeld per tijdseenheid. |
Liquiditeitspositie Medium Term Note (MTN) |
De mate waarin op korte termijn aan de opeisbare verplichtingen kan worden voldaan. Een instrument voor de gemeente om financiering met een looptijd van minimaal twee en maximaal dertig jaar aan te trekken. Een MTN is een verhandelbare schuldbekentenis aan toonder met gestandaardiseerde voorwaarden. |
Onderhandse lening |
Een lening waarbij een geldnemer rechtstreeks geld leent van een geldgever, de voorwaarden van de lening (w.o. rente, looptijd, aflossing) worden in onderling overleg vastgesteld. |
Rente Renterisico |
De vergoeding die in rekening wordt gebracht voor het tijdelijk beschikbaar stellen van liquiditeiten (het lenen). Het gevaar van ongewenste veranderingen van de (financiële) resultaten van de gemeente door rentewijzigingen. |
Renterisiconorm |
De renterisiconorm is de som van de jaarlijks verplichte aflossingen en renteherzieningen. De wijze waarop deze wordt bepaald is vastgelegd in de ‘Uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden’. |
Saldobeheer Schatkistbankieren |
Het beheer van de dagelijkse saldi op de bankrekeningen. Het uitzetten van gelden bij het ministerie van financiën. |
Treasury activiteiten Treasuryfunctie |
De financieringsactiviteiten, het bijbehorende risicobeheer en alle activiteiten die erop gericht zijn huidige en toekomstige financiële risico’s in kaart te brengen en te beheersen. Alle activiteiten voor het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico's. De treasuryfunctie wordt uitgevoerd door de treasurer. |
Treasurer |
De financieel consulent die aangewezen is om de treasuryfunctie uit te voeren. |
Uitzetting |
Het tijdelijk toevertrouwen van liquiditeiten aan derden tegen vooraf overeengekomen condities en bedingen. Kortlopende uitzettingen lopen tot één jaar en langlopende uitzettingen lopen één jaar of langer. Uitzettingen worden onderverdeeld in uitzettingen uit hoofde van de publieke taak en uitzettingen uit hoofde van de treasuryfunctie |
III. Doelstellingen van de treasuryfunctie
Artikel 2 Treasuryfunctie
De treasuryfunctie van de gemeente:
- 1.
verzekert de duurzame toegang tot financiële markten tegen acceptabele condities.
- 2.
beschermt de gemeentelijke vermogens- en (rente)resultaten tegen ongewenste financiële risico's zoals renterisico's, koersrisico's, kredietrisico's en liquiditeitenrisico's.
- 3.
streeft, binnen de kaders van de Wet fido, de bijbehorende ministeriële regelingen en dit treasurystatuut, naar een optimale financieringsstructuur tegen zo laag mogelijke kosten.
- 4.
ondersteunt en adviseert alle onderdelen binnen de gemeentelijke organisatie bij financieringsvraagstukken.
- 5.
waarborgt dat de taken en verantwoordelijkheden van de treasuryfunctie duidelijk worden geregeld.
IV. Wet- en regelgeving voor de treasury activiteiten
Artikel 3 Wet fido
-
1. De Wet financiering decentrale overheden (Wet fido) en de bijbehorende ministeriële regelingen geven het bindende kader voor de uitoefening van de treasuryfunctie van gemeenten. De onderliggende regelingen zijn:
-
2. De uitoefening van de treasuryactiviteiten van de gemeente Wormerland staat beschreven in dit treasurystatuut en dient minimaal te voldoen aan het wettelijk bindende kader, zoals beschreven in het eerste lid.
-
3. Handelingen op de geldmarkt, de kapitaalmarkt en andere activiteiten in het kader van treasury vinden uitsluitend plaats in de valuta EUR (ook wel Euro of €). Hiermee wordt het koersrisico uitgesloten.
V. Kasbeheer
Artikel 4 Rekeningbeheer
-
1. Het aantal bankrekeningen en het aantal bankrelaties voor rekeningbeheer wordt tot een minimum beperkt.
-
2. Daar waar mogelijk zijn de bankrekeningen per bankrelatie ondergebracht in een compensabel stelsel. Hierbij zijn de debet- en creditsaldi van alle rekeningen samengevoegd tot één gecombineerd saldo. De bankrelatie berekent de te betalen/ontvangen rente over dit gecombineerde saldo.
-
3. De rekeningvoorwaarden, waaronder de rentetarieven, kredietfaciliteit en indien van toepassing de provisie, zijn tegen zo gunstig mogelijke voorwaarden schriftelijk overeengekomen met de bankrelaties.
-
4. De bankrekeningen die primair gebruikt worden en dagelijks saldi hebben van materieel belang zijn gekoppeld aan een tussenrekening die speciaal is ingericht voor het schatkistbankieren. De tussenrekening is gekoppeld aan een rekening-courant van de gemeente bij de schatkist.
Artikel 5 Saldo- en liquiditeitenbeheer
-
1. De treasurer streeft voor het renteresultaat naar een optimale positie van de (gecombineerde) rekening-courant saldi. De optimale positie is een marginaal positief saldo, waarbij rekening is gehouden met de komende inkomsten/uitgaven binnen één á enkele dagen.
-
2. Om het liquiditeitsrisico te beperken is een efficiënte interne en externe informatievoorziening georganiseerd om tijdig de valutaire saldi van de komende dag(en) tot een maand te bepalen en beheren.
-
3. Er is een globale liquiditeitsplanning opgesteld waarbij de structurele inkomsten/uitgaven in beeld zijn gebracht en er actieve afstemming plaatsvindt met voornamelijk projectleiders van (grote) investeringsprojecten, het grondbedrijf en planning en control.
Artikel 6 Schatkistbankieren
-
1. Overtollige middelen worden overgeboekt naar de schatkist en zijn daarmee dagelijks opneembaar en zichtbaar via de internetfaciliteit Schatkistbankieren.
-
2. De gemeente kan de gelden uitzetten in deposito’s bij het Agentschap met looptijden van 2 dagen tot 30 jaar.
-
3. De treasurer is bevoegd om gelden tot een looptijd van 1 jaar uit te zetten in deposito’s, zoals genoemd in lid 2.
-
4. Het college besluit vooraf over uitzettingen van één jaar en langer.
-
5. In afwijking van lid 1 mag de gemeente gelden tot aan het drempelbedrag (gemiddeld per kwartaal) buiten de schatkist aanhouden. Voor de berekening van het drempelbedrag geldt het in de Regeling schatkistbankieren decentrale overheden opgenomen percentage en minimumbedrag.
Artikel 7 Onderling lenen
-
1. De gemeente mag geen overtollige middelen uitzetten bij andere partijen dan bij de schatkist.
-
2. Uitzondering op het eerste lid is het onderling lenen. De gemeente mag gelden aantrekken van en uitzetten bij andere decentrale overheden, mits er geen sprake is van een toezichtrelatie.
Artikel 8 Geldmarkt en kasgeldleningen
-
1. Als de gemeente een tekort aan liquide middelen verwacht, kan zij geld lenen op de geldmarkt. Op de geldmarkt kunnen leningen met een looptijd van één dag (callgeld) tot één jaar (kasgeld) worden aangetrokken. Daarnaast kan een kredietfaciliteit bij de bankrelaties worden gebruikt.
-
2. De gemeente mag de kasgeldlimiet, zoals beschreven in de Wet fido, wettelijk maximaal twee achtereenvolgende kwartalen overschrijden. Het daaropvolgende derde kwartaal mag dat niet meer. Dit beperkt de renterisico’s.
-
3. Voor de berekening van de kaslimiet geldt het in de Ufdo opgenomen percentage en minimumbedrag.
-
4. Als niet wordt voldaan aan de kasgeldlimiet en de kasgeldlimiet wordt voor het derde achtereenvolgende kwartaal overschreden, dan informeert de gemeente de toezichthouder. De kwartaalrapportage en een plan van aanpak om onder de kasgeldlimiet te komen wordt aan de toezichthouder toegezonden. Aanvullende aanwijzingen van de toezichthouder worden opgevolgd.
VI. Portefeuillebeheer en kapitaalmarkt
Artikel 9 Opgenomen gelden (O/G) portefeuille
Bij het aantrekken van financiering voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende uitgangspunten:
- 1.
Financiering wordt uitsluitend aangetrokken voor de uitoefening van de publieke taak.
- 2.
Langlopende leningen op de kapitaalmarkt worden pas aangetrokken als de eigen financieringsmiddelen van de gemeente te kort schieten.
- 3.
Toegestane instrumenten bij het aantrekken van financiering zijn: onderhandse leningen, commercial paper (CP) en medium term notes (MTN).
- 4.
Er worden bij voorkeur offertes opgevraagd bij minimaal twee instellingen voordat een financiering wordt aangetrokken. De treasurer beoordeelt de offertes op de betrouwbaarheid van de partij, het rentepercentage en de leningsvoorwaarden. De treasurer informeert het afdelingshoofd bedrijfsvoering en de portefeuillehouder financiën schriftelijk, voordat een langlopende geldlening wordt aangetrokken.
- 5.
Het college van B&W accordeert aangetrokken langlopende geldleningen achteraf en de burgemeester ondertekent de lening overeenkomst. Het college informeert de gemeenteraad per brief, wanneer de totale hoogte van de lening(en) in dat jaar uitkomt boven de in de paragraaf Financiering genoemde verwachte hoogte voor aan te trekken leningen
- 6.
De renterisiconorm, zoals beschreven in de Wet fido en vastgesteld in de Ufdo, wordt niet overschreden.
Artikel 10 Derivaten
-
1. Het gebruik van derivaten is uitsluitend toegestaan ter afdekking van financiële renterisico's.
-
2. Niet-effectieve posities van derivaten zijn niet toegestaan. Van een niet-effectieve positie is sprake in het geval de onderliggende waarde en de looptijd van financiële derivaten niet overeenkomen met de financieringsbehoefte waar zij betrekking op hebben.
-
3. Voordat een derivatentransactie wordt afgesloten, moet deze goedgekeurd worden door het college van burgemeester en wethouders.
Artikel 11 Uitgezette gelden (U/G) en verstrekte borgstellingen
-
1. Uitzetten van gelden in het kader van de treasuryfunctie is uitsluitend mogelijk in ’s Rijksschatkist (conform artikel 6) of bij overige decentrale overheden waarmee de gemeente geen directe toezichtrelatie heeft (conform artikel 7).
-
2. In afwijking van het eerste lid is het onder de in lid 3 tot en met 8 genoemde voorwaarden toegestaan om gelden uit te zetten aan derden en/of garanties te verstrekken aan banken voor derden. Op grond van artikel 160 lid 1 sub e Gemeentewet is het college bevoegd om tot privaatrechtelijke rechtshandelingen, o.a. het verstrekken van geldleningen en garanties, te besluiten. Het college geeft de raad vooraf inlichtingen over de uitoefening van de bevoegdheden indien de raad daarom verzoekt, of indien de uitoefening ingrijpende gevolgen kan hebben voor de gemeente. Het college neemt in het laatste geval geen besluit dan nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen (artikel 169 lid 4 GW).
-
3. De gemeente verstrekt geen leningen en garanties aan het personeel en politieke ambtsdragers van openbare lichamen, zoals beschreven in de wet fido.
-
4. De te financieren activiteit waarvoor een gemeentelening of garantie wordt aangevraagd moet passen binnen het gemeentelijk beleid en voldoende bijdragen aan het maatschappelijk belang. Dit beoordeelt het college van burgemeester en wethouders.
-
5. Er moet vastgesteld te zijn dat de te financieren activiteit zonder gemeentelening of gemeentegarantie niet of niet exploitabel tot stand komt.
-
6. Indien er landelijk opererende instellingen, andere overheidsinstanties of waarborgfondsen zijn die bereid zijn onder overzienbare en aanvaardbare voorwaarden garanties of leningen te verstrekken dan garandeert de gemeente niet of slechts gedeeltelijk.
-
7. Het risico voor de gemeente moet overzienbaar en aanvaardbaar zijn en zoveel mogelijk worden beperkt. Hiertoe bedingt de gemeente zoveel mogelijk zekerheden.
-
8. Een gemeentelening of garantie moet passen binnen de hiervoor geldende nationale en internationale kaders, waaronder de wet fido, bijbehorende ministeriele regelingen en de bepalingen die van toepassing zijn op staatsteun.
-
9. Leningen of garanties die op grond van eerder door de gemeenteraad vastgestelde regelingen zijn verstrekt, worden door dit Treasurystatuut niet aangetast.
VII. Administratieve organisatie en interne controle
Artikel 12 Algemene uitgangspunten AO/IC
De volgende uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle gelden voor de treasuryfunctie:
- 1.
De verantwoordelijkheden en bevoegdheden van treasuryactiviteiten zijn in de tabellen van de artikelen 13 en 14 vastgelegd.
- 2.
De administratieve organisatie en interne controle waarborgen dat:
- •
de uitvoering rechtmatig en doelmatig is.
- •
de treasuryactiviteiten adequaat kunnen worden uitgevoerd en bijgestuurd.
- •
de risico’s worden beheerst.
- •
de juistheid, tijdigheid en volledigheid van de informatie verzekerd is.
- •
- 3.
Bij de uit te voeren treasuryactiviteiten is functiescheiding doorgevoerd met als belangrijkste voorwaarden:
- •
iedere transactie wordt zichtbaar door minimaal twee functionarissen geautoriseerd (twee paar ogen-principe);
- •
de uitvoering, controle en registratie in de financiële administratie gebeurt door afzonderlijke functionarissen.
- •
- 4.
Tegenpartijen krijgen de opdracht de bevestigingen van iedere transactie te versturen naar de boekhouding zonder tussenkomst van de personen die bevoegd zijn tot het sluiten van de transacties.
- 5.
De afgesloten transacties op de geldmarkt en de kapitaalmarkt zijn centraal geadministreerd waarbij een actueel direct opvraagbaar overzicht is van de huidige posities.
- 6.
In de begroting is een financieringsparagraaf opgenomen. Daarin wordt een prognose gegeven van de volgende onderwerpen (niet limitatief):
- a.
de toepassing van de kasgeldlimiet (volumes, mogelijke over- of onderschrijdingen),
- b.
de renterisiconorm,
- c.
relevante algemene liquiditeitsontwikkelingen,
- d.
de financieringsbehoefte,
- e.
het risicobeheer,
- f.
gebruik van derivaten,
- g.
ontwikkeling van de schuldpositie van de gemeente.
- a.
- 7.
In de jaarrekening is een financieringsparagraaf opgenomen waarin de onderwerpen uit het vorige lid worden verantwoord.
- 8.
De gemeenteraad controleert het treasurybeleid en -beheer door de financieringsparagraaf in de begroting en jaarrekening.
