Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR665911
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR665911/1
Verordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente Oldenzaal 2021
Geldend van 09-12-2021 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2021
Intitulé
Verordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente Oldenzaal 2021De raad van de gemeente Oldenzaal;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 26 oktober 2021,
nr. 38/6, nr. INTB-21-05232
gelet op artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;
b e s l u i t :
Tot vaststelling van het navolgende:
Verordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente Oldenzaal 2021.
Artikel 1. Beslistermijn schuldhulpverlening
De beschikking tot schuldhulpverlening of de afwijzing ervan, bedoeld in artikel 4a, eerste lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, wordt genomen binnen een termijn van 8 weken na de dag waarop het eerste gesprek, bedoeld in artikel 4, eerste lid van die wet, heeft plaatsgevonden
Artikel 2. Evaluatie
Burgemeester en wethouders zenden binnen vijf jaar na inwerkingtreding van deze verordening aan de raad een verslag over de doeltreffendheid en de effecten van deze verordening in de praktijk.
Artikel 3. Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking met ingang van 1 januari 2021.
-
2. De verordening wordt aangehaald als: Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Oldenzaal 2021.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 29 november 2021.
de griffier,
J.H. Brokers
de voorzitter,
P.G. Welman
TOELICHTING behorende bij de verordening beslistermijn schuldhulpverlening Oldenzaal 2021
Algemeen
De Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Oldenzaal 2021 geeft uitvoering aan artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, hierna genoemd de wet, zoals deze met ingang van 1 januari 2021 zal gelden.
Artikel 4a van de wet is ingevoerd bij Wet van 24 juni 2020 tot wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening ten behoeve van de uitwisseling van de persoonsgegevens (Stb. 239).
Artikel 1. Beslistermijn schuldhulpverlening
De wet regelt dat inwoners met problematische schulden bij gemeenten terecht kunnen voor onder meer advies, schuldhulpverlening, c.q. schulddienstverlening of een saneringskrediet. Het uitgangspunt is dat schuldhulpverlening c.q. schulddienstverlening breed toegankelijk is. Daarbij is van belang dat het voor de inwoner duidelijk is binnen welke termijn na het eerste gesprek over de hulpvraag wordt besloten of diegene voor schuldhulpverlening c.q. schulddienstverlening in aanmerking komt.
Om deze reden is bij de genoemde wetswijziging in navolging van het advies van de Nationale Ombudsman besloten een wettelijke termijn op te nemen waarbinnen de gemeente na het eerste gesprek over de hulpvraag moet besluiten of iemand voor schuldhulpverlening c.q. schulddienstverlening in aanmerking komt. Niet alleen burgers dienen zich aan de wettelijke termijn te houden. Ook van een dienende overheid mag verwacht worden dat zij op een verzoek van de burger
binnen een redelijke, door de raad in een gemeentelijke verordening vastgestelde, termijn reageert.
Deze termijn mag volgens artikel 4a, derde lid, van de wet niet langer zijn dan acht weken. Dit is gelijk aan de maximale redelijke termijn die in artikel 4:13, tweede lid, van de Algemene wet
bestuursrecht wordt gesteld. Een kortere beslistermijn vaststellen is wel toegestaan.
De beslistermijn is bepaald op acht weken, vanwege de bestaande praktijk, de zorgvuldigheid en de uitvoerbaarheid.
Artikel 2. Evaluatie
Het is wenselijk om de beslistermijn te evalueren. De Verordening beslistermijn schuldhulpverlening bepaalt een nieuw vast te stellen termijn.
Artikel 3. Inwerkingtreding en citeertitel
De datum van inwerkingtreding is met terugwerkende kracht en valt samen met de inwerkingtreding van artikel 4a van de wet, namelijk op 1 januari 2021.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl