Reglement Burgerlijke Stand Olst-Wijhe

Geldend van 01-01-2022 t/m heden

Intitulé

Reglement Burgerlijke Stand Olst-Wijhe

Burgemeester en wethouders van de gemeente Olst-Wijhe,

Gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het besluit burgerlijke stand 1994:

Besluiten:

Vast te stellen:

Het reglement met bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Inleiding

Het reglement burgerlijke stand heeft betrekking op de openingstijden van het bureau burgerlijke stand en de momenten waarop een huwelijk kan worden gesloten, een partnerschap kan worden geregistreerd of een geregistreerd partnerschap kan worden omgezet in een huwelijk. Bovendien heeft het reglement betrekking op het aanwijzen van locaties als gemeentehuis, speciaal voor het sluiten van huwelijken, het registreren van partnerschappen en het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Het reglement stelt voorwaarden aan de aanwijzing en werkzaamheden van ambtenaren van de burgerlijke stand (ABS) en buitengewoon ambtenaren burgerlijke stand (BABS). Aanwijzing, schorsing en ontslag van de ambtenaren burgerlijke stand is in handen gelegd van burgemeester en wethouders Wet van 14 oktober 1993 (Stb. 1993, nr. 555)

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a)

    De wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • b)

    Het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c)

    Ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Olst-Wijhe of van een andere gemeente als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (art. 16 lid 2 en 3 van Boek 1 Burgerlijk Wetboek), hierna te noemen ABS;

  • d)

    Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Olst-Wijhe of een ambtenaar burgerlijke stand van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (art.16 lid 2 en 3 van Boek 1 Burgerlijke Wetboek), hierna te noemen BABS;

  • e)

    Gemeentehuis: alle huizen welke bij raadsbesluit als zodanig zijn aangewezen;

  • f)

    Huwelijkssluiting: de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Artikel 2 Aanwijzing van de ABS en de BABS

  • 1. Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 2. Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen:

    • a.

      Ambtenaren in dienst van de gemeente Olst-Wijhe;

    • b.

      Ambtenaren burgerlijke stand die in dienst zijn van een andere gemeente.

  • 3. Het college kan buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand aanwijzen.

Artikel 3 Aanwijzingsperiode

  • 1. De ABS als bedoeld in artikel 2, lid 2, wordt aangewezen voor de periode dat hij onafgebroken in dienst is van de gemeente Olst-Wijhe of van een andere gemeente, voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode.

  • 2. De BABS wordt voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen.

  • 3. Bij een eerdere beëindiging van de arbeidsovereenkomst eindigt de aanwijzingsperiode bedoeld onder 1 en 2 met ingang van de dag van de beëindiging van de arbeidsovereenkomst.

  • 4. De BABS die eenmalig op verzoek van partijen een voltrekking doet, wordt uitsluitend aangewezen voor de dag waarop de voltrekking plaats vindt.

Artikel 4 Locatie

  • 1. De ABS en de BABS verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis (of een daartoe door de raad aangewezen alternatieve locatie zie artikel 1, lid e).

  • 2. De ABS en de BABS kunnen elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten als daarvoor zwaarwegende redenen zijn.

Artikel 5 Leiding bureau Burgerlijke Stand

De teamleider publiekszaken geeft leiding aan het bureau burgerlijke stand.

Artikel 6 Openstelling

  • 1. Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • a.

      Voor huwelijkssluiting: maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 16.00 uur;

    • b.

      Voor kosteloze huwelijkssluiting: maandag: om 08.30 uur en 08.45 uur;

    • c.

      Voor verkorte huwelijkssluiting: dinsdag en donderdag tussen 10.00 en 16.00 uur;

    • d.

      Voor huwelijkssluiting: zaterdag tussen 10.00 en 16.00 uur;

    • e.

      Voor huwelijkssluiting buiten bovengenoemde tijden, alleen als er een BABS beschikbaar is;

    • f.

      Voor overige werkzaamheden gelden de openingstijden zoals deze vermeld staan op de gemeentelijke website.

  • 2. Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met:

    • a.

      Algemene erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet;

    • b.

      De door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3. Het bureau Burgerlijke Stand kan bij uitzondering geopend worden op dagen dat het bureau regulier gesloten is.

    • a.

      Burgemeester en wethouders bepalen, na voorafgaande bekendmaking, voor welke uren het bureau van de Burgerlijke Stand beperkt open is voor publiek.

    • b.

      Daarnaast kan op verzoek van een belanghebbende het bureau geopend worden als de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende reguliere openstelling van het bureau.

Artikel 7 De wijze van huwelijkssluiting

  • 1. De huwelijkssluiting met reguliere ceremonie

    • a.

      Deze vorm van huwelijkssluiting is mogelijk op elk gewenst moment, tenminste als er een (B)abs beschikbaar is.

    • b.

      Bij deze huwelijkssluiting is er geen beperking wat betreft het aantal gasten.

    • c.

      De huwelijkssluiting vindt plaats op een door het paar gekozen locatie (artikel 1e).

    • d.

      De huwelijkssluiting wordt verricht door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, gekozen door het bureau van de Burgerlijke Stand.

    • e.

      De ambtenaar die het huwelijk sluit legt een (huis)bezoek af en houdt een persoonlijke toespraak op de dag van de huwelijkssluiting.

  • 2. De huwelijkssluiting met verkorte ceremonie

    • a.

      Deze vorm van huwelijkssluiting is mogelijk op dinsdag en donderdag tussen 10.00 en 16.00 uur.

    • b.

      Bij deze huwelijkssluiting mogen er maximaal 15 gasten (inclusief getuigen en fotograaf) aanwezig zijn.

    • c.

      De huwelijkssluiting vindt plaats op een door het bureau van de burgerlijke stand gekozen locatie.

    • d.

      De huwelijkssluiting wordt verricht door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, gekozen door het bureau van de Burgerlijke Stand.

    • e.

      De ambtenaar die het huwelijk sluit legt geen (huis)bezoek af maar heeft uitsluitend telefonisch of digitaal contact met partijen.

  • 3. De gratis huwelijkssluiting, zonder ceremonie.

    • a.

      Deze vorm van huwelijkssluiting is mogelijk op maandag 8.30 uur en 8.45 uur.

    • b.

      Bij deze huwelijkssluiting mogen alleen het paar, de getuigen en een fotograaf (maximaal 7 personen) aanwezig zijn.

    • c.

      De huwelijkssluiting vindt plaats op een door het bureau van de burgerlijke stand gekozen locatie.

    • d.

      De huwelijkssluiting beperkt zich alleen tot het tekenen van de akte en het geven van het jawoord.

    • e.

      De huwelijkssluiting wordt verricht door een ambtenaar van de burgerlijke stand, gekozen door het bureau van de Burgerlijke Stand.

    • f.

      De ambtenaar die het huwelijk sluit zal voorafgaand aan de huwelijkssluiting geen gesprek met het paar hebben.

    • g.

      Het geven van een persoonlijke invulling aan de huwelijkssluiting is niet toegestaan.

Artikel 8 Slotbepalingen

  • 1. Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand gemeente Olst-Wijhe.

  • 2. Het reglement treedt inwerking op 1 januari 2022.

  • 3. Met de inwerkingtreding van dit reglement vervallen alle eerdere gemeentelijke regels en voorschriften ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau burgerlijke stand.

Ondertekening

Aldus besloten op 30 november 2021.

Burgemeester en wethouders van Olst-Wijhe

de secretaris/algemeen directeur

drs. D.L.W. (Dries) Zielhuis

de burgemeester

A.G.J. (Ton) Strien