VIII. Verantwoordelijkheden
Artikel 13 Verdeling verantwoordelijkheden
In de volgende tabel staan de verantwoordelijkheden voor de treasuryorganisatie van Wormerland beschreven:
Functie |
Verantwoordelijkheden |
Gemeenteraad |
|
Treasuryberaad zijnde controlecommissie. |
|
College van burgemeester en wethouders |
|
Portefeuillehouder financiën |
|
Alle afdelingshoofden |
|
Afdelingshoofd bedrijfsvoering |
|
Financiële consulenten |
|
Budgethouders en budgetbeheerders |
|
Financiën |
|
Concerncontroller |
|
Treasurer |
|
IX. Bevoegdheden
Artikel 14 Verdeling bevoegdheden
Binnen de gemeente Wormerland gelden de volgende bevoegdheden binnen de treasuryorganisatie:
Treasuryactiviteit |
Bevoegd functionaris |
Autorisatie door |
Uitzetten en opnemen van gelden naar/van de rekening-courant bij het Rijk (schatkistbankieren) |
Treasurer |
Financieel consulent |
Uitzetten van gelden in deposito via schatkistbankieren met een looptijd tot 1 jaar |
Treasurer |
Afdelingshoofd bedrijfsvoering |
Aantrekken van geld via daggeld of kasgeld |
Treasurer |
Afdelingshoofd bedrijfsvoering |
Betalingsopdrachten voorbereiden en versturen |
Medewerker financiële administratie |
Financieel consulent |
Bankrekeningen openen/sluiten/wijzigen |
Financieel consulent |
Afdelingshoofd bedrijfsvoering |
Bankcondities en tarieven afspreken |
Financieel consulent |
Afdelingshoofd bedrijfsvoering |
Uitzettingen van gelden in deposito via schatkistbankieren met een looptijd van 1 jaar en langer |
Treasurer |
College van B&W (voorafgaand aan de transactie) |
Opnemen van geldleningen met een looptijd tot 1 jaar |
Treasurer |
Afdelingshoofd bedrijfsvoering |
Uitzetten van geldleningen met een looptijd tot 1 jaar |
Treasurer |
Afdelingshoofd bedrijfsvoering |
Opnemen van geldleningen met een looptijd van 1 jaar of langer (voor bedrag > paragraaf financiering) |
Treasurer |
College van B&W |
Het beleggen in garantieproducten |
Treasurer |
Afdelingshoofd bedrijfsvoering |
Uitzetten van geldleningen met een looptijd van 1 jaar of langer |
Treasurer |
College van B&W |
Derivatencontracten |
Treasurer |
College van B&W |
Lenen of garant staan voor derden met een maatschappelijk belang =< € 20.000 |
Financieel consulent |
College van B&W |
Lenen of garant staan voor derden met een maatschappelijk belang > € 20.000 |
Financieel consulent |
Gemeenteraad |
Het garanderen van gelden uit hoofde van de publieke taak =< 20.000 |
Financieel consulent |
College van B&W |
Het garanderen van gelden uit hoofde van de publieke taak > 20.000 |
Financieel consulent |
Gemeenteraad |
X. Informatievoorziening
Artikel 15 Uitwisseling van informatie
Voor de treasuryactiviteiten moeten de in de onderstaande tabel genoemde functionarissen de volgende informatie verstrekken:
Informatie |
Frequentie |
Informatieverstrekker |
Informatieontvanger |
Gegevens over toekomstige uitgaven en inkomsten voor de liquiditeitenplanning |
Continu |
Treasurer, gevoed door informatie van budgethouders/beheerders, projectleiders, financieel consulent |
Gemeenteraad indien noodzakelijk. |
Beleidsplannen treasury in de financieringsparagraaf van de programmabegroting |
Jaarlijks |
Treasurer, gevoed door informatie van budgethouders/beheerders, projectleiders, financieel consulent |
Gemeenteraad |
Verslag van treasuryactiviteiten, evalueren en formuleren van verbetervoorstellen in de financieringsparagraaf van jaarstukken |
Jaarlijks |
Treasurer, gevoed door informatie van budgethouders/beheerders, projectleiders, financieel consulent |
Gemeenteraad |
Informatie aan derden (toezichthouder) zoals genoemd in artikel 8 Wet fido |
Indien vereist |
Financieel consulent, gevoed door informatie van budgethouders/beheerders, projectleiders, financieel consulent |
Derden, waaronder de provincie |
XI. Inwerkingtreding
Artikel 16 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze regeling treedt in werking de dag na publicatie en werkt terug tot 1 januari 2019
-
2. Deze regeling wordt aangehaald als: Treasurystatuut 2019
-
3. Het Treasurystatuut 2010 wordt gelijktijdig met de inwerkingtreding van dit besluit ingetrokken met dien verstande dat de juridische gevolgen van Treasurystatuut 2010 in stand blijven voor de beslissingen die onder de werking van dat treasurystatuut tot stand zijn gekomen.
Ondertekening
Aldus besloten in de openbare vergadering
van de raad der gemeente Wormerland,
gehouden op 29 januari 2019
de griffier,
I. P. Vrolijk
de voorzitter,
P. Tange
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl