Subsidieregeling Coronanoodsteun Ondernemend Apeldoorn

Geldend van 03-12-2021 t/m heden

Intitulé

Subsidieregeling Coronanoodsteun Ondernemend Apeldoorn

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Apeldoorn;

gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht, de Algemene subsidieverordening gemeente Apeldoorn en de economie en maatschappelijke doelen zoals omschreven in de doorkijk Corona 16 oktober 2020, raadsbrieven coronamaatregelen Maatschappelijke ontwikkelingen en economisch domein 23 februari 2021;

besluit vast te stellen de Subsidieregeling Coronanoodsteun Ondernemend Apeldoorn

Hoofdstuk 1. Coronanoodsteun Economie Apeldoorn

Paragraaf 1.1 Algemene bepalingen

Artikel 1.1.1 Begripsomschrijvingen

  • 1. Tenzij in dit hoofdstuk uitdrukkelijk anders wordt vermeld, gelden de voorwaarden en bepalingen van de Algemene subsidieverordening gemeente Apeldoorn.

  • 2. Voor toepassing van dit hoofdstuk wordt verstaan onder:

    • a.

      Asv: Algemene subsidieverordening gemeente Apeldoorn;

    • b.

      Awb: Algemene wet bestuursrecht;

    • c.

      college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Apeldoorn;

    • d.

      de-minimisverklaring: verklaring als bedoeld in de verordening (EU) N1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 inzake de-minimissteun;

    • e.

      maatregelen provincie: overbruggingsmaatregelen van de provincie Gelderland om de financiële gevolgen van de coronacrisis deels te compenseren;

    • f.

      maatregelen Rijk: maatregelen van het Rijk om de financiële gevolgen van de coronacrisis deels te compenseren;

    • g.

      MKB-onderneming: onderneming met minder dan 250 werknemers, de jaaromzet bestaat uit ten hoogste 50 miljoen euro of een jaarlijks balanstotaal dat kleiner of gelijk is aan 43 miljoen euro. De onderneming kan bestaan uit één of meerdere bedrijfseenheden;

    • h.

      netto schade: schade in de boekjaren 2020 en 2021 die een ondernemer als rechtstreeks gevolg van de landelijke voorschriften in het kader van de Coronacrisis heeft geleden in de vorm van gemiste eigen inkomsten en gemaakte extra kosten, met aftrek van niet gemaakte kosten en ontvangen gelden vanuit de maatregelen Rijk en provincie;

    • i.

      onderneming: organisatie van arbeid en kapitaal dat door deelname aan het economisch verkeer beoogt winst te behalen.

Artikel 1.1.2 Doelstelling

Dit hoofdstuk wordt ingezet om ondernemers te ondersteunen die als gevolg van de landelijke maatregelen nog kampen met beperkende maatregelen en financiële schade ondervinden als gevolg van de COVID-19 crisis.

Artikel 1.1.3 Waarvoor kan worden aangevraagd

  • 1. Subsidie op grond van dit hoofdstuk kan worden verstrekt aan een MKB-onderneming voor gedeeltelijke compensatie van de netto schade, ontstaan als gevolg van de maatregelen tegen verspreiding van COVID-19.

  • 2. Subsidie kan worden verstrekt voor de volgende ondersteuningsmaatregelen:

    • a.

      verlichting vaste lasten;

    • b.

      maatwerkregeling bedrijfskundig advies;

    • c.

      digitalisering;

    • d.

      veilig open.

  • 3. De aanvrager kan met betrekking tot de ondersteuningsmaatregelen, bedoeld in het tweede lid, een aanvraag indienen voor maximaal twee van die ondersteuningsmaatregelen.

  • 4. De aanvraag voldoet aan de volgende eisen:

    • a.

      de aanvraag past binnen het economisch beleid van de gemeente Apeldoorn;

    • b.

      de MKB-onderneming heeft verlies geleden als gevolg van de COVID-19 crisis;

    • c.

      de MKB-onderneming is gevestigd in de gemeente Apeldoorn;

    • d.

      de MKB-onderneming staat ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel;

    • e.

      de aanvraag past binnen de doelstelling van deze regeling, zoals omschreven in artikel 1.1.2;

    • f.

      de aanvrager kampt met beperkende maatregelen als gevolg van de besluitvorming van het Rijk in de periode na 14 september 2021.

    • g.

      de aanvrager spant zich in om de financiële gevolgen te beperken;

    • h.

      voor het uitbreken van de COVID-19 crisis was er sprake van een financieel gezonde onderneming;

    • i.

      de aanvrager voldoet aan de specifieke criteria opgesteld per ondersteuningsmaatregel, zoals opgenomen in bijlage 1;

Artikel 1.1.4 Hoogte van de subsidie

  • 1. De hoogte van de subsidie wordt bepaald door de hoogte van de te nemen investering tot een maximum van het bedrag per ondersteuningsmaatregel, zoals opgenomen in onderstaande tabel.

  • 2. In afwijking van het eerste lid wordt de hoogte van de subsidie voor de ondersteuningsmaatregel, bedoeld in artikel 1.1.3, tweede lid, onder a, bepaald door de aanslag onroerendezaakbelasting gebruikersdeel 2021 tot een maximum van het bedrag, zoals opgenomen in onderstaande tabel, waarbij aanvragers die niet beschikken over een onroerende zaak, een standaard bijdrage ontvangen vastgesteld op €1200,- euro.

     

    Verlichting vaste lasten

    Maatwerk regeling bedrijfskundig advies

    Digitalisering

    Veilig open

    Maximum bedrag per ondersteuningsmaatregel

    €2000,-

    €2000,-

    €2000,-

    €2000,-

    Subsidieplafond 2e tranche

    €100.000,-

    €50.000,-

    €100.000,-

    €100.000,-

Artikel 1.1.5 Subsidieplafond

  • 1. Voor subsidieverlening op grond van dit hoofdstuk geldt een subsidieplafond van in totaal €350.000, dat wordt onderverdeeld in deelplafonds per ondersteuningsmaatregel zoals opgenomen in bovenstaande tabel.

  • 2. Het college kan na het verstrijken van de indieningstermijn in geval van onder uitputting van een deelplafond van één van de ondersteuningsmaatregelen besluiten het resterende deel aan een ander deelplafond toe te voegen.

Artikel 1.1.6 Weigeringsgronden

Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Awb en artikel 9 van de Asv wordt geen subsidie verstrekt als:

  • a.

    er voor de aanvrager geen beperkende maatregelen zijn opgelegd;

  • b.

    de aanvrager per 31 december 2019 een negatief eigen vermogen heeft;

  • c.

    er in de aanvraag geen of onvoldoende reële onderbouwing is gegeven van de netto schade.

Paragraaf 1.2 Aanvraag en verstrekking

Artikel 1.2.1 Aanvraagperiode en verdeelcriteria

  • 1. De aanvraag kan worden ingediend vanaf 17 januari 2022 tot en met 7 februari 2022.

  • 2. Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst, waarbij als datum van ontvangst geldt de dag waarop de aanvraag volledig is.

  • 3. Aanvragen worden beoordeeld op basis van een volledige aanvraag. Aanvragers die een onvolledige subsidieaanvraag hebben ingediend wordt een hersteltermijn van tien werkdagen geboden.

  • 4. Wordt het subsidieplafond op enige dag overschreden, dan vindt rangschikking van de op die dag binnengekomen volledige subsidieaanvragen plaats door middel van loting.

  • 5. De eerst getrokken aanvraag wordt als hoogste gerangschikt.

  • 6. De hoogst gerangschikte aanvraag komt het eerst in aanmerking voor subsidie.

  • 7. Subsidie wordt verdeeld over opeenvolgende aanvragen die volledig gehonoreerd kunnen worden.

Artikel 1.2.2 De aanvraag

  • 1. De aanvraag wordt ingediend op een daarvoor ter beschikking gesteld aanvraagformulier.

  • 2. De subsidieaanvraag gaat in ieder geval vergezeld van:

    • a.

      de jaarrekening van 2019 en jaarbegroting van 2020;

    • b.

      in geval van ondersteuningsmaatregel als bedoeld in artikel 1.1.3, tweede lid, onder c, een gespecificeerde offerte of factuur met werkzaamheden van de leverancier, waarbij de geoffreerde of gefactureerde prijzen marktconform en realistisch zijn;

    • c.

      een ingevulde en ondertekende de-minimisverklaring.

Artikel 1.2.3 Verplichtingen

  • 1. De subsidieontvanger voert de activiteiten, bedoeld in artikel 1.1.3, tweede lid, onder c, uit binnen de termijn zoals is vastgesteld en opgenomen in bijlage 1.

  • 2. De subsidieontvanger toont desgevraagd aan dat de activiteiten, bedoeld in artikel 1.1.3, tweede lid, onder c, waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht en dat aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan.

Artikel 1.2.4 Vaststelling en betaling

De subsidie wordt direct vastgesteld en de betaling van het subsidiebedrag vindt in een keer plaats binnen veertien werkdagen na de subsidievaststelling.

Hoofdstuk 2. Coronanoodsteun Culturele ondernemers Apeldoorn

Paragraaf 2.1. Algemene bepalingen

Artikel 2.1.1 Begripsomschrijvingen

  • 1. Tenzij in dit hoofdstuk uitdrukkelijk anders wordt vermeld, gelden de voorwaarden en bepalingen van de Algemene subsidieverordening gemeente Apeldoorn.

  • 2. Voor toepassing van dit hoofdstuk wordt verstaan onder:

    • a.

      Asv: Algemene subsidieverordening gemeente Apeldoorn;

    • b.

      Awb: Algemene wet bestuursrecht;

    • c.

      college: college van burgemeester en wethouders van gemeente Apeldoorn;

    • d.

      de-minimisverklaring: verklaring als bedoeld in de verordening (EU) N1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 inzake de-minimissteun;

    • e.

      maatregelen provincie: overbruggingsmaatregelen van de provincie Gelderland om de financiële gevolgen van de coronacrisis deels te compenseren;

    • f.

      maatregelen Rijk: maatregelen van het Rijk om de financiële gevolgen van de coronacrisis deels te compenseren;

    • g.

      MKB-onderneming: onderneming met minder dan 250 werknemers, de jaaromzet bestaat uit ten hoogste 50 miljoen euro of een jaarlijks balanstotaal dat kleiner of gelijk is aan 43 miljoen euro. De onderneming kan bestaan uit één of meerdere bedrijfseenheden;

    • h.

      netto schade: schade in de boekjaren 2020 en 2021 die een ondernemer als rechtstreeks gevolg van de landelijke voorschriften in het kader van de Coronacrisis heeft geleden in de vorm van gemiste eigen inkomsten en gemaakte extra kosten, met aftrek van niet gemaakte kosten en ontvangen gelden vanuit de maatregelen Rijk en provincie;

    • i.

      onderneming: organisatie van arbeid en kapitaal dat door deelname aan het economisch verkeer beoogt winst te behalen.

    • j.

      culturele ondernemer: bij de Kamer van Koophandel ingeschreven ondernemer met een culturele doelstelling op het gebied van educatie, muziek, theater, dans, film, beeldende kunst, bouwkunst, vormgeving, erfgoed, fotografie of letteren.

Artikel 2.1.2 Doelstelling

Dit hoofdstuk wordt ingezet om culturele ondernemers te ondersteunen die niet of onvoldoende in aanmerking kwamen voor de algemene of cultuurspecifieke steunmaatregelen en heeft als doel om de zwaar getroffen MKB ondernemingen in Apeldoorn de crisisperiode te helpen door te komen.

Artikel 2.1.3 Waarvoor kan worden aangevraagd

  • 1. Subsidie op grond van dit hoofdstuk kan worden verstrekt aan een MKB-onderneming voor gedeeltelijke compensatie van de netto schade, ontstaan als gevolg van de maatregelen tegen verspreiding van COVID-19.

  • 2. Subsidie kan worden verstrekt voor de volgende ondersteuningsmaatregelen:

    • a.

      verlichting vaste lasten;

    • b.

      maatwerkregeling bedrijfskundig advies;

    • c.

      digitalisering;

    • d.

      veilig open.

  • 3. De aanvrager kan met betrekking tot de ondersteuningsmaatregelen, bedoeld in het tweede lid, een aanvraag indienen voor maximaal twee ondersteuningsmaatregelen.

  • 4. De aanvraag voldoet aan de volgende eisen:

    • a.

      de aanvraag past binnen het economisch beleid van de gemeente Apeldoorn;

    • b.

      de MKB-onderneming heeft verlies geleden als gevolg van de COVID-19 crisis;

    • c.

      de MKB-onderneming is gevestigd in de gemeente Apeldoorn;

    • d.

      de MKB-onderneming staat ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel;

    • e.

      de aanvraag past binnen de doelstelling van deze regeling, zoals omschreven in artikel 2.1.2;

    • f.

      de netto schade als gevolg van de maatregelen in het kader van COVID-19 is groter dan de ondersteuning waarvoor de MKB-onderneming in aanmerking komt;

    • g.

      voor het uitbreken van de COVID-19 crisis was er sprake van een financieel gezonde onderneming;

    • h.

      de aanvrager voldoet aan de specifieke criteria opgesteld per ondersteuningsmaatregel, zoals opgenomen in bijlage 2;

    • i.

      de aanvrager onderneemt in de culturele sector.

Artikel 2.1.4 Hoogte van de subsidie

  • 1. De hoogte van de subsidie wordt bepaald door de hoogte van de te nemen investering tot een maximum van het bedrag per ondersteuningsmaatregel, zoals opgenomen in onderstaande tabel.

  • 2. In afwijking van het eerste lid wordt de hoogte van de subsidie voor de ondersteuningsmaatregel, bedoeld in artikel 2.1.3, tweede lid, onder a, bepaald door de aanslag onroerendezaakbelasting gebruikersdeel 2021 tot een maximum van het bedrag, zoals opgenomen in onderstaande tabel, waarbij aanvragers die niet beschikken over een onroerende zaak, een standaard bijdrage ontvangen vastgesteld op €1200,- euro.

     

    Verlichting vaste lasten

    Maatwerk regeling bedrijfskundig advies

    Digitalisering

    Veilig open

    Maximum bedrag per ondersteuningsmaatregel

    €2000,-

    €2000,-

    €2000,-

    €2000,-

    Subsidieplafond

    €50.000,-

    €10.000,-

    €15.000,-

    €50.000,-

Artikel 2.1.5 Subsidieplafond

  • 1. Voor subsidieverlening op grond van dit hoofdstuk geldt een subsidieplafond van in totaal €125.000, dat wordt onderverdeeld in deelplafonds per ondersteuningsmaatregel zoals opgenomen in bovenstaande tabel.

  • 2. Het college kan na het verstrijken van de indieningstermijn in geval van onder uitputting van een deelplafond van één van de ondersteuningsmaatregelen besluiten het resterende deel aan een ander deelplafond toe te voegen.

Artikel 2.1.6 Weigeringsgronden

Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Awb en artikel 9 van de Asv wordt geen subsidie verstrekt als:

  • a.

    de aanvrager geen culturele ondernemer is;

  • b.

    de aanvrager per 31 december 2019 een negatief eigen vermogen heeft;

  • c.

    er in de aanvraag geen of onvoldoende reële onderbouwing is gegeven van de netto schade.

Paragraaf 2.2 Aanvraag en verstrekking

Artikel 2.2.1 Aanvraagperiode en verdeelcriteria

  • 1. De aanvraag kan worden ingediend vanaf 17 januari 2022 tot en met 7 februari2022.

  • 2. Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst, waarbij als datum van ontvangst geldt de dag waarop de aanvraag volledig is.

  • 3. Aanvragen worden beoordeeld op basis van een volledige aanvraag. Aanvragers die een onvolledige subsidieaanvraag hebben ingediend wordt een hersteltermijn van tien werkdagen geboden.

  • 4. Wordt het subsidieplafond op enige dag overschreden, dan vindt rangschikking van de op die dag binnengekomen volledige subsidieaanvragen plaats door middel van loting.

  • 5. De eerst getrokken aanvraag wordt als hoogste gerangschikt.

  • 6. De hoogst gerangschikte aanvraag komt het eerst in aanmerking voor subsidie.

  • 7. Subsidie wordt verdeeld over opeenvolgende aanvragen die volledig gehonoreerd kunnen worden.

Artikel 2.2.2 De aanvraag

  • 1. De aanvraag wordt ingediend op een daarvoor ter beschikking gesteld aanvraagformulier.

  • 2. De subsidieaanvraag gaat in ieder geval vergezeld van:

    • a.

      de jaarrekening van 2019 en jaarbegroting van 2020;

    • b.

      in geval van ondersteuningsmaatregel als bedoeld in artikel 2.1.3, tweede lid, onder c, een gespecificeerde offerte of factuur met werkzaamheden van de leverancier, waarbij de geoffreerde of gefactureerde prijzen marktconform en realistisch zijn;

    • c.

      een ingevulde en ondertekende de-minimisverklaring.

Artikel 2.2.3 Verplichtingen

  • 1. De subsidieontvanger voert de activiteiten, bedoeld in artikel 2.1.3, tweede lid, onder c, uit binnen de termijn zoals is vastgesteld en opgenomen in bijlage 2.

  • 2. De subsidieontvanger toont desgevraagd aan dat de activiteiten, bedoeld in artikel 2.1.3, tweede lid, onder c, waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht en dat aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan.

Artikel 2.2.4 Vaststelling en betaling

De subsidie wordt direct vastgesteld en de betaling van het subsidiebedrag vindt in een keer plaats binnen veertien werkdagen na de subsidievaststelling.

Hoofdstuk 3. Slotbepalingen

Artikel 3.1 Afwijkingsbevoegdheid

Het college kan in, bijzondere gevallen, afwijken van één of meerdere bepalingen van deze regeling.

Artikel 3.2 Inwerkingtreding en citeertitel

Deze regeling treedt in werking op de dag na die van bekendmaking en wordt aangehaald als Subsidieregeling Coronanoodsteun Ondernemend Apeldoorn.

Aldus vastgesteld op 23 november 2021

Ondertekening

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris,

T.J.H.M. Berben

de burgemeester,

A.J.M. Heerts

Bijlage 1 behorende bij hoofdstuk 1 van de Subsidieregeling Coronanoodsteun Ondernemend Apeldoorn

 
  • 1.

    Verlichting vaste lasten

  • 2.

    Maatwerk- regeling

  • 3.

    Digitalisering

  • 4.

    Veilig open

Overleven, overbruggen en omvormen

Overleven

Overleven

Overleven / Overbruggen

Overleven / Overbruggen

Tenminste aantal uitgaven tegemoetkomingen

50

25

50

50

Max. waarde

€2.000,-

€2.000,-

€2.000,-

€2.000,-

Doel

Lastenverlichting voor ondernemers die geen mogelijkheden hebben gehad in 2021 om omzet te genereren of onder de beperkende veiligheidsmaatregelen onvoldoende omzet hebben gegeneerd.

Ondernemers met meerdere complexe vraagstukken die niet of onvoldoende in aanmerking komen voor het landelijk steunpakket.

Ondernemers die geen middelen hebben voor de digitaliseringsslag terwijl dit wel noodzakelijk is om klanten te bereiken of om bedrijfsprocessen aan te passen zodat klanten ontvangen kunnen worden.

Ondernemers die als gevolg van de maatregelen extra personeel moeten inhuren voor een veilige omgeving of extra materialen nodig hebben om de veiligheidsrichtlijnen te kunnen hanteren

Specifieke doelgroep

Sectoren waar beperkende maatregelen nog gelden.

Sectoren waar beperkende maatregelen nog gelden.

Sectoren waar beperkende maatregelen nog gelden.

Sectoren waar beperkende maatregelen nog gelden.

Begroting totaal

€ 500.000,-

€ 200.000,-

€ 200.000,-

€ 150.000,-

Begroting tweede tranche

€ 100.000,-

€ 50.000,-

€ 100.000,-

€ 100.000,-

Lokale ondersteuningsmaatregelen per maatregel

Tegemoetkoming 1

Verlichting vaste lasten

Selectiecriteria aanvrager

  • -

    Onderneming met maximaal 50 FTE in dienst gevestigd in Apeldoorn.

  • -

    Aanvrager paste minimaal 5 maanden de bedrijfsvoering aan om de veiligheidsmaatregelen omtrent COVID-19 in acht te nemen, in de periode van 1 januari 2021 tot 31 december 2021.

  • -

    Aanvrager heeft als gevolg van de landelijke lockdown de fysieke vestiging minimaal 2 maanden moeten sluiten, in de periode van 1 januari 2021 tot 1 mei 2021.

  • -

    Aanvrager heeft verlies geleden als gevolg van COVID-19.

  • -

    Aanvrager staat voor 1 augustus 2019 ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.

  • -

    Aanvrager kan aantonen dat tenminste 70% van de omzet voor het uitbreken van de COVID-19 crisis gehaald wordt uit fysieke (ontoegankelijke) functie.

  • -

    Aanvrager had voor het uitbreken van de COVID-19 crisis een financieel gezond bedrijf.

Uitsluitingscriteria

  • -

    Aanvrager moet aantonen dat in 2019 een positief resultaat is gedraaid (financieel gezond bedrijf met toekomstperspectief).

  • -

    Aanvrager moet aantonen verlies te hebben geleden middels een voorlopige winst-verliesrekening (2020 t.o.v. 2019).

  • -

    Aanvrager verklaart tot 30% omzetverlies te hebben geleden in 2021 als gevolg van COVID-19.

  • -

    Aanvrager heeft in de jaren 2020 en 2021 dividend uitgekeerd.

  • -

    Aanvrager kampt niet met beperkende maatregelen als gevolg van landelijk beleid.

Werkwijze

De criteria bepalen de uitsluitingsgronden. Vanwege het aantal verwachte aanvragen zal een “first come, first served” methodiek gehanteerd worden. De hoogte van de definitieve tegemoetkoming wordt gerelateerd aan de aanslag van het gebruikersdeel OZB in 2021 met een maximum van € 2.000,-. Bezit een ondernemer niet over een eigen pand maar huurt hij of zij een bedrijfspand, dan wordt een vast bedrag van €1200,00 euro (tegemoetkoming in de huurkosten: €100 euro x 12 maanden) vastgesteld.

2e tranche (begroting)

Tenminste 50 tegemoetkomingen t.w.v. maximaal € 2.000,-.

Tegemoetkoming 2

Maatwerkregeling

Selectiecriteria aanvrager

  • -

    Onderneming met maximaal 50 FTE in dienst gevestigd in Apeldoorn.

  • -

    Aanvrager paste minimaal 5 maanden de bedrijfsvoering aan om de veiligheidsmaatregelen omtrent COVID-19 in acht te nemen, in de periode van 1 januari 2021 tot 31 december 2021.

  • -

    Aanvrager heeft als gevolg van de landelijke lockdown de fysieke vestiging minimaal 2 maanden moeten sluiten, in de periode van 1 januari 2021 tot 1 mei 2021.

  • -

    Aanvrager heeft verlies geleden als gevolge van COVID-19.

  • -

    Aanvrager staat voor 1 augustus 2019 ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.

  • -

    Aanvrager kan aantonen dat tenminste 70% van de omzet voor het uitbreken van de COVID-19 crisis gehaald wordt uit fysieke (ontoegankelijke) functie.

  • -

    Aanvrager had voor het uitbreken van de COVID-19 crisis een financieel gezond bedrijf. 

  • -

    Aanvrager kampt met een multidisciplinair vraagstuk.

Uitsluitingscriteria

  • -

    Aanvrager moet aantonen dat in 2019 een positief resultaat is gedraaid (financieel gezond bedrijf met toekomstperspectief).

  • -

    Aanvrager moet aantonen verlies te hebben geleden middels een voorlopige winst-verliesrekening (2020 t.o.v. 2019).

  • -

    Aanvrager verklaart tot 30% omzetverlies te hebben geleden in 2021 als gevolg van COVID-19.

  • -

    Aanvrager heeft in de jaren 2020 en 2021 dividend uitgekeerd.

  • -

    Aanvrager kampt niet met beperkende maatregelen als gevolg van landelijk beleid.

  • -

    Vraagstuk is complex, waardoor aanvrager maatwerk nodig heeft en de tegemoetkomingen niet/onvoldoende bijdragen aan overleven.

Werkwijze Expertteam

  • -

    Bestaande uit verschillende Apeldoornse specialisten, accountancy, business development en de advocatuur. -Beschikt over de capaciteit om de tegemoetkoming te verzilveren.

  • -

    Levert diensten middels een marktconform tarief (per specialist een opdrachtverstrekking van maximaal €40.000 euro).

  • -

    Staat direct in contact met de uitvoeringsorganisatie van de regeling.

Werkwijze

Hanteren de first come, first served methodiek.

2e tranche (begroting)

Tenminste 25 tegemoetkomingen t.w.v. maximaal €50.000,-.

Tegemoetkoming 3

Digitalisering

Selectiecriteria aanvrager

  • -

    Onderneming met maximaal 50 FTE in dienst gevestigd in Apeldoorn.

  • -

    Aanvrager paste minimaal 5 maanden, de bedrijfsvoering aan om de veiligheidsmaatregelen omtrent COVID-19 in acht te nemen, in de periode van 1 januari 2021 tot 31 december 2021.

  • -

    Aanvrager heeft als gevolg van de landelijke lockdown de fysieke vestiging minimaal 2 maanden moeten sluiten, in de periode van 1 januari 2021 tot 1 mei 2021.

  • -

    Aanvrager heeft verlies geleden als gevolg van COVID-19.

  • -

    Aanvrager staat voor 1 augustus 2019 ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.

  • -

    Aanvrager kan aantonen dat tenminste 70% van de omzet voor het uitbreken van de COVID-19 crisis gehaald wordt uit fysieke (ontoegankelijke) functie.

Activiteiten

  • -

    Digitale activiteiten die een bijdrage leveren aan het veilig bezoeken van de aanvrager. 

  • -

    Een website en/of webshop opzetten of verbeteren met als doel meer omzet.

  • -

    Datamanagement.

  • -

    De aanschaf van een online boekings- of reserveringssysteem.

  • -

    Online leveren van diensten.

  • -

    Virtual reality-toepassing voor het tonen van producten of diensten (denk aan evenementen).

  • -

    Inzet artificial intelligence voor beter bedienen van klanten.

  • -

    Ontwikkeling van een app.

Uitsluitingscriteria

  • -

    Aanvrager moet aantonen dat in 2019 een positief resultaat is gedraaid (financieel gezond bedrijf met toekomstperspectief).

  • -

    Aanvrager moet aantonen verlies te hebben geleden middels een voorlopige winst-verliesrekening (2020 t.o.v. 2019).

  • -

    Aanvrager verklaart tot 30% omzetverlies te hebben geleden in 2021 als gevolg van COVID-19.

  • -

    Aanvrager heeft in de jaren 2020 en 2021 dividend uitgekeerd.

  • -

    Aanvrager kampt niet met beperkende maatregelen als gevolg van landelijk beleid.

  • -

    Aanvrager beschrijft duidelijk voor welk doeleinden de digitaliseringsactiviteiten worden in gezet.

  • -

    Aanvrager is niet direct betrokken is bij andere aanvragen waarin digitaliseringsactiviteiten (in financiële zin) worden ondersteund.

  • -

    Een duidelijk gespecificeerde offerte met werkzaamheden (moet met de aanvraag worden meegestuurd). De geoffreerde prijzen zijn marktconform en realistisch. Betreft het digitaliseringsactiviteiten die aansluiten bij het beleid maar enkele weken geleden zijn uitgevoerd, dan volstaat ook de factuur.

Aanvraagprocedurehighlights

  • -

    In het geval van een offerte moeten activiteiten binnen 12 weken zijn uitgevoerd na toekenning van de tegemoetkoming.

  • -

    In het geval van een factuur moeten de activiteiten uitgevoerd zijn in de afgelopen 8 weken.

  • -

    In de aanvraag wordt aannemelijk gemaakt dat zowel de planning als de te verwachten resultaten realistisch en haalbaar zijn.

  • -

    De ondernemer moet de aanvraag persoonlijk doen.

Werkwijze

Hanteren de first come, first served methodiek.

2e tranche (begroting)

Tenminste 50 tegemoetkomingen t.w.v. maximaal €100.000,-.

Tegemoetkoming 4

Veilig Open

Selectiecriteria aanvrager

  • -

    Onderneming met maximaal 50 FTE in dienst gevestigd in Apeldoorn.

  • -

    Aanvrager paste minimaal 5 maanden, de bedrijfsvoering aan om de veiligheidsmaatregelen omtrent COVID-19 in acht te nemen, in de periode van 1 januari 2021 tot 31 december 2021.

  • -

    Aanvrager heeft als gevolg van de landelijke lockdown de fysieke vestiging minimaal 2 maanden moeten sluiten, in de periode van 1 januari 2021 tot 1 mei 2021.

  • -

    Aanvrager heeft verlies geleden als gevolg van COVID-19.

  • -

    Aanvrager staat voor 1 augustus 2019 ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.

  • -

    Aanvrager kan aantonen dat tenminste 70% van de omzet voor het uitbreken van de COVID-19 crisis gehaald wordt uit fysieke (ontoegankelijke) functie.

Activiteiten

Activiteiten en producten die nodig zijn om de coronamaatregelen te realiseren.

Uitsluitingscriteria

  • -

    Aanvrager moet aantonen dat in 2019 een positief resultaat is gedraaid (financieel gezond bedrijf met toekomstperspectief).

  • -

    Aanvrager moet aantonen verlies te hebben geleden middels een voorlopige winst-verliesrekening (2020 t.o.v. 2019).

  • -

    Aanvrager verklaart tot 30% omzetverlies te hebben geleden in 2021 als gevolg COVID-19.

  • -

    Aanvrager heeft in de jaren 2020 en 2021 dividend uitgekeerd.

  • -

    Aanvrager kampt niet met beperkende maatregelen als gevolg van landelijk beleid.

Werkwijze

De criteria bepalen de uitsluitingsgronden. Vanwege het aantal verwachte aanvragen zal een “first come, first served” methodiek gehanteerd worden.

De tegemoetkoming wordt specifiek ingezet voor de realisatie van toezicht naleving testbeleid. Aanvragers hebben de mogelijkheid om alternatieve activiteiten aan te dienen, mits die aansluiten bij het beoogde doel.

2e tranche (begroting)

Tenminste 50 tegemoetkomingen t.w.v. maximaal €100.000,-.

Bijlage 2 behorende bij hoofdstuk 2 van de Subsidieregeling Coronanoodsteun Ondernemend Apeldoorn

 

1. Verlichting vaste lasten

2. Maatwerk- regeling

3 Digitalisering

4. Veilig open

Overleven, overbruggen en omvormen

Overleven

Overleven

Overleven / Overbruggen

Overleven / Overbruggen

Tenminste aantal uitgaven tegemoetkomingen

25

5

7

25

Max. waarde

€2.000,-

€2.000,-

€2.000,-

€2.000,-

Doel

Lastenverlichting voor ondernemers die geen mogelijkheden hebben gehad in 2021 om omzet te genereren of onder de beperkende veiligheidsmaatregelen onvoldoende omzet hebben gegeneerd.

Ondernemers met meerdere complexe vraagstukken die niet of onvoldoende in aanmerking komen voor het landelijk steunpakket.

Ondernemers die onvoldoende middelen hebben voor de digitaliseringsslag terwijl dit wel noodzakelijk is om klanten te bereiken of om bedrijfsprocessen aan te passen zodat klanten ontvangen kunnen worden.

Ondernemers die als gevolg van de maatregelen extra personeel moeten inhuren voor een veilige omgeving of extra materialen nodig hebben om de veiligheidsrichtlijnen te kunnen hanteren

Specifieke doelgroep

Culturele ondernemers (tot 25 FTE)

Culturele ondernemers (tot 25 FTE)

Culturele ondernemers (tot 25 FTE)

Culturele ondernemers (tot 25 FTE)

Begroting totaal

€ 50.000,-

€ 10.000,-

€ 15.000,-

€ 50.000,-

Lokale ondersteuningsmaatregelen per maatregel

Tegemoetkoming 1

Verlichting vaste lasten

Selectiecriteria aanvrager

  • -

    Onderneming met maximaal 25 FTE in dienst gevestigd in Apeldoorn.

  • -

    Aanvrager onderneemt in de culturele sector.

  • -

    Aanvrager heeft verlies geleden als gevolg van (de maatregelen m.b.t.) COVID-19.

  • -

    Aanvrager staat voor 1 augustus 2019 ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.

  • -

    Aanvrager had voor het uitbreken van de COVID-19 crisis een financieel gezond bedrijf.

Uitsluitingscriteria

  • -

    Aanvrager moet aantonen dat in 2019 een positief resultaat is gedraaid (financieel gezond bedrijf met toekomstperspectief).

  • -

    Aanvrager moet aantonen verlies te hebben geleden middels een voorlopige winst-verliesrekening (2020 t.o.v. 2019).

  • -

    Aanvrager verklaart tot 30% omzetverlies te hebben geleden in 2021 als gevolg COVID-19.

  • -

    Aanvrager is geen culturele ondernemer.

Werkwijze

De selectiecriteria bepalen de uitsluitingsgronden. Vanwege het aantal verwachte aanvragen zal een “first come, first served” methodiek gehanteerd worden. De hoogte van de definitieve tegemoetkoming wordt gerelateerd aan de aanslag van het gebruikersdeel OZB in 2021 met een maximum van € 2.000,-. Bezit een ondernemer niet over een eigen pand maar huurt hij of zij een bedrijfspand, dan wordt een vast bedrag van €1200,00 euro (tegemoetkoming in de huurkosten: €100 euro x 12 maanden) vastgesteld.

2e tranche (begroting)

Tenminste 25 tegemoetkomingen t.w.v. maximaal € 2.000,-.

Tegemoetkoming 2

Maatwerkregeling

Selectiecriteria aanvrager

  • -

    Onderneming met maximaal 25 FTE in dienst gevestigd in Apeldoorn.

  • -

    Aanvrager onderneemt in de culturele sector.

  • -

    Aanvrager heeft verlies geleden als gevolg van COVID-19.

  • -

    Aanvrager staat voor 1 augustus 2019 ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.

  • -

    Aanvrager had voor het uitbreken van de COVID-19 crisis een financieel gezond bedrijf.

  • -

    Aanvrager kampt met een multidisciplinair vraagstuk.

Uitsluitingscriteria

  • -

    Aanvrager moet aantonen dat in 2019 een positief resultaat is gedraaid (financieel gezond bedrijf met toekomstperspectief).

  • -

    Aanvrager moet aantonen verlies te hebben geleden middels een voorlopige winst-verliesrekening (2020 t.o.v. 2019).

  • -

    Aanvrager verklaart tot 30% omzetverlies te hebben geleden in 2021 als gevolg COVID-19.

  • -

    Aanvrager is geen culturele ondernemer. 

  • -

    Vraagstuk is complex, waardoor aanvrager maatwerk nodig heeft en de tegemoetkomingen niet/onvoldoende bijdragen aan overleven.

Werkwijze Expertteam

  • -

    Bestaande uit verschillende Apeldoornse specialisten, accountancy, business development en de advocatuur. -Beschikt over de capaciteit om de tegemoetkoming te verzilveren.

  • -

    Levert diensten middels een marktconform tarief (per specialist een opdrachtverstrekking van maximaal €40.000 euro).

  • -

    Staat direct in contact met de uitvoeringsorganisatie van de regeling.

Werkwijze

Hanteren de first come, first served methodiek.

2e tranche (begroting)

Tenminste 5 tegemoetkomingen t.w.v. maximaal €10.000,-.

Tegemoetkoming 3

Digitalisering

Selectiecriteria aanvrager

  • -

    Onderneming met maximaal 25 FTE in dienst gevestigd in Apeldoorn.

  • -

    Aanvrager onderneemt in de culturele sector.

  • -

    Aanvrager heeft verlies geleden als gevolg van COVID-19.

  • -

    Aanvrager staat voor 1 augustus 2019 ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.

  • -

    Aanvrager had voor het uitbreken van de COVID-19 crisis een financieel gezond bedrijf.

Activiteiten

  • -

    Digitale activiteiten die een bijdrage leveren aan het veilig bezoeken van de ondernemer. 

  • -

    Een website en/of webshop opzetten of verbeteren met als doel meer omzet.

  • -

    Datamanagement.

  • -

    De aanschaf van een online boekings- of reserveringssysteem.

  • -

    Online leveren van diensten.

  • -

    Virtual reality-toepassing voor het tonen van producten of diensten (denk aan evenementen).

  • -

    Inzet artificial intelligence voor beter bedienen van klanten.

  • -

    Ontwikkeling van een app.

Uitsluitingscriteria

  • -

    Aanvrager moet aantonen dat in 2019 een positief resultaat is gedraaid (financieel gezond bedrijf met toekomstperspectief).

  • -

    Aanvrager moet aantonen verlies te hebben geleden middels een voorlopige winst-verliesrekening (2020 t.o.v. 2019).

  • -

    Aanvrager verklaart tot 30% omzetverlies te hebben geleden in 2021 als gevolg van COVID-19.

  • -

    Aanvrager is geen culturele ondernemer. 

  • -

    Aanvrager beschrijft duidelijk voor welk doeleinden de digitaliseringsactiviteiten worden ingezet.

  • -

    Aanvrager is direct betrokken bij andere aanvragen waarin digitaliseringsactiviteiten (in financiële zin) worden ondersteund.

  • -

    Een duidelijk gespecificeerde offerte met werkzaamheden (moet met de aanvraag worden meegestuurd). De geoffreerde prijzen zijn marktconform en realistisch. Betreft het digitaliseringsactiviteiten die aansluiten bij het beleid maar enkele weken geleden zijn uitgevoerd, dan volstaat ook de factuur.

Aanvraagprocedurehighlights

  • -

    In het geval van een offerte moeten activiteiten binnen 12 weken zijn uitgevoerd na toekenning van de tegemoetkoming.

  • -

    In het geval van een factuur moeten de activiteiten uitgevoerd zijn in de afgelopen 8 weken.

  • -

    In de aanvraag wordt aannemelijk gemaakt dat zowel de planning als de te verwachten resultaten realistisch en haalbaar zijn.

  • -

    De ondernemer moet de aanvraag persoonlijk doen.

Werkwijze

  • -

    Hanteren de first come, first served methodiek.

2e tranche (begroting)

Tenminste 7 tegemoetkomingen t.w.v. maximaal €15.000,-.

Tegemoetkoming 4

Veilig Open

Selectiecriteria aanvrager

  • -

    Onderneming met maximaal 25 FTE in dienst gevestigd in Apeldoorn.

  • -

    Aanvrager onderneemt in de culturele sector.

  • -

    Aanvrager heeft verlies geleden als gevolg van COVID-19.

  • -

    Aanvrager staat voor 1 augustus 2019 ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.

  • -

    Aanvrager had voor het uitbreken van de COVID-19 crisis een financieel gezond bedrijf.

Activiteiten

Activiteiten en producten die nodig zijn om de coronamaatregelen te realiseren.

Uitsluitingscriteria

  • -

    Aanvrager moet aantonen dat in 2019 een positief resultaat is gedraaid (financieel gezond bedrijf met toekomstperspectief).

  • -

    Aanvrager moet aantonen verlies te hebben geleden middels een voorlopige winst-verliesrekening (2020 t.o.v. 2019).

  • -

    Aanvrager verklaart tot 30% omzetverlies te hebben geleden in 2021 als gevolge COVID-19.

  • -

    Aanvrager is geen culturele ondernemer.

Werkwijze

De criteria bepalen de uitsluitingsgronden. Vanwege het aantal verwachte aanvragen zal een “first come, first served” methodiek gehanteerd worden.

De tegemoetkoming wordt specifiek ingezet voor de realisatie van toezicht naleving testbeleid. Aanvragers hebben de mogelijkheid om alternatieve activiteiten aan te dienen, mits die aansluiten bij het beoogde doel.

2e tranche (begroting)

Tenminste 25 tegemoetkomingen t.w.v. maximaal €50.000,-